Eftersnack: Bilsport Performance & Custom Motor Show 2010, Påskhelgen 2 - 5 April

Ena Colaberoende
4 april 2010 · 1 219 Inlägg

Nu var jag aldrig där i år men som jag har sett förr varje år samt att det skrivs om detta i trädarna här på garaget är ju denna fyllan som raggarna kommer med.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/t … 6894775.ab

Sen kan jag absolut hålla med om att barnvagnar hör inte hemma på Elmia. Därför håller jag mig hemma med min dotter. Har varit förbannad på dessa förr när jag inte var förälder och tänker inte utsätta vare sig andra besökare för en barnvagn eller min dotter för fyllesvinen.

Annars verkar det vara fina bilder på åken som har varit på mässan.
Har dock hittat en taskig passform på en bil som hade den grymmaste motivlacken jag har sett på länge.

/Ena

beathacker Amatör
4 april 2010 · 444 Inlägg

Gillade elmia mässan kul att se alla projekt osv som man spanat igenom här på garaget dock så var det mycket besvikelse över kvaliten på byggena mycket som var ihop stressat o såg ut som skit när man kom närmre .Sen som alla andra skriver fylla hör inte hemma på en sån här mässsa tycker jag 

Undrar även om någon har bilder på den vita s13 widebody bilen från hall A  eller vet om han är medlem på garaget ?

BMW 320d (2006)
SuddenRacing
4 april 2010 · 254 Inlägg

beathacker skrev:
Gillade elmia mässan kul att se alla projekt osv som man spanat igenom här på garaget dock så var det mycket besvikelse över kvaliten på byggena mycket som var ihop stressat o såg ut som skit när man kom närmre .Sen som alla andra skriver fylla hör inte hemma på en sån här mässsa tycker jag 

Undrar även om någon har bilder på den vita s13 widebody bilen från hall A  eller vet om han är medlem på garaget ?

http://i188.photobucket.com/albums/z195/sudden_Racing/P4037062.jpg

Menar du denna:)?

SuddenRacing Performance Club
Seat Leon Cupra R "Mark" (2012)
beathacker Amatör
4 april 2010 · 444 Inlägg

Nops det är en supra hehe den bakom är det jag vill ha bilder på

BMW 320d (2006)
Aerodynamik ...
4 april 2010 · 7 120 Inlägg
s90lover
4 april 2010 · 5 Inlägg

Mycket fin mässa, dock finns det ju en del som dom kan förbättra för att gör det hela mer publikvänligt:

Läktare på utomhusarenan så mer folk kan se vad som försiggår där

Mer kontroll på berusningen på inpasserande, alldeles för många som drack även inne på mässan

Kommunen har också ett stort ansvar tycker jag, dom kan ju i samarbete med bilsport och även motorklubbar ta fram en plats där folk och bilar kan umgås på kvällarna så att det inte blir detta kaos som polisen beskriver det, Då skulle kanske även vanligt folk skulle tycka det var kul att komma och kolla på

Annars var jag nöjd med både upplägget med den stora bredden på bilar och byggkvalitet, det är ju trots allt en hobby som visas upp, det är inga fabriksbyggen som en del tycks tro ska vara det enda som ställs ut

_zigge_
4 april 2010 · 313 Inlägg

skydark skrev:
Mässan var absolut ingen WOOOOW upplevelse. Men det är väl mera av gammal vana man åker dit kanske. Ang. dessa småbarn som föräldrarna inte kan hålla reda på gör mig galen. Jag fick leverera 2 ungar till vakterna för att dom var bortslarvade.... Absolut inget ont om rullstolar men förbjud barnvagnen, ungarna springer ändå bara runt!!!

Tycker man ska förbjuda alkoholen istället för barnvagnar. Visst håll reda på ungarna. Men för fan. Alkohol och bilar hör inte ihop.. Men "dom" kanske super på husvagnsmässan också... roll

Dodge Charger "Only REAL Power" (1966)
T16_AeRo
4 april 2010 · 712 Inlägg

Nu va de ju ett antal år sedan jag slutade gå på mässan.. men inget verkar ju ha förändrats. Fattar inte hur svårt de ska vara att porta allt drägg från själv mässområdet. roll

Jokke_
4 april 2010 · 453 Inlägg

Ganska kul mässa. Roligt att se alla byggen som man har följt här på Gorg

sirmiro Double-Unicorn Rider
4 april 2010 · 2 486 Inlägg

Tycker det överlag var riktigt bra byggen. smile

Det som irriterar mig är mest allt folk som gnäller att folk står i vägen, går för långsamt och annat. ALLA vet att det är mycket folk och att det kommer bli köer, problem att fotografera etc, då är det bara leva med det.
Rullstolar eller barnvagnar är det minsta problemet, kör man en sån sicksackar man inte mellan folk och halvspringer, utan man tar det med ro och andra får gå runt en om de vill göra på ett annat sätt. Det är ett familjeevent, de som ska ha skit är alla j***a i***ter som super och sen lever om inne på mässan och sedan efteråt. Alkoholen kan man lämna hemma om man ska på bilrelaterade saker.
Jag önskar seriöst ett blåstest för att komma in på området, allt över 0.5promille = portning.
Att ett barn gör något galet tar jag gärna, att ett fyllo gör det gör mig sur. hmm

Att sen titta hur det såg ut lördag på A6 trots polisens avspärrningar så vet jag inte vad man ska säga, det är skamligt. sad

Fartdaren
4 april 2010 · 11 Inlägg

Hej.
Tänkte åka till Elmia imorgon, är det värt det?
Ställer alla ut som vanligt imorgon?

Jag vill inte åka dit och sen märka att det bara är en barn dag med massa lådbilar och annat.

klaus84
4 april 2010 · 49 Inlägg

Fartdaren skrev:
Hej.
Tänkte åka till Elmia imorgon, är det värt det?
Ställer alla ut som vanligt imorgon?

Jag vill inte åka dit och sen märka att det bara är en barn dag med massa lådbilar och annat.

jag var där på måndagen förra året o det är som vanligt fast inte lika mycket folk och man slipper fylletrattarna big_smile

Veloci
4 april 2010 · 24 Inlägg

Slängde ihop en liten film från lördagen big_smile

http://www.youtube.com/watch?v=dTdPhF-TLLI

karavan+mässa+A6

Kör Porsche!
Webshop: www.bikermads.se
Vispen_
4 april 2010 · 317 Inlägg

tyckte faktiskt att det var rätt okej iår trots dessa idioter som inte kunde skärpa sig som normalt folk, syftar mest på dessa som söp och hade sig... tråkigt att det ska behöva bli sådär...

Senast redigerat av Wickedsick (4 april 2010)

Låg och slö....
Nissan 200sx s13 "the opposite" (1992)
Volkswagen Golf IV GTI "liquorice low" (1998)
Speedman Bilvårdsexpert
5 april 2010 · 663 Inlägg

Jag har varit på Elmia 2 år i rad på en söndag. Båda gångerna har det varit lagom med folk och inte märkt av en enda full människa.

Fotade en del bilar där uppe detta året. Och det som glädje mig väldigt mkt, var all den respekt folk hade när någon skulle fota ett fordon. Visar att det finns hopp om mänskligheten(på söndagar ial.) tongue

A-hallen i sig var som vanligt mestadels stressbyggen och plast tyvärr.

Däremot D-hallen var väldigt trevligt att vila ögon på vissa bilar. Märks att medelåldern är 20år högre jämfört med A-hallen.

Sjukt fina jänkebilar som stod där, ganska många utav dom ändå big_smile  Raka och fina, speciellt för att vara riktiga slagskepp till bilar.

Såg även foose-bilarna. Var förbannat snygga! Även om en som man tittade lite längre på, hade sina synbara missar. Men ärligt talat brydde störde man sig inte på det, då hela bygger var så sjukt cleant och snyggt byggt! big_smile

DET är utställningsnivå, i jänkehallarna. T.o.m lastbilen"the smoke and the bandit" har högre klass på lack och finish än nästan allihop i A-hallen!
Kommer jag med nått år och ställer ut, så vägrar jag A-hallen. Så utställningskåt är man inte hehe. Var kanske därför man inte kom med i år, då jag hade det kravet, att inte stå i A-hallen roll

Mvh Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
syabo
5 april 2010 · 1 278 Inlägg

var där idag smile Tyckte att de var sådär,,, fick en känsla av att de var mindre bilar iår?
sen var de vissa som man inte fattar varför de var där!
Var nästan inga Brudar heller men de kanske är för de var måndag o de är mer barnfamiljer då? smile

Street Knight
Tokken Team dBakuten
6 april 2010 · 3 453 Inlägg

Speedman skrev:
Jag har varit på Elmia 2 år i rad på en söndag. Båda gångerna har det varit lagom med folk och inte märkt av en enda full människa.

Fotade en del bilar där uppe detta året. Och det som glädje mig väldigt mkt, var all den respekt folk hade när någon skulle fota ett fordon. Visar att det finns hopp om mänskligheten(på söndagar ial.) tongue

A-hallen i sig var som vanligt mestadels stressbyggen och plast tyvärr.

Däremot D-hallen var väldigt trevligt att vila ögon på vissa bilar. Märks att medelåldern är 20år högre jämfört med A-hallen.

Sjukt fina jänkebilar som stod där, ganska många utav dom ändå big_smile  Raka och fina, speciellt för att vara riktiga slagskepp till bilar.

Såg även foose-bilarna. Var förbannat snygga! Även om en som man tittade lite längre på, hade sina synbara missar. Men ärligt talat brydde störde man sig inte på det, då hela bygger var så sjukt cleant och snyggt byggt! big_smile

DET är utställningsnivå, i jänkehallarna. T.o.m lastbilen"the smoke and the bandit" har högre klass på lack och finish än nästan allihop i A-hallen!
Kommer jag med nått år och ställer ut, så vägrar jag A-hallen. Så utställningskåt är man inte hehe. Var kanske därför man inte kom med i år, då jag hade det kravet, att inte stå i A-hallen roll

Mvh Tobbe

Nu vill jag att du tar en lång funderare på hur lång tid jänkebilarnas renoveringar tagit..
Du kan inte på allvar förvänta dig att bilarna i A-hallen som byggs om oftast VARJE vinter
skall hålla samma höga klass..

När du kommer med ett bygge så kommer det synas i sömmarna var så säker.

Appropå smokie and the bandit lastbilen.. Såg du ens wicked paint BMW´n?
och åter igen.. Tiden.. Tiden det är nedlagt på den lastbilen.

Jag lovar att om samtliga i A-hallen hade ett par år att lägga på bilarna så hade det självklart varit högre
klass på många byggen. För jänkebilarna ligger det inte några månader nedlagt på en bil, snarare ett antal år.

Så just nu är det enkelt att säga som man sagt till många vågade tangentbordsryttare att visa då själv var skåpet skall stå, eller varför inte framföra det till en utställare på plats att han bygge är ett slarvigt hafsbygge..

Hur kul är det liksom att läsa att vi inte håller utställningsklass i A-hallen.. Skäms på dig putte och ställ
ut nästa år så får vi se hur proffsen gör rätt.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
MrT Allvetare
6 april 2010 · 35 Inlägg

Hahaha, det är verkligen kul att se så mycket olika åsikter, men det finns ju något som är ständigt återkommande som man kan hoppas att arragörerna tar fasta vid.

Det ena är FYLLAN hmm varför? Ni som kommer ihåg att ni var där får ju gärna svara!
Det andra är priset! Visst är det dyrt att gå in, men stanna upp och tänk efter vad man betalar i inträde på vad som helst idag. Det kostar snart pengar att gå in på Maxi och handla neutral . (jag tycker också att det är dyrt men verkligheten är sån)

Den enda anledningen till att jag inte skulle besöka mässan nästa år är i så fall att det är för lite bilar och för mycket TELE2 och VIASAT. Fan, man kan ju inte gå någonstans snart utan att bli trakasserad av en försäljarjävel!!!
Jag åker dit för att titta på bilar och kanske köpa något bilrelaterat, INTE för att byta telefonabonent.

Diskussionen kring barnvagnar är bara fånig, varför skulle de inte ha tillträde där? Tänk på att det är kanske nästa Chip Foose, Lukas Koos eller Christian von Koeningsegg som ligger där wink Keep it up föräldrar!

PLUS:
Många fina bilar som man kunnat följa här på garaget blottades äntligen big_smile
Ett nytt oväntat bygge från Koos
Mindre plast och mer race cool
Snygga montrar!
och en hel del annat som jag säkert glömt.

MINUS:
Fulla raggare!
Besvikna besökare som inte inser hur mycket tid det tar att bygga en bil.
Lite för lite bilar.
Dyrt att vara en betalande utställare!
Lite för många skärmbreddade bilar där fälgarna var bortglömda hmm

Jag kan hålla på hur länge som helst, men nån gång måste jag posta den här skiten!

Vi ses nästa år wink

Live today, you never know what tomorrow brings!
Volvo 240GL (1987)
Hyundai I30 "Fnysen" (2014)
BMW 520-35i "Hacken" (1987)
ThompaSweden
6 april 2010 · 25 Inlägg

Jag tyckte mässan höll högklass och vill påstå att det var mkt nya byggen och racebilar jag inte sett märks lixom att tiderna börjar bli bättre ....och dom "gammla" byggen som fanns på mässan var ju ganska kraftigt ombyggda om man tog sig lite tid att titta på dom ... tex hade ju vi två bilar i vår monter som stog på mässan förra året men den ena var målad i en helt annan färg  mkt mer finlir, en ny motor (som tog brevid) snudd på helt om byggd invändigt  den andra hade  till skjilnad från förra året fått fyrhjulsdrift samt skärmbräddats ,helt ny inredning och mera fin lir på motorn samt ny lack fast i samma färg vill inte på stå att det är samma bilar ????


dock är det för mkt folk på fredagen och lördagen provade att gå runt men la snabbt ner mkt trevligare att strosa runt på söndag och måndag när man kan snacka med alla och syna allt ... tror lösningen skulle vara att man måste förköpa biljetterna och för söka sprida ut besökarna över helgen ...

sen är raggarna ganska roliga när dom kommer lite småfulla och ska impa med sina väldigt få kunskaper om bilar , ta ex killen som vill att vi skulle provspela ljudet för han i bak luckan ......ljudet bestog av 2 soppa pumpar några slangar och filter hehehe och han vägra tro att bilen inte kunde spela musik han roa oss en stund iallfall
tycker faktis det är kul med alla olika mäniskor, man skulle kunna ta en dag och bara kolla på folk big_smile

sen att man inte skulle ta med sig kiddsen är det dummaste jag hört mina bilar och mina kidds är det bästa jag har och att det går att kombinera är ju det bästa av allt + att hugo 3½ bilintresse är större än många fler här inne samt att jag tror han kan mer oxå än många fler ...och det finns hörselkåpor till barnen och som utställare får man tänka lite på hur man bygger sin monter att tex ha småsten som montergolv om man har en showlack kanske inte är det bästa wink  eller ställa saker dumt så dom kan välta på bilen....sen givetvis har man lite ansvar som förälder oxå !!! och återigen sikta på sön-måndag istället för att trängas med alla andra tror det var 26 k besökare fre 29 lö 16!!!!på sön och nog inte mer än max 10k på måndag

The one who have gone to far is the only one who knows how far you can go........
Nissan Silvia S15 "Superior Drift S15" (1999)
Speedman Bilvårdsexpert
6 april 2010 · 663 Inlägg

Tokken skrev:
Nu vill jag att du tar en lång funderare på hur lång tid jänkebilarnas renoveringar tagit..
Du kan inte på allvar förvänta dig att bilarna i A-hallen som byggs om oftast VARJE vinter
skall hålla samma höga klass..

När du kommer med ett bygge så kommer det synas i sömmarna var så säker.

Appropå smokie and the bandit lastbilen.. Såg du ens wicked paint BMW´n?
och åter igen.. Tiden.. Tiden det är nedlagt på den lastbilen.

Jag lovar att om samtliga i A-hallen hade ett par år att lägga på bilarna så hade det självklart varit högre
klass på många byggen. För jänkebilarna ligger det inte några månader nedlagt på en bil, snarare ett antal år.

Så just nu är det enkelt att säga som man sagt till många vågade tangentbordsryttare att visa då själv var skåpet skall stå, eller varför inte framföra det till en utställare på plats att han bygge är ett slarvigt hafsbygge..

Hur kul är det liksom att läsa att vi inte håller utställningsklass i A-hallen.. Skäms på dig putte och ställ
ut nästa år så får vi se hur proffsen gör rätt.

Tokken, gör nu såhär. Läs min text igen och tänk efter innan du lägger nästa inlägg.
Att du tar illa vid dig utav mitt inlägg är inte svårt att förstå. Väldigt synd då jag gillade ditt bygge riktigt mkt, och var en utav dom få jag ens la ner lite tid att beskåda.

Jag skrev i min text "nästan allihopa i A-hallen". Betydligt lättare än att skriva, utom Tokken, Eplamoje m.fl.
Ni som vet ni gjort ett bra jobb, ta inte åt er helt enkelt. Finns ingen anledning smile

Sen får du väldigt gärna syna mitt framtida bygge till sömmarna. Man kan bara bli bättre utav kritiken, inte ryggdunkningarna wink

Mvh Tobbe

Senast redigerat av Speedman (6 april 2010)

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang