6924
Sök

Ryan Air, FlyMe, FlyNordic försvinner ifrån Sverige...

1 414 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
Från och med i oktober kommer Ryan Air att börja lägga ner flygningar till Sverige, då först och främst skavsta, nyköping, göteborg och malmö. FlyMe och FlyNordic flyttar troligtvis stora delar av sin verksamhet till Norge. Direkt följd av detta är ca 3000 arbetslösa i Sverige.

Detta är på grund av en sak, flygskatten som väntas träda i kraft efter årsskiftet. Varje utlandsbiljett blir 180 kr dyrare och inrikes blir 100 kr dyrare.

Skyways och GoldenAir kommer troligtvis inte längre kunna bedriva sin verksamhet då priset går upp med nästan 20% på en biljett. Det blir inte längre försvarbart att ta flyget.

Tack vare detta kloka beslut av S, MP och V kommer svenskarna ifortsättningen inte kunna njuta av något lågpris flyg medans alla andra länder i Europa gör det.

Malmö Sturup kommer att få störst förlust med tanke på att kastrup ligger så nära och det kommer att bli mycket billigare att flyga därifrån då Danskarna i maj tog bort sin flygskatt. Norge tog bort sin skatt på flyg för några månder sedan på grund av dålig lönsamhet i flyget.

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

2 123 Inlägg
12 juni 2006
Ofan så du är också inne i flygbranschen.
Ja det nedrans kommunisterna som alltid ska sabba allting.
Går på Flygteknik programmet skavsta och på skavsta är det ju bara Ryan som flyger nästan.
Dom som från början skulle satsa mer på sverige och framför allt skavsta men så kommer politikerna och sabbar allting.
Känns surt faktikst.
Sen kan jag ju tilläga att Kalla fakta programmet om ryan air var inte en bråkdel sanning.

Fartygsingenjör
550 Inlägg
12 juni 2006
Detta var nått nytt tänkte jag först men sen såg jag att S, MP och V stod bakom beslutet och då blev man inte förvånad längre. Dessa satans kommunister, man kan ju undra om de vill att svenskarna ska ha några jobb överhuvudtaget eller vi kanske alla ska återgå till att ha bondgård där alla försörjer sig själva.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
12 juni 2006
Härligt.. då kanske det finns ett hopp för den här jävla världen trots allt då, istället för massa individualiserade nötter som vill betala ingenting för en nöjestripp och pesta ner miljön av bara fan! Blir så trött!! Tänk längre än näsan är lång.. och Nej, det finns inget hållbart argument emot detta. Ställ för fan krav ni som jobbar inom flyget, gå ihop och kräv miljövänligt bränsle.. då och enbart då kanske, för man är dum om man inte tänker i termer av konsekvens. Kausalitet kallas det och är något fler borde tänka på!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

Fartygsingenjör
550 Inlägg
12 juni 2006
#4 då får jag fråga dig vad du förväntar dig att man ska driva flygplanen med? Vi kan ju alltid testa och tanka etanol i dem och se hur bra de flyger ^^ Och jag tror knappast att någon är ute och flyger en sväng enbart för nöjes skull det är redan så pass dyrt att flyga inrikes som det är.
Senast redigerat av wrapman (12 juni 2006)

MKIV TT JapSpec

1 082 Inlägg
12 juni 2006
Ja, det var ju inte oväntat svar jag fick direkt.. och sen skulle jag vilja höra varifrån ni får att miljöpartiet och socialdemokraterna är kommunister.. jag kan garva länge åt okunskap men ibland tar det fan priset! En koalititionsregering betyder inte att alla parter inom den har samma politik och ideologi, värderingar etc etc.. ganska vanlig svensson-kunskap enligt mig.

Det jag menar med mitt inlägg är att man kan försöka driva igenom att forska på nytt flygbränsle och satsa pengar i det. Sen menar jag att merparten av alla flygningar är av bekvämlighetsskäl och nöjesskäl, det kan du inte annat än hålla med om. Det finns andra transportmedel och vad har du annars på mallorca att göra än nöje.. om vi skall ta utomlandsflygningen som exempel

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
12 juni 2006
han är ju SAAB ägare
Stridsflyg i generna tongue

Team Insane Racing

1 082 Inlägg
12 juni 2006
Fy fan, skräll att man får en 1:a på bilen i betyg precis när man skrivit ett sånt här inlägg. Så jävla underbart att det sticker i folks ögon! Tyvärr är ju upplysning skadligt, det har ju visat sig förr och så även nu!

1 414 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
jonesono skrev:
Härligt.. då kanske det finns ett hopp för den här jävla världen trots allt då, istället för massa individualiserade nötter som vill betala ingenting för en nöjestripp och pesta ner miljön av bara fan! Blir så trött!! Tänk längre än näsan är lång.. och Nej, det finns inget hållbart argument emot detta. Ställ för fan krav ni som jobbar inom flyget, gå ihop och kräv miljövänligt bränsle.. då och enbart då kanske, för man är dum om man inte tänker i termer av konsekvens. Kausalitet kallas det och är något fler borde tänka på!

Det finns tyvärr inget annat bränsle idag som klarar av de låga temperaturer som krävs i bränsle tankarna vid hög höjd och som sedan kan ge en så hög förbränningstemperatur som turbinbränsle idag ger, etanol m.m. har inte den energi mängd som krävs, man skulle i stort sett halvera flygtiden på planen om man tankade det och då är det inte ekonomiskt längre tyvärr...

Dock pågår mycket utveckling som ska ge miljövänligare flygning men redan idag är flyget ca 50-70% miljövänligare än att transportera samma last med tex lastbil eller bussar. Detta enligt en studie som SAS gjorde ihop med SAAB med regeringen som uppdragsgivare. Den finns på flyg och framtids mässans hemsida att läsa för den som är intresserad. Även DN har den någonstans på sin hemsida.

- www.bmwb.se

Vw trimmare
2 995 Inlägg
12 juni 2006
jonesono skrev:

1.Då kan vi gå ihop och sparka sönder din bil som gör minst lika mycket skada?
2.Det finns forskningar som pågår HELA TIDEN om miljövänliga och billiga drivmedel......
3.3000 blir arbetlösa vad ska dom göra?
4.Din näsa måste vara kortas i världen!

1 082 Inlägg
12 juni 2006
Founder: Tack för ett seriöst svar, hade väntat mig påhopp från andra men har läst dina diskussioner förr så du verkar ha vett. Jo, antagligen pågår det forskning som du säger, men något bränsle med hjälp av modifieringar osv borde väl kunna forskas fram. Vi ligger så långt fram inom andra forskningsområden men det känns ibland som att flyget nästan är lite av ett "heligare" slag... ungefär "klart att alla som vill skall kunna åka på solsemester osv.. förstår du min poäng? Det är väldigt mycket meningslöst flygande! Vad jag retar ihjäl mig på, är när flygbolagen (och även alla andra företag) drar iväg och flyttar sin produktion. Då blir jag redigt förbannad! Lågprisflyg är egentligen inte så tiptop! Att lotta ut flygresor är inte så väldigt bra och eftersom denna skatt kommer nu så packar de och drar. Blir inte glad!

MeloveGolf: 1. Blanda inte ihop flyget med bilen, läs mitt inlägg åter igen! Det finns anledning till varför jag inte kör på etanol... kan ha med min studiesituation och ekonomi att göra.. Din gamla bil lär väl släppa ut än mer eftersom den har 22 år på nacken...

2. Klart det finns forskning, men man måste jämföra foskning och även se vem och vilka som beställer forskning osv. Du har ingen aning om hur mycket forskning som görs felaktig med flit för att den är finansierad av vissa bolag hit och dit.

3. Det är hela idiotin kring lågprisflyg vilket jag totalt bojkottar (åter,läs mitt inlägg så kanske det ringer en klocka.. om inte, så säg till så får jag försöka förklara bättre för dig). Att företag flyttar för dylika saker är marknadsekonomins (och delvis kapitalismens) hemska baksida, sorgligt men sant. Det är inte försvarligt av företaget att kicka 3000 pers, det är förjävligt!

4. Du försöker ju bara idiotförklara mig med ditt påhopp till inlägg,men du gör dig själv bara till ett tafatt åtlöje som man kan peka och skratta åt!

Fartygsingenjör
550 Inlägg
12 juni 2006
jonesono tror inte riktigt du vet vad du snackar om, att det skulle vara kapitalismens fel att företag flyttar är ju ett sånt idiotiskt påstående att det inte äns är värt att kommentera det är nog du som behöver informera dig själv och inte andra.

P.S sen behöver du inte sväva ut med ondöiga kommentarer med att folk röstar 1:or på din bil för dina inlägg för du gör precis samma sak wink
Senast redigerat av wrapman (12 juni 2006)

MKIV TT JapSpec

1 082 Inlägg
12 juni 2006
Åter igen så dimper 1:orna in i betyg på bilen och jag kan inte annat se än att det har ett samband med vad jag uttrycker mig i denna fråga har en stark koppling till vad folk tycker om det och också röstar på min bil för detta! Snälla diskutera istället för att bedöma mina åsikter och betygsätta bilen efter dessa, som inte har något med saken att göra just nu. Det är lågt av er som gör det och riktigt jävla fånigt!

1 082 Inlägg
12 juni 2006
wrapman: Det är kapitalismens baksida.. du förstår ju inte ens själv vad du pratar om när du inte kan koppla ihop sammanhangen. Jag håller på själv på med uppsats just nu och skriver om mervärdesteori, offentligt/privat ägande osv. Det är inte direkt kapitalismens fel att företagen flyttar.. det är företagen och allt där omkring som finns inom det kapitalistiska systemet som möjliggör utflyttning av företag. Läs ett par kurser så kanske du förstår något själv nån gång... uppenbart att du inte gör det nu.

Fartygsingenjör
550 Inlägg
12 juni 2006
haha sånt snömos hör jag dagligen, får jag fråga vilka kurser du läser?

MKIV TT JapSpec

1 082 Inlägg
12 juni 2006
för tillfället är det sociologi, men redan på gymnasiet får man ju reda på sånt här

Fartygsingenjör
550 Inlägg
12 juni 2006
ok, jadu men det finns gott om folk här i världen som påstår sig veta allt och du verkar nog vara en av dom iaf.

MKIV TT JapSpec

1 414 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
jonesono skrev:
Founder: Tack för ett seriöst svar, hade väntat mig påhopp från andra men har läst dina diskussioner förr så du verkar ha vett. Jo, antagligen pågår det forskning som du säger, men något bränsle med hjälp av modifieringar osv borde väl kunna forskas fram. Vi ligger så långt fram inom andra forskningsområden men det känns ibland som att flyget nästan är lite av ett "heligare" slag... ungefär "klart att alla som vill skall kunna åka på solsemester osv.. förstår du min poäng? Det är väldigt mycket meningslöst flygande! Vad jag retar ihjäl mig på, är när flygbolagen (och även alla andra företag) drar iväg och flyttar sin produktion. Då blir jag redigt förbannad! Lågprisflyg är egentligen inte så tiptop! Att lotta ut flygresor är inte så väldigt bra och eftersom denna skatt kommer nu så packar de och drar. Blir inte glad!

MeloveGolf: 1. Blanda inte ihop flyget med bilen, läs mitt inlägg åter igen! Det finns anledning till varför jag inte kör på etanol... kan ha med min studiesituation och ekonomi att göra.. Din gamla bil lär väl släppa ut än mer eftersom den har 22 år på nacken...

2. Klart det finns forskning, men man måste jämföra foskning och även se vem och vilka som beställer forskning osv. Du har ingen aning om hur mycket forskning som görs felaktig med flit för att den är finansierad av vissa bolag hit och dit.

3. Det är hela idiotin kring lågprisflyg vilket jag totalt bojkottar (åter,läs mitt inlägg så kanske det ringer en klocka.. om inte, så säg till så får jag försöka förklara bättre för dig). Att företag flyttar för dylika saker är marknadsekonomins (och delvis kapitalismens) hemska baksida, sorgligt men sant. Det är inte försvarligt av företaget att kicka 3000 pers, det är förjävligt!

4. Du försöker ju bara idiotförklara mig med ditt påhopp till inlägg,men du gör dig själv bara till ett tafatt åtlöje som man kan peka och skratta åt!

Som jag ser det så är flyget en framtidssatsning i en värld där allt måste gå fortare, fler vill färdas längre snabbt vilket i miljö perspektiv är bättre än om man tex skulle tagit bilen eller buss samt även tåg som idag drivs på kolel ifrån tyskland och danmark. Att tåg skulle vara ett miljövänligt alternativ är en illusion, energin som driver tågen är absolut inte ren.

Problemet för flyget är bränslet, vid hög höjd ovan troposfären (ca 6 km) där dom flesta flygplan flyger är det -56°C och dom flesta vätskor fryser, så även flygbränsle, därför har man under enormt många år optimerat och förfinat bränslet så att det inte "vaxar" som det kallas.

Vad gäller nöjes resor så får man se det till mer än att bara ligga på stranden, det är såväl en mental avlastning för den som reser samt en utbildning i andra kulturer samt förstås en inkomstkälla för landet dit turisten reser vilket ger jobb osv. Så det är en mer än en faktor inblandad...

Faktum idag är att dom flesta som reser gör det inte av nöjes skull, charter är bara en liten del i flygvärlden. Den största och den som expanderar mest är frakt. Tänk att kunna skicka ett paket ifrån USA till Sverige på bara 2 dagar... hade det gått via båt hade det tagit flera veckor...

Flyget har länge varit något heligt vad gäller teknologi och jag kan med handen på hjärtat säga att det är flygvärlden som leder utvecklingen av teknik, om det så väl är stridsflyg eller rymdflyg eller vanligt civilt flyg så är den senaste tekniken där först. Därefter tillämpas den i övriga industrier och bransher...

Den som tror att tex spel industrin driver utvecklingen av grafikkort borde sätta sig i en rejäl flygsimulator och se på grafiken där, den är långt före det som finns på hyllorna i affärerna. Det man ser där idag kommer garanterat till övriga världen om några år.

Men tillbaka till ämnet lite, att lägga på en skatt på detta vis som dom gör är idiotiskt enligt mig eftersom man medvetet förstör för svenska flygindustri genom att ge den dåliga förutsättningar.

Miljöpartiet har en policy att alla resor som tar ca en timma med flyg ska genomföras med tåg istället och det betyder att alla resor mellan sthlm - göteborg, sthlm - malmö, sthlm - luleå  kommer att försvinna och ersättas med tåg.

Detta är helt vansinnigt... tänk en affärsmänniska som behöver sälja något till ett utländskt företag som har sitt sverige kontor i stockholm men människan finns i göteborg. Han kan idag lätt ta morgon flyget ifrån landvetter till arlanda, presentera sitt förslag och kanske tjäna pengar åt sitt företag och vara tillbaka i göteborg lagom tills dess att man ska hämta barnen på dagis. Vilket tjänar pengar åt företag som kanske behöver anställa mer folk, vilket minskar arbetslösheten och även om hans deal inte gick igenom så har han nyttjat svenskt flyg och skapat arbetstillfällen genom den resan.

Skulle han göra samma resa med tåg skulle det ta 4 timmar till sthlm och 4 timmar hem, han har då spenderat hela sin arbetsdag åt att resa och inte fått något gjort.

Jag kan ärligt säga att jag är för en flygskatt OM pengarna öronmärks och man ser till att varenda krona hamnar i bolag som sköter utveckling av miljöväligt flyg. MEN dom pengarna som staten nu drar in kommer man att betala av den ökande statsskulden med istället eller så försvinner dom ut i byrokratin och gör absolut ingen nytta.

- www.bmwb.se

Vw trimmare
2 995 Inlägg
12 juni 2006
Tar bort inlägget pga av att jag blir så jävla förbannad.....

jonesono TACK SÅ MYCKET FÖR ETTAN smile DU ÄR GULDVÄRD SOM RÖSTAR PÅ BILEN PGA AV ÅSIKTER!
Senast redigerat av MeloveGolf (12 juni 2006)

1 082 Inlägg
12 juni 2006
wrapman: Nej, hur mycket du än vill.. så är det inte så! Jag vill upplysa folk om sånt som de inte vet om själva.. så gäller även i detta fall! Jag måste väl få uttrycka vad jag vet, tragiskt nog var det ingen idé att ha bilen online i samband med mina inlägg här eftersom den bara blir nedröstad. Vad säger det dig? Folk ogillar när man pekar på saker som de normalt sett kanske inte funderar över och jag gillar att få folk att tänka efter, betrakta kritiskt osv. Tragiskt att inte fler här inne verkar ha lärt sig detta. Vad läser/har du läst själv, när vi ändå är inne på området?

Founder: Jo, de där teknikaliteterna har du säkert rätt i. Men det jag menar är att det flygs så väldigt mycket i onödan ändå! Tänk på vad alla företag som har möten och förslag etc istället kan göra genom direktsänd konferens genom datorer istället. Bara där kan man spara in stora belopp på såväl resekostnader som miljö! Självklart är det bra att få förståelse för andra kulturer, dock kan man ju fråga sig om det är så underbart att exploatera vissa platser?! Ge dem ett startkapital och kunskap att själva börja producera varor istället för att turismen skall vara den enda näringen. Jag kan fortfarande inte hålla med dig på alla punkter, men bra att jag har fått lite mer info angående bränslebiten där. Flygskatten har som sagt såväl plus som minussidor, men ja byråkrati osv är ibland tagiskt kapital och energikrävande.

Sök