Fet felasfalterad/vägabula mitt på essingeleden!

Kesler
19 april 2010 · 3 650 Inlägg

Nyligen har dom asfalterat vägen på essingeldenen, ny asfalt över alla filer ca 10meter långt bara ( dvs ett "streck") precis vid avfart stora essingen. Den nya asfalten ligger ca 10/15cm över resten av vägen. Vilket resulterar i att det har blivit som en fet vägbula mitt på leden! Tycker att det borde anmälas! Vart ska man vända sig för att göra en anmälan eller liknande.

Flög fan flera meter å slog sönder halva bilen när jag åkte över den. Och man ska/kan ju för helvete inte behöva bromsa ner till 30km/h för att ta sig över.

Någon mer som märkt av det? Eller vet vart man ska vända sig? Trafikverket?

adde87
19 april 2010 · 228 Inlägg

Har inga problem att åka över alls! hur fort körde du?

Det e VI som e HAMMARBY!
Kesler
19 april 2010 · 3 650 Inlägg

Har kört över den 2 gånger..en gång i ca 70 andra gången runt 120. Men kände av den i princip lika mkt i båda hastigheterna. Kan ju bero på att min bil är sänkt och ganska hård i fjädringen. Men finns ju många som köra med sänkta och hårda bilar...och hur är det med låga sportbilar? Vägen e ju till för fordon å då måste dom ju tänka på alla!

Rock-Star
19 april 2010 · 2 982 Inlägg

Kesler skrev:
Har kört över den 2 gånger..en gång i ca 70 andra gången runt 120. Men kände av den i princip lika mkt i båda hastigheterna. Kan ju bero på att min bil är sänkt och ganska hård i fjädringen. Men finns ju många som köra med sänkta och hårda bilar...och hur är det med låga sportbilar? Vägen e ju till för fordon å då måste dom ju tänka på alla!

jag körde över den idag i 120km/h utan problem . kolla fjädringen på din bil.

Kesler
19 april 2010 · 3 650 Inlägg

okej. vi kan väl börja med att utesluta er som kör osänkt. Eftersom ni ialf verkar veta vad jag syftar på så antar jag att den asfalterade biten ialf känns för er? Å så ska det ändå inte vara

Senast redigerat av Kesler (19 april 2010)

adde87
19 april 2010 · 228 Inlägg

okej, har kört över flera ggr både med min privata som är relativt låg och hård och med firma bilen.. har knappt märkt de.. tyvärr Tror jag nog det kan vara svårt att få ersättning eftersom det sitter skyltar med varning om vägskada, men tycker absolut att du ska kontakta vägverket och höra vad dom säger. Dom är nig inte färdiga än, då borde dom ha tagit bort skyltarna.

Det e VI som e HAMMARBY!
Lowpass
19 april 2010 · 1 224 Inlägg

Kände också det när vi var på väg mot barkaby, det där kallar inte jag att fixa vägen iaf :p

i-vtec Do you?
FLindgren
19 april 2010 · 5 089 Inlägg

Ja precis, vägen är till för fordon. det finns nog krav på biltillverkarna på vad dom ska klara för slags väggupp å påfrestningar. ändrar man bilens fjärdning så går man även ifrån kraven som bilen ska klara.. Och nu klagar du?

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Kesler
19 april 2010 · 3 650 Inlägg

Skyltarna är redan borta. Hur jävla svårt kan det vara att lägga asfalten rakt när man är asfalterare. f.ö så är det ju likadant överallt i stockholm där ny asfalt läggs, ojämt å riktigt jävla dåligt gjort!

adde87
19 april 2010 · 228 Inlägg

okej, jag såg skyltarna senast i eftermiddags, men ring vägverket, dom är väl dom enda som kan svara på hur du ska göra.

Det e VI som e HAMMARBY!
Aga_Diff Bärs!
19 april 2010 · 3 456 Inlägg

10/15cm? yikes

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Kesler
19 april 2010 · 3 650 Inlägg

adde87 skrev:
okej, jag såg skyltarna senast i eftermiddags, men ring vägverket, dom är väl dom enda som kan svara på hur du ska göra.

Ok, Jo, ska kolla upp det

MarcusL #2573
19 april 2010 · 1 489 Inlägg

Kesler skrev:

FLindgren skrev:
Ja precis, vägen är till för fordon. det finns nog krav på biltillverkarna på vad dom ska klara för slags väggupp å påfrestningar. ändrar man bilens fjärdning så går man även ifrån kraven som bilen ska klara.. Och nu klagar du?

Hur är det med låga sportbilar då? kan fan garantera att det tar i för dem med. JA jag klagar, kom till stockholm å kör över den själv. Sålänge kan du hålla käften stängd!

Här var det trevliga toner? wink

Kesler "Chassi" skrev:
Råstumt. Droppade fjädrar fram ca 4" + 1/4 kapat gummi, ca 4,5-5" bak + 1/3 kapat genomslagsgummi. Bortplockade "innerskärmar" och valsade skärmar runtom

Tycker du det är konstigt att den tar emot?

Mvh

Senast redigerat av MarcusL (19 april 2010)

• Även den starka måste ta i när han skiter
Kesler
19 april 2010 · 3 650 Inlägg

MarcusL skrev:

Kesler skrev:

FLindgren skrev:
Ja precis, vägen är till för fordon. det finns nog krav på biltillverkarna på vad dom ska klara för slags väggupp å påfrestningar. ändrar man bilens fjärdning så går man även ifrån kraven som bilen ska klara.. Och nu klagar du?

Hur är det med låga sportbilar då? kan fan garantera att det tar i för dem med. JA jag klagar, kom till stockholm å kör över den själv. Sålänge kan du hålla käften stängd!

Här var det trevliga toner? wink

Kesler "Chassi" skrev:
Råstumt. Droppade fjädrar fram ca 4" + 1/4 kapat gummi, ca 4,5-5" bak + 1/3 kapat genomslagsgummi. Bortplockade "innerskärmar" och valsade skärmar runtom

Tycker du det är konstigt att den tar emot?

Mvh

Jo, tyvärr..men vad ska man förvänta sig när nån pajas från trolhättar börjar snacka om sånt som man inte har en aning om? Vi som bor i sthlm å betalar mkt pengar i form av trängselskatt varje dag, ska ju ha bra vägar för det också, inga jävla ojämna lappningar överallt!

Ja, faktiskt så tycker jag det är konstigt att den tar emot på en högtrafikerad flerfilig 70 väg..Vägbulor på 30 vägar säger jag ingenting om

Senast redigerat av Kesler (19 april 2010)

pippaaN
19 april 2010 · 987 Inlägg

Hehe.. Totalt onödigt av mig att skriva överhuvudtaget. Men håll dig till sanningen, har svårt att tro det är 10-15cm, och du klagar aset, samtidigt som folk skriver att dom knappt märkt av det. 10-15cm, det MÄRKS.. MYCKET! oavsett låg eller standard.

i like it load
MarcusL #2573
19 april 2010 · 1 489 Inlägg

Kesler skrev:

MarcusL skrev:

Kesler skrev:

Hur är det med låga sportbilar då? kan fan garantera att det tar i för dem med. JA jag klagar, kom till stockholm å kör över den själv. Sålänge kan du hålla käften stängd!

Här var det trevliga toner? wink

Kesler "Chassi" skrev:
Råstumt. Droppade fjädrar fram ca 4" + 1/4 kapat gummi, ca 4,5-5" bak + 1/3 kapat genomslagsgummi. Bortplockade "innerskärmar" och valsade skärmar runtom

Tycker du det är konstigt att den tar emot?

Mvh

Jo, tyvärr..men vad ska man förvänta sig när nån pajas från trolhättar börjar snacka om sånt som man inte har en aning om? Vi som bor i sthlm å betalar mkt pengar i form av trängselskatt varje dag, ska ju ha bra vägar för det också, inga jävla ojämna lappningar överallt!

Känns som om att du spyr galla på fel personer, vi kan inte hjälpa att det är trängselskatt i huvudstan och vi kan definitivt inte hjälpa att asfaltsbolaget lappat hejvilt? wink

Var där iaf i fredags och idag, visst är det en kant men inget farligt med en originalbil. Du har ju själv bidragit till att det tar emot? Bilen är ju toklåg och klart att det smäller och bankar om det är ojämnt då? wink

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter
Kesler
19 april 2010 · 3 650 Inlägg

pippaaN skrev:
Hehe.. Totalt onödigt av mig att skriva överhuvudtaget. Men håll dig till sanningen, har svårt att tro det är 10-15cm, och du klagar aset, samtidigt som folk skriver att dom knappt märkt av det. 10-15cm, det MÄRKS.. MYCKET! oavsett låg eller standard.

jo ca, den börjar ju lågt sen blir det högt å lågt igen, men vid högsta punkten så stämmer det

Opelmadness German cars, quality and beyond
19 april 2010 · 8 197 Inlägg

Ni borde komma hit och köra lite på vägarna häromkring..
Verkar som ni är lite bortskämda där borta. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Kesler
19 april 2010 · 3 650 Inlägg

MarcusL skrev:

Kesler skrev:

MarcusL skrev:

Kesler skrev:
Hur är det med låga sportbilar då? kan fan garantera att det tar i för dem med. JA jag klagar, kom till stockholm å kör över den själv. Sålänge kan du hålla käften stängd!

Här var det trevliga toner? wink


Tycker du det är konstigt att den tar emot?

Mvh

Jo, tyvärr..men vad ska man förvänta sig när nån pajas från trolhättar börjar snacka om sånt som man inte har en aning om? Vi som bor i sthlm å betalar mkt pengar i form av trängselskatt varje dag, ska ju ha bra vägar för det också, inga jävla ojämna lappningar överallt!

Känns som om att du spyr galla på fel personer, vi kan inte hjälpa att det är trängselskatt i huvudstan och vi kan definitivt inte hjälpa att asfaltsbolaget lappat hejvilt? wink

Var där iaf i fredags och idag, visst är det en kant men inget farligt med en originalbil. Du har ju själv bidragit till att det tar emot? Bilen är ju toklåg och klart att det smäller och bankar om det är ojämnt då? wink

Mvh

ja jag håller med, som ajg editerade i inlägget ovan så är det ju en väg med mkt mkt trafik varje dag..å de flesta ligger runt 90 på den vägen. Ja jag kör lågt, men man ska ju inte behöva lätta å flyga.

Remiss
19 april 2010 · 1 339 Inlägg

Opelmadness skrev:
Ni borde komma hit och köra lite på vägarna häromkring..
Verkar som ni är lite bortskämda där borta. wink

+1

Efter denna vintern så skulle jag vara glad om det bara var en tillkommen vägbula istället för som nu 200 kratrar till väghålor (Helsingborg)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang