5737
Sök

Vilka sorts lådor tycker ni jag ska bygga?

1 503 Inlägg
14 juni 2006
Trådstartare
Som sagt vilka sorts lådor passar mig bäst om jag vill ha rikligt med bas i min calibra ifrån mina 12" Kicker L5 basar som drivs utav ett Audison Lrx 1.400?
Ni som har dessa basar i bilen själva får gärna säga till så jag kan kolla in hur ni har byggt för att få lite smarta ideer.
Lyssnar mest på trance med mycket bas.
Tacksam för alla svar och kommentarer.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
14 juni 2006
Oboy6 skrev:
Som sagt vilka sorts lådor passar mig bäst om jag vill ha rikligt med bas i min calibra ifrån mina 12" Kicker L5 basar som drivs utav ett Audison Lrx 1.400?
Ni som har dessa basar i bilen själva får gärna säga till så jag kan kolla in hur ni har byggt för att få lite smarta ideer.

Hmm...du har väl inte köpt steg och basar utan att kolla att de passar till din bil?

Nu tror jag iofs att Calibran e ganska lätt att få till det i, men det finns dom som köper en massa grejer utan att veta om det passar till den bil man har..

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
14 juni 2006
Men de e ju inga 24" han ska ha in, bara tolvor.... Kan omöjligt vara svårt att få in...

Sry att tråden kom av sej...

1 503 Inlägg
14 juni 2006
Trådstartare
jonash skrev:
Oboy6 skrev:

Hmm...du har väl inte köpt steg och basar utan att kolla att de passar till din bil?

Nu tror jag iofs att Calibran e ganska lätt att få till det i, men det finns dom som köper en massa grejer utan att veta om det passar till den bil man har..

mvh Jonas

Som sagt det är ju bara tolvor.

205 Inlägg
14 juni 2006
Oboy6 skrev:
jonash skrev:
Oboy6 skrev:

mvh Jonas

Tror inte han syftade på att tolvorna var för stora för bilen, eller? smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
14 juni 2006
robstar skrev:
Oboy6 skrev:
jonash skrev:

mvh Jonas

Tror inte han syftade på att tolvorna var för stora för bilen, eller? smile

Ne men det finns inget rätt och fel vad det gäller storlek så får det bara plats så är det en smaksak vilket ljud man är ute efter....

21 761 Inlägg
14 juni 2006
Det var nog inte själva storleken som jonash menade, jag antar att det handlade om vilka parametrar elementet har för att få till en bra frekvensgång i den bilkupen utan att tex behöva göra en låda på 200 liter.
Senast redigerat av Drönirettab (14 juni 2006)

Hewi
571 Inlägg
14 juni 2006
Lyssna med dbakuten.se
Senast redigerat av pwilhelm (14 juni 2006)

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

1 503 Inlägg
14 juni 2006
Trådstartare
E inte så jävla finkänslig, vill bara ha en JÄVLA bas i bilen! smile

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
14 juni 2006
Oboy6 skrev:

LOL! Som några redan insett menade inte jag storleken på elementet utan att det är anpassat till din bilkupe. Jag har varit med om MÅNGA fall där folk köpt basar (bland annat Kicker från dBakuten men fler andra med) där det visat sig att det krävs en viss typ av bandpasslåda. Tjohej så hade man ingen användning för de basar man köpt.....

Audi-80, BMW 3 serien med flera är bilar där det är ENORMT viktigt att välja rätt i-och-med plåthatthyllor och stående tankar tex.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 631 Inlägg
14 juni 2006
Oboy6 skrev:

Jamen då så! Vill du ha en korrekt låda som är optimerad för din bil så behövs parametrarna för basen. Jag räknar inga lådor, det har jag inte kunnande det. Men det finns det andra som gärna gör!

Som utgångspunkt så låter det som en hyfsat stor basreflex-låda skulle passa (med reservation för att elementen inte funkar i basreflex). Nånstans mellan 30 och 40 liter per bas skulle jag gissa. Exakt volym och portlängd är VIKTIGT, men då krävs som sagt parametrarna.

Är du inte alls finkänsligt så sätt varje bas i en 35-liters sluten låda och prova hur det blir. (Risken för fel är mindre med en sluten låda).

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 503 Inlägg
15 juni 2006
Trådstartare
jonash skrev:
Oboy6 skrev:

LOL! Som några redan insett menade inte jag storleken på elementet utan att det är anpassat till din bilkupe. Jag har varit med om MÅNGA fall där folk köpt basar (bland annat Kicker från dBakuten men fler andra med) där det visat sig att det krävs en viss typ av bandpasslåda. Tjohej så hade man ingen användning för de basar man köpt.....

Audi-80, BMW 3 serien med flera är bilar där det är ENORMT viktigt att välja rätt i-och-med plåthatthyllor och stående tankar tex.

mvh Jonas

Det fatta la jag me! LOL! tongue

Sök