Går det att gå ner i profil på däck?

J_hed
14 maj 2010 · 13 Inlägg

Hej jag tänkte ta och köpa ett par nya sommardäck då mina är hyfsat slitna. jag har en renault megane coupe som har storlek 195, 50, 16 just nu. det jag undrar är om det går att gå ner i profilen på däcken och köpa 195, 45, 16 istället? skulle de passa och finns det några nakdelar med att göra så?

MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
14 maj 2010 · 559 Inlägg

Mellan dessa två (2), 195/50/16 och 195/45/16 skiljer det -3.1% i rullomkrets.
Max skillnad på rullomkretsen får inte över- eller understiga 5%

Så de enda som kommer att vara en "nackdel" är att du får en s.k. "glädjemätare". Alltså hastighetsmätaren visar en högre hastighet än fordonet framförs i.

Hoppas jag tänkt rätt nu smile

Mvh Thomas
matteeee Ingen himmel är så blå som min
14 maj 2010 · 2 973 Inlägg

Passar gör det men du minskar rullomkretsen med 3,1%. Inom 5% är ok sägs det... Hastighetsmätaren kommer att visa lite mer för mycket än den redan gör, jämfört med verklig hastighet. (Hjulen måste snurra fortare för att hålla bilen i samma fart)
Du får nog lite bättre acc men lite sämre topphastighet också.

Edit: En annan nackdel är att du får ligga på mer varv på motorn för att hålla samma verkliga hastighet = mer oväsen och mer soppatörst..

Senast redigerat av matteeee (14 maj 2010)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
PoulZen
14 maj 2010 · 772 Inlägg

Det skulle gå bra. Dom kommer ju se lite mindre ut. Det skilljer cirka 2cm i höjdskillnad på dom olika
profilerna du uppgett.

Det är inte några större nackdelar med det, mer än att däcken kommer snurra aningen fler varv än
ett med högre profil. Och att topphastigheten blir lägre, och att den kommer varva lite mer om du kör
i tex 120km/h, annars är det inga nackdelar med det.

J_hed
14 maj 2010 · 13 Inlägg

Okej underbart. jag är ju ingen expert men jag tror skillnaden är så pass marginell ändå att det inte lär göra någon större skillnad smile

MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
14 maj 2010 · 559 Inlägg

J_hed skrev:
Okej underbart. jag är ju ingen expert men jag tror skillnaden är så pass marginell ändå att det inte lär göra någon större skillnad smile

Precis exakt.. Bara leta efter några däck nu då hehe smile www.nordendack.se och www.dackonline.se har rimliga priser.

Mvh Thomas
J_hed
14 maj 2010 · 13 Inlägg

Vet någon om toyo håller nån bra kvalitet eller om man borde köra på continental som innan?

Germax
14 maj 2010 · 12 086 Inlägg

En annan nackdel är att det kommer se ut som skit, låg profil är inte allt här i världen. Hjulhus ska fyllas ut, ser förjävligt ut när man kan köra in hela näven runt hela hjulet.

J_hed
14 maj 2010 · 13 Inlägg

det var ju jävligt synd. man vill ju att det ska se snyggt ut

joelimmo
14 maj 2010 · 1 380 Inlägg

JapMax skrev:
En annan nackdel är att det kommer se ut som skit, låg profil är inte allt här i världen. Hjulhus ska fyllas ut, ser förjävligt ut när man kan köra in hela näven runt hela hjulet.

då är det ju bara sänka wink
http://www.shrek.se/omvandlare.htm här har du rullomkrets omvanlare

BMW E28 (1982)
J_hed
14 maj 2010 · 13 Inlägg

Men går bilen genom besiktningen om jag sänker då?

joelimmo
14 maj 2010 · 1 380 Inlägg

J_hed skrev:
Men går bilen genom besiktningen om jag sänker då?

ja om du sänker med sänkningsfjädrar till din bil. smile

BMW E28 (1982)
J_hed
14 maj 2010 · 13 Inlägg

okej.. jo tanken är ju att sänka den med när pengarna rullar in så det kanske borde vara med i beslutet av däck redan nu även om det ser fult ut i 2 månader

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang