5153
Sök

Mäta upp luftmassemätarn?

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
hejsan, har ju  bytt till lite roligare saker i bilen såsom 19t 968or och 3"llm.
men den drar så jävla mkt bensin tycker jag, 1,3 vid nästan bara landsväg, förut drog den 0,85 landsväg..
så jag antar att det är väl för att spridarna är större, men även llm kan ju höjja förbrukningen om den är knas, så kan man ohm mäta den eller nått sånt istället för att byta den och chansa?
Mvh Daniel

83 Inlägg
25 april 2010
tal0n skrev:
hejsan, har ju  bytt till lite roligare saker i bilen såsom 19t 968or och 3"llm.
men den drar så jävla mkt bensin tycker jag, 1,3 vid nästan bara landsväg, förut drog den 0,85 landsväg..
så jag antar att det är väl för att spridarna är större, men även llm kan ju höjja förbrukningen om den är knas, så kan man ohm mäta den eller nått sånt istället för att byta den och chansa?
Mvh Daniel

Ja det går att mäta upp en lmm, jag var in på en bosch verkstad och gjorde det med min förra bil.
Du har  inte tänkt på att med större fälgar brukar det gå åt lite mer soppa?

10 287 Inlägg
25 april 2010
Läs ut eventuella felkoder först.

Större spridare ger inte mer förbrukning per se så länge det matchas korrekt mot endera chip för dessa spridare eller med matchande area på LMM.

Blyfot brukar dock bli följden hos dom flesta när man har trimmat så förklaringen brukar oftast finnas där.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
JonnyP skrev:
tal0n skrev:
Mvh Daniel

Ja det går att mäta upp en lmm, jag var in på en bosch verkstad och gjorde det med min förra bil.
Du har  inte tänkt på att med större fälgar brukar det gå åt lite mer soppa?

större fälgar gör ju ingen skillnad men bredden på däcken gör det big_smile, men det är samma fälgar som förra året så där är inte problemet.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
Sharky skrev:
Läs ut eventuella felkoder först.

Större spridare ger inte mer förbrukning per se så länge det matchas korrekt mot endera chip för dessa spridare eller med matchande area på LMM.

Blyfot brukar dock bli följden hos dom flesta när man har trimmat så förklaringen brukar oftast finnas där.

/Göran

felkoder har jag inga, och blyfot kan jag inte skylla på då jag försökt att köra jävligt lungt,
i stan drar den ca 2l/mil, mot ca 1,3 förut, och landsväg med farthållare bra precis 1l/m mot ca 0,85 förut..

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
jag kan även säga att tomgången ligger för högt, lite olika men mellan som den skall och ca 1200 varv, så var det på chefens v70 från 04 iaf, och han bytte lmm och den vart bra då, tydligen nått vanligt på dom som jag fatta, och tänker om det kan vara nå sånt med min också?

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
ingen som har nå mera humm om vad de kan vara?
Mvh

10 287 Inlägg
26 april 2010
Om du är övertygad om att det inte är körstilen så skulle jag sätta tillbaka orginal chip, orginal spridare och orginal LMM och köra en 10 mila resa på E4:an i normaltempo och jämföra förbrukningen med orginalprylarna.
(Jag skulle inte hålla på att gasa och härja dock med orginalgrejorna)

Innan detta kan du dock kolla om bilen går sämre (på tomgång) med LMM urkopplad. Gör den inte det så pekar det på en dålig LMM.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
Sharky skrev:
Om du är övertygad om att det inte är körstilen så skulle jag sätta tillbaka orginal chip, orginal spridare och orginal LMM och köra en 10 mila resa på E4:an i normaltempo och jämföra förbrukningen med orginalprylarna.
(Jag skulle inte hålla på att gasa och härja dock med orginalgrejorna)

Innan detta kan du dock kolla om bilen går sämre (på tomgång) med LMM urkopplad. Gör den inte det så pekar det på en dålig LMM.

/Göran

hade tänkt att göra det idag eller imron,. men då jag har samma lmm som innan, har ju bara bytt hus, så blir det väl samma sak om den är dålig, att det sitte en 19t turbo istället för orginal kan väl inte påverka om man inte kör nå annorlunda?drar jag ur sladden startar den och sedan dör..

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
bytte till orginal lmm och spridare nyss, for ut och körde 10mil landsväg och ca 1 mil i stan, 0,88l/milen vart det då, så bra mkt mindre än innan iaf..

Sök