5273
Sök

Trim till Audi A4 1.8 (ej turbo)?

15 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
Fick då köpa en A4 1.8 -96 EJ TURBO av en polares bekant rätt billigt så jag slog till. Tänkte då om man kunde ta och chippa den för lite mer effekt, men har svårt att hitta till just den, hittar bara till turbomotorn? Någon som vet var man kan köpa till 1.8an? Och sen angående avgassystem, tänkte jag skulle bygga eget då det lär bli billigare än att köpa komplett, men då är frågan, räcker 2" eller ska man satsa på 2.5"?

Tacksam för svar!

876 Inlägg
29 april 2010
köp en billig turbo motor och släng i i stället?

huh?
10 427 Inlägg
29 april 2010
Här har du chip till din motor (med jämförande effektkurva, skoj!):
http://www.itsfun.nu/index.php?option=c … mp;itemid=
Även denna firma har: http://www.hi-tuning.com/

Sen om det verkligen är värt det är en annan femma (borde få ett schysst avgassystem för 4000kr
istället för att lägga dom stålarna på chipning).
Senast redigerat av steifan (29 april 2010)

2 924 Inlägg
29 april 2010
Meningslöst och hopplöst att trimma den.

Sätt ut den på Blocket och sälj den och tjäna en slant eftersom du fick den så billigt.
Sen köper du en Audi A4 1.8T, då har det helt plötsligt blivit meningsfullt och hoppfullt att trimma big_smile

~ Life is short, have FUN! ~

15 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
volvoperfomanceclub; Har tyvärr inte tid att leta efter en ny motor och dessutom byta i bilen.

steifan; Tack! Grejen är den att jag kommer köra mycket med släpvagn, så lite mer vrid vore skönt. Sen får man väl några fler kusar med större avgassystem också?

2 924 Inlägg
29 april 2010
makksi skrev:
volvoperfomanceclub; Har tyvärr inte tid att leta efter en ny motor och dessutom byta i bilen.

steifan; Tack! Grejen är den att jag kommer köra mycket med släpvagn, så lite mer vrid vore skönt. Sen får man väl några fler kusar med större avgassystem också?

De 30Nm du får i vridmomentökning vid 3900 rpm (bara +11hk vid 6000rpm, minimalt) med Itsfun-chippet är inget du kommer få stor nytta av när du drar släpkärra, du behöver öka bottenvridet i så fall och det blir svårt och dyrt på en 1.8 sugmotor...
Större avgassystem kommer bara ge dig ändrat ljud, ingen märkbar effektökning där heller som du kommer ha nytta av med släpvagn. Det kan mkt väl bli tvärtom med större avgassystem som 2,5tum, nämligen att du får minskad effekt istället eftersom sugmotorer behöver mottryck i avgassystemet och som man minskar med större diameter.
Så kika på vad jag skrev innan.

~ Life is short, have FUN! ~

Sök