Saab 9-5 kombi. "Rullande projekt" takvinge och sidokjolar på gång.

Euroman
29 december 2010 · 493 Inlägg

FreddeLi skrev:

Euroman skrev:
nej men kör dom t7 suit då eller vad det heter?

nej tror aero går på 2200 på skruvat. smile

jajamensan smile fint program det! saabarnas sprut är ju väldigt enkelt att pilla med själv (säger dom som kan) haha, jag skulle ju aldrig ge mig på det men dom som är insatta säger att det är väldigt tacksamt att trimma. behöver inte byta sprut fören du är uppåt 500-600hk och nosar smile

ja något sånt, tror jag kollade på maptun eller speedparts och där vare något liknande smile

MVH

nja spridare och bränsletrycksregulator byter man ju runt 300-310hk smile http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=72

och pumpen vid 340 enligt maptun.
http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=72

före det är det ju kolvar och allt där till tongue

FreddeLi Studerande maskiningenjör
29 december 2010 · 1 903 Inlägg

Euroman skrev:

FreddeLi skrev:

Euroman skrev:
nej men kör dom t7 suit då eller vad det heter?

nej tror aero går på 2200 på skruvat. smile

jajamensan smile fint program det! saabarnas sprut är ju väldigt enkelt att pilla med själv (säger dom som kan) haha, jag skulle ju aldrig ge mig på det men dom som är insatta säger att det är väldigt tacksamt att trimma. behöver inte byta sprut fören du är uppåt 500-600hk och nosar smile

ja något sånt, tror jag kollade på maptun eller speedparts och där vare något liknande smile

MVH

nja spridare och bränsletrycksregulator byter man ju runt 300-310hk smile http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=72

och pumpen vid 340 enligt maptun.
http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=72

före det är det ju kolvar och allt där till tongue

på en AERO ja som har röda spridare original. jag som har 2.0t har gröna spridare original. så antingen spridare eller BTR skall bytas straxt över 200hk (steg 2).

http://sv.bsr.se/products/t983/

http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=18


nordic däremot plockar ur 220hk med steg 2 UTAN att byta varken spridare eller BTR.

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Euroman
29 december 2010 · 493 Inlägg

FreddeLi skrev:

Euroman skrev:

FreddeLi skrev:

jajamensan smile fint program det! saabarnas sprut är ju väldigt enkelt att pilla med själv (säger dom som kan) haha, jag skulle ju aldrig ge mig på det men dom som är insatta säger att det är väldigt tacksamt att trimma. behöver inte byta sprut fören du är uppåt 500-600hk och nosar smile

ja något sånt, tror jag kollade på maptun eller speedparts och där vare något liknande smile

MVH

nja spridare och bränsletrycksregulator byter man ju runt 300-310hk smile http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=72

och pumpen vid 340 enligt maptun.
http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=72

före det är det ju kolvar och allt där till tongue

på en AERO ja som har röda spridare original. jag som har 2.0t har gröna spridare original. så antingen spridare eller BTR skall bytas straxt över 200hk (steg 2).

http://sv.bsr.se/products/t983/

http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=18


nordic däremot plockar ur 220hk med steg 2 UTAN att byta varken spridare eller BTR.

MVH

jo men du skrev 500 i förra inlägget ;D

FreddeLi Studerande maskiningenjör
29 december 2010 · 1 903 Inlägg

Euroman skrev:

FreddeLi skrev:

Euroman skrev:

nja spridare och bränsletrycksregulator byter man ju runt 300-310hk smile http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=72

och pumpen vid 340 enligt maptun.
http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=72

före det är det ju kolvar och allt där till tongue

på en AERO ja som har röda spridare original. jag som har 2.0t har gröna spridare original. så antingen spridare eller BTR skall bytas straxt över 200hk (steg 2).

http://sv.bsr.se/products/t983/

http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=18


nordic däremot plockar ur 220hk med steg 2 UTAN att byta varken spridare eller BTR.

MVH

jo men du skrev 500 i förra inlägget ;D

jaha nu fattar jag vad du menar tongue haha, trodde du pratade om trimstegen (har för mig jag har skrivit om det tidigare i denna tråden)

jo det har du ju rätt i det du säger. jag tänkte mer på att sprutet är såpass mappvänligt att du kan använda det upp till dom effekterna. sen e det ju självklart att du måste byta komponenter långt långt innan dess. men själva motorstyrningen hänger lätt med i dom effekterna smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Euroman
29 december 2010 · 493 Inlägg

FreddeLi skrev:

Euroman skrev:

FreddeLi skrev:

på en AERO ja som har röda spridare original. jag som har 2.0t har gröna spridare original. så antingen spridare eller BTR skall bytas straxt över 200hk (steg 2).

http://sv.bsr.se/products/t983/

http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=18


nordic däremot plockar ur 220hk med steg 2 UTAN att byta varken spridare eller BTR.

MVH

jo men du skrev 500 i förra inlägget ;D

jaha nu fattar jag vad du menar tongue haha, trodde du pratade om trimstegen (har för mig jag har skrivit om det tidigare i denna tråden)

jo det har du ju rätt i det du säger. jag tänkte mer på att sprutet är såpass mappvänligt att du kan använda det upp till dom effekterna. sen e det ju självklart att du måste byta komponenter långt långt innan dess. men själva motorstyrningen hänger lätt med i dom effekterna smile

MVH

aha nej då missförstog vi varandra haha xD

FreddeLi Studerande maskiningenjör
29 december 2010 · 1 903 Inlägg

Euroman skrev:

FreddeLi skrev:

Euroman skrev:

jo men du skrev 500 i förra inlägget ;D

jaha nu fattar jag vad du menar tongue haha, trodde du pratade om trimstegen (har för mig jag har skrivit om det tidigare i denna tråden)

jo det har du ju rätt i det du säger. jag tänkte mer på att sprutet är såpass mappvänligt att du kan använda det upp till dom effekterna. sen e det ju självklart att du måste byta komponenter långt långt innan dess. men själva motorstyrningen hänger lätt med i dom effekterna smile

MVH

aha nej då missförstog vi varandra haha xD

ja vi gjorde nog det tongue hehe

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
1 januari 2011 · 1 903 Inlägg

sådär nu har jag fått dit laddtrycksmätaren, bålnöjd är jag! smile och ordentligt med bilder tog jag också för en gångs skull. så tänkte att vi gör en liten guide med bilder ifall det är någon annan som ska göra denna operationen på en 9-5a tongue


https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/1034869_688wxu.jpg
plasten uppe vid rutan skall lyftas upp. lossa huvwire, gummilisten mellan plasten och karossen, och en skruv uppe till höger som håller plasten. när du väl lyft plasten så kommer du se huvwiren gå ner genom ett hål och bredvid ett annat hål med en gummiplugg i. det hålet är som gjort för att dra igenom en vakumslang.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/1034870_me3k1d.jpg
när du pillat bort gummipluggen med en liten skruvmejsel så tar du en STYV ståltråd. den behöver va riktigt styv för du ska sticka den igenom någon centimeter med isolering. stick ner den genom hålet och peta in den en bra bit.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/1034871_gdsly5.jpg
har du nu gjort rätt så ska ståltråden komma ner bredvid huvöppningshandtaget. ta din vakumslang och trä den över ståltråden och tejpa fast den ordentligt med eltejp. sen är det bar att dra tillbaka ståltråden samma väg som den kom så följer slangen med upp. kan krävas ett par försök för slangen lossnar gärna när man ska tvinga den igenom isoleringen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/1034872_xdpldu.jpg
såhär ser det sedan ut när du fått ut slangen. ta gummipluggen som satt i hålet från början, borra ett hål i den som är lika stort som slangen. trä den över slangen och sätt tillbaka den i hålet (detta för att inte fukt ska ta sig ner runt slangen och gå ner i instrumentpanelen.) går ju att täta med silikon också men när man endå har den gummipluggen så kan man lika gärna använda den igen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/1034873_4u2c0g.jpg
slangen som du har dragit fram i motorrummet nu ska kopplas in mellan vakumträdet som sitter på insuget och bränsletrycksregulatorn. bränsletrycksregulatorn sitter längst till höger på fuelrailen och ser ut såhär ungefär:
http://www.bsr.se/bilder/_/art_x788y1024_5630394_1.jpg

när slangen väl är inkopplad där så är det bara att plugga in den i mätaren och se glad ut. svårare är det inte smile
har inga bilder på själva monteringen av mätaren sen men det är inte så avancerat. belysning till mätaren tar man med fördel ifrån någon av de blåvita kablarna bakom ljusvredet. då får du möjlighet att dimma belysningen i mätaren samtidigt som du dimmar övrigt belysning.

såhär blev det i min bil iaf när jag var klar:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/1034874_ibewgy.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/1034875_q0mnj2.jpg

voltmätaren är den gamla änsålänge, ska bytas ut såfort jag får den nya, den nya är av samma sort som laddtrycksmätaren. smile

allt för idag!

MVH Fredrik

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
B-Power
2 januari 2011 · 24 Inlägg

Blev ju snyggt! Och bra guide då jag har tanken på att koppla in en laddtrycksmätare i min smile

Kommer följas smile

FreddeLi Studerande maskiningenjör
2 januari 2011 · 1 903 Inlägg

B-Power skrev:
Blev ju snyggt! Och bra guide då jag har tanken på att koppla in en laddtrycksmätare i min smile

Kommer följas smile

tack så mycket! smile ja bara fråga om det är någonting du undrar över. det var en ganska så lätt operation att koppla in mätaren. var elen som var det pilliga, att få kablarna att räcka till och så smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
18 januari 2011 · 1 903 Inlägg

en liten miniupdate får det bli idag. fick äntligen min nya voltmätare idag. så passade på att koppla in den ikväll.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/1042971_pri3li.jpg
diverse kablar, + från batteriet, + till belysningen så man kan dimmra mätarna, - från belysning och - till själva mätaren sitter på samma.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/1042974_anxtx1.jpg
slutresultatet smile suddig bild men jag är skitnöjd smile

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Euroman
19 januari 2011 · 493 Inlägg

Blev ju riktigt snyggt big_smile

FreddeLi Studerande maskiningenjör
19 januari 2011 · 1 903 Inlägg

Euroman skrev:
Blev ju riktigt snyggt big_smile

tack tack! big_smile

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
28 januari 2011 · 1 903 Inlägg

tjena!

lite nytt smått och gott idag.
kan meddela att jag har fått tag i ett aeropaket till bilen, sidokjolar och frontläpp. så väntar på att det ska skickas nu smilebig_smile

har pysslat lite i garaget ikväll och kopplat in koaxialerna i skuffen igen. fick ett ryck att ja skulle ta tag i det så lyckades komma över 2st relän lite snabbt och sen var de bara att dra kablar. har inga bilder från kopplandet men ett kopplingsschema har ja knåpat ihop om nån är nyfiken.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/1047738_k10qtp.jpg
lite stavfel där såg ja nu men inget att göra åt tongue
alltså är högtalarna paralellkopplade. däremot så sitter det relän på det paret i skuffen vilket gör att jag stänger av och på dom med en vippbrytare big_smile simple as that.

fick även för mig att hitta på lite annat pyssel. kände mig riktigt smart när ja kom på detta tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/1047699_kcy2a2.jpg
limma kardborreband på multimetern, och med PL400 dessutom?! yikes
varför?

JO!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/1047703_a1357w.jpg
då kan man fästa den på baslådan lite smidigt och den sitter kvar även att allt annat håller på att skaka sönder.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/1047706_zlpzlv.jpg
tillverkade 2 snabbkopplingar.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/1047715_4nj6sh.jpg
lite eltejp runt. (eltejp går fanimig till allt)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/1047721_equzbo.jpg
TADAAA!! lol

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/1047723_5ej21n.jpg
och såhär ser det ut "in action". blev förbannat nöjd med det! kanonbra att ha digital voltmätare när du står på en träff eller något och spelar! smile

allt för idag!
cheers!

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Driftkungen Saab - Move Your Mind
2 februari 2011 · 1 094 Inlägg

Blir nog kanoners med Aero paket. Är faktiskt inne lite på att bygga en låda som jag ska ha till bilen om några månader. Den måste dock vara enkel att flytta, man kanske skulle satsa på en låda som din förra smile?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
BMW 325ia Cab "Passar inte Sveriges väder..." (1994)
Saab 9-3 Aero SS "Brukis" (2004)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
2 februari 2011 · 1 903 Inlägg

Driftkungen skrev:
Blir nog kanoners med Aero paket. Är faktiskt inne lite på att bygga en låda som jag ska ha till bilen om några månader. Den måste dock vara enkel att flytta, man kanske skulle satsa på en låda som din förra smile?

ja jag hoppas på det tongue
de hade nog vart något då ja. sen bara ha snabbkontakter till kablarna och några enkla fästen i golvet så den sitter fast tongue

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
22 februari 2011 · 1 903 Inlägg

tja!

igår skickades sidokjolarna till saaben så förhoppningsvis dyker dom upp någon gång denna veckan smile
är fortfarande på jakt efter en frontspolier (aeroläppen) till 9-5. hade en på gång och skulle få den skickat till mig, men säljaren var oseriös och slutade svara när jag ringde och frågade hur det gick så antar att han blåst mig och sålt den till någon annan! hur som, jag letar vidare smile
kanske även att det blir en takvinge nu i slutet på denna månaden, får se vad plånboken tillåter smile

MVH

Senast redigerat av FreddeLi (22 februari 2011)

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Euroman
23 februari 2011 · 493 Inlägg

FreddeLi skrev:
tja!

igår skickades sidokjolarna till saaben så förhoppningsvis dyker dom upp någon gång denna veckan smile
är fortfarande på jakt efter en frontspolier (aeroläppen) till 9-5. hade en på gång och skulle få den skickat till mig, men säljaren var oseriös och slutade svara när jag ringde och frågade hur det gick så antar att han blåst mig och sålt den till någon annan! hur som, jag letar vidare smile
kanske även att det blir en takvinge nu i slutet på denna månaden, får se vad plånboken tillåter smile

MVH

takvingen gör sjukt mycket big_smile bytte till aero vingen och bara den gjorde väldigt mycket.

FreddeLi Studerande maskiningenjör
23 februari 2011 · 1 903 Inlägg

Euroman skrev:

FreddeLi skrev:
tja!

igår skickades sidokjolarna till saaben så förhoppningsvis dyker dom upp någon gång denna veckan smile
är fortfarande på jakt efter en frontspolier (aeroläppen) till 9-5. hade en på gång och skulle få den skickat till mig, men säljaren var oseriös och slutade svara när jag ringde och frågade hur det gick så antar att han blåst mig och sålt den till någon annan! hur som, jag letar vidare smile
kanske även att det blir en takvinge nu i slutet på denna månaden, får se vad plånboken tillåter smile

MVH

takvingen gör sjukt mycket big_smile bytte till aero vingen och bara den gjorde väldigt mycket.

visst gör den! står lite i valet och kvalet och funderar på vilket jag ska prioritera just nu, sidokjolarna kommer i slutet på veckan. så frågan är om nästa steg ska vara takvingen eller aero-frontläpp tongue

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Driftkungen Saab - Move Your Mind
23 februari 2011 · 1 094 Inlägg

FreddeLi skrev:

Driftkungen skrev:
Blir nog kanoners med Aero paket. Är faktiskt inne lite på att bygga en låda som jag ska ha till bilen om några månader. Den måste dock vara enkel att flytta, man kanske skulle satsa på en låda som din förra smile?

ja jag hoppas på det tongue
de hade nog vart något då ja. sen bara ha snabbkontakter till kablarna och några enkla fästen i golvet så den sitter fast tongue

Precis vad jag tänkte, och typ ett spännband i en last öggla eller nått smile. Hade prioriterat takvingne först. Vi hade ju en Aero kombi innan och tyckte den såg helt naken ut utan vinge:).

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
FreddeLi Studerande maskiningenjör
23 februari 2011 · 1 903 Inlägg

Driftkungen skrev:

FreddeLi skrev:

Driftkungen skrev:
Blir nog kanoners med Aero paket. Är faktiskt inne lite på att bygga en låda som jag ska ha till bilen om några månader. Den måste dock vara enkel att flytta, man kanske skulle satsa på en låda som din förra smile?

ja jag hoppas på det tongue
de hade nog vart något då ja. sen bara ha snabbkontakter till kablarna och några enkla fästen i golvet så den sitter fast tongue

Precis vad jag tänkte, och typ ett spännband i en last öggla eller nått smile. Hade prioriterat takvingne först. Vi hade ju en Aero kombi innan och tyckte den såg helt naken ut utan vinge:).

hehe, så såg mitt första "ljudbygge" ut lol en baslåda som satt fastspänd med ett spännband tongue haha, såg ut som fan men fungerade iaf smile
jo jag blir mer och mer inne på den linjen, har eventuellt en frontläpp på gång nu så ska ringa och prata med säljaren senare idag. om det inte blir någon affär där så skickar ja nog efter en vinge istället smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang