5239
Sök

Wastegate läckage på tomgång

354 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
Tjenare! Tänkte frååga om nån häär vet om det är till nån annan nytta än att den inte står och läcker på tomgång att koppla vaakum till "toppen" på den också?? För om jag förstått det rätt så är det väl så? Tänkte kör med "scream pipe" och låter ju som en traktor på tomgång. lol Och så tänkte jag fråga också om wastegaten kan släppa ut så pass mycket att lambda värdet inte stämmer? tänkte har ju lambda sonden på downpipen, och visar att den gåår för torr på tomgång, och också när jag kör på lite lägre varv. Men jävlar att den går torr heller! går ju braa så, och ryyker ordentligt! Är sonden sönder eller kan det bero på att wastegaten släpper ut en heel del av avgaserna?

http://forumbilder.se/images/68620101002026e5c.jpg

MVH.

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

8 297 Inlägg
26 april 2010
Anslutningen i toppen kollar du in om du kör med mottrycksstyrning, annars så låter man den vara. Vette fasen om kan plugga. Att sonden visar fel värden lär antingen bero på att det är fel mappning eller trasig sond. Avagaserna som släpps ut är lika som dem som passerar sonden. Och att man släpper ut påverkar inte lambdavärdet.

354 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Anslutningen i toppen kollar du in om du kör med mottrycksstyrning, annars så låter man den vara. Vette fasen om kan plugga. Att sonden visar fel värden lär antingen bero på att det är fel mappning eller trasig sond. Avagaserna som släpps ut är lika som dem som passerar sonden. Och att man släpper ut påverkar inte lambdavärdet.

ahaa, okejokejj! smile joo va faasen, dee har du ju rätt i! vet inte hur jag tänkte nuu.. lambdan mäter väl syyrehalten och nog e de ju liika syrehalt i de som kommer ur turbon som går raakt uut.. tror jag byter sond till att börja med! smile annars blir det till att köpa bredbands! dom är ganska så värdelösa dom vanliga menmen..

Tack för ett snabbt bra svar!! smile

MVH.

Bygger M20 turbo!

354 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
måste lyfta tråden igen.. Har bytt lambda sond, prövat med allt, men endå liika, visar att den gåår för magert. Och jag VET att den inte gör... Så Marlboroman e du säker på att det endå inte spelar roll på lambda värdet då WG:n släpper rakt ut en heel del av avgaser. Jodå de e ju samma syre halt hur som hellst i de avgaserna som går förbi lambda sonden, men inte samma mängd! Har mängden ingen skillnad?

edit: men kan endå inte troo att den släpper ut så pass mycket så det ändrar så mycket på värdet? Blir till att köpa ny mätare!

MVH.
Senast redigerat av maattias (1 maj 2010)

Bygger M20 turbo!

8 297 Inlägg
1 maj 2010
Mängden gas är iontressant, däremot kan placeringen av sonden påverka hur den mäter.

354 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Mängden gas är iontressant, däremot kan placeringen av sonden påverka hur den mäter.

okejjokejj smile hmm, jo men den borde nog vara bra placerad. Ca. 30-35cm från turbon så.

MVH.

Bygger M20 turbo!

Sök