Kolla efter rost på dörrkarmar och hjulhus. Ofta "knäkte" man dörrarna, satte foten längst ner och drog i övre delen av dörren när passningen var dålig, detta kunde spräcka zinklagret och kan leda till rost...
Kolla efter uttorkade slangar i motorn, oljud ifrån motorn och att oljan är bytt ofta, gärna minst var 1000'e mil eller en gång per år. Om den är bytt var 3000'e mil endast på service kan motorn gott o väl vara i mycket dåligt skick efter så många mil...
Titta efter färgad vätska vid kanter och skarvar i motorn, detta kan tyda på kylarläck. Lyft gärna upp bilen och titta på växellådan och vid oljetråget om dom är fuktiga, detta kan tyda på dåliga packningar och olje-läckage...
Fjädrar och dämpare brukar vara slut på en 900/9-3 efter ca 10-15000 mil beroende på körning, är bilen väldigt gungig så är dämparna troligtvis slut... dessa är dock inte allt för dyra att byta...
Kolla gärna undre kanten på bagageluckan att den inte tar emot stötfångaren, vanlig plats för rost om färgen är uppskrapad.
Generellt är bilar av den årsmodellen en av dom bästa i just 900 serien.
Har du fler frågor, maila...
Mvh Tim
Senast redigerat av Founder (13 juni 2006)
in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
-
www.bmwb.se