4441
Sök

Förstärkt växellåda saab 9-3

655 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
vad behöver jag då? Han har viggen lådan, och höger drivaxel. Hoppas på att drivaxel från aero passar, men verkar inte så?

655 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
fick nu information om att 9-5 drivaxlar passar.  Säg då att jag har drivaxlar , och yttre drivknutar, är det bara en mellan axel man ska få tag på ? vart hittar man en sån?

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
20 maj 2010
Nästan mer lönt och gå på F28 (calibra) än viggen tongue

Axlarna från viggen verkar inte växa på träd!  Sdcc kanske har?
Senast redigerat av kwansa (20 maj 2010)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

655 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
kwansa skrev:

Okej! jobbigt om man inte får tag på en sån då! Det går inte ta från en 9-5a ?

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
20 maj 2010
wetese skrev:
kwansa skrev:

Okej! jobbigt om man inte får tag på en sån då! Det går inte ta från en 9-5a ?

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … +l%C3%A5da

läs lite wink verkar som drivknutarna passar från 9-5 men axlarna är det lite knepigare med!

655 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
hur faan ska man få tag på en axel då? finns ju inget på blocket eller nått

655 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
verkade krångligt att få tag på alla delar.. blev osäker på om ja verkligen ska köpa den nu ..

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
20 maj 2010
köp en renoverad orginallåda, skulle jag ha gjort.

du måste även slipa lite i fjäderbenet för att få plats med dem grövre axlarna/knutarna.

Som johan H säger...det är samma innehåll i alla uppdaterade lådor, på 9-5, og9-3 och ng900....i 9-5 och viggen är det annan diff och grövre axlar/knutar

655 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
kwansa skrev:

du måste även slipa lite i fjäderbenet för att få plats med dem grövre axlarna/knutarna.

Som johan H säger...det är samma innehåll i alla uppdaterade lådor, på 9-5, og9-3 och ng900....i 9-5 och viggen är det annan diff och grövre axlar/knutar

Okej! så det finns ingen mening att köpa en viggen låda? den håller inte bättre eller så?

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
20 maj 2010
wetese skrev:
kwansa skrev:

Okej! så det finns ingen mening att köpa en viggen låda? den håller inte bättre eller så?

vad jag har förstått, så har viggen lite bättre syncringar tex, sen vet jag inget mer förutom diff och axlar/knutar... diffen är nog den svaga punkten fortfarande.

655 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
kwansa skrev:
wetese skrev:
kwansa skrev:

vad jag har förstått, så har viggen lite bättre syncringar tex, sen vet jag inget mer förutom diff och axlar/knutar... diffen är nog den svaga punkten fortfarande.

Okej! jag får ju tag på en låda billigt! men måste ju ha massa andra saker, som inte verkar vara så lätt att hitta.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
20 maj 2010
hur mycke är billigt? big_smile

655 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
4000 !smile

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
21 maj 2010
okej, ligger en F28 ute för 5000:- men då behöver man spakställ oxå för 600-800:- tongue

Smidigast är och köpa en orignallåda enligt mig, om du inte ska köpa diff så spelar det inte så överdriven stor roll om du har viggen eller orginallåda.
Senast redigerat av kwansa (21 maj 2010)

655 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
japp! pratat med han! med behövs moddas lite för att få på den ? spakställ till en calibra då eller?

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
21 maj 2010
Det är tämligen enkelt att montera, nu har jag ju gjort det ett par gånger så smile

Det som behövs utöver själva lådan:
Växellådsfästets hållare (benämnt som "vinkeljärn" tidigare i tråden)
En distansring för slavcylindern, jag gör dem 3mm tjocka
Slavcylinder från 9-3/9-5 och hydraulik (har man hydraulisk koppling redan så finns allt)
Spakställ och länkage från F28
Bakre motorfäste från ng900 94-96 (egentligen bara metallhållaren, bussningen är samma)

Så här gör man:
Man kapar ur en bit på bakre motorfästet för länkaget (man förstår hur det behöver kapas när man håller sakerna i handen)
Man borrar och gängar upp hål på platåerna för slavcylindern, M6 kör jag med. De gamla hålen pluggas med stoppskruv och gänglåsning.
Distansring monteras på slavcylinder.
Slavcylindern monteras (man behöver slipa den i kanterna för att få på den) och fylls fördelaktigen med bromsvätska för att underlätta luftningen senare. Första delen av hydrauliken kopplas på (den delen där röret är skruvat som en fjäder). Man behöver dra lite i den för att den ska nå upp ur växellådan.

Nu är den egentligen färdigmodifierad för att monteras smile

Det som kvarstår:

Demontera spakstället, montera F28ans spakställ. Kapa loss tändningslåset och fäst det med de två övre skruvarna som sitter i plasten, istället för att hålla på och böka genom att "skarva" det över F28ans spakställ.

Koppla samman länkage och spakställ och justera växlarna.

Klart smile

Så lite jobb är det tyvärr där oxå, smidigast är orginallåda wink

655 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
kwansa skrev:
Det är tämligen enkelt att montera, nu har jag ju gjort det ett par gånger så smile

Det som behövs utöver själva lådan:
Växellådsfästets hållare (benämnt som "vinkeljärn" tidigare i tråden)
En distansring för slavcylindern, jag gör dem 3mm tjocka
Slavcylinder från 9-3/9-5 och hydraulik (har man hydraulisk koppling redan så finns allt)
Spakställ och länkage från F28
Bakre motorfäste från ng900 94-96 (egentligen bara metallhållaren, bussningen är samma)

Så här gör man:
Man kapar ur en bit på bakre motorfästet för länkaget (man förstår hur det behöver kapas när man håller sakerna i handen)
Man borrar och gängar upp hål på platåerna för slavcylindern, M6 kör jag med. De gamla hålen pluggas med stoppskruv och gänglåsning.
Distansring monteras på slavcylinder.
Slavcylindern monteras (man behöver slipa den i kanterna för att få på den) och fylls fördelaktigen med bromsvätska för att underlätta luftningen senare. Första delen av hydrauliken kopplas på (den delen där röret är skruvat som en fjäder). Man behöver dra lite i den för att den ska nå upp ur växellådan.

Nu är den egentligen färdigmodifierad för att monteras smile

Det som kvarstår:

Demontera spakstället, montera F28ans spakställ. Kapa loss tändningslåset och fäst det med de två övre skruvarna som sitter i plasten, istället för att hålla på och böka genom att "skarva" det över F28ans spakställ.

Koppla samman länkage och spakställ och justera växlarna.

Klart smile

Så lite jobb är det tyvärr där oxå, smidigast är orginallåda wink

Tack för att du förklara, men köper nog en orginallåda, behöver bilen snarast, så lika bra, slippa krångla.smile

655 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
kan köpa en växellåda från en 900 väl? den passar bolt on ?

106 Inlägg
21 maj 2010
IK skrev:
en original låda i bra skick ska hålla för dom hästarna.
annars passa på och sätt in en viggen koppling med smile

precis som d blir bättre me viggen koppling??du tror inte dom pajjar ännu lättare då??ha..ha..

655 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
saab_lejf skrev:
IK skrev:
en original låda i bra skick ska hålla för dom hästarna.
annars passa på och sätt in en viggen koppling med smile

precis som d blir bättre me viggen koppling??du tror inte dom pajjar ännu lättare då??ha..ha..

Ja viggen koppling kanske skulle behövas, men får vänta med de, de enda ja vill nu är att bilen ska rulla..

Sök