fläktar till slutsteg

Jockecalibra
5 juni 2006 · 356 Inlägg

jag har byggt ner mitt slutsteg där resärvhjulet brukar vara. men det kommer jo inte ner någon luft. då hade jag funderat på att ha 2 st fläktar. en som blåser in luft till lådan och en som blåser ut luft.

tror ni det räker eller hur gör ni som bygger in erra slutsteg i lådor?

Opel Calibra "Grönafaran" (1993)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
5 juni 2006 · 2 353 Inlägg

Jockecalibra skrev:
jag har byggt ner mitt slutsteg där resärvhjulet brukar vara. men det kommer jo inte ner någon luft. då hade jag funderat på att ha 2 st fläktar. en som blåser in luft till lådan och en som blåser ut luft.

tror ni det räker eller hur gör ni som bygger in erra slutsteg i lådor?

Japp, det funkar, tag typ 80x80 fläktar.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Jockecalibra
5 juni 2006 · 356 Inlägg

ok tack så mycket

Opel Calibra "Grönafaran" (1993)
m4rtin
5 juni 2006 · 124 Inlägg

Är det ett måste, eller klarar sig det där "nere" ändå?

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
5 juni 2006 · 2 353 Inlägg

m4rtin skrev:
Är det ett måste, eller klarar sig det där "nere" ändå?

Det beror ju helt på hur det ser ut, och hur hårt du pressar stegen. Jag hade definitivt satt fläkt.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Jockecalibra
5 juni 2006 · 356 Inlägg

jo jag hade tänkt sätta fläktar men viste inte hur man skulle ha dom men blev förverad igår när någon sa att man inte kunde göra så :S .

men om jag har en fläkt som blåsr in luft i det utryme där stegt ska vara och en som blåer ut luft ifrån det så borde det bli bra. ska man ha fler fläktar som båser på steget eller det beövs inte? där är jo ändå kyllfänsar på det.

Opel Calibra "Grönafaran" (1993)
volvo_240_tic ingen aning
5 juni 2006 · 687 Inlägg

skulle inte tro det eftersom man inte vanligtvis har det när det är monterat på t.ex baslådan....
men du kan ju ha en fläkt som blåser på steget, ta en med led i så får du ju ett snyggt sken på samma gång

även zebran har sina fläckar
Jockecalibra
5 juni 2006 · 356 Inlägg

den får bli utan led jag ska bygga eget led system som ska lyssa på steget och lite över allt

Opel Calibra "Grönafaran" (1993)
DasAuto
5 juni 2006 · 2 751 Inlägg

köp delta fläkter

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
5 juni 2006 · 2 353 Inlägg

Jockecalibra skrev:
jo jag hade tänkt sätta fläktar men viste inte hur man skulle ha dom men blev förverad igår när någon sa att man inte kunde göra så :S .

men om jag har en fläkt som blåsr in luft i det utryme där stegt ska vara och en som blåer ut luft ifrån det så borde det bli bra. ska man ha fler fläktar som båser på steget eller det beövs inte? där är jo ändå kyllfänsar på det.

Det som man gör när man sätter fläktar i en puch-pull konfiguration är det som är mest lämpligt ur en energiteknisk synvinkel. Eller för att tala klarspråk - du gör helt rätt som sätter en som blåser in och en som drar ut luften. Konvektion kallas det och det är det enda raka att få bra flöde.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Jockecalibra
5 juni 2006 · 356 Inlägg

jonash skrev:

Jockecalibra skrev:
jo jag hade tänkt sätta fläktar men viste inte hur man skulle ha dom men blev förverad igår när någon sa att man inte kunde göra så :S .

men om jag har en fläkt som blåsr in luft i det utryme där stegt ska vara och en som blåer ut luft ifrån det så borde det bli bra. ska man ha fler fläktar som båser på steget eller det beövs inte? där är jo ändå kyllfänsar på det.

Det som man gör när man sätter fläktar i en puch-pull konfiguration är det som är mest lämpligt ur en energiteknisk synvinkel. Eller för att tala klarspråk - du gör helt rätt som sätter en som blåser in och en som drar ut luften. Konvektion kallas det och det är det enda raka att få bra flöde.

mvh Jonas

tack att du skrev i klarspråk också för det första fatta jag inte ett smak av.
men när man vill att en fläkt ska sug istället är det då bara att sätt + på - och - på +?

Senast redigerat av Jockecalibra (5 juni 2006)

Opel Calibra "Grönafaran" (1993)
1Snake
5 juni 2006 · 286 Inlägg

det kan gå för i vissa motorer (till fläkten) så vänds kraften och nu säger jag ''KAN GÅ'' det kan jag inte försäkra dig om.. Jag hade köpt en fläkt som suger och en fläkt som blåser! big_smile

Inget kan vara för billigt, Bara för dyrt!
volvo_240_tic ingen aning
6 juni 2006 · 687 Inlägg

1Snake skrev:
det kan gå för i vissa motorer (till fläkten) så vänds kraften och nu säger jag ''KAN GÅ'' det kan jag inte försäkra dig om.. Jag hade köpt en fläkt som suger och en fläkt som blåser! big_smile

alltså det går ju att sätta data fläktar och då är det ingen skilnad om dom suger eller blåser, antingen så bytrer du om + till - eller tvärtom så byter ju fläkten från sug till blås..
eller ännu enklare sväng fläkten så gorde jag i datorn...

Senast redigerat av volvo_240_tic (6 juni 2006)

även zebran har sina fläckar
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
6 juni 2006 · 2 353 Inlägg

volvo_240_tic skrev:

1Snake skrev:
det kan gå för i vissa motorer (till fläkten) så vänds kraften och nu säger jag ''KAN GÅ'' det kan jag inte försäkra dig om.. Jag hade köpt en fläkt som suger och en fläkt som blåser! big_smile

alltså det går ju att sätta data fläktar och då är det ingen skilnad om dom suger eller blåser, antingen så bytrer du om + till - eller tvärtom så byter ju fläkten från sug till blås..
eller ännu enklare sväng fläkten så gorde jag i datorn...

Alla fläktar e likadana på det viset om du väljer en axial-fläkt. Dvs, man kan antingen vända fläkten åt andra hållet, eller byta plus och minus.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Drönirettab
6 juni 2006 · 21 761 Inlägg

1Snake skrev:
Jag hade köpt en fläkt som suger

Jaha, då får du byta ut den då.

H40GST
6 juni 2006 · 297 Inlägg

Det e la bara å vända på hela fläkten eller?

/Gurra

FWD drar bilen, RWD trycker på och Quattro bara sticker
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
6 juni 2006 · 2 353 Inlägg

H40GST skrev:
Det e la bara å vända på hela fläkten eller?

/Gurra

Jo, för fläktarna suger på ena sidan, och blåser på andra. Bladen är vinklade på det viset, annars skulle inte mycket hända!

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang