En frågan till er som skruvat kompressor: Vart hittar jag lämpliga aggregat? Jag söker efter polarede kompressorer som används på v8 motorer.
Förslag och tips mottages tacksamt. Känns som jag går i cirklar för tillfället... Har kollat med JM tech i sverige och dom hade inget av det jag söker.
Öppnar med frågan: Ingen som hade svar på min tidigare fråga?? Någon lär väl ha lite koll?
Tog ett (förhoppningsvis) vettigt beslut nu ikväll! Har velat fram och tillbaks om hur fan jag skulle göra med bottendelen, röra eller pilla fan i? Insåg ikväll att varför är jag dumsnål på några lager och ringar då bygget endå hamnar på ca 100 000kr i byggkostnad (Och nej, jag ljuger inte!).. Så det vart att beställa ram/vevlager + kompletta kolvringssatser för 6000spänn. Men detta känns helrätt då motorn blir komplett renoverad med allt vad det innebär!
Ev kanske jag kommer köpa två trimkammar av en kille här i stan (beroende på om han har dom kvar) dessutom. Låter som det behövs va?
Som en polares farsa sa: Du fick uppenbarligen för lite stryk som liten!
Vart väl lite egentid med projektet även i helgen som var. Lite lätt topputs med slip. Har nu iupptäckt att jag hatar att slipa jävla ventiler i vilket fall.....
Före
Efter. Tror även att detta kan vara en utbytestopp då det inte finns en enda spricka mellan ventilsäten och stifthålet i toppen. Har för mig att detta var/är vanligt på s14 och s38 motorerna (m3 4cyl och m5 6cyl). Och det andra som gör mig fundersam över en ev utbytestopp är ett efterstansat nummer i toppen. Inget som är orginal jutet från fabriken alltså! Sak samma... Jag är för jävla nöjd över toppens 100% skick
Som tidigare nämnt. Hatar att slipa ventiler har jag nu märkt..
Förbannade jävla tomtar det finns.................................... Fan vad trött man blir!
Frågar man om massa råd och tips om kompressorbygget, får man till svar: Tyvärr kommer jag göra dig besviken då vi har bromsat flertalet kompressormotorer utan större framgång
Säger som alla andra, GALEN är du mannen Har läst hela projekt tråden och jag vill ha meeer!!
Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!
almqvist__89 skrev: Säger som alla andra, GALEN är du mannen Har läst hela projekt tråden och jag vill ha meeer!!
Kul att du gillar det du ser Jag skall försöka lugna ditt begär med fler bilder framöver! Jag lovar
Det hoppas jag
Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!
Här kommer ett gäng bilder på din begäran almqvist!
Började som smått riva bottendelen nu i veckan då jag tydligen kommer få lite färg nu under helgen. Trevligt med snälla arbetskamrater! Färgen avslöjar jag senare i veckan. Det vart inte svart kan jag avslöja! hehe
Fanns inte ett enda märke stansat i kolvtopparna, så då fick man trolla med radiomejlsen!
lösa veven.
Tomma blocket.
Fulla bordet med prylar.
Vevlagrena såg inte speciellt fräsha ut. = Brist på service
Ännu ett tecken på dåligt servad motor av dom snåla jänkarna!!! Kolvarna var rejält koxade i ringspåren. På en av kolvarna var oljespåret för kolvbulten helt igen satt...
Festlig monteringsbeskrivning. Tar du fel på ordningsföljden är man duktig!
Jag valde att blästra kolvarna pga det grova sotlagrena som fanns i kolvringsspåren! Bus eller godis? vad vet jag.. Jag tyckte det vart rent och snyggt i vilket fall.
Så min fråga blir: Kan man blästra (glasbläster i mitt fall) kolvar eller är det helt uppåt väggarna fel?
Avslutar med två bilder på mitt decemberpynt i ett av lagerrummen i garaget Får se om stolarna hänger kvar nästa helg man kommer dit..
Hittade en bild på hur min kompressormontering kommer att se ut i färdigt utförande! Ta bort fyra cylindrar och lägg till fyra raka rostfria pipor på avgassidan så får du en kompressormatad m3 motor
Putteliten skrev: Hehe, alltid bra med en rejäl motorlyft! Har du importerat maskin eftersom du skyller på the yankees?
Jajamen, med 10 tons travers kan man lyfta det mesta
Stämmer bra det, Bilen den satt i var en import från usa.
Haha, får motorn att lossa vare sig man vill eller inte! Å fan, ända där bortifrån! Var det någon större skillnad utseendemässigt om man jämnför med en Europa såld M3?
Putteliten skrev: Hehe, alltid bra med en rejäl motorlyft! Har du importerat maskin eftersom du skyller på the yankees?
Jajamen, med 10 tons travers kan man lyfta det mesta
Stämmer bra det, Bilen den satt i var en import från usa.
Haha, får motorn att lossa vare sig man vill eller inte! Å fan, ända där bortifrån! Var det någon större skillnad utseendemässigt om man jämnför med en Europa såld M3?
Hehe jo med den kan man plocka ur grejer utan att lossa på dom innan
Jajamen, jag provkörde bilen precis i början av våren på en halvisig 70-väg bortanför karlstad. Det var en intressant tur vill jag lova! Annars tror jag inte bilen skiljde sig mot övriga m3. Fast den här bilen hade någon större stötfångare och annat system monterat som knappast var orginal! Fast en grej som jag tror skiljer sig (eller som jänkarna gjorde tillval från fabriken) var växellådan. M3 e30 hade tydligen en sk 5 växlad "dogleg" med 1an bakåt som "standard". Men den lådan jag fick med i köpet (och som satt i bilen) var en 5 växlad överväxel-låda.
Jänkarna är ju kända för att vilja ha komfort, så det förvånar mig inte om beställaren valde bort sportlådan mot en överväxel-låda istället.