2069
Sök

Saab NG900 -98 Gått 27 tusen mil, Värt att chiptrimma?

63 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
Heeej! jag har en Saab 900 Talladega 98.a den har precis gått över 27 tusen bil.
Bilen är fullt servad på en saab verkstad och har inte haft några problem alls med bilen.

Min fråga är då om det är värt att sätta på ett steg 2 chip på den ? eller har den gått förlångt?

jag har inte alls svårt att lägga in växlar eller liknande snarare går det mycket lätt att gära detta.

Så vad har ni för åsikter om att chiptrima en bil som har gått över 27 tusen mil smile `?

Kan en moderat flytta tråden då jag satte den i helt fel ämne:) ?
Senast redigerat av Glader92 (19 maj 2010)

R1 driver!
5 128 Inlägg
19 maj 2010
Om man bara servar bilen ordentligt, och inte slarvar så är chipptrim ingen fara! Men tänk bara på att byta olja minst var 1000mil, oftare om du kör hårt.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
19 maj 2010
Inga problem, efter som din motor är väl servad, sen måste även du hålla efter med service precis som _DamnIt säger.

Min saab 9000 2.3T har gått nu 31600mil med steg 3 265hk/458nm smile kört stabilt i flera månader smile

63 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
Jag har funderat på bsr eller maptun.... nordic performans ligger för lång ifrån Göteborg. Har ni någon erfarenhet av BSR trim eller om jag ska satsa på Maptun:-) ?

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
19 maj 2010
Har själv Nordic steg 2, bilen har rullat 29700, fungerar kanon.

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Saab älskare!
4 597 Inlägg
20 maj 2010
Jag kan inte göra annat än att stort rekomendera Maptun smile Dels för deras bemötande mot kunden, helt ofattbart bra, samt om det sker något, så är det bara slå en pling till de så kan de nästan säga vad det är direkt, och deras program är riktigt välberäknade smile

63 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
Okaaaj jag går alltid haft en uppfattning om att maptun är ett bra trim företag :-) kul att man inte hade fel då :-)

1 036 Inlägg
20 maj 2010
min har gått 25000 mil och trimmad sen 4000 mil tillbaka smile

394 Inlägg
20 maj 2010
inga problem så länge du håller efter. går det sönder så går det sönder, trimma på du smile

EDIT: självfallet hade jag valt Maptun.
Senast redigerat av Von-Aron (20 maj 2010)

vem fan är maptun?

206 Inlägg
20 maj 2010
Vart du nu än tänker trimma bilen så gör det där dom provkör bilen innan o efter. Lägger min röst på Nordic..

63 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
Maptun prov kör bilen och Nordic ligger 3 timmar från där jag bor :-(

206 Inlägg
20 maj 2010
Glader92 skrev:
Maptun prov kör bilen och Nordic ligger 3 timmar från där jag bor :-(

aha. jag fick för mej att du bodde i Lund.. Måste vara värmen. Har du maptun mycket närmre så är ju inte det fel heller. Men om du tar Nordic steg 2 får du ju ett ferrita avgassystem cool

63 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
Maptun närmaste är ju Borås och det är ju inte direkt långt :-)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 maj 2010
Det brukar hålla ihop ganska bra! Mitt lik till vinterbil (NG900) rullar med hemmamekat steg1, det är väl egentligen det enda som är bra på hela den bilen tror jag...
Motorn brukar vara minsta problemet på gamla T5 bilar (:

Edit: Lägger även jag min röst på maptun smile
Senast redigerat av bumpe (20 maj 2010)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
21 maj 2010
Nordic är ju inte bra, då min polare köpte en 9-5 aero, trimmad av nordic till 300hk, och laddade 1.8bar....

Den gick skit, så de åkte till maptun, fick ett chip med 285hk som gick flera gånger bättre än nordics program. Samt att nordics service suger apa tyvärr....

206 Inlägg
21 maj 2010
Funkiee skrev:
Nordic är ju inte bra, då min polare köpte en 9-5 aero, trimmad av nordic till 300hk, och laddade 1.8bar....

Den gick skit, så de åkte till maptun, fick ett chip med 285hk som gick flera gånger bättre än nordics program. Samt att nordics service suger apa tyvärr....

Så maptun bytte bara mjukvara eller?

Ringde din polare till Nordic?

Sen kan man ju undra varför man  köper en bil som går skit.

Ps. Maptun är bra..

34 Inlägg
23 maj 2010
Nordic hade jag sattsat på, självklart provkör nordic din bil och finjusterar programvaran innan du får bilen (har alltid gjort för mig och mina vänner som kör nordic) maptun däremot monterar bara en färdig box om du nu inte har individuell mappning som kostar 12500 smile jag kör med nordics steg 5+ och min har gått 27400 mil.

mvh

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
23 maj 2010
Känns som att det börjar dra mot pajkastning detta!

Funkiie: Bilen gick alltså dåligt när den köptes av din kompis så ni åkte och bytte mjukvara som felsökningsåtgärd? Känns ju som att ingen godtar att man köper en programvara men att bilen går dåligt med den men fortsätter åka och sedan säljer bilen?

Marre: Kopplar verkligen nordic upp sig mot bilen, läser massor av realtidsvärden och sedan gör en finjustring av mappen medan man väntar smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 maj 2010
bumpe skrev:
Känns som att det börjar dra mot pajkastning detta!

Funkiie: Bilen gick alltså dåligt när den köptes av din kompis så ni åkte och bytte mjukvara som felsökningsåtgärd? Känns ju som att ingen godtar att man köper en programvara men att bilen går dåligt med den men fortsätter åka och sedan säljer bilen?

Marre: Kopplar verkligen nordic upp sig mot bilen, läser massor av realtidsvärden och sedan gör en finjustring av mappen medan man väntar smile

Den gick ju helt okej då, men sen var vi tvungna och åka tillbaka till nordic, då dom hade gjort fel på det mesta, så dom fixade lite saker i motorn, men det var fortfarande inte bra, så vi beslöt oss för att åka till maptun, de bytte program och lite annat smått i motorn, ex ventiler.

BTR hade ett på tok för högt tryck, vet dock ej inte hur mycket, men det var för mycket, som ett ex. att turbon laddar 2.5bar istället för 1.4 bar

Så vi har ju en riktigt dålig uppfattning om dem iaf. För de var allt annat är serviceminded tyvärr, och det vill jag att andra också ska få veta, så de inte går i samma fälla.

Sök