Orginal dump och förstärkt dump?

unmatick unmatick
22 april 2010 · 20 Inlägg

hej hej, satt inne på BSR och fick syn på en förstärkt dumpventil av de återcirkulerande slaget.

undrar vad det är som är förstärkt? fjädern?

slutligen så undrar jag även vad de har för effekt höjning i en original motor?

tack för mig!

Audi A4 "slö focken" (2003)
Crille88
23 april 2010 · 1 353 Inlägg

ja det är fjädern som är hårdare för att hålla emot laddtrycket bättre,

sätter du en förstärkt dump så får du ca 15-20hk extra, men ja skulle rekomendera en stor blå eller lila dump dom ger ca 30hk wink
(sorry kunde inte låta bli tongue )

dumpen höjer absolut ingen effekt på bilen, den är till för att avlasta turbon när du släpper gasen..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
unmatick unmatick
23 april 2010 · 20 Inlägg

Crille88 skrev:
ja det är fjädern som är hårdare för att hålla emot laddtrycket bättre,

sätter du en förstärkt dump så får du ca 15-20hk extra, men ja skulle rekomendera en stor blå eller lila dump dom ger ca 30hk wink
(sorry kunde inte låta bli tongue )

dumpen höjer absolut ingen effekt på bilen, den är till för att avlasta turbon när du släpper gasen..

ironin flödar som satan med en sån där stor lila dump då va? big_smile

Audi A4 "slö focken" (2003)
Crille88
23 april 2010 · 1 353 Inlägg

haha ja för fan, bilen kommer gå som helvete om den är lila, särskillt på en bil som inte ska ha öppen dump, som ungefär 85% av garagets användare (se alla trådar "min bil går konstigt/drar mycket/inte alls efter montering av dump) har satt in och tror de ska göra underverk, fan biltillverkarna e inte helt pantade när dom bygger en motor och resten av bilen wink

som sagt den förstärkta dumpen e till för när du trimmar bilen, har man en org som börjar göra sitt så kan man likaväl sätta i en värre när man ändå ska byta eftersom man ändå höjer laddet när man chippar,

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
unmatick unmatick
23 april 2010 · 20 Inlägg

nu när vi ändå tjötar om de så kan jag fråga om de här ser bra ut?

funderar på att lira PPC Tuning System, CCI-Box, och så småning om sport rör, vad tycks bytas först? down pippe? cat? eller änd rör?

något jag skall tänka på eller inte använda?

har en audi a4, -03, 163 hk, (b6)

Senast redigerat av unmatick (23 april 2010)

Audi A4 "slö focken" (2003)
Eloranta Just around the corner
23 april 2010 · 41 Inlägg

Har du turbo på maskinen ? Behöver du PPCn ? Eftersom med den kan du själv ställa in olika program, vill du ha den möjligheten så ja visst. Annars räcker de me ett vasst chip bara tkr ja personligen. CCI box på turbo bil är helt okej faktiskt och snyggt. Ang rören/avgassyst så tkr ja du ska byta framifrån först för mer effekt o respons. Bästa är om du direkt kastar på ett komplett system med dp + sport/racekat + resterande system. 2,5-3" hela vägen = jättefint smile

AEN
23 april 2010 · 686 Inlägg

Börja med chip och sen avgas... räcker nog från cat och bakåt...
Luftburken original i A4 B6 är överdimentionerad samt har ju redan ett effektivt kalluftsintag i fronten, så den räcker till gott och väl som den är... Annars skulle jag rekommendera Insatssportfilter av oljefri modell... mindre risk att LMM påverkas negativt och går sönder...

Vilket chip du använder är ju helt upp till dig... har hört både gott och ont om BSR... var noga med att kontrollera alla slangar osv så allt är tip-topp innan du chipar med PPC bara...
Bor du i stockholm eller dess omnejd? PMa om du inte vill skriva i forumet

Senast redigerat av AEN (23 april 2010)

Eloranta Just around the corner
23 april 2010 · 41 Inlägg

Kanske lite kostsamt men tkr du ska satsa på ett BSR steg3 kit i bästa fall... Då lossar du lite krut från kärran samtidigt får du nya o bra grejer bla. koppling, spridare, 3" dp + sportkat osv... Men men som sagt de kostar o ligga på topp o de ska man aldrig gömma under mattan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang