5746
Sök

Beräkna låda till Kicker Comp VR 10" 2x4 ohm

1 634 Inlägg
11 juni 2006
Trådstartare
Hejsan. Tänkte se om jag kunde få hjälp att räkna ut en låda till min bas.

Den skall bytas ut mot en dls bas men jag vill experimentera lite med den innan jag säljer den. Spelade 130,9db med den men något välj-ljud är det tyvärr inte.

specar.
Sd, SqM .0379
BL, TM 17.65
Vas, Liters 40.40
Vas, Cuft 1.42
Mms, gms 116,29
Fs, Hz 33.1
Qms 8.703
Qes .603
Qts .564
Pmax. watts 300
Xmax, mm 11.5
Freq Hz 25-500
Magnet oz 43
Voice coil 2

Sedan står det såhär.
*Based on 4-Ohm Models.

Basen jag har är 2x4 Ohm. Jag spelar den på ett monosteg koppklat till 2 Ohms last, och steget skall ge ca 400WRMS.

Är det någon idé att köra denna basen i väljljuds tävling? Eller skall jag skippa testet och gå direkt på DLS? Oavsett vill jag nog testa en Riktigt uträknad låda.

Har det någon betydelse på lådans utformning eller är det enbart volymen som spelar roll?

Tack på förhand.

Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

781 Inlägg
11 juni 2006
lådritning kan du få där du köpte basen.. lådritning bruka ingå i köpet. men har du redan spelat 130 db med den? då har du väl en låda??

1 634 Inlägg
11 juni 2006
Trådstartare
timpan_87 skrev:
lådritning kan du få där du köpte basen.. lådritning bruka ingå i köpet. men har du redan spelat 130 db med den? då har du väl en låda??

Nä jag la den på marken utanför bilen och mätte ca 1 meter ifrån wink haha, klart jag har låda till den. Men jag drog bara ihop en låda som skulle ta så lite plats som möjligt i bilen, efter som jag orecis fått barn, basen är ca 1 år gammal. Har även lite olika lådförslag som jag fick med, men de ligger någonstans wink Det skadar aldrig att få en låda uträknad ändå, jag tänkte prova nån mer låda innan jag byter bas.

Eventuellt så kan jag itne köpa ny bas innan nästa tävling, och då måste jag ha en ny låda som spelar lite mer hifi.

mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 634 Inlägg
11 juni 2006
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:
timpan_87 skrev:

Nä jag la den på marken utanför bilen och mätte ca 1 meter ifrån wink haha, klart jag har låda till den. Men jag drog bara ihop en låda som skulle ta så lite plats som möjligt i bilen, efter som jag orecis fått barn, basen är ca 1 år gammal. Har även lite olika lådförslag som jag fick med, men de ligger någonstans wink Det skadar aldrig att få en låda uträknad ändå, jag tänkte prova nån mer låda innan jag byter bas.

Eventuellt så kan jag itne köpa ny bas innan nästa tävling, och då måste jag ha en ny låda som spelar lite mer hifi.

mvh Andreas

edit, nu är ungen 2 år gammal och vi har en liiiiten sulky som inte tar mycket plats, vilket har lämnat plats för en omfattande ombyggnadtion, bilder kommer snaaart till helgen, har gjort hål och fräst ner kanter för plexi i golvet nu, skall fixa plexi under veckan, ramar vid löning, och nu till helgen skall det kläs och monteras fläktar och neon wink

Numera Saab 9-5 Aero -00

Sök