3156
Sök

Köpråd för saab 900 SE -97

4 Inlägg
13 juni 2006
Trådstartare
#1
Hej :-)

Jag tänkte ev köpa en saab 900 SE -97. Vad bör jag tänka på ????
Bilen har gått ca 21.000 mil.
Jag har hur många frågor som helst så skriv all som ni kommer på.

Ha de gött :-)

//Marianne

1 414 Inlägg
13 juni 2006
#2
Kolla efter rost på dörrkarmar och hjulhus. Ofta "knäkte" man dörrarna, satte foten längst ner och drog i övre delen av dörren när passningen var dålig, detta kunde spräcka zinklagret och kan leda till rost...

Kolla efter uttorkade slangar i motorn, oljud ifrån motorn och att oljan är bytt ofta, gärna minst var 1000'e mil eller en gång per år. Om den är bytt var 3000'e mil endast på service kan motorn gott o väl vara i mycket dåligt skick efter så många mil...

Titta efter färgad vätska vid kanter och skarvar i motorn, detta kan tyda på kylarläck. Lyft gärna upp bilen och titta på växellådan och vid oljetråget om dom är fuktiga, detta kan tyda på dåliga packningar och olje-läckage...

Fjädrar och dämpare brukar vara slut på en 900/9-3 efter ca 10-15000 mil beroende på körning, är bilen väldigt gungig så är dämparna troligtvis slut... dessa är dock inte allt för dyra att byta...

Kolla gärna undre kanten på bagageluckan att den inte tar emot stötfångaren, vanlig plats för rost om färgen är uppskrapad.

Generellt är bilar av den årsmodellen en av dom bästa i just 900 serien.

Har du fler frågor, maila...

Mvh Tim
Senast redigerat av Founder (13 juni 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Avstängd
1 106 Inlägg
14 juni 2006
#3
97:orna så är Talladega det roligaste valet. Du får den utrustning som inte finns på standard 900 te.x frontläpp, lackade bakspeglar, lackad vinge o kromade innarhandtag. Metalliclack klarar sig bäst från rost. Om du tar standard 900 så ska man ta en me metalliclack.

Livet startar vid 220 km/h

1 414 Inlägg
14 juni 2006
#4
Saabare skrev:
97:orna så är Talladega det roligaste valet. Du får den utrustning som inte finns på standard 900 te.x frontläpp, lackade bakspeglar, lackad vinge o kromade innarhandtag. Metalliclack klarar sig bäst från rost. Om du tar standard 900 så ska man ta en me metalliclack.

Vilken typ av lack har ju inget att göra med om det rostar eller inte... Rost kommer endast om något tränger igenom förzinkningslagret med andra ord stenskott eller repor...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

4 Inlägg
14 juni 2006
Trådstartare
#5
Tack för tipsen smile

1 453 Inlägg
14 juni 2006
#6
Founder skrev:
Saabare skrev:
97:orna så är Talladega det roligaste valet. Du får den utrustning som inte finns på standard 900 te.x frontläpp, lackade bakspeglar, lackad vinge o kromade innarhandtag. Metalliclack klarar sig bäst från rost. Om du tar standard 900 så ska man ta en me metalliclack.

Vilken typ av lack har ju inget att göra med om det rostar eller inte... Rost kommer endast om något tränger igenom förzinkningslagret med andra ord stenskott eller repor...

Det Saabare menar är säkert att metalliclack skyddar bättre mot rost eftersom den är lackad i flera lager än traditionell lack, vilket stämmer alldeles utmärkt.


Avstängd
1 106 Inlägg
15 juni 2006
#7
sveddan skrev:
Founder skrev:
Saabare skrev:
97:orna så är Talladega det roligaste valet. Du får den utrustning som inte finns på standard 900 te.x frontläpp, lackade bakspeglar, lackad vinge o kromade innarhandtag. Metalliclack klarar sig bäst från rost. Om du tar standard 900 så ska man ta en me metalliclack.

Vilken typ av lack har ju inget att göra med om det rostar eller inte... Rost kommer endast om något tränger igenom förzinkningslagret med andra ord stenskott eller repor...

Det Saabare menar är säkert att metalliclack skyddar bättre mot rost eftersom den är lackad i flera lager än traditionell lack, vilket stämmer alldeles utmärkt.

Tackar där. Tycker du att min gamla 900-96 har klarat sig jättebra då den gått 60000 mil utan strulande.

Livet startar vid 220 km/h

1 414 Inlägg
15 juni 2006
#8
Saabare skrev:
sveddan skrev:
Founder skrev:

Vilken typ av lack har ju inget att göra med om det rostar eller inte... Rost kommer endast om något tränger igenom förzinkningslagret med andra ord stenskott eller repor...

Det Saabare menar är säkert att metalliclack skyddar bättre mot rost eftersom den är lackad i flera lager än traditionell lack, vilket stämmer alldeles utmärkt.

Tackar där. Tycker du att min gamla 900-96 har klarat sig jättebra då den gått 60000 mil utan strulande.

Jag har inte sett den bilen så jag kan inte uttala mig om den... Men antalet lager lack har föga betydelse när det kommer en sten i 100 km/h och slår emot lacken.

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Avstängd
1 106 Inlägg
15 juni 2006
#9
Det var en LeMans blue metallic NG900-96. Me Viggen/Aero paket monterat.

Livet startar vid 220 km/h


Sök