2333
Sök

Färdigställa en ny B230FK!

106 Inlägg
30 april 2010
Trådstartare
Hej!
Har fått tag i en helt sprojlans ny B230FK (Instansat i blocket) och då menar jag alltså att det bara är en ren motor den är helt ren utvändigt.
Och hade då tänkt att bygga ihop den till en fungerande motor och hade tänkt ni kunde ge mig lite råd osv med villka grejer ja ska köra på (allttså allt utvändigt) ahde inte tänkt byta stakar, kolvar etc iom att den bara gått ca 30minuter och då i rigg. Så kom gärna med förslag och tips vad ja ska ha till den.
Sen hade jag upskattat om ni kunde försöka få ihop en lista på allt jag behöver utvändigt, har skrivit ner det jag komemr på men har säkert glömt en massa. Så tack på förhand och om jag placerat tråden fel så hade det varit snällt av admin att flytta tråden.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 maj 2010
Spontana tanken är ju att montera dit det som sitter original på en B230FK i utrustningsväg...
Menar du att du ska trimma är ju effektmål väldigt bra att bestämma sig för innan man börjar greja med det!

106 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
bumpe skrev:
Spontana tanken är ju att montera dit det som sitter original på en B230FK i utrustningsväg...
Menar du att du ska trimma är ju effektmål väldigt bra att bestämma sig för innan man börjar greja med det!

Yeah asså har inget direkt effektmål just nu, men som jag skrev hade jag inte tänkt knäcka motorn för att byta stakar kolvar etc, så vill helt enkelt ha prestanda grejer som motorn håller för.
Förslag för detta mottages gärna.
Senast redigerat av Xtremesm (2 maj 2010)

10 287 Inlägg
3 maj 2010
Soory men du måste börja i rätt ände. Att börja i önskelist-änden är inte vettigt.

Du måste först titta i plånboken och ge oss en budget tillsammans med vilket effektmål du har. Även berätta hur du kommer att använda bilen (tex beroende av den varje dag till jobbet, busbil, utställning, bana, ...)

Utifrån det kan man dels bedöma rimligheten och ge dig seriösa råd på vettiga grejor och prioriteringsordning.

Börjar du inte i den änden så blir det bara sandlåda i tråden.

/Göran

Xtremesm skrev:
Yeah asså har inget direkt effektmål just nu, men som jag skrev hade jag inte tänkt knäcka motorn för att byta stakar kolvar etc, så vill helt enkelt ha prestanda grejer som motorn håller för.
Förslag för detta mottages gärna.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

106 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
Okey jag har ca20k i budget men vill helst inte lägga över 10k, bilen kommer att till en början att användas till vardags som bruksbil men senare hade jag tänkt mig att köra på bana. Så det jag vill nu är att få ihop motorn och få ut runt 250hk.

10 287 Inlägg
9 juni 2010
Du skall stoppa ner den i en GL.

OK. Har du bara en naken motor så kommer allt kringkrafs att tömma din plånbok.

Intercooler, boxar, spridare, grenrör, avgas, ny koppling, turbo, tryckrör.

Och skall du regga om så kommer dom att kolla att allt är orginal så du kan inte gärna trimma innan du har reggat om den.

Är dom tjuriga så kräver dom rätt boxnummer på bränsleboxen vilket är ett litet problem i sig eftersom B230FK bara fanns med bränslebox med startspärr. Så där får man passa sig lite.

Skulle du sedan nöja dig med 220-230Hkr så är det hyfsat billigt steg (chip och kam i princip). Vill du ha 250 så blir det dyrare för då behöver du annan turbo och större spridare. Dessutom så är diffbroms ett måste i mina ögon.

/Göran

(Groucho Marx).

Fri fart för ett fritt folk!
14 825 Inlägg
9 juni 2010
Sharky skrev:

Och skall du regga om så kommer dom att kolla att allt är orginal så du kan inte gärna trimma innan du har reggat om den.

Är dom tjuriga så kräver dom rätt boxnummer på bränsleboxen vilket är ett litet problem i sig eftersom B230FK bara fanns med bränslebox med startspärr. Så där får man passa sig lite.

Skulle du sedan nöja dig med 220-230Hkr så är det hyfsat billigt steg (chip och kam i princip). Vill du ha 250 så blir det dyrare för då behöver du annan turbo och större spridare. Dessutom så är diffbroms ett måste i mina ögon.

/Göran

så 95-96 har startspärr som standard?
95 har inte ens startspärr som tillval och den finns med B230Fk manuell låda ska det sitta 962 bränslebox och 217 tändningsbox på 95-96 b230Fk/ft så det är verkligen inga problem att lösa detta
om det nu handlar om att boxnummrena ska stämma överens med 96-98 (96 extrautrustad med startspärr) så är det bara att byta bränslechippet i boxen och vips så är startspärren ur funktion men boxen har samma nummer eller så byter man bara ut själva locket ;-)
man behöver inte göra saker svårare än vad dom är

fördelen med Fk är att det är EXAKT samma saker som B230FT förutom tryckklockan till wastegaten på turbon
och delar till dessa är långt ifrån svåra att hitta eftersom dom fanns från 91-98 som fungerar yppligt

jag personligen skulle köpa en rasad B230fk/ft och ta delarna från blir oftast smidigast så

för 250hk behöver man istort sätt inte göra något större konstsamt jobb
mitzu 16T turbo
vx3kam
531topp
och några vättiga spridare och en anpassad lmm
tror nog att det är gränsen att man klarar sig med orignal spridare
underdelen stoppar för ungefär 300hk innan den måste förses med starkare stakar

finns oändligt med förslag på 300hk rödblocks tips som inte är speciellt kostsamma
och nöjer man sig med 250hk slipper man att köpa ett 18/19t och kan nöja sig med ett 16T som är betydligt mycket vanligare och billigare
Senast redigerat av Growe (9 juni 2010)

Kör fort så hinner inget hända...

106 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
Ops glömde skriva det men jag har faktiskt fått tag i en 940 fk utan motor som jag hade tänkt att använda
så nu behöver jag bara koncentrera mig på motorn och dess utrustning.

Sharky skrev:

/Göran

Growe

Tackar för infon

10 287 Inlägg
9 juni 2010
Nej nej nej....roll
Jag har rökt hasch på morgonen uppenbarligen. Vet inte varför jag låste in mig på 97/98.
Klart du har rätt.

Growe skrev:

Är du 100 på detta? Dvs har du provat själv. Jag har alltid varit rätt övertygad om att startspärren är implementerad i hårdvara och inte i chippet.

/Göran

Growe skrev:
så är det bara att byta bränslechippet i boxen och vips så är startspärren ur funktion men boxen har samma nummer eller så byter man bara ut själva locket ;-)

(Groucho Marx).

106 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
btw hittade pressis en box här hemma som jag tror är till en turbo Bosch 0 280 000 977, någon som vet?

10 287 Inlägg
9 juni 2010
OK. Då är det ett helt annat bollhav.
Då behöver du "bara" hitta det som saknas på motorn.
Fundera dock på det där med diffbroms - slira runt med ett spinnande bakhjul är måttligt kul.

Annars är det som Growe säger. Dock kan man snika och köra med orginal 530 topp (dock ej orginal kam...) om man "bara" skall ha 250Hkr.

/Göran

Xtremesm skrev:
Ops glömde skriva det men jag har faktiskt fått tag i en 940 fk utan motor som jag hade tänkt att använda
så nu behöver jag bara koncentrera mig på motorn och dess utrustning.

(Groucho Marx).

106 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
Okey iom att jag är helt grön inom trimning av turbomotorer så skulle det varit nice med en lite mer specifik lista,

Mitzu 16T har läst runt att man "ska" ha ett 7" rakt avgashus till den, eller?
vx3kam
531topp eller funkar 530 med?
Gröna 968 spridare ?
3" LMM från 960?
Chippa bränsle/tändning, vad för chip?
3" med sportkat
3" downpipe eller original?

Original svänghjul?
Original koppling?
Original IC?
Original soppa pump

Sen får ni gärna fylla i vad jag har glömt.

Som sagt är helt grön inom området och uppskattar eran hjälp till 100%

/Johan

(Läst runt lite och gör en edit)
Senast redigerat av Xtremesm (9 juni 2010)

1 008 Inlägg
9 juni 2010
Angående 977 boxen så har den immobilsier/stöldskydd i originalutförande, kan tas bort med hjälp av annat chipp som skrivits tidigare i tråden.

106 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
240bns skrev:
Angående 977 boxen så har den immobilsier/stöldskydd i originalutförande, kan tas bort med hjälp av annat chipp som skrivits tidigare i tråden.

Okey har du gjort detta själv så att du är 100% säker eller bara vad du har hört/läst?

876 Inlägg
106 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
volvoperfomanceclub skrev:
yalla yalla

Posthunta kan du göra på något annat forum serrö.

1 008 Inlägg
9 juni 2010
Xtremesm skrev:
240bns skrev:

Okey har du gjort detta själv så att du är 100% säker eller bara vad du har hört/läst?

Bådeoch.
Kör själv med box från 97-98 som haft immo, med Viking Ecomax chipp nu.
Dock kanske det finns mappare som lämnat funktionen kvar, men de flesta har slopat immo-funktionen.

Fri fart för ett fritt folk!
14 825 Inlägg
10 juni 2010
Sharky skrev:
Nej nej nej....roll
Jag har rökt hasch på morgonen uppenbarligen. Vet inte varför jag låste in mig på 97/98.
Klart du har rätt.

Growe skrev:

Är du 100 på detta? Dvs har du provat själv. Jag har alltid varit rätt övertygad om att startspärren är implementerad i hårdvara och inte i chippet.

/Göran

Growe skrev:
så är det bara att byta bränslechippet i boxen och vips så är startspärren ur funktion men boxen har samma nummer eller så byter man bara ut själva locket ;-)

yepp helt 100% säker har mekat 940 sedan 96:orna var istort sätt helt nya
och spärren sitter i bränslechippet och 95 kom första B230Fk och 96 kom det med tillval med startspärr
dock är det 50/50 att det sitter startspärr
sen har jag en 98:Ans classic här hemma och med chipbox fungerar den yppligt utan nyckel
kör dessutom 962 bränslebox och 217tändings box med chip i den smile

Kör fort så hinner inget hända...

10 287 Inlägg
10 juni 2010
Jag tror dig. Senaste gången jag höll på med detta själv var typ år 2000 och då fick jag höra (från vad jag var övertygad om var säker källa....roll ) att spärren satt i boxen - inte i chippet.
Man lär sig.

Och att det sitter nåt skit som ser ut som ett hembygge i 96:or vet jag för jag har rotat i en sån och var till slut tvungen att slänga ut joxet för att få bilen att lira.

/Göran

Growe skrev:
yepp helt 100% säker har mekat 940 sedan 96:orna var istort sätt helt nya
och spärren sitter i bränslechippet och 95 kom första B230Fk och 96 kom det med tillval med startspärr
dock är det 50/50 att det sitter startspärr
sen har jag en 98:Ans classic här hemma och med chipbox fungerar den yppligt utan nyckel
kör dessutom 962 bränslebox och 217tändings box med chip i den smile

(Groucho Marx).

106 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
Okey det låter bra.
Vad tycker ni om min lista än så länge? Och vad har jag glömt?

Mitsu 16T med 7" rakt avgashus
3" med sportkat
3" downpipe                                       
VX3- kam
1,2 Bars laddtryck 
Chip för tändning                                 
Chip för bränsle                                 
Guldbox                                         
012 LMM                                           
Gröna 968 spridare
Förstärkt tryckplatta, men vad för någon?

org IC?
org soppapump?
org lamell?
org grenrör                                       
org insug
org top
Senast redigerat av Xtremesm (10 juni 2010)

Sök