dawwe
...has left the building...
29 april 2010
· 4 474 Inlägg
Håller med det låter som om motorn går i "nöd program". Börja med att läsa av (radera!) alla felkoder i motorstyrningen för att se vilka som är permanenta, en bra början. Hade liknande på min ena Passat, dvs gick kasst på tomme kall o ville varva max 5000...Efter att ha bytt "allt" så fick jag nog o köpte en felkodsavläsare. Fanns 4 felkoder varav den ena sa "för låg tomgång", övriga koder uppkom pga att ryckt diverse kontakter (LMM, kamsensor). Tog bort koderna o bilen gick som vanligt. Vet än idag inte vad som tvingade ner bilen i "nöd program" men jag har efter lite sökning kommit fram till att det skulle kunna vara spjällhuset, har funnits ett antal som råkat ut för samma sak, lösningen som rekommenderas i mitt fall är ett nytt spjällhus (ej beg utan nytt original!). Jag plockade isär spjällhuset o rengjorde kontaktytirna o sen dess har den gått fin-fint, bortsett från 2 gånger då felet återkommit. De gånger felet återkommit har bilen varit iskall o startats ett kort tag (max 30-40sek) för att sedan stängas av igen, misstänker att liiite kondens kan ha med saken att göra. I vart fall så var det bara att nolla felkoderna o bilen gick normalt igen.
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure