4846
Sök

Baslåda problem snälla hjälp mej

64 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
hej jag har problem med min baslåda i min 740, där är ström fram till slutsteget men de vill inte komma nån bas?  om de e nån som vet felet är jag jävligt tacksam
Senast redigerat av volvoeparaggare91 (8 april 2010)

2 914 Inlägg
8 april 2010
kolla om du har någon signal fram till steget, kolla om någon kabel från steget till basen lossnat,

64 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
de har ja kollat men dom sitter i

2 035 Inlägg
8 april 2010
volvoeparaggare91 skrev:
de har ja kollat men dom sitter i

upp med en bild som visar steget och alla anslutningar du har gjort!

Biljudsveteran sen 1984!

2 419 Inlägg
8 april 2010
Har du ställt in steget? det var problemet för mig när man va nybörjare tongue trodde inte att steget orkade driva basrna men det var bara att ställa in steget haha

64 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
men de har funkat men sen helt plötsligt la de av

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 april 2010
Vad för bas/basar och vad för steg och hur är basen/basarna kopplade?

MER FAKTA NÄR NI FRÅGAN OM SAKER!

Regler:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=3169

Tips på frågeställningar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=75928

Jag blir så trött på att folk inte ens tänker på att ta med VIKTIG FAKTA!

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

64 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
det är pyramid basar tror jag dom heter o sen ett gas steg 2X100w o det är kopplat med plus från batteriet o jordat i bagaget

7 241 Inlägg
8 april 2010
...................................*suckar*

Hur är BASARNA kopplade till steget?

Vad heter pyramidbasarna? Modell.....

Vad heter GAS-steget? Modell....

Jag ANTAR att basarna är på 4 ohm styck.
Och hittils vad jag sett av GAS-stegen under åren så har de INTE gillat att bryggkopplas i 2 ohm.

Har du kopplat dem såhär så har steget troligtvis gett upp:
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/2_4ohmSVC_2ohm.gif

3 187 Inlägg
8 april 2010
Lonefox skrev:
...................................*suckar*

Hur är BASARNA kopplade till steget?

Vad heter pyramidbasarna? Modell.....

Vad heter GAS-steget? Modell....

Jag ANTAR att basarna är på 4 ohm styck.
Och hittils vad jag sett av GAS-stegen under åren så har de INTE gillat att bryggkopplas i 2 ohm.

Har du kopplat dem såhär så har steget troligtvis gett upp:
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … C_2ohm.gif

jag har kopplat så på mina basar, har serie kopplat dom så dom kommer i 2 ohm, och jag har ett gas steg, fungerar klockrent!smile

379 Inlägg
8 april 2010
volvoeparaggare91 skrev:
men de har funkat men sen helt plötsligt la de av

säkringen i strömkablen då?

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

7 241 Inlägg
8 april 2010
Nu blandar du nog ihop begreppen. Den kopplingen jag visade är PARALLELLkoppling och då halverar man impendansen......

Vid seriekoppling dubblar man impendansen.

Men om du har kopplat osm bilden visar så kan (om du har tur) säkringen bara gått.
Om den fort. är hel så har steget troligen kastat in handuken pga överbelastning.
Ju lägre impendans ju hårdare får ett steg jobba.

2 419 Inlägg
8 april 2010
Kolla säkringen! annars hur många watt är basarna på? du kanske har bränt steget?

64 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
säkringen e hel o basarna ligger på 150w

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 april 2010
strandberg31 skrev:
Kolla säkringen! annars hur många watt är basarna på? du kanske har bränt steget?

Hur tänkte du nu? Basarnas effektTÅLIGHET spelar ingen roll i sammanhanget, det som kan ha sönder ett steg är för låg spänning vilken resulterar i hög ström genom trissorna för att kompensera upp och ge tillräcklig uteffekt. Samt en massa andra saker såklart som överhettning smällar/slag och i vissa fall kortslutning.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 419 Inlägg
9 april 2010
ChriZtoffer skrev:
strandberg31 skrev:

Hur tänkte du nu? Basarnas effektTÅLIGHET spelar ingen roll i sammanhanget, det som kan ha sönder ett steg är för låg spänning vilken resulterar i hög ström genom trissorna för att kompensera upp och ge tillräcklig uteffekt. Samt en massa andra saker såklart som överhettning smällar/slag och i vissa fall kortslutning.

Kan man inte bränna steget om man kör basar på typ 1000w st på ett steg med 150 rms? det har jag trott iaf:P

2 024 Inlägg
9 april 2010
strandberg31 skrev:
ChriZtoffer skrev:
strandberg31 skrev:

Kan man inte bränna steget om man kör basar på typ 1000w st på ett steg med 150 rms? det har jag trott iaf:P

Nope, troligt däremot att man eldar basarna eftersom steget inte klarar att lämna tillräckligt med ren effekt.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

1 523 Inlägg
9 april 2010
strandberg31 skrev:
ChriZtoffer skrev:
strandberg31 skrev:

Inte heller tvärt om... steg på 1000 och högtalare på 100...

7 241 Inlägg
9 april 2010
Noiseprojekt skrev:
strandberg31 skrev:
ChriZtoffer skrev:

Steg på 750RMS o bas på 250RMS då?

Funkar klockers här. Får dock vara lite försiktig....har lyckats blåsa en bas genom att skicka talspolen ner i plattan...... Med mkt ren effekt får man direkt ingen förvarning;)

Men kan vi skippa detta off-topic nu?
Senast redigerat av Lonefox (9 april 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 april 2010
Lonefox skrev:
Noiseprojekt skrev:
strandberg31 skrev:

Steg på 750RMS o bas på 250RMS då?

Funkar klockers här. Får dock vara lite försiktig....har lyckats blåsa en bas genom att skicka talspolen ner i plattan...... Med mkt ren effekt får man direkt ingen förvarning;)

Men kan vi skippa detta off-topic nu?

Steg på 1200Wrms och basar på 360Wrms då? Då vill inte talspolarna så länge när man spelar på. wink Men för det mesta dödar man som sagt basar med dist eller genom att låta talspolen gå för långt.

Men back to topic: Slutsteget får alltså ström och går igång, men du får inget ljud ut till basarna? Om du har en mobiltelefon/mp3-spelare/bärbar Cd-spelare samt en 3,5mm>RCA kabel så kan du koppla in den till steget och testa om du får nåt ljud ut.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök