En anslutning på insuget Saab 900 2.0t - 95 som inte är inkopplad har letat själv utan att hitta nått! (se bild)

Barra91 Svets inriktad
12 april 2010 · 158 Inlägg

Har hittat en slang nippel på insuget som inte är ansluten och jag undrar vart den ska gå och vara inkopplad till?
Se bild här nedan 


https://www1.garaget.org/gallery/archive/83099/large/903700_w7sy5r.jpg


OBS! jag ingen aning om vart saker ska sitta på den här bilen och varför jag inte vet det är för när jag skaffade mig bilen så var den så här lite halvt ihopsatt! Så behöver verkligen hjälp av någon kunnig som vet var den ska gå smile Mkt tacksam för tips och hjälp mvh.

Senast redigerat av Barra91 (13 april 2010)

Opel Corsa Swing "Blueberry Rallye" (1990)
Jonas_C30
12 april 2010 · 108 Inlägg

Barra91 skrev:
Har hittat en slang nippel på insuget som inte är ansluten och jag undrar vart den ska gå och vara inkopplad till?
Se bild här nedan 


http://www1.garaget.org/gallery/archive … w7sy5r.jpg


OBS! jag ingen aning om vart saker ska sitta på den här bilen och varför jag inte vet det är för när jag skaffade mig bilen så var den så här lite halvt ihopsatt! Så behöver verkligen hjälp av någon kunnig som vet var den ska gå smile Mkt tacksam för tips och hjälp mvh.

Är de hål rakt in? Brukar finnas en del anslutningar som är pluggade.
Är inte något vidare på saab men på en del bilar brukar de vara så.

Crille88
13 april 2010 · 1 353 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/79430/904038_9x606y.jpg
är det anslutningen som ja ringat in med blått du menar?

iså fall har ja en följdfråga: den slangen ja ringat in med rött, sitter den nånstans? annars så sätter du den i den "blåa" anslutningen..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Barra91 Svets inriktad
13 april 2010 · 158 Inlägg

Crille88 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/79430/904038_9x606y.jpg
är det anslutningen som ja ringat in med blått du menar?

iså fall har ja en följdfråga: den slangen ja ringat in med rött, sitter den nånstans? annars så sätter du den i den "blåa" anslutningen..

AA det är den anslutningen ja smile Den röda är inkopplad till givaren som sitter vid den uppre änden av den röda slangen ser även kontakten på den givaren så tyvärr så enkelt var det inte och hittar nämligen ingen lös slang eller nåt så har inte en blekaste aning om vart den går??? Finns det ingen saab ägare som kan hjälpa mig skulle vara mkt tacksamt för lite hjälp här smile mvh

Opel Corsa Swing "Blueberry Rallye" (1990)
Barra91 Svets inriktad
13 april 2010 · 158 Inlägg

Jonas_C30 skrev:

Barra91 skrev:
Har hittat en slang nippel på insuget som inte är ansluten och jag undrar vart den ska gå och vara inkopplad till?
Se bild här nedan 


http://www1.garaget.org/gallery/archive … w7sy5r.jpg


OBS! jag ingen aning om vart saker ska sitta på den här bilen och varför jag inte vet det är för när jag skaffade mig bilen så var den så här lite halvt ihopsatt! Så behöver verkligen hjälp av någon kunnig som vet var den ska gå smile Mkt tacksam för tips och hjälp mvh.

Är de hål rakt in? Brukar finnas en del anslutningar som är pluggade.
Är inte något vidare på saab men på en del bilar brukar de vara så.

Den är inte pluggad tror det är form av någon vackum/luft slang för kommer in en bra mitt med skruvmejseln! Visst kan jag plugga den men en sån stor anslutning har ju nog en rätt viktig uppgift så lite hjälp att fixa det skulle inte skada mvh smile

Opel Corsa Swing "Blueberry Rallye" (1990)
Barra91 Svets inriktad
13 april 2010 · 158 Inlägg

Ingen som skulle kunna hjälpa mig med lite fakta elr tips?  sad

Opel Corsa Swing "Blueberry Rallye" (1990)
Crille88
13 april 2010 · 1 353 Inlägg

jag vet att den röda slangen går upp till map sensorn, frågan e vart den sitter sen? för man ser inte på bilden vart den tar vägen.. den ska nämligen sitta där i den blåa...

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Barra91 Svets inriktad
13 april 2010 · 158 Inlägg

Crille88 skrev:
jag vet att den röda slangen går upp till map sensorn, frågan e vart den sitter sen? för man ser inte på bilden vart den tar vägen.. den ska nämligen sitta där i den blåa...

Okej? hmm för den går till en annan anslutning på insuget nämligen wink dom ahr satt den fel kanske då? undrar vad som ska sitta i en andra då? om den röda slangen ska sitta in i blåa anslutingingen?? Jobbigt allt kändes nu inte konstigt att den går som ett kalle anka arsle big_smile

Opel Corsa Swing "Blueberry Rallye" (1990)
Crille88
13 april 2010 · 1 353 Inlägg

så länge den sitter kopplad i insuget så e de bar sålångt, annars kan man byta o sätta den där ja sa, o ta bort t-korsningen där den sitter nu..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Barra91 Svets inriktad
13 april 2010 · 158 Inlägg

Crille88 skrev:
så länge den sitter kopplad i insuget så e de bar sålångt, annars kan man byta o sätta den där ja sa, o ta bort t-korsningen där den sitter nu..

Okej för den gick till en anslutiningen som sitter brevid en annan anslutning som är ihop kopplad till feulrailen smile För nån t-korsning sitter inte på den slangen om det var den du menade den som är kopplad till mapsensorn elr vad det hette smile

Men vart ska jag koppla den andra anslutningen till för nåt då?

Senast redigerat av Barra91 (14 april 2010)

Opel Corsa Swing "Blueberry Rallye" (1990)
HenkeTIC
14 april 2010 · 888 Inlägg

Ta en ny bild lite mer uppeifrån. Ser ut som det är anslutningen till tankurluftningen, alltså en lite grövre slang.

Funkiee Saab älskare!
14 april 2010 · 4 597 Inlägg

jag skulle tro att den blå ska gå ner till en vacumventil som sitter ovanför luftburken, är iaf så på 9-3, men visst, det kan skillja mycket på dom då du har t5 o inte t7, men finns det inte ett vacumslangs schema på något ben där fram? ex vid vänster stötdämpar infästning??

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Barra91 Svets inriktad
14 april 2010 · 158 Inlägg

HenkeTIC skrev:
Ta en ny bild lite mer uppeifrån. Ser ut som det är anslutningen till tankurluftningen, alltså en lite grövre slang.

Aa det ska jag göra fixar lite bilder och lägger upp sen från lite olika vinklar o så smile mvh

Opel Corsa Swing "Blueberry Rallye" (1990)
Barra91 Svets inriktad
14 april 2010 · 158 Inlägg

Funkiee skrev:
jag skulle tro att den blå ska gå ner till en vacumventil som sitter ovanför luftburken, är iaf så på 9-3, men visst, det kan skillja mycket på dom då du har t5 o inte t7, men finns det inte ett vacumslangs schema på något ben där fram? ex vid vänster stötdämpar infästning??

AA det har du rätt i kolla under klass polarens huv på skolan idag och det var inte samma sak som min för han hade som sagt T7 och jag har ju T5 som otur va annars hade jag löst problemet idag men sätte ihop mer bilder så kan ni kanske hjälpa mig bättre mvh.

Opel Corsa Swing "Blueberry Rallye" (1990)
Barra91 Svets inriktad
14 april 2010 · 158 Inlägg

Jag har fixat det med slangen hittade någon sensor elr vad det är för nåt som oxå var utan slang så gick motorn hyffast men varvade lite väl mkt typ 1200 är inte det lite väl mkt??? spraya lite överallt med startgas men motorn reagerade inte då så tjuvluft tror jag inte att den tar om det inte är vid insuget kanske för där glömde jag spraya kan observera att mkt på den här motorn siter dåligt dit satt då det är nötter som byt topplockpackning och planat toppen! men det verkar de ha lyckats med får väl tacka min lärare för det big_smile haha men allt grimkrans runt om sitter sisådär så ska väl dra lite i bultarna till insuget för säkerhets skull hahah big_smile

Opel Corsa Swing "Blueberry Rallye" (1990)
Crille88
14 april 2010 · 1 353 Inlägg

kolla så slangen till tomgångsmotorn e hel, du hör om den tar tjuvluft nånstans, de pyser rätt bra,

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Barra91 Svets inriktad
15 april 2010 · 158 Inlägg

Crille88 skrev:
kolla så slangen till tomgångsmotorn e hel, du hör om den tar tjuvluft nånstans, de pyser rätt bra,

Okej det ska jag göra smile

Opel Corsa Swing "Blueberry Rallye" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang