Enkelt, plugga!
Jag tycker lite synd om de som har inställningen att "läsa böcker är fett ghey, finns det ingen genväg?"
En vettig studieteknik har man alltid nytta av, och gör studielivet så otroligt mycket enklare. Offra några timmar på att sätta dig ned med teoriboken och Word och destillera ned den till ett sammanfattande kompendium. Nu är det jobbiga gjort, och du kan slänga teoriboken, och istället plugga på ett kompendium som innehåller all information på en femtedel av sidantalet. Dessutom har redan mycket av texten fastnat när du bearbetat den istället för att bara skumma igenom den. Nu har du ju läst noggrant och tänkt igenom texten för att kunna sålla och skriva om den så att den upptar mindre plats. När hjärnan får använda texten och formulera om den fastnar den mycket bättre. Diskutera med körskoleläraren eller andra du känner som har körkort varför reglerna är som dom är.
Det är viktigt att förstå sambanden, mycket viktigare än att bara kunna en massa släpvagnsvikter utantill är att förstå hur man tänkt när man stiftade regelverket kring släpvagnar. Precis som att det är meningslöst att lära sig ett matematiskt problem med fördefinierade värden utantill men utan att förstå formeln man använder för att beräkna det. Byt ut värdena, så sitter du fast igen om du inte har förståelsen.
Sedan kan man tycka vad man vill om teoriprovets nödvändighet. Själv anser jag dock inte att man kan framföra en bil på ett säkert sätt utan att känna till sina skyldigheter i trafiken (det är just vad det är, en lista på skyldigheter som avgränsar vad som är tillåtet då allt är tillåtet i trafiken i grunden). Hur man sedan tillämpar reglerna i praktiken och planerar sin körning bedöms ju på uppkörningen. Dock kommer det i trafiken uppstå situationer som aldrig uppstod på uppkörningen, och då gäller det att kunna hantera även dessa. En del kommer att involvera mottrafikanter som "gör rätt för sig" och då gäller det att veta t ex vem som i det aktuella fallet har väjningsplikt. Det ena utesluter dock inte det andra, och visst finns det gott om folk som är duktiga på teorin som inte kan köra bil bra, och vice versa. De flesta klarar dock både och fullt tillfredsställande. Jag lägger märke till en lite tråkig attityd mot "plugghästar" i vissa inlägg här som får mig att fundera lite över om vissa uppnått körkortsåldern än.
Sedan måste man ju givetvis sätta en lägsta gräns för vad som kan anses godkänt. Och alla förstår säkert varför man inte kan sitta och göra en massa undantag om folk nästan klarar den. Det är bara att bita ihop och komma igen.