första turbo bil...

beathacker Amatör
7 juni 2006 · 444 Inlägg

har införskaffat mig en 900 turbo 97:a steg 1 trimmad... nått specielt man ska ta hänsyn till med turbo bilar o tänka på ?   vill inte att den ska paja så tänkte   här finns massa kunnigt folk tack på förhand för tips o råd ..

BMW 320d (2006)
Saab_9-3
7 juni 2006 · 18 Inlägg

Va rädd om lådan!! Dom pallar inte med allt för mycket.. Lycka till med bilen!!

kung1
7 juni 2006 · 180 Inlägg

stäng inte av den direkt när du kört. vänta ca 30 sek- 1 min

BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
7 juni 2006 · 2 009 Inlägg

Dom är ganska stryktåliga dom bilarna oxå.
Du bör dock växla ganska nogrannt på en sån bil.
Inte som med hondan som man kan skyffla i dom som man känner för hondor älskar ju stryk smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
KarlNilsson Örebroare i exil
7 juni 2006 · 970 Inlägg

Stressa den inte för hårt innan oljan blivit varm. Och som tidigare sagts. Stå upp till nån minut på tomgång innan du stänger av bilen efter ett körpass. Växellådorna är väl en akilleshäl på 900an, så ge dig inte på några "crossväxlingar". I övrigt är det väl att hålla koll på så det inte kommer blårök ur avgassystemet när du släpper gasen. Då är det dags att byta turbo. Tag som vana att kolla oljan lite då o då. I övrigt är det väl inget direkt speciellt. Saab 900 är bra bilar. Lycka till!

Hej FRA!
Texas
7 juni 2006 · 129 Inlägg

Lådan klarar inte mycket! Annars en jävligt bra bil big_smile

B | B E | C | C E
LazerHawke
7 juni 2006 · 1 268 Inlägg

kung1 skrev:
stäng inte av den direkt när du kört. vänta ca 30 sek- 1 min

gäller detta även normalkörning??

mr_loffe
8 juni 2006 · 272 Inlägg

LazerHawke skrev:

kung1 skrev:
stäng inte av den direkt när du kört. vänta ca 30 sek- 1 min

gäller detta även normalkörning??

Är aldrig fel. Men längre efter hårdkörning.

Christian S
8 juni 2006 · 4 816 Inlägg

Det är bara att ta för vana att den får stå en stund efter att man har kört, jag gör så att om jag hör att elfläckten går när jag stannar så låter jag motorn gå minst tills fläckten stannat sen brukar jag även försöka köra lungt den sista sträckan just för att slippa stå så länge.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
beathacker Amatör
8 juni 2006 · 444 Inlägg

oki tack för tipsen ... hur e dem att trimma egentligen räcker det med en större ic o turbo eller hur funkar det

BMW 320d (2006)
Founder
8 juni 2006 · 1 414 Inlägg

Hur många är som faktiskt har testat hur mycket lådan klarar som uttalar sig? eller lever dom på ryktet om att "saab har kassa lådor"... jag har kört skiten ur ett antal 9-3'or och dom håller hur fint som helst... under förutsättning att man växlar rätt... om man pressar i varenda växel spelar det föga roll vilken bil man kör...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Malmoe SSS -12
8 juni 2006 · 3 217 Inlägg

Men 9-3 är väl en uppgraderad och mer förstärkt bil på de delarna som 900 tappade på väl?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
LazerHawke
8 juni 2006 · 1 268 Inlägg

mr_loffe skrev:

LazerHawke skrev:

kung1 skrev:
stäng inte av den direkt när du kört. vänta ca 30 sek- 1 min

gäller detta även normalkörning??

Är aldrig fel. Men längre efter hårdkörning.

hur långt håller det argumentet egentligen??

tänk alla äldre typ päronen å så inte fan tänker dom på att låta bilen stå en stund efter körning...
och om man har brådis???

Gormanz SRT4 2,4T & 9000 2,3T
8 juni 2006 · 272 Inlägg

LazerHawke skrev:

mr_loffe skrev:

LazerHawke skrev:

gäller detta även normalkörning??

Är aldrig fel. Men längre efter hårdkörning.

hur långt håller det argumentet egentligen??

tänk alla äldre typ päronen å så inte fan tänker dom på att låta bilen stå en stund efter körning...
och om man har brådis???

Köp en turbotimer. Underbar liten sak.

/Gormanz
LazerHawke
8 juni 2006 · 1 268 Inlägg

Gormanz skrev:

LazerHawke skrev:

mr_loffe skrev:

Är aldrig fel. Men längre efter hårdkörning.

hur långt håller det argumentet egentligen??

tänk alla äldre typ päronen å så inte fan tänker dom på att låta bilen stå en stund efter körning...
och om man har brådis???

Köp en turbotimer. Underbar liten sak.

vad innebär den då???

Redbull Moderator+
8 juni 2006 · 1 081 Inlägg

Founder skrev:
Hur många är som faktiskt har testat hur mycket lådan klarar som uttalar sig? eller lever dom på ryktet om att "saab har kassa lådor"... jag har kört skiten ur ett antal 9-3'or och dom håller hur fint som helst... under förutsättning att man växlar rätt... om man pressar i varenda växel spelar det föga roll vilken bil man kör...

Precis, og900 hade väl inga lådor som var av världsklass direkt, ng900 / 9-3 / 9-5 osv är det dock absolut inget fel på. Men heller ingen låda som klarar 1ms växlingar, så ptja en hyfsad låda men finns klart bättre.

Mvh

Vem jag?
sveddan
8 juni 2006 · 1 453 Inlägg

Redbull skrev:

Founder skrev:
Hur många är som faktiskt har testat hur mycket lådan klarar som uttalar sig? eller lever dom på ryktet om att "saab har kassa lådor"... jag har kört skiten ur ett antal 9-3'or och dom håller hur fint som helst... under förutsättning att man växlar rätt... om man pressar i varenda växel spelar det föga roll vilken bil man kör...

Precis, og900 hade väl inga lådor som var av världsklass direkt, ng900 / 9-3 / 9-5 osv är det dock absolut inget fel på. Men heller ingen låda som klarar 1ms växlingar, så ptja en hyfsad låda men finns klart bättre.

Mvh

Det är inte meningen heller, SAAB 900/9-3/9-5/9000 är inga rallybilar original och således finns det ingen anledning att anpassa utrustningen som sådan. Detta gäller alla biltillverkare - ingen anledning att lägga extra pengar där de inte behövs. Visst kan man förstärka diffen på lådorna men det kostar ju en slant oxå, runt 30 000.

Christian S
9 juni 2006 · 4 816 Inlägg

LazerHawke skrev:

Gormanz skrev:

LazerHawke skrev:
hur långt håller det argumentet egentligen??

tänk alla äldre typ päronen å så inte fan tänker dom på att låta bilen stå en stund efter körning...
och om man har brådis???

Köp en turbotimer. Underbar liten sak.

vad innebär den då???

Att motorn går en viss tid efter att man har stängt av den med andra ord du stänger av bilen som vanligt och låser bilen men bilen går fortfarande och sen efter en stund så stänger den av sig själv, ser välldigt skumt ut när man ser dom som har det.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
_bystrom_
9 juni 2006 · 20 Inlägg

har haft lite mailkontakt med speedparts i veckan, eftersom jag själv planerar att införskaffa en NG900T och ett Speedparts steg3. Rekommendationen blev då att sätta dit en låda från en 9-3, ska passa rakt av enligt dom, plus en Viggen-koppling. Möjligtvis med carbon-lameller...

Subaru Forester "2.0S Turbo" (1998)
Stoltz Gör det på alla fyra
9 juni 2006 · 130 Inlägg

kung1 skrev:
stäng inte av den direkt när du kört. vänta ca 30 sek- 1 min

Bör igentligen stå ett tag på tomgång innan man börjar köra oxå

Audi S4 2,7 BiTurbo "Evil Monkey" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang