Vilken dieselmotor till opel rekord d?

turmenator
7 maj 2010 · 27 Inlägg

Hej

Jag har en Opel Rekord D -73 med 1700motor.

Jag undrar vilken dieselmotor jag ska lägga i som är billig att köra, håller bra,
inte för mycket jobb att lägga i?

Iom att den är skattebefriad så är en diesel motor bättre ekonomiskt att köra och fräckare smile

Funderar på :

Gammal mercedes motor : hög bränsleförbrukning,slöa?
Volvo 850tdi motor: snåla,pigga, för mycket el? passar m90 låda?
vw golf motor: pigga, snåla, någon volvo låda?
opel motor som kanske passar i? såg någon här med en opel rekord d diesel.


Eller sälja bilen och köpa någon annan skattefri bil som är bättre? förslag
MVH Viktor

Volvo 960 "FinBilen" (1995)
81an
7 maj 2010 · 566 Inlägg

En mb turbo diesel tycker jag låter bäst, slitstarka. Slöa näe, bara och skruva upp. Kör du skattebefriad så har du råd att ha kul wink

Rille0
7 maj 2010 · 2 021 Inlägg

vw 1,9 tdi är bra motorer, sen är det kanske enklare att hinka ner en 4 cyl jämfört med en 5 cyl merc/volvo motor.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Knugcab
7 maj 2010 · 5 111 Inlägg

Rille0 skrev:
vw 1,9 tdi är bra motorer, sen är det kanske enklare att hinka ner en 4 cyl jämfört med en 5 cyl merc/volvo motor.

DET bör inte vara nåt gigantiskt problem dock...har samma kaross som Commodoren som fanns med en sexa som är allt annat än smidig utvändigt... neutral

Dock vet jag inte vilket maskineri som går i mest smärtfritt.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
81an
7 maj 2010 · 566 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

Rille0 skrev:
vw 1,9 tdi är bra motorer, sen är det kanske enklare att hinka ner en 4 cyl jämfört med en 5 cyl merc/volvo motor.

DET bör inte vara nåt gigantiskt problem dock...har samma kaross som Commodoren som fanns med en sexa som är allt annat än smidig utvändigt... neutral

Dock vet jag inte vilket maskineri som går i mest smärtfritt.

Precis, plats finns allt!

turmenator
7 maj 2010 · 27 Inlägg

oj redan massa svar smile riktigt skojj

har letat flera timmar om tips och råd.

lästa att mb 190d drar 0.5-0.6L/milen och är en gammal motor så massa el borde där inte vara.
men får väll ta en mb växellåda då oxå antar jag.

ska börja forska om vw 1.9tdi smile skriv gärna om ni vet om där är massa el eller vilka växellådor som passar


Tackar så mycket för alla svar smile

Volvo 960 "FinBilen" (1995)
turmenator
7 maj 2010 · 27 Inlägg

Vw 1.9 tdi verkar vara en bra maskin som är lätt att få tag på.
Vet någon hur mycket el man måste koppla?
Vilken växellåda passar dom?

Volvo 960 "FinBilen" (1995)
VW_67
8 maj 2010 · 446 Inlägg

det enklaste du kan göra är väl att stoppa i en rekord 1900 Diesel?

förvånansvärt pigg för att vara så liten diesel och snål på maten är den med förstås wink pumpen går lätt att ställa på om du vill ha lite mer fart i den..

JaggaChafen Tesla Senior Technician
8 maj 2010 · 2 307 Inlägg

Enklt å bra går sällan hand i hand.

Volvos gamla diesel (Audimotor) Har inte jättemycket el å går fint å snålt å håller bra så länge man inte glömmer att byta remmen.  tror faktiskt att m90 passar

1,9 tdi motrn e ju också en trevlig pjäs kan va lite mer elkplling involverat dock å jag vet ingen bakhjulsdriven låda som passar men det går ju alltid å bygga en.

Dom flesta goa dieslarna med bra driftsekonomi och som går fint e ju commonrail å det innebär ju ett lite mer avancerat elsystem.

Jag tycker nog den gamla Volvo dieslen e ett av dom bättre alternativen i detta fallet den går liksom tillräckligt bra å e inte svår att få tag på å känns som om den e ganska lätt att lägga ner i en gammal bil.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Lazurblau_Metallic
8 maj 2010 · 127 Inlägg

bmws dieselar är riktigt roliga motorer att köra och finns rätt mycket kraft i dom med att plocka

turmenator
8 maj 2010 · 27 Inlägg

roligt att se att folk kommer med tips och ideer smile

rekord 1900 diesel verkar vara smidigt om den passar med motorfäste och växellåda?

bilen är tänkt att bli en billig pendlar bil så förbrukning runt 0.6 är väll så lågt man kan komma tror jag, hade varit uppskattat.
Låg förbrukning är viktigare än effekt, tyvärr =P

Volvo 960 "FinBilen" (1995)
turmenator
8 maj 2010 · 27 Inlägg

någon opel dieselmotor verkar sällsynta.
Det bästa hittils jag kommit på är vw 1.9tdi motor med volvo m90 låda, låter det bra?
Det är bara elen som jag är lite fundersam över.

Någon som vet vad en opel dieselmotor dricker och någon som vet var man kan få tag på en så hojta till! smile

Volvo 960 "FinBilen" (1995)
AndreasPlars
8 maj 2010 · 1 062 Inlägg

Lazurblau_Metallic skrev:
bmws dieselar är riktigt roliga motorer att köra och finns rätt mycket kraft i dom med att plocka

Jag hade satsat på  en BMW diesel iom att den är modern för sin tid och finns komplett med växellåda för bakhjulsdrift!
Samma motorn återfinns ju även i Omega om jag inte mins fel..?

M.V.H.

Saab 900i (1989)
turmenator
8 maj 2010 · 27 Inlägg

AndreasPlars skrev:

Lazurblau_Metallic skrev:
bmws dieselar är riktigt roliga motorer att köra och finns rätt mycket kraft i dom med att plocka

Jag hade satsat på  en BMW diesel iom att den är modern för sin tid och finns komplett med växellåda för bakhjulsdrift!
Samma motorn återfinns ju även i Omega om jag inte mins fel..?

M.V.H.

Okej, men är den ekonomisk? Hört den dricker runt 0.8-0.9
Vilken bmw diesel ska man kolla efter?

Volvo 960 "FinBilen" (1995)
AndreasPlars
9 maj 2010 · 1 062 Inlägg

turmenator skrev:

AndreasPlars skrev:

Lazurblau_Metallic skrev:
bmws dieselar är riktigt roliga motorer att köra och finns rätt mycket kraft i dom med att plocka

Jag hade satsat på  en BMW diesel iom att den är modern för sin tid och finns komplett med växellåda för bakhjulsdrift!
Samma motorn återfinns ju även i Omega om jag inte mins fel..?

M.V.H.

Okej, men är den ekonomisk? Hört den dricker runt 0.8-0.9
Vilken bmw diesel ska man kolla efter?

Den ska vara hyggligt ekonomisk! Bättre än gamla sura volvo/vw sexan alla gånger.
Tex en 525TDS -92 ska dra 0,69 blandad körning och då  pratar vi lite tyngre bil än vad den kommer att
sitta i. 143hk är ju skapligt iaf.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Panzar_Audi
9 maj 2010 · 820 Inlägg

Du har inte kollat på 1.6TD som sitter i Golf (1or, 2or också?) liten och smidig, samtidigt som den inte är allt för trött, ingen el att tänka på, tror att om jag inte minns fel så passar alla Volvos äldre lådor på den, m46+od, m47 osv.. Men kan ha fel, minns inte helt och hållet hur det var. Men det är en bra motor.

Mvh Joakim

Om man säger
turmenator
9 maj 2010 · 27 Inlägg

Panzar_Audi skrev:
Du har inte kollat på 1.6TD som sitter i Golf (1or, 2or också?) liten och smidig, samtidigt som den inte är allt för trött, ingen el att tänka på, tror att om jag inte minns fel så passar alla Volvos äldre lådor på den, m46+od, m47 osv.. Men kan ha fel, minns inte helt och hållet hur det var. Men det är en bra motor.

Mvh Joakim

Nej det har jag inte, kollat lite på 1.9td som skulle ha mindre el än deras nyare 1.9 tdi.
Ska se om jag kan hitta lite mer info om 1.6td om det passar volvos växellåda, hade varit super isf smile

Volvo 960 "FinBilen" (1995)
VW_67
9 maj 2010 · 446 Inlägg

turmenator skrev:
någon opel dieselmotor verkar sällsynta.
Det bästa hittils jag kommit på är vw 1.9tdi motor med volvo m90 låda, låter det bra?
Det är bara elen som jag är lite fundersam över.

Någon som vet vad en opel dieselmotor dricker och någon som vet var man kan få tag på en så hojta till! smile

rekorden vi hade med 1900 ( en 83a tror jag det va) drack ungefär 0,8 i blandad körning. går ju naturligtvis billigare vid långkörning, runt 0,6. motorerna kan va svåra att få tag på eftersom bilarna rostade upp och skrotades rätt fort..

leta tunt lite på skrotar och se om du hittar en, de bör gå att få ner rätt enkelt i din bil..
går både bättre och billigare än mercedes med 240D wink

turmenator
9 maj 2010 · 27 Inlägg

VW_67 skrev:

turmenator skrev:
någon opel dieselmotor verkar sällsynta.
Det bästa hittils jag kommit på är vw 1.9tdi motor med volvo m90 låda, låter det bra?
Det är bara elen som jag är lite fundersam över.

Någon som vet vad en opel dieselmotor dricker och någon som vet var man kan få tag på en så hojta till! smile

rekorden vi hade med 1900 ( en 83a tror jag det va) drack ungefär 0,8 i blandad körning. går ju naturligtvis billigare vid långkörning, runt 0,6. motorerna kan va svåra att få tag på eftersom bilarna rostade upp och skrotades rätt fort..

leta tunt lite på skrotar och se om du hittar en, de bör gå att få ner rätt enkelt i din bil..
går både bättre och billigare än mercedes med 240D wink

Jo jag har letat runder men inte hittat någon, finns inte så gott om gamla oplar och
än midre diesel oplar.

Men tack för infon smile

Volvo 960 "FinBilen" (1995)
VW_67
10 maj 2010 · 446 Inlägg

turmenator skrev:

VW_67 skrev:

turmenator skrev:
någon opel dieselmotor verkar sällsynta.
Det bästa hittils jag kommit på är vw 1.9tdi motor med volvo m90 låda, låter det bra?
Det är bara elen som jag är lite fundersam över.

Någon som vet vad en opel dieselmotor dricker och någon som vet var man kan få tag på en så hojta till! smile

rekorden vi hade med 1900 ( en 83a tror jag det va) drack ungefär 0,8 i blandad körning. går ju naturligtvis billigare vid långkörning, runt 0,6. motorerna kan va svåra att få tag på eftersom bilarna rostade upp och skrotades rätt fort..

leta tunt lite på skrotar och se om du hittar en, de bör gå att få ner rätt enkelt i din bil..
går både bättre och billigare än mercedes med 240D wink

Jo jag har letat runder men inte hittat någon, finns inte så gott om gamla oplar och
än midre diesel oplar.

Men tack för infon smile

hör av mig om grannen har kvar sin... tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang