- Projekt TURBO-LADA forts. från sidan23 vers. 2.0 "The Vladimir Driftern"

Lada Tuning Lada-missbrukare
9 augusti 2006 · 566 Inlägg

Slave_joe skrev:
då får man önska lycka till på besiktningen och i framtiden!!

Man tackar!! smile

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
grydesvamp
9 augusti 2006 · 7 Inlägg

ved ikke om du er bekendt med hjemmesiden http://zsiguli.hu/english/english.html der er meget god information derinde..men hvis du har specielle spørgsmål skal du være velkommen tilat kontakte mig på msn grydesvamp@sol.dk vi er 3 her i danmark der kører gaderæs i lada'er en af kammeraterne som heder magnus har lagt en mercedes 2,3 16v (190hk. ca) motor i en 2101..! på 402 meter kørte han 14,91.

en anden ved navn lada thomas har før kørt med en fiat 1,6 8v twincam med 180 hk. den gik rigtig bra senere købte han mit gamle turbo sæt og kørte 1,3 bar på original motor og med original toppakning.. MEN den gamle kaburator kan ikke klare trykket! (flyderen der lukker for benzinen kolapser) han har nu fundet sig en 2,0 8v twincam motor fra en fiat spider og så med andre knaster, turbo, indsprøjtning, omex 600, justerbare knasthjul og en gearkasse fra en fiat 128 abarth den skulle få omkring 310 hk og dermed være den hurtigste lada i danmark.

min er som du nok har læst bygget på enORIGINAL! lada 1600 motor og det går bra koblingen er send af sted for at blive forstærket da den ikke kunne holde.  har indstillet tomgang og dellast lidt så den nu kan køre ca 10km/l og ved fuld last går den stadig 7km/l (før gik den altid 7 km/l :-/ 

vi detager alle til DHB (danmarks hurtigste bil) 2007

vi danske lada tunere bruger forummet powerforum.dk mit (lada rasmus) alias er grydesvamp lada thomas heder ladathomas og magnus heder turbomus.

Lada Tuning Lada-missbrukare
9 augusti 2006 · 566 Inlägg

grydesvamp skrev:
ved ikke om du er bekendt med hjemmesiden http://zsiguli.hu/english/english.html der er meget god information derinde..men hvis du har specielle spørgsmål skal du være velkommen tilat kontakte mig på msn grydesvamp@sol.dk vi er 3 her i danmark der kører gaderæs i lada'er en af kammeraterne som heder magnus har lagt en mercedes 2,3 16v (190hk. ca) motor i en 2101..! på 402 meter kørte han 14,91.

en anden ved navn lada thomas har før kørt med en fiat 1,6 8v twincam med 180 hk. den gik rigtig bra senere købte han mit gamle turbo sæt og kørte 1,3 bar på original motor og med original toppakning.. MEN den gamle kaburator kan ikke klare trykket! (flyderen der lukker for benzinen kolapser) han har nu fundet sig en 2,0 8v twincam motor fra en fiat spider og så med andre knaster, turbo, indsprøjtning, omex 600, justerbare knasthjul og en gearkasse fra en fiat 128 abarth den skulle få omkring 310 hk og dermed være den hurtigste lada i danmark.

min er som du nok har læst bygget på enORIGINAL! lada 1600 motor og det går bra koblingen er send af sted for at blive forstærket da den ikke kunne holde.  har indstillet tomgang og dellast lidt så den nu kan køre ca 10km/l og ved fuld last går den stadig 7km/l (før gik den altid 7 km/l :-/ 

vi detager alle til DHB (danmarks hurtigste bil) 2007

vi danske lada tunere bruger forummet powerforum.dk mit (lada rasmus) alias er grydesvamp lada thomas heder ladathomas og magnus heder turbomus.

Intressant att höra!! smile Får man registrera sejj på forumet?? wink hehe wink

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
Audikrille
9 augusti 2006 · 324 Inlägg

Okej! Skit bra. Fick man veta det också!
Har du ändrat något på motorn annars ? Typ lägre komp?

Lada Tuning skrev:

Audikrille skrev:
Jag såg att det var en multimeter med på en bild? Använde du bara en sånn för att kolla lambavärdet!?
Kul Projekt!

Jo jag använder en multimeter vid lambdakontroll.. Mäter hur mycke spänning lambdasonden ger ut..(ska ligga mellan 0,7 å 0,85 volt vid rätt lambdavärde.. Fick min rätt bra.. visade 0,82 när vi hittat rätt munstycken.. smile

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
Lada Tuning Lada-missbrukare
10 augusti 2006 · 566 Inlägg

Audikrille skrev:
Okej! Skit bra. Fick man veta det också!
Har du ändrat något på motorn annars ? Typ lägre komp?

Lada Tuning skrev:

Audikrille skrev:
Jag såg att det var en multimeter med på en bild? Använde du bara en sånn för att kolla lambavärdet!?
Kul Projekt!

Jo jag använder en multimeter vid lambdakontroll.. Mäter hur mycke spänning lambdasonden ger ut..(ska ligga mellan 0,7 å 0,85 volt vid rätt lambdavärde.. Fick min rätt bra.. visade 0,82 när vi hittat rätt munstycken.. smile

Ok...
Nejj motorn e invärtes helt original...den e inte kompsänkt.. Den har ett kompressionsförhållande på 8,8 original å de tycks fungera ganska långt... kolvar, stakar vevaxel, topp, kamaxel, ALLT e original.. turbokitet e bara "påbultat"... Enda "modifieringarna" egenligen så e annan förgasare å stum tändning...
Enligt rykten så ska Ladas motorer tåla en hel del stryk redan som original.. finns många killar här i Finland som turbokonverterar dem utan att vare sejj sänka komp eller byta kolvar o stakar.. Rysk kvalité!!! wink hehe!! wink

Senast redigerat av Lada Tuning (10 augusti 2006)

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
Lada Tuning Lada-missbrukare
10 augusti 2006 · 566 Inlägg

NightCruiser skrev:
När blir bes? Jag vill veta resultatet!!!! big_smile Lycka till förresten.. wink

De e lite trångt me aktiviteter just nu.. har lite fullspäckat schema... bäst att inte planera så noggrannt så att man inte blir besviken... Ska försöka få den bänkad så fort de går å sen då besiktad... smile Latheten tar över.. ;P

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
NightCruiser
10 augusti 2006 · 1 163 Inlägg

Lada Tuning skrev:

NightCruiser skrev:
När blir bes? Jag vill veta resultatet!!!! big_smile Lycka till förresten.. wink

De e lite trångt me aktiviteter just nu.. har lite fullspäckat schema... bäst att inte planera så noggrannt så att man inte blir besviken... Ska försöka få den bänkad så fort de går å sen då besiktad... smile Latheten tar över.. ;P

Känner igen det där... smile

grydesvamp
10 augusti 2006 · 7 Inlägg

øhh ja du skal registrere dig på powerforum for at kunne poste. men der er mange lada tunings sider også på engelsk
bruger selv en bulgarsk side samt en ungarsk og en engelsk side.. udover de danske.. og denne det er svært at følge op på det
hele..

og her lidt fif til din tuning da jeg har været igennem meget af hvad du er kommet frem til! :

for ikke at overbelaste din motor skal du køre den ind efter 0,90-0,92 i lambda ellers er der ikke nok til at køle
dine stempler.!

tag trykket til benzintryksregulatoren fra indsugningsmanifolden da trykket r anderledes ved turboen.

flyt luftfilteret helt ud til grillen og skærm det af så den kun kan få kold luft.
monter intercooler ligesom min nede foran da din er udsat for meget strålevarme og lav trykrør i metal (der er meget modstand i gummi slanger!).

motorophæng niva -bmw 320i årg 88. de er noget hårdere og kan bedre klare alle dine nm.

http://zsiguli.hu/tuning/tuning_tute.html --  det virker og er besværet værd!

og til sidst ved brug af et 35kvardrat kabel får du ca en spændingsfald på 2 volt og når du starter bilen er du helt nede på 9 volt!

mvh rasmus..

Lada Tuning Lada-missbrukare
10 augusti 2006 · 566 Inlägg

grydesvamp skrev:
øhh ja du skal registrere dig på powerforum for at kunne poste. men der er mange lada tunings sider også på engelsk
bruger selv en bulgarsk side samt en ungarsk og en engelsk side.. udover de danske.. og denne det er svært at følge op på det
hele..

og her lidt fif til din tuning da jeg har været igennem meget af hvad du er kommet frem til! :

for ikke at overbelaste din motor skal du køre den ind efter 0,90-0,92 i lambda ellers er der ikke nok til at køle
dine stempler.!

tag trykket til benzintryksregulatoren fra indsugningsmanifolden da trykket r anderledes ved turboen.

flyt luftfilteret helt ud til grillen og skærm det af så den kun kan få kold luft.
monter intercooler ligesom min nede foran da din er udsat for meget strålevarme og lav trykrør i metal (der er meget modstand i gummi slanger!).

motorophæng niva -bmw 320i årg 88. de er noget hårdere og kan bedre klare alle dine nm.

http://zsiguli.hu/tuning/tuning_tute.html --  det virker og er besværet værd!

og til sidst ved brug af et 35kvardrat kabel får du ca en spændingsfald på 2 volt og når du starter bilen er du helt nede på 9 volt!

mvh rasmus..

Lambdavärdet nämnde jag tidigare INTE i LAMBDA utan i VOLT som den ger ut vid signaltråden...

Har inte haft nått problem med bränsletrycket fastän jag har styrtrycksslangen till regulatorn direkt på turbon, den behöver ju bara höjt bränsletryck vid laddtryck..

Luftfiltret tycker jag nog sitter bra där det sitter.. har ett hål framför det så det får bra med friskluft..

Framför intercoolern haar jag nog kapat opp ett stort hål så den får nog kall luft å blir inte alls varm.. det får duga så...

Ackukabeln e nog tydligen tillräcklig för bilen startar UTAN problem..!!
Men tack för alla tips... Finns nog MYCKET som kan förbättras... Skall nog kanske tillverka laddtrycksrör istället för så mycke gummi slang...

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
Audikrille
10 augusti 2006 · 324 Inlägg

Förgasaren du använder. Den är ombyggd för tryck? eller?
Lamdasonden? Är det bara att ta från vilken bil som hällst eller? Måste det vara en med fler än 2 kablar?

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
Lada Tuning Lada-missbrukare
11 augusti 2006 · 566 Inlägg

Audikrille skrev:
Förgasaren du använder. Den är ombyggd för tryck? eller?
Lamdasonden? Är det bara att ta från vilken bil som hällst eller? Måste det vara en med fler än 2 kablar?

Förgasaren e en Dellorto DRLA 40 som tål en del tryck som den e... brorsan körde med en likadan i bubblan förra sommmaren å han laddade 0,8 bar som mest utan modifieringar på förgasaren... Har för mig att det finns stadigare packningar till den...
Lambdasonden kan man skaffa var som helst men jag rekommenderar en med förvärmning (3 trådar),,De som e utan förvärmning har bara 1 tråd.. den e signal å så jordas den i gängorna på själva lambdasonden..

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
grydesvamp
11 augusti 2006 · 7 Inlägg

Lambdavärdet nämnde jag tidigare INTE i LAMBDA utan i VOLT som den ger ut vid signaltråden...

den forstod jeg ikke helt wink men når du måler med multimeter på en narowband sensor skal du ca ramme de 0,92 volt. jo lavere volt jo mindre benzin..  jeg har brændt 2 gamle motore af grundet jeg troede de fik nok benzin (og de kørte rigtig godt!) så lambdasonden er din bedste ven så hellere for store dyser end for små!..

Har inte haft nått problem med bränsletrycket fastän jag har styrtrycksslangen till regulatorn direkt på turbon, den behöver ju bara höjt bränsletryck vid laddtryck..

nej det var heller ikke noget problem for mig (havde også gjort det på den måde) men trykket stiger dernede før det stiger i kaburatoren. ved at flytte den op til kaburatoren får du mere præcis styring af benzintrykket.

Luftfiltret tycker jag nog sitter bra där det sitter.. har ett hål framför det så det får bra med friskluft..

tag et stegetermometer med en meter ledning og digital visning. sæt det i luft filteret og hold så øje med temperaturen kontra udendørstemperaturen.  ja ditfilter får kold luft udefra men 50% af luften er lun og kommer fra motorrummet.  (been there done that).

Framför intercoolern haar jag nog kapat opp ett stort hål så den får nog kall luft å blir inte alls varm.. det får duga så...

igen termometer på før og efter intercooler temperaturen EFTER intercooleren skal være meget lig udendørs temperaturen ellers mister du heste der.

Ackukabeln e nog tydligen tillräcklig för bilen startar UTAN problem..!!
Men tack för alla tips... Finns nog MYCKET som kan förbättras... Skall nog kanske tillverka laddtrycksrör istället för så mycke gummi slang...

brug rør alle de steder du kan gøre det.. og rustfrie rør er helt super til formålet og de ser jo også bra ud wink 

bilen starter fint ja men hvis du senere vil køre med indsprøjtning elektronisk tænding ell lign. mangler du de par volt til at styre det med. så længe du kører med kaburator er der ingen problem.

så du linket  jeg gav dig ? dit flow i din tryk kasse på kaburatoren kan meget nemt optimeres og der kan du vinde mange heste..

Fedt projekt! jeg vil meget gerne se dyno udskriften på den bil wink  tag ikke mine forslag her somnoget du absolut SKAL gøre det er blot en hjælpende hånd og en nem måde at hente mange hestekræfter på...

Lada Tuning Lada-missbrukare
11 augusti 2006 · 566 Inlägg

Tack grydesvamp för alla tips och råd...!! Jag skall se om det e något av dem jag kan förbättra min Lada på.. Finns som sagt mycket at göras ennu innan det är klart..

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
Audikrille
13 augusti 2006 · 324 Inlägg

Okej. Jag tänkte testa med en gammal volvoförgasare till att börja med...och tills man hittar något annat kul.
Jag har en lamda med en kabel.  det går att anväda den. men det är bättre med en med 3.? och förvärmning.


Lada Tuning skrev:

Audikrille skrev:
Förgasaren du använder. Den är ombyggd för tryck? eller?
Lamdasonden? Är det bara att ta från vilken bil som hällst eller? Måste det vara en med fler än 2 kablar?

Förgasaren e en Dellorto DRLA 40 som tål en del tryck som den e... brorsan körde med en likadan i bubblan förra sommmaren å han laddade 0,8 bar som mest utan modifieringar på förgasaren... Har för mig att det finns stadigare packningar till den...
Lambdasonden kan man skaffa var som helst men jag rekommenderar en med förvärmning (3 trådar),,De som e utan förvärmning har bara 1 tråd.. den e signal å så jordas den i gängorna på själva lambdasonden..

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
Audikrille
13 augusti 2006 · 324 Inlägg

Flera frågor: Hur högt bränsle tryck kör du med?

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
turboskåpet
14 augusti 2006 · 102 Inlägg

om du har ett lamda på 0.85 vid full last går den för snålt.. fick dock inte ut av min läsning om det var vid full gas.
Man ska ligga runt 1 volt i lamba om man vill ha lite marginal.. men det är vid 0.92 volt som det är snabbast förbränning..
dock kul bygge ! big_smile

Lada Tuning Lada-missbrukare
14 augusti 2006 · 566 Inlägg

Audikrille skrev:
Flera frågor: Hur högt bränsle tryck kör du med?

Har inte kopplat i nån tryckmätare men den ja köpte regulatorn av hade den på ca 0,2-0,3 bar å den har vel inte ändrats sen dess.. smile Sen höjs ju bränsletrycket i takt med laddtrycket så de e hela tiden 0,2-0,3 bars högre bränsletryck än laddtrycket...

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
Lada Tuning Lada-missbrukare
14 augusti 2006 · 566 Inlägg

turboskåpet skrev:
om du har ett lamda på 0.85 vid full last går den för snålt.. fick dock inte ut av min läsning om det var vid full gas.
Man ska ligga runt 1 volt i lamba om man vill ha lite marginal.. men det är vid 0.92 volt som det är snabbast förbränning..
dock kul bygge ! big_smile

Den lambdasonden jag använder ska ge 0,7-0,85 volt vid optimal bränsle-luftblandning... LambdaVÄRDET ska vara 0,97-1,03 vid optimal bränsle-luftblandning... Behöver jag säga det fler gånger..???

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
Audikrille
14 augusti 2006 · 324 Inlägg

Okej. Jag köpte en regulator med mätare i hop. och sänker man den så mycket det går så är det ca 0,9-1,0bar. Verkar lite mycket tycker jag.
Så det bara sipprade ur soppa ur förgasaren....

Lada Tuning skrev:

Audikrille skrev:
Flera frågor: Hur högt bränsle tryck kör du med?

Har inte kopplat i nån tryckmätare men den ja köpte regulatorn av hade den på ca 0,2-0,3 bar å den har vel inte ändrats sen dess.. smile Sen höjs ju bränsletrycket i takt med laddtrycket så de e hela tiden 0,2-0,3 bars högre bränsletryck än laddtrycket...

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang