Volvo 850 T-5R

Här kan ni följa hur en 854 T-5R som rullat 30000 mil på Sveriges vägar blir nerplockad i molekyler, renoveras, förbättras och uppgraderas. Jag minns ingen tanke med renoveringens resultat men målet har varit att behålla det originella "T-gul"-stuket samtidigt som detaljer lyfts och uppgraderas. Läs och njut så ses vi ute på vägarna!
  • 164 Följare
  • 196 481 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 december 2013
Hellstone
1 maj 2010 · 60 Inlägg

Tja!
Välkomna till mitt första bilprojekt

Jag har en Volvo 854 T-5R T-Gul, svensksåld, manuell som nu står inför ett helrenoveringsarbete. Bilen är i stort sett gott skick men efter 29000 mil kan ni själva lista ut att det finns en hel del att göra.

Målet med det här projektet är att hålla den så original som möjligt men med snygga detaljer och uppgraderingar av chassie samt en del modifikationer under huven. Premiär på gatan igen hoppas jag kunna nå till Mars 2011.

Lista på saker som skall göras (inget är spikat och vissa grejer upptäcker vi efter hand).

•    Byta alla bussningar i bilen
•    Renovera bakaxel
•    Gå igenom hela motorn samt varmvattentvätta alla komponenter
•    Möjligtvis byta turbo
•    Annan mjukvara
•    Lackera subframe
•    Stötdämpare fram och bak med lagom sänkningsfjädrar
•    Byta plastkärl
•    Fixa rostangripningar
•    Klä om en del klädsel
•    Sätta i ett schysst ljud (Det skall låta bra, inte mest)
•    Åtgärda lackskador
•    Nya lyktglas samt USA blinkers & skärmblinkers


Uppdateringar sker så fort saker och ting börjar ta fart!
Om ni har frågor eller kommentarer, varsågoda.

Ha de göt haaaj!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/918596_kato21.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/918597_4ro9so.jpg

Senast redigerat av Hellstone (25 mars 2012)

Hellstone
2 maj 2010 · 60 Inlägg

Tackar för kommentarerna!

Gött att det finns fler som tycker att det blir för mycket ibland.


Idag började det lite smått, blev en timme i garaget.
Det jag skall börja med är att ta ner bakaxeln och alla dess komponenter för blästra/varmvattentvätta delarna samt lackera dem. Alla bussningar, bromsköldar och dylikt skall bytas till nya grejer.
Det skall även hända grejer på bromsfronten, följer ni tråden kommer ni så småningom få reda på mer.

Det lilla som gjordes idag, fortsättning i veckan.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/919846_7sopz0.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/919848_gghu2e.jpg

Senast redigerat av Hellstone (2 maj 2010)

Hellstone
4 maj 2010 · 60 Inlägg

Tisdag!
Blev ytterligare någon timme under bilen idag, hade dock en del problem att få loss handbromsvajern på vänster sida och även bromsröret på oket, så det slutade med att jag tog bort slangen framför Y-kopplingen för att senare kan lyfta ner bakaxeln utan problem.

Nästa steg blir att få bort stötdämpare och fjädrar för att senare bulta loss bakaxeln och ta ner den till mark.

Jerk-R: Ja de blir Volvo Original på det mesta med en del förbättringar. Ska titta närmare på Nordic R fronten.

Ha de så länge!




https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/921275_lui0j8.jpg

Hellstone
16 maj 2010 · 60 Inlägg

Tjenare!

Det har stått lite still nu den senaste veckan pga. tävlingar i gokart m.m.

Idag har jag lyft ner bakaxeln, skruvat isär den och fått ur en utav de envetna bussningarna.

Jag o farsan kör tekniken med att borra ur så mycket som möjligt utav gummit och sedan brotta ur den. Tog 45min, men nu är den ute. Bara en kvar... Sen fick jag loss alla konsoler och dylikt, tyvärr hade en del skruvar rostat fast och gick av men jag lyckades få ur alla så nu ska de lämnas iväg för varmvattentvätt och blästring. Sen skall de målas.

Det var allt för idag,
Ha de gött!




https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/930650_4hjq82.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/930652_aj9m8a.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/930655_szmbql.jpg

Senast redigerat av Hellstone (16 maj 2010)

Hellstone
17 maj 2010 · 60 Inlägg

Tack för alla goa kommenterar!

Yes det skall hållas original så mycket som möjligt med en del små detaljer som skall locka ögat wink

Nu är det tävling till helgen igen så projektet fortsätter nästa vecka! big_smile

Hellstone
28 juni 2010 · 60 Inlägg

Tja!

Det var ett tag sedan tråden uppdaterats, men det har jobbats lite smått mellan tävlingarna och nu är det ju semester så då kommer det att hända grejer!

Det som är gjort nu på senare tid är att bakaxeln och en del av dess komponenter är på blästring samt lack. Kommer bli svart o fint.

Sedan har jag även blästrat och målat ett par dämpare bak och när jag får tillbaka underbenen fram skall alla fyra in o renoveras, samt plockas ihop och fyllas på.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/955989_7wppgr.jpg

Idag har jag även rivit ur en del inredning, detta för att byta handbromsvajrarna samt att kolla upp hur det såg ut under mattorna. Det var tur att jag gjorde det för under den främre isoleringsmattan var det fuktigt så där får det stå och torka ur. Stolen och armstödet skall in till sadelmakaren snart, samt någon mer pryl, vänta och se!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/955991_rwa5lc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/955993_7jf8fg.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/955994_gmcov9.jpg

Så fort jag får tillbaka bakaxeln och och jag får de nya bakvagnsbussningarna från MPRE skall jag montera ihop det och få bilen på hjul igen bak. Om bussningarna dröjer kommer ni att se hur det börjar demas i de främre regionerna av bilen.

Det var lite från dagens!
/AxL

Senast redigerat av Hellstone (28 juni 2010)

Hellstone
1 juli 2010 · 60 Inlägg

Tjaa

Idag har jag tvättat den stora mattan. Den hade en del fläckar och bös så jag dammsög den noggrant och sedan skrubbade in lite "Ta Bort" och blåste av den med högtryckstvätten. Nu är den som NY! Gött de.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/957093_wwtlc4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/957094_jjgofx.jpg


Utöver det så har de främre isoleringsmattorna snart torkat ur helt så då kan jag börja montera tillbaka en del grejer.

Veckans leverans som uthämtades igår var ok-brackets från USA. Ja nu kanske det börjar falla ner några äpplen från träden hos några... 034motorsport.com heter hemsidan och så här långt rekommenderar jag dem starkt, de hade grejerna hemma i lager, till vettiga priser och leveransen var snabb.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/957096_vrs4n1.jpg

Imorgon skall förhoppningsvis grejerna som är på blästring vara klara så då saknas endast de "fete" bussningarna, (smidigast är att pressa i dem innan bakaxeln är hopmonterad).

Dessutom bär det av till race på kinnekulle imorgon och är på resande fot till och med Torsdag nästa vecka, så tills dess händer det inte så mycket. Hoppas ni kan hålla er... wink

Ha de gött haaaaj!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/957098_axt28e.jpg

Hellstone
12 juli 2010 · 60 Inlägg

Hallå igen!

Nu har jag svalkat ner mig från Kinnekulle då vi körde i den 32 gradiga hettan men inte dröjde det länge tills man var genomsvett i garaget igen.

I fredags var vi och hämtade de färdigblästrade- och målade bakaxelkomponenterna. De blev riktigt fina!
Den skall monteras ihop så fort bussningarna kommer, semestertiderna ställer dock till det en del men jag har o göra tills dess.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/963248_zb2qmw.jpg

Idag har jag lagt in mattan på sin plats och det blev riktigt bra det med, go känsla av nytvättat. Jag monterade även en solskyddsgardin för mina medpassagerare så att de skall slippa solsting i nacken nästa sommar. FLASHIGT! Baksätet är även det komplett och det som återstår är att sätta i stolarna men först skall jag fixa glappet i ryggstödet och lämna in lite pryls hos sadelmakaren.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/963251_ywff7t.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/963269_out7jz.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/963273_jqd6qw.jpg

Mer imorgon!

Senast redigerat av Hellstone (12 juli 2010)

Hellstone
13 juli 2010 · 60 Inlägg

Tack så mycket Putte!

Idag ställde jag upp bilen på pallbockar fram för att påbörja projekt: Ur med motorn. Det har gått ganska så snabbt framåt o ch efter de timmar jag lagt i garaget idag ser det nu ut som den nedersta bilden.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/963681_rym0pa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/963690_9onvtp.jpg

Imorgon kommer Nicke förbi och förhoppningsvis skall vi kunna komma ännu ett steg närmare mot att lyfta ur motorn. Det kommer nog gå bra!

More to see
AxL

Hellstone
4 augusti 2010 · 60 Inlägg

Tja gott folk!

Det var ett tag sedan jag skrev en uppdatering här men trots denna lathet har det gjorts lite saker allt efter som.

Idag har jag och farsan lyft ur den femcylindriga beten, även kallad motor. Det var en gedigen process, inga motgångar över huvudtaget. Eller ja förutom att i Heinz -boken stod det att AC- kompressorn satt med två bult men när det inte gick att flytta kompressorn en millimeter gick den fantastiska sak som hjärnan igång och jag hittade två bultar till, och så var det alles klares! Ingen avdragen Lamda kabel Dennis_999 wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/974731_w4yi7y.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/974733_dgr9rn.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/974734_ywdbfu.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/974735_vu3bev.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/974737_jya5gf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/974740_bm6cmc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/974744_ots2mb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/974746_rcu8yf.jpg


När den busenkla manövern var avklarad skruvade jag lös växellåda och koppling. Växellådan behöver en rejäl dusch skulle jag vilja påstå.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/974760_pg79jd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/974762_p50izy.jpg

Eftersom motorn skall åka en liten tur till en kille som kan dessa motorer ut och in är det naturligtvis en liten hjälp att tvätta av den lite innan.

Före
https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/974771_ewwdv1.jpg

Efter
https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/974774_fbjuz3.jpg

Före
https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/974773_ndulmj.jpg

Efter
https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/974776_pz9qom.jpg



Så nu när allt detta är fixat är det dags att demontera en del saker i motorrummet och senare tvätta rent motorns plats så att allt blir blankt och fint.

Imorgon börjar skolan men det är bara två dagar, sen kommer det mer tid att skruva.

Hoppas bilderna talar!

/AxL

Senast redigerat av Hellstone (4 augusti 2010)

Hellstone
14 augusti 2010 · 60 Inlägg

Tjena!

Idag har jag och min brorsa jobbat en del med bilen och det har rullat på bra! Subframen togs ut förra helgen och på måndagen därefter åkte den in till blästergubbarna. Sadelmakaren har även fått lite inredningsjobb framför sig så det kommer tillbaks om någon månad.

Ännu tommare utan subframe.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/979389_0zhypj.jpg

Idag har det skett en del kaross jobb. Brorsan fick i uppgift att demontera alla ytterhandtag medan jag påbörjade demontering utav trösklar och inneskärmar. Handtagen var så dåligt lackade så de måste lackas om, det samma gäller med spoilern som vi också demade. Jag han med en tröskel innan vi skulle skruva loss bakre stötfångaren och vid den höll vi oss resten av dagen. När den var borttagen såg vi hur galet mycket smuts det fanns där så imorgon blir det till att rengöra en hel del.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/979361_qi2xd6.jpg

Dragkroken är nermonterad. Om den skall behållas vet jag inte än men vi får se. Konsolerna som aluminiumbalken sitter fast var inte så fresh så det blev till att sätta brorsan på jobb igen. Denna gång vid blästerboxen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/979362_r8d5ku.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/979364_t6m1li.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/979371_omtzx7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/979370_mtv7bg.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/979373_vwfrkl.jpg


Imorgon skall det fortsättas med blästring, tvätt av plast detaljer och mer demande.


Ha en fortsatt trevlig lördagskväll!

Hellstone
15 augusti 2010 · 60 Inlägg

Kul att ni gillar det! Sittställningen är på sin topp wink

Idag har jag tvättat en hel del och även idag har brodern min hjälpt till med att blästra saker, tackar!. Dessa blev även lackerade, dock inte med samma finish som från blästernissen, men det funkar!
Den högra tröskeln är nu också demonterad, hel och fin till skillnad mot den vänstra. En rätt stor spricka, så det får bli till att hitta en bättre sådan. Så fort jag har alla plastdetaljer skall de in på lack o få den fina gula färgen på sin yta.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/979899_u2s383.jpg

En bild från igår då handtagen demades.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/979901_tpdppe.jpg

Nylackade och fina.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/979903_bo5kng.jpg

Efter lunchen togs det en liten paus samt en stund framför matteboken. Men när det roliga var över tog jag fram mätarhuset och satte liv i min lilla idé.
Jag har alltid beundrat S60/V70 R och deras blå mätartavlor som dessutom har ett R i nederkanten på aluminium ringen. Tyvärr har ju inte 850'n detta (som tur är, annars har man inget att drömma om... tills en dag då man kanske köper sig en sådan). Hur som helst så ville jag lägga till nått på tavlan som hade något med R att göra så jag skrev ut ett lagom stort R och skar sedan ut detta i en vit film. Jag prövade version 1 med ett R och version 2 med tre stycken R. Efter lite smakråd kom vi fram till att version 2 var för plottrig, så beslut togs om att genomföra version 1!
Jag blev väldigt nöjd med utseendet, men vi får väl se hur länge det står sig innan nästa idé poppar upp...

Original
https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/979904_g2tc4y.jpg

Version 1 (Dåligt utskuret R, fick tillslut ett bra lite senare)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/979905_ts9h4b.jpg

Version 2 (Test med skrotade utskärningar)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/979906_4cqjum.jpg

Version 1, slutgiltig.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/979907_0ils7g.jpg

Happhapp, imorgon börjar ännu en skolvecka men förhoppningsvis händer det lite smågrejer under veckans gång och nästa helg är det kartingtävling i Växjö på lördagen, men det mest efterlängtade är Vallåkra på söndagen! Hoppas på att få se fina R-bilar och tjöta lite smile

Ha de fint så länge
/axel

Senast redigerat av Hellstone (15 augusti 2010)

Hellstone
29 augusti 2010 · 60 Inlägg

Hejsan!

Tack för kommentarerna! Jag blev också riktigt nöjd med R märket i mätarhuset smile

Idag har det jobbats lite i garaget!

Styrväxeln såg så tråkig ut så jag bestämde mig för att ändra på den saken. Fram med borrmaskin och stålrondell. Det blev en väldig skillnad och sen får jag ytbehandla den med något så det står sig en stund.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/986456_4nuzxr.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/986460_pg1zl0.jpg

Medan batterierna laddade till borrmaskinen skruvade jag loss plenumtäckningen och tittade där under. Jag fann en stor hög med löv och massa annat bös. Det rensades ur och en omgång med putstrasan fick utföras. Värmesköldarna på torpedväggen och i kardantunneln demonterades. Täckplåten och kardantunnelns värmesköld blåste jag av med högtryckstvätten och blev betydligt renare smile .

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/986464_iv1xsu.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/986462_bepf88.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/986463_br1vbf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/986467_i2eejx.jpg

När de torkade åkte jag o farsan med den oljedränkta växellådan till en biltvätt och utförde lite sanering. Jag må säga att det blev en drastisk skillnad, så pass stor att man nu ser att det är en växellåda. Lite puts återstår men den mesta skiten är borta. Plenumtäckningen monterades även igen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/986480_knq245.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/986483_zd2vvy.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/986491_nir5bo.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/986474_vgoo5d.jpg

Vi får se vad som händer nu under veckans gång!

/axel

Hellstone
19 september 2010 · 60 Inlägg

Tja!

Plugget är i full gång men nu är vi igång igen!

Det blev till att hjälpa Viktor i Lördags med sin GLT och ett race efter de.

Idag har jag fortsatt med en del grovjobb som är grymt tråkiga men som ger ett bra resultat. Här lämnar vi inget åt slumpen. Värmeskyddsplåten på torpedväggen har putsats upp och även kardantunnelns värmeskyddsplåt fick sig en omgång med stålrondellen. Det blev betydligt renare och blankare. Förhoppningsvis håller det sig ett tag.

(Plåten innan om ni inte minns.)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/986462_bepf88.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/997086_zytma3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/997083_otkun1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/997084_8lepbh.jpg

Det helrötna avgassystemet har kapats i delar för att kaseras. Lambdasonden fick värmas för att få bort men nu är det också klart. Passagerarstolen fick sig en rengöring och lädervård (vilket den nog inte har fått så många gånger under sin livstid). Den blev ren och go!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/997070_7k4jmk.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/997081_fdjoac.jpg

Veckans leverans var subframen som ser ut som ny. Två spindlar, två länkarmar och den främre k.hämmaren hämtades även från blästringen. Komponenterna blev riktigt fräscha så nu är det bara att byta bussningarna i dem och börja montera. I fredags inhandlades även en avtagbar dragkrok. Anledningen till att ha dragkrok är att kunna dra biltransport eller andra racing ekipage när så behövs.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/997087_lz031t.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/997078_lp1aeq.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/997090_0vxv2s.jpg


Mer grejer skall fixas nu i veckan!

Ha de så länge

Hellstone
21 september 2010 · 60 Inlägg

Ja en liten update igen då smile

Motorn har det inte sagts så mycket om. Det har dock hänt en del saker med den. Man kan säga att den nu för tillfället äbefinner sig i beståndsdelar och en del krokiga delar har hittats.

Alla fem vevstakar är krokiga. Den ena så pass mycket att den har varit närgången med ena motvikten på vevaxeln. Förutom det och ovala samt koniska cylindrar är motorn i helt ok skick för att ha rullat 30 000 mil. Sedan kan det tillägas att turbon är sprucken och även grenröret har sina sprickor.  Den korta slutsatsen vi kan dra av detta är att tidigare ägare antagligen stoppat i ett chiptrim, ökat laddtrycket och "kört skiten" ur den. Motorn lät trots allt inte konstigt när vi körde den innan nedplockningen.


Vi lämnar det bakom oss nu och ser framåt. Nya stakar från svenska Verdi har anlänt. Nu letar vi turbo, spridare och ett grenrör. En beställning på lager, tätningar, packningar och bultar skall läggas hos Volvo i veckan är det tänkt. Under tiden skall blocket honas och modifieras. Allt tvättas också såklart.

Mer info om motorn kommer allt eftersom det händer nya saker med den.

Imorgon skall jag pressa ur subframebussningarna och göra lite annat småpill.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/large/997795_g0e89q.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/large/997799_70otzv.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/large/997800_jxbx5i.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/large/997801_632fii.jpg

Stefan in action. Ser lite skeptisk ut men det skall nog gå wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/large/997802_x1zgd1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/large/997803_11fjtl.jpg

Hellstone
25 september 2010 · 60 Inlägg

Happ då är man hemkommen från ännu en racedag! Idag var det säsongsfinal på Kinnekulle Ring för samtliga klasser i SSK serien. Jag kapade tider ordentligt från första träning till tidskvalet. Det roliga höll dock inte i sig så länge i race 1 då en förare försökte köra om mig där ingen plats fanns. Jag fick två smällar i sidan men kunde köra vidare, fast ett varv efter de andra. Detta tar vi som en lärdom och kommer igen till mekanikerhelgen!

Igår fick jag min första leverans från MPRE! En shortshift och en komplett sats plastbussningar till spakstället samt växellinkagen. Snygga grejer med bra kvalitet. Jag tackar Lången för detta och ni som har en Volvo bör titta in på www.mpre.se och hitta lite lördagsgodis. wink

Imorgon skall jag nog kunna hitta på något att sysselsätta mig med. En hel del rengöring återstår. Kul!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/999266_im012z.jpg

Hellstone
25 september 2010 · 60 Inlägg

Ja det har varit lite tunt nu på sistone. Kul att du gillar det! smile

Senast redigerat av Hellstone (25 september 2010)

Hellstone
26 september 2010 · 60 Inlägg

Tack så mycket Jippen! Kul att det uppskattas smile

Idag har det lackats lite och även stålrondellen har fått jobba lite idag igen.

Jag har demonterat skyltbelysningslisten som även innefattar handtaget för låset. Det kärvade ordentligt i handtagsmekanismen så jag fick titta över det hela. Oxidation på aluminiumet och en genomrostad "stålpinne" är väl slutsatsen på skicket. Så kan vi inte ha det så jag blästrade sakerna lite lätt och slipade rent ytorna. Sen blev det flera lager grundfärg och sen ett par lager svart på det. Den del som sitter fast i listen fick jag inte loss så jag fick maskera en del där och lackera den monterad. Lite pyssligt men nu är det fräscht igen! smile

Värmeskyddsplåten i kardantunneln putsade jag upp rejält på insidan för någon vecka sedan. Jag ignorerade dock den övre ytan men magkänslan sa att jag inte kunde ignorera den så det slutade med att jag tog fram stålborsten igen. Den blev inte lika bra som undersidan (Svarta prickar som satt sig fast) men nu är den iaf inte bortglömd och rätt mycket renare.

Styrväxeln tog jag också tag i igen. Jag bestämde mig för att lackera det fula gråa cylinderformade skyddet i svart. Så efter lite maskering, grundfärg och mattsvart blev den nice! Avmaskering återstår fortfarande men det tar vi imorgon.

Jag började pilla på den nya grillen efter en oplanerad sömn på två timmar. Bilder på det projektet kommer snart.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/999903_pi626h.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/999906_hc19g6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/999928_519uhg.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/999932_hxvrk5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/999935_9fei1g.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/999938_yy3qj2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/999939_l08oz2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/999942_utw4ne.jpg

Hellstone
28 oktober 2010 · 60 Inlägg

Tack för härliga kommentarer!

Nu var det länge sen det var updates här i tråden men det skall komma igång nu igen.

Det som har hänt nu det senaste är att jag inhandlat en massa prylar till motorn. Alla slitagedelar i motorn har köpts nya, en KKK24 Turbo är inhandlad, Gröna 465cc Spridare, S60R grenrör samt lite annat smått och gott har inhandlats. Det blir många artiklnummer men det kommer förhoppningsvis bli kanonbra! Senaste träffen hos Stefan bestod av leverans med alla grejer, tjôt och provmontering av turbo för att se om oljeledningarna passade. Det såg riktigt bra ut med grenrör och turbo på plats. Det sköna är att det är bolt-on mellan block-grenrör och grenrör-turbo. Röret för olja-till, passade perfekt som även det var från en S60R. Vi får hoppas att returledningen också passar, men eftersom inte Stefan har allt, som man kunde tro, så har vi beställt ett sådant på Volvo. Även lite andra grejer är beställda.


Om ni inte redan listat ut vad jag tidigare hållit på med när det gäller väghållning, så drar jag nu av täcket och presenterar min chassiesats. Fyra stycken Öhlins stötdämpare! För att de ska kunna prata med fjädrarna har jag valt att de ska lira tillsammans med en uppsättning, svenska TME fjädrar. Stötdämparna är helrenoverade och skall nu kunna fylla sin funktion till punkt o pricka. De blev riktigt schyssta till utseendet efter en omgång hos blästersnubben i somras. Jag tyckte originalfärgen var lite tråkig så jag bestämde mig för en lite gulare, liknande ”Öhlins-gul”.  Topplagringar både fram och bak är även dem bytta till nya fräscha.


Och nu det senaste projektet jag meckat med. Grillen. En XC grill med det nya emblemet och även ett litet R, som är en go detalj om man har en R-bil smile. Det här paketet är dock inte så enkelt att mecka ihop och är lååångt ifrån Bolt-on. Men det stoppade inte mig. Jag tog bort alla fästen (förutom ett som jag kanske skall använda) och började fundera på hur jag skulle få ihop kalaset. Det slutade med kolfiber och Epoxy. Under dessa är tanken att dra stripes för att hålla emblemet på plats och sedan limma lite lätt bakpå ribborna längst ut. Det blev en provmontering idag men jag upptäckte att grillen inte var helt symetrisk med huven så det blir till att böja emblemet mer.

Belysningslisten är åter på plats med ett fräscht handtag där också mekaniken fungerar klockrent.


I helgen skall det meckas mer med bilen! Updates är att vänta smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1012103_ayc6bx.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1012104_w7ffub.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1012278_l6ooty.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1012133_c1gb6b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1012106_3b41vf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1012109_zxuhli.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1012112_k4ajm7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1012116_j5j56p.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1012114_nroogm.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1012117_igtlv3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1012119_nrodmw.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1012120_k15x8a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1012123_cyh1hc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1012130_34sw36.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1012136_fnmg5j.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1012138_acy939.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1012275_wn5xis.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1012277_3dw19u.jpg

Senast redigerat av Hellstone (28 oktober 2010)

Hellstone
6 november 2010 · 60 Inlägg

Gött att ni gillar projektet! big_smile

Det hände en hel del förra helgen men tiden räckte inte till för uppladdning av bilder så nu kommer de istället!

Jag avverkade ett par timmar med avfettning och borste förra helgen då jag gjorde rent saker som ännu inte var tvättade. Sedan kom Micke "Lången" från MPRE och levererade roliga bakvagnslänkar. Dessa är helt stumma med ledlager, aluminiumhylsor i bakänden och bussningar i delrinplast. Förhoppningarna är att bakvagnen kommer bli mer distinkt och åka med bättre. Det levererades även grejer som jag ritat upp till mitt bromsprojekt. Det jag ännu bara kan visa är spacern och fälgstyrningen som jag fått ihop riktigt bra. Hylsan till drivaxelmuttern fick plats och det blev grym precision, kul! Tack Micke! Den tredje och absolut mest roliga produkten återstår. Den får ni förhoppningsvis se om någon vecka och då även allt ihopmonterat!

Kabelmattan ut till dragkroken byttes ut mot en fräschare. Planen är som tidigare visat att montera en avtagbar dragkrok. När monteringen var klar tog jag tag i karossen bakom stötfångaren. Efter att all smuts var borta fick jag se att det fanns en del ytrost att bättra. Det skall punktblästras och målas.

I veckan hämtade jag min nya subframe. Jag gjorde ett misstag med den förra genom att använda ett rör med fel dimension till att pressa ut subframe-bussningen och drog då med mig plåten. Ett misstag jag nu lärt mig av och som Polestar hjälpte mig med. Långt över förväntan! Det hela slutade i en helt ny ram som jag idag har lackat. Lackeringen blev bra för att vara utförd utomhus med låg temperatur. När väl färgen har torkat kan jag börja montera ihop framvagnen så att jag får bilen på hjul fram. Samtidigt skall även bakaxeln monteras ihop så att vi får den på hjul bak också. När vi är vid det stadiet kan jag rulla ut den och tvätta motorrummet, något som verkligen behövs.

Det var allt för idag!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1015683_o2b6v1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1015695_4gdthu.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1015685_edl560.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1015688_nrpbzu.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1015689_95rwx6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1015692_n79reg.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1015701_1zsac2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1015703_j9xg3i.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1015705_2rq2vv.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1015707_oo4eoo.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1015710_ylb81p.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1015713_ugqb9o.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1015717_o51i4d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/1015719_r3a7kp.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang