Sharky skrev:
Du skall stoppa ner den i en GL.
OK. Har du bara en naken motor så kommer allt kringkrafs att tömma din plånbok.
Intercooler, boxar, spridare, grenrör, avgas, ny koppling, turbo, tryckrör.
Och skall du regga om så kommer dom att kolla att allt är orginal så du kan inte gärna trimma innan du har reggat om den.
Är dom tjuriga så kräver dom rätt boxnummer på bränsleboxen vilket är ett litet problem i sig eftersom B230FK bara fanns med bränslebox med startspärr. Så där får man passa sig lite.
Skulle du sedan nöja dig med 220-230Hkr så är det hyfsat billigt steg (chip och kam i princip). Vill du ha 250 så blir det dyrare för då behöver du annan turbo och större spridare. Dessutom så är diffbroms ett måste i mina ögon.
/Göran
så 95-96 har startspärr som standard?
95 har inte ens startspärr som tillval och den finns med B230Fk manuell låda ska det sitta 962 bränslebox och 217 tändningsbox på 95-96 b230Fk/ft så det är verkligen inga problem att lösa detta
om det nu handlar om att boxnummrena ska stämma överens med 96-98 (96 extrautrustad med startspärr) så är det bara att byta bränslechippet i boxen och vips så är startspärren ur funktion men boxen har samma nummer eller så byter man bara ut själva locket ;-)
man behöver inte göra saker svårare än vad dom är
fördelen med Fk är att det är EXAKT samma saker som B230FT förutom tryckklockan till wastegaten på turbon
och delar till dessa är långt ifrån svåra att hitta eftersom dom fanns från 91-98 som fungerar yppligt
jag personligen skulle köpa en rasad B230fk/ft och ta delarna från blir oftast smidigast så
för 250hk behöver man istort sätt inte göra något större konstsamt jobb
mitzu 16T turbo
vx3kam
531topp
och några vättiga spridare och en anpassad lmm
tror nog att det är gränsen att man klarar sig med orignal spridare
underdelen stoppar för ungefär 300hk innan den måste förses med starkare stakar
finns oändligt med förslag på 300hk rödblocks tips som inte är speciellt kostsamma
och nöjer man sig med 250hk slipper man att köpa ett 18/19t och kan nöja sig med ett 16T som är betydligt mycket vanligare och billigare