5822
Sök

Fråga om blanda olika oljor ? Hel /del/hel syntet

UNDERGROUND
649 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
Hejsan , olje bytta nu då å filter . men får ej ur skruven från olje tråget så tappar så mycket som måjligt genom filter området, då undarar jag. jag har hel sysntetisk turbo motor olja i nu å lite del syntetiskt olja, nu ska jag hälla på ny motorolja hel syntetisk 5-40 olja å undara ?! kan oljorna skära sig ?

582 Inlägg
25 april 2010
Nej det går bra o blanda friskt! Mineral,delsyntet o helsyntet är blandbara med varandra, det som blir att den "bättre" blir sämre om du häller i dålig olja. OKQ8 har en liten bok om det där, där alla fakta om oljor finns med olika klasserna  SAE, API m.m

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

936 Inlägg
26 april 2010
Moonfury skrev:
Hejsan , olje bytta nu då å filter . men får ej ur skruven från olje tråget så tappar så mycket som måjligt genom filter området, då undarar jag. jag har hel sysntetisk turbo motor olja i nu å lite del syntetiskt olja, nu ska jag hälla på ny motorolja hel syntetisk 5-40 olja å undara ?! kan oljorna skära sig ?

Du får bara ur en bråkdel av olja när du bara skruvar bort filtret.
Fixa bottenpluggen och byt oljan ordentligt.

Det är endast vegetabilisk olja som inte är blandbar med vanlig motorolja. Det är mycket ovanligt med sådan olja så i princip kan man blanda alla förekommande oljor med varandra.

Mats

Sök