5832
Sök

Ventilkåpspackning, blir galen!

1 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
Jaha då var det mitt första inlägg här då.
Jag köpte en Alfa Romeo 155-93 2.0 TS för ett år sedan. Bilen har gått lite över 30.000 mil men fungerar kanon. När jag köpte bilen så var en av defekterna läckande ventilkåpspackning vilket jag tänkte skulle bli enkelt att byta.

Köpte bilen och bytte sedan någon månad senare packningen hos en som jag kände. Han tätade extra med silikon dessutom. Detta höll kanon i cirka två månader för att sedan börja läcka på samma ställe som tidigare. Nedre delen mot grenröret på höger sida. Alltså oljan läcker från packningen och ned på grenröret. Okej nu blev jag fundersam. Började täta med keramisk metall i god tro att locket kanske var lite skevt på just detta ställe. Helt fel. Efter en tid så börjar packningen att läcka på anda hörnet av kåpan för att sedan börja vandra ut. Började täta där också men förgäves. Detta höll bara provisoriskt för att sedan börja tränga igenom tätningen som jag lade på.

Pratade med en annan kille som trodde att ventilkåpan var skev precis som jag trodde och ställde upp att byta till en återigen ny packning men denna gång så kletades packningen in med packningsklister. Detta höll nu ganska så länge, eller ja några månader. Men återigen så började skiten att läcka på samma ställe och jag var återigen på och tätade stället. Höger sidan längs vid kanten av kåpan. Höll ett tag och sedan började det att läcka på sidan om kåpan så att tändstiften blev indränkta i olja. Suck! Så med andra ord, tätar jag på ett ställe så börjar det förr eller senare att läcka på ett annat ställe på ventilkåpan.

Så jag beställde ännu en gång en ny packning men denna gång får jag en packning där det är dubbel packning i paketet. Dom tidigare packningarna har kommit i endast 1 st men nu låg det alltså 2 packningar i paketet. Detta var från en annan tillverkare och dom andra var piratpackningar.

Jag pratade med ännu en mekaniker jag känner och han fattar inte varför det är två packningar i paketet. Han har nu monterat dit packningen men bara en och inte den andra i satsen. Han tittade över vevhusventilationen, den svarta plastbehållare som sitter monterad på insuget. Detta var inte igensatt enligt honom. Han har dock monterat låsbrickor under ventilkåpsbultarna vilket inte fanns tidigare. Men jag har en känsla av att det kommer att börja läcka snart igen men var är felet. Blir galen på detta.

1. Varför var det två ventilkåpspackningar senast jag beställde vilket var från ett annat fabrikat jämfört mot dom två tidigare packningarna. Skulle han ha monterat dubbla packningar istället för bara den ena?

2. Varför verkar det vara ett övertryck i ventilkåpan som får packningen att läcka trots att vevhusventilationen verkar vara frisk?

3. Någon som har råkat ut för något liknande på Alfa eller någon annan bil för den delen?

Älskar bilen i övrigt och har nästan inga andra problem men detta är ett gissel för mig. Särskilt när jag inte kommer fram till varför detta händer hela tiden. Tre ventilkåpspackningar på ett år är inte acceptabelt och däremellan så har jag ju fått hålla på med tätningsmassa och skit för att försöka minimera läckaget för att skjuta upp byte till en ny packning igen. Vill få ett slut på detta.

Har ställt en fråga på Alfa forumet men tänkte att garaget har en större läsarskara samt att det kanske är några som har ägt Alfa med just 2.0 TS 8v motorn då den sitter på flera olika alfor, b.la. 164 och 75. Eller om det är någon som har upplevt något liknande på något annat bilmärke.

Som tillägg kan sägas att min 155 på senaste besiktningen hade lite högt på HC halten och likaså på förra besiktningen. Ligger under gränsvärdet men ändå lite högt med tanke på att alla andra värden var kanon. Har inte bytt olja sedan jag köpte bilen eftersom jag fått fylla på regelbundet mellan alla läckage. Fast dessa detaljer borde inte inverka på något sätt i frågan om mitt problem.

5 710 Inlägg
4 maj 2010
Välkommen hit!

Kratom skrev:
1. Varför var det två ventilkåpspackningar senast jag beställde vilket var från ett annat fabrikat jämfört mot dom två tidigare packningarna. Skulle han ha monterat dubbla packningar istället för bara den ena?

Jag har ingen aning då jag inte kan motortypen men det borde du få ett svar på från Alfaforumet.
Du kan ju inte vara den första som byter ventilkåpspackning....

Kratom skrev:
2. Varför verkar det vara ett övertryck i ventilkåpan som får packningen att läcka trots att vevhusventilationen verkar vara frisk?

Hmmmm, OM det skulle vara så högt tryck innanför kåpan (vevhuset) så skulle du ha andra problem t.ex att den trycker ut olja vid vevaxeltätningarna = det känns inte troligt.

Orsaken till att det läcker kan ju dock vara flera, drar några som ur konstruktionssynpunkt kan vara orasken. I texten väver jag samtidigt in lite motfrågor.

• Ytor/ytjämnhet. För grova ytor(t.ex berabetningsränder) eller skadade ytor. Spelar ingen roll hur bra packning du har.....är ytan fel läcker det. Med löst silikon kan man tolerera grövre ytor.

• Föroreningar. Har kåpan och spåret där packningen ligger i (?) blivigt väl rengjort på gammalt silikon vid montaget av ny packning? Annan smuts och olja?

• Klämspalter. Har du tillräckligt med "utstick" på packningen när denna är monterad i spåret på ventilkåpan? Misstänker man att att packningen komprimeras för lite finns det ett speciellt papper som man kan klippa till och lägga imellan-->montera-->demontera och där packningen/ytor ger ett färgat avtryck. Genom att analysera avtrycket kan man se om det klämmer för dåligt.

• Skevhet på kåpan. Är kåpan skev kan det bli problem med att få den tät.

• Åtdragning av skruvförband. Dras skruvarna med korrekt moment? Dras de i rätt ordning?

Kratom skrev:
3. Någon som har råkat ut för något liknande på Alfa eller någon annan bil för den delen?

Ja.....på ett antal SAAB:ar 16V. Läcker ofta där du beskriver iom att motorn sitter monterad något lutad framåt. Jag har dock fått det tätt genom att rengöra, köra ny packning/ibland med silikon på känsliga ställen, korrekt åtdragningsföld och rätt moment på skruvarna.

Vill oxo säga att vätska som läcker kan vara lurig, läckaget kan vara på ett ställe men man upplever läckan på ett annat. Just spår som man lägger i en packning i kan förvilla en, läckaget kanske är på ett ställe p.g.a. en ojämnhet men att oljan kommer ut där trycket är som lägst på materialet eller av tyngdlagen.....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Sök