Fartkamera efter omkörning

shoemaker
23 april 2010 · 4 Inlägg

halloj.
på vägen till jobbat idag körde jag om en lastbil i ca 130km/h. direkt när jag passerat lastbilen och fortfarande inte fått ner farten till laglig hastighet så sitter det en kamera där. åker jag dit på det? eller fattar de att det var en omkörning?

svempus
23 april 2010 · 409 Inlägg

hade du gått tillbaka i höger körfält där kameran satt?? för om du hade de så åker du nog på de skulle jag tro...

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..
Paulzzon94
23 april 2010 · 56 Inlägg

man får väl inte ens gå över hastighets begränsningen under en omkörning om det ska hårddras ? tongue

Att ge makt och pengar till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar :P
Epitaph
23 april 2010 · 835 Inlägg

Tycker detta är intressant. Rent logiskt borde du ju få en böter. 90 är väl alltid 90? Men jag vet inte.

_Ugge_
23 april 2010 · 49 Inlägg

rätta mig gärna någon, men vad jag vet så får du inte överskrida hastighetsbegränsningen över huvud taget, även om du gör en omkörning.
med andra ord kör du på en "90-väg" så får du inte heller köra om i högre hastighet än 90km/h

MVH Ugge

EDIT

jädrar vad man är slö på tangentbordet då, hann ju komma in 4-5 svar innan jag var klar tongue

Senast redigerat av _Ugge_ (23 april 2010)

Audi A4 Avant 1.8T "Brukisen" (1997)
ftaube
23 april 2010 · 75 Inlägg

Låg ni jämsides eller hade du kört om redan? Har du kört om så är risken stor att du får böter, dock så säger inte din text vilken hastighetsbegränsning som gällde? 110 eller? Det är ungefär samma sak som att skylla på att man ökade farten för att någon ligger tätt bakom en själv...

Volvo XC90 "Familje SÄPO" (2010)
Nemelie
23 april 2010 · 13 Inlägg

Här omkring är det flera som åkt dit när de gjort omkörningar när polisen stått med radar.. Så samma lika borde ju gälla vid kamera?

suburban68
23 april 2010 · 2 Inlägg

ärligt vad tror du egentligen?...........typ jag är färgblind å kan ju inte se om de e röd lr grön gubbe får jag gå hela tiden då?

125fors
23 april 2010 · 49 Inlägg

Körde du för fort så får du böter, spelar ju inge roll om du kör om eller inte.
Är hastgheten begränsad till 110, 90 70 osv så är det de som gäller.

z71
23 april 2010 · 53 Inlägg

Blixtrade det över huvud taget?

Eddy Galen, inte dum.
23 april 2010 · 1 324 Inlägg

Enligt min körskolelärare så var det såhär: Man får inte överskrida hastighetsbegränsningen vid omkörning om inte det krävs om det kommer mötande under omkörning och det går snabbare att accelerera upp och komma förbi än att bromsa in och lägga sig bakom fordonet man skulle köra om.

all in all. Du är körd om inte fartkameran var fejk. (finns en del tomma som skrämseltaktik) Hastigheten du låg i är lite för hög för att kunna använda att det kom mötande fordon under omkörningen som motivation till farten.

Senast redigerat av eddhedd (23 april 2010)

shoemaker
23 april 2010 · 4 Inlägg

jag han aldrig se om det blixtrade. hade kommit förbi lastbilen då jag lade märke till kameran. "90-väg" får väll se om jag får böter eller ej hur lång tid brukar de ta innan man får bötern?

Eddy Galen, inte dum.
23 april 2010 · 1 324 Inlägg

shoemaker skrev:
jag han aldrig se om det blixtrade. hade kommit förbi lastbilen då jag lade märke till kameran. "90-väg" får väll se om jag får böter eller ej hur lång tid brukar de ta innan man får bötern?

När det är 130 på 90 väg så handlar det nog mer om indraget körkort :S

Lindberg88
23 april 2010 · 1 418 Inlägg

eddhedd skrev:
Enligt min körskolelärare så var det såhär: Man får inte överskrida hastighetsbegränsningen vid omkörning om inte det krävs om det kommer mötande under omkörning och det går snabbare att accelerera upp och komma förbi än att bromsa in och lägga sig bakom fordonet man skulle köra om.

all in all. Du är körd om inte fartkameran var fejk. (finns en del tomma som skrämseltaktik) Hastigheten du låg i är lite för hög för att kunna använda att det kom mötande fordon under omkörningen som motivation till farten.

Du får inte köra om när du har möte...

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
M103
23 april 2010 · 1 570 Inlägg

Det är väl rätt sällan de där kamerorna är påslagna överhuvudtaget. 130 är nog ingen fara. Be cool smile

trippelturbo Trucker
23 april 2010 · 2 710 Inlägg

"det är väl rätt sällan kamerorna är på" är ingen bra slutsats wink

Om det blixtrat så är du illa ute. Kommer kosta dig kortet i värsta fall o böter. OM inte, så kan du vara lugn smile

Fart missbrukare
AeroMalm BMW fantast
23 april 2010 · 1 172 Inlägg

ligger du i vänsterfilen och håller på med omkörningen när fotot tas, så gälls det inte... ligger man jämsides så vet dom inte vem som körde för fort.  har läst det på vägverkets hemsida på frågor och svar... orkar inte leta länk till det, men inte på transportstyrelsens hemsida och leta.

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
M103
23 april 2010 · 1 570 Inlägg

Vem vare? Vem vare som fota?

Eddy Galen, inte dum.
23 april 2010 · 1 324 Inlägg

Lindberg88 skrev:

eddhedd skrev:
Enligt min körskolelärare så var det såhär: Man får inte överskrida hastighetsbegränsningen vid omkörning om inte det krävs om det kommer mötande under omkörning och det går snabbare att accelerera upp och komma förbi än att bromsa in och lägga sig bakom fordonet man skulle köra om.

all in all. Du är körd om inte fartkameran var fejk. (finns en del tomma som skrämseltaktik) Hastigheten du låg i är lite för hög för att kunna använda att det kom mötande fordon under omkörningen som motivation till farten.

Du får inte köra om när du har möte...

Finns ju risk att bilar kan poppa upp under körningen? tongue


M103 skrev:
Vem vare? Vem vare som fota?

Kolla på mitt facking körkort!!!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang