2839
Sök

Motorvägskörning - Identifiera Polis - Taktik

535 Inlägg
8 februari 2012
I Falun har dom en mörk passat kombi. Tror det sitter en ganska stor motor i den också, rör på sig mycket bättre än deras vanliga saab / volvos iaf.

448 Inlägg
8 februari 2012
kan ju kolla på deras extra led lamport dem har baktill & på sidorna.

Xzit

579 Inlägg
8 februari 2012
Jag blev stoppad av en gammal ford mondeo som såg ut som vilken bil som helst smile

115 Inlägg
8 februari 2012
9Femma skrev:
nisseper skrev:
Men polisen kan väl inte göra speciellt mycket åt att man kör för fort om dom kör själva?
Var något avsnitt på 112 på liv och död där det var en kvinna som körde 70 på 30väg tror jag och polisen låg bakom och stoppade henne men dom kunde bara säga till att hålla nere farten.

Om de kan göra något eller inte handlar ju helt om de har en korrekt mätning eller inte.
Men givetvis får en ensam polis agera själv. Du kan ju ägna en tanke åt hur mc-poliser som arbetar med trafikövervakning arbetar.

Jag formulerade mig fel, jag menade att om polisen inte står på vägen och mäter utan själva är ute och kör. Alltså inte att dom var ensamma i bilen.
Vad innebär en korrekt mätning? Tyckte dom sa något om att de är tvungna att ligga bakom en viss sträcka för att kunna få en gällande fart.

3 Inlägg
23 oktober 2012
Lättaste är att skicka sms till 72503 då vet man om bilen tillhör polismyndigheter eller inte wink

957 Inlägg
23 oktober 2012
adam4 skrev:
Lättaste är att skicka sms till 72503 då vet man om bilen tillhör polismyndigheter eller inte wink

De hinner fan komma upp i arslet på dig många gånger innan du få  svar  sen e du rökt

Forummoderator
26 455 Inlägg
23 oktober 2012
Transporter89 skrev:
adam4 skrev:

De hinner fan komma upp i arslet på dig många gånger innan du få  svar  sen e du rökt

Man kan ju lugna sig under tiden som man inväntar svar..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 Inlägg
23 oktober 2012
Håller med mack smile

det tar en minut och det skadar inte om man väntar på smset istället för att bli av med körkortet wink

1 574 Inlägg
23 oktober 2012
I östersund så åkte dom tidigare runt i en preppad saab 900, inga tecken på att de va en polisbil heller..
Sen åker dom ibland runt i hyrbilar osv.. roll

14 Inlägg
23 oktober 2012
Såg en vit buss buss med oranga saftbandare på taket, tror att det var en vw lt35 men inte helt säker. Körde senare förbi den då den var parkerad och såg då att det var polisen. Någon som vet vad dom har detta fordon till? min gissning är ju flygande besiktning men inte helt hundra på det.

Pain is temporary- glory is forever

Forummoderator
26 455 Inlägg
23 oktober 2012
boozed skrev:
Såg en vit buss buss med oranga saftbandare på taket, tror att det var en vw lt35 men inte helt säker. Körde senare förbi den då den var parkerad och såg då att det var polisen. Någon som vet vad dom har detta fordon till? min gissning är ju flygande besiktning men inte helt hundra på det.

Kanske tunggruppen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 oktober 2012
sms funkar inte alltid, bilen kan stå på gösta eriksson från stockholm, o endå är det en polisbil.... jävligt svårt o hitta vissa snutbilar nu för tiden, o nu har dom ju börjat o köra gamla skitbilar.... såg senast en gammal grön och tok rostig VW transporter tonade rutor med fullt påslaget blåljus (dolt monterat) o siren... har även en gammal v40 civil

1 319 Inlägg
23 oktober 2012
Sen så körs ju inte alla civila polisbilar av poliser, finns civil anställda inom polisen som använder bilarna när dom behöver åka någonstans.

_----------'

1 532 Inlägg
23 oktober 2012
Många civilare som ser ut som helt random bilar med typ blåljus i solskyddet fram o blåljus i bakrutan uppe i hörnen.
Ni som är rädda för civilare: 2st bilar kontinuerligt mellan Stavsjö- Mjölby. 2st bilar kontinuerligt mellan Södertälje-Stavsjö.
Varje dag hela året. Källa trafikpolis i Stockholm.
Och detta är inte bara Saab och Volvo bilar utan istort sätt vad som helst.

7 Inlägg
23 oktober 2012
Mack skrev:
boozed skrev:

Kanske tunggruppen?

Svar ja!

10 Inlägg
23 oktober 2012
En polis som jag känner berättade att de måste ligga bakom i 500 meter för att kunna verifiera hastigheten på bilen framför.

Faderator
637 Inlägg
23 oktober 2012
Såg en splitter ny VW Caddy kopparbrun färgad, splitter ny va den eftersom t.o.m däcken glänste.. inget märkvärdigt med den, inga antenner eller ljus och liknande.. men ut hoppade 2st fullt klädda poliser efter dom hade stoppat en bil i vällingby området förra veckan!

Shaked but not störd.

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 oktober 2012
Ni är roliga. Sitta och skicka sms för att få veta vem som äger bilen man tänker köra om... Jag har kört i snart 25 år och åkt fast en gång. En gång. Utan att skicka ett enda sms. Och då var det ute på vischan på en dubbelfilig 90väg som jag körde 101 på. 800kr kostade det och jag blev tagen med laser på någon kilometers håll. Lika mycket som ett normalt körkort på min tid för övrigt. Hade jag smsat varenda gång jag dragit om en V70 eller 9-5a så hade jag ju förmodligen kört ihjäl mig redan pga bristande uppmärksamhet kopplat till smsande eller dött av sms-tumme.

Ergo: har man lite koll när man kör aktivt (dvs 95% av tiden) så är risken försumbar att man lyckas bli påhängd av en polis utan att reagera. Eller har ni så kolsvart solfilm så ni inte har en susning om vad som händer bakom bilen, vilket också verkar bra...? Däremot laser, det är svårare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

671 Inlägg
23 oktober 2012
caromania skrev:
Ni är roliga. Sitta och skicka sms för att få veta vem som äger bilen man tänker köra om... Jag har kört i snart 25 år och åkt fast en gång. En gång. Utan att skicka ett enda sms. Och då var det ute på vischan på en dubbelfilig 90väg som jag körde 101 på. 800kr kostade det och jag blev tagen med laser på någon kilometers håll. Lika mycket som ett normalt körkort på min tid för övrigt. Hade jag smsat varenda gång jag dragit om en V70 eller 9-5a så hade jag ju förmodligen kört ihjäl mig redan pga bristande uppmärksamhet kopplat till smsande eller dött av sms-tumme.

Ergo: har man lite koll när man kör aktivt (dvs 95% av tiden) så är risken försumbar att man lyckas bli påhängd av en polis utan att reagera. Eller har ni så kolsvart solfilm så ni inte har en susning om vad som händer bakom bilen, vilket också verkar bra...? Däremot laser, det är svårare.

Helt rätt !

Muttley
23 oktober 2012
F_redde skrev:
En polis som jag känner berättade att de måste ligga bakom i 500 meter för att kunna verifiera hastigheten på bilen framför.

räcker de?  Om de filmar så är de nog längre.  Min var ca 2 km

Sök