Polisen snodde mina polares regplåtar, får de göra så?

dan-kristian
7 april 2010 · 518 Inlägg

JapMax skrev:
I vanliga fall när man kör oskattat så får man böter, att de bänder loss plåtarna känns väldigt otillåtet.

igentligen ska polisen alltid ta plåtarna då man kör oskattat men det gör dom inte alltid,,
Hör alltid på polisradion att oskattad bil ska avskyltas men det gör dom inte beroende humöret.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 april 2010 · 2 972 Inlägg

JapMax skrev:
I vanliga fall när man kör oskattat så får man böter, att de bänder loss plåtarna känns väldigt otillåtet.

Nej, det är väldigt tillåtet. Det är till och med så att polisen SKA ta hand om skyltarna om man kör oskattat efter 2 månader. Se nedan.

Användning av fordon trots att skatt inte har betalats
Omhändertagande av registreringsskyltar

3 § Om ett fordon används i strid mot 1 § och två månader har gått från den dag, då den skatt som har föranlett användningsförbudet senast skulle ha betalats, skall polisen ta hand om fordonets registreringsskyltar.
   Polisen skall ta hand om registreringsskyltarna även på ett avställt fordon, om förutsättningarna för en sådan åtgärd skulle ha förelegat enligt första stycket, om fordonet hade varit skattepliktigt.
   Den polis som har tagit hand om fordonets registreringsskyltar får medge att fordonet förs till närmaste lämpliga avlastningsplats eller uppställningsplats.

Enligt: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20060227.htm 6kap 3§

Men du kanske "i vanliga fall" kör oskattat endast inom dom första två månaderna. Jag kör inte oskattat alls, i vanliga fall.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
9Femma
8 april 2010 · 342 Inlägg

Det var värst vad det gapas om rättigheter hit och dit!
Bilägande är inte på något sätt en rättighet utan medför tvärtom för den enskilda bilägaren en hel rad skyldigheter.
En av de mest grundläggande är att betala fordonsskatten, om fordonet är skattepliktigt och avses användas i trafik.

Fixar man inte det, då händer sådant här.
Konstigare än så är det inte.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang