3717
Sök

Vad för kul kan man göra med skoda felicia LXi 1.3MPi?

4 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
Tjena.

Jag har en skoda som topic säger bara det att jag tycker att den är lite tråkig motormässigt.
Tycker ni att jag ska bygga om den och stoppa ner en annan motor i eller göra något annat för att få den lite roligare eller ska jag köpa en helt annan bil?

Om ni tycker att jag ska bygga om den vill jag gärna ha lite tips om vilka motortyper som passar osv..

Tack på förhand
rndusr

2 751 Inlägg
21 april 2010
Det enda kul du kan göra med en sån bil är att få den se ut så ny som möjligt. Polera vaxa och allmänt göra i ordning den. Få motorrummet att se rent ut etc etc. Ingen mening att byta motor.

Who Djaa bless no man curse

4 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare

4 682 Inlägg
22 april 2010
Finns nog en hel del styling att köpa till dom bilarna i Tjeckien, tjeckerna stylar dom som galningar! Prova googla på Skoda felicia tuning.
Angående motorn så kan du trimma den som du har, går att plocka ut åtminstoen 135 hk ur den som sugis och delar finns då dom är vanliga som rally bilar,eller så lyfter du i en 1.4 16V på 99hk från en Fabia.

Fetast i stan !!
991 Inlägg
22 april 2010
Bodykittet såg riktigt nice ut faktiskt smile    inte så överdrivet många som stylar felica bilar vad jag sett .  fälgarna var fina som fan oxå så det är bara köra på smile

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

4 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
Moparboy440 skrev:
Finns nog en hel del styling att köpa till dom bilarna i Tjeckien, tjeckerna stylar dom som galningar! Prova googla på Skoda felicia tuning.
Angående motorn så kan du trimma den som du har, går att plocka ut åtminstoen 135 hk ur den som sugis och delar finns då dom är vanliga som rally bilar,eller så lyfter du i en 1.4 16V på 99hk från en Fabia.

har  du något tips på hur jag kan plocka ut lite mer än 68hk? smile

sedan har jag kollat runt lite på nätet och sett att man kan turbokonvertera 1.3 och 1.6 med en lågtrycksturbo.

något att rekomendera?

2 751 Inlägg
22 april 2010
rndusr skrev:
Moparboy440 skrev:

sedan har jag kollat runt lite på nätet och sett att man kan turbokonvertera 1.3 och 1.6 med en lågtrycksturbo.

något att rekomendera?

även om du konventerar den så kommer du inte ens få över 100hk ändå. Lika bra byta bil om du vill ha mer hästar.

4 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
DasAuto skrev:
rndusr skrev:
Moparboy440 skrev:

något att rekomendera?

även om du konventerar den så kommer du inte ens få över 100hk ändå. Lika bra byta bil om du vill ha mer hästar.

med 1.3l och turbo på 0.5 bar får man ut 102hk
med 1.6l och turbo på 1 bar får man ut ca 130hk

fast varken låda eller motor håller för det

4 682 Inlägg
23 april 2010
rndusr skrev:

något att rekomendera?

Med originalsprutet går det inte att plocka ut så mycket, så det är nästan ett måste är att uppdatera till ett programerbart sprut eller förgasare. Plockar du på en vassare kam,portar och planar toppen lite och bygger ett bättre avgassystem borde den bli märkbart piggare.Sen så ska motorns alla slitdelar vara i bra skick förstås.
Ett tips om du bygger turbo är att ta cylinder foder och kolvar från renualt r5 turbo, de passar ganska lätt i skodas gamla motorer och håller bra. Fast det går att köra åtminstone med 0.6 bar med originalgrejor också.

rndusr skrev:
med 1.3l och turbo på 0.5 bar får man ut 102hk
med 1.6l och turbo på 1 bar får man ut ca 130hk

fast varken låda eller motor håller för det

Nä,riktigt så enkelt är det nog inte.
Motorn håller iaf garanterat 90hk(om den inte är slutkörd från tidigare förstås) även om du kör vilt.

Egentligen borde du snacka med TommiS eller hans bror -Lasse-, dom är duktiga på skoda men talar tyvärr inte svenska.

4 682 Inlägg
23 april 2010
DasAuto skrev:

Öh, och vad baserar du det på?
Skodas fabriksrally team plockade faktiskt ut 170hk(sugis!) ur deras 1.3a på 80-talet.

Smålänning
7 887 Inlägg
23 april 2010
Moparboy440 skrev:
DasAuto skrev:

Skodas fabriksrally team plockade faktiskt ut 170hk(sugis!) ur deras 1.3a på 80-talet.

Exakt. Och den motorn är i princip samma som den 1,3:an i Felicia! (Som är den sista motorn i Skoda som är konstruerad tjeckien)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 751 Inlägg
23 april 2010
Moparboy440 skrev:
DasAuto skrev:

Jag baserade det på att det kommer troligen bli ett halvdant projekt då man satsar att turbokonventera en skoda felicia, jag kanske har fel. Men o andra sidan tror jag inte TS är skodas rally team smile

Smålänning
7 887 Inlägg
23 april 2010
En sak som vore skoj vore ju att plocka V5:a eller 1,8T-motorn ihop meden haldex och stoppa i, snacka om sleeper wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 682 Inlägg
23 april 2010
Inspirationsvideo till TS:
En video på en sugtrimmad favorit rallybil (felicias föregångare,samma teknik osv) vs en Audi A6:

Ingen raket direkt,men drar ju uppenbarligen en A6 iaf tongue .

2 751 Inlägg
23 april 2010
Moparboy440 skrev:
En video på en sugtrimmad favorit rallybil (felicias föregångare,samma teknik osv) vs en Audi A6:

Dom pengarna det tog att sugtrimma den bilen kan man nästan få en turbomatad VAG bil.. Krävs inte mycket heller för att klå en standard a6. undra vad det är för motor i a6an?

4 682 Inlägg
23 april 2010
DasAuto skrev:
Dom pengarna det tog att sugtrimma den bilen kan man nästan få en turbomatad VAG bil.. Krävs inte mycket heller för att klå en standard a6. undra vad det är för motor i a6an?

Sant, men att åka trimmad sugis är ju såå mycket coolare.
Jag har tyvärr ingen aning om vad a6an har för motor.

2 751 Inlägg
23 april 2010
Moparboy440 skrev:
DasAuto skrev:

Sant, men att åka trimmad sugis är ju såå mycket coolare.
Jag har tyvärr ingen aning om vad a6an har för motor.

Jo sugtrimm e grymmt när man plockar ut mycket effekt.. Men tyvärr dyrt..

Smålänning
7 887 Inlägg
23 april 2010
DasAuto skrev:
Moparboy440 skrev:

Men skodan är ju sååå mycket coolare än en A6 tongue

huh?
10 427 Inlägg
23 april 2010
Har Felicia nåt syskon inom VAG eller är det en helt "egen" bil?

Tänkte om det kanske finns någon rappare Seat eller nåt att låna grejer ifrån.

Sök