2419
Sök

DLS 8" Basar, vilken ska man välja? DLS RS5A Låter skit....

1 131 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Om jag nu inte tar helt fel här så är det Pontiacen det gäller, eller har du nya projekt på G i Volvon också? Sen så kan jag meddela att det gör STOR skillnad att bara ha en låda ståendes i skuffen eller att låta den spela in i kupén när det gäller en sedan, iaf om man vill ha en någorlunda korrekt bas.

Jo precis pontiacen ja
Aldrig haft och kmr aldrig ha en bas spelandes i skuffen. Så det är uteslutet smile

Men frågan är hur jag ska få in basen i cupén?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 maj 2010
Kör den genom hatthyllan! Om du inte får plats med frontsub då. smile Vore ju kanon om du kunde slänga upp lite bilder på hatthyllan så kan man ge lite förslag.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 131 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/63506/935968_9mlmnn.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/63506/935969_94oemn.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/63506/935970_awpobu.jpg

Tog ingen bild på hur det ser ut uppifrån. Men som sagt, går inte få in och montera en bas från det hållet, måste komma underifrån.
Precis så att det går att trycka dit 7x10" ifall man vinklar och trycker in mdf skivan samtidgt. Så a smile
Om man inte skaffar slimbasar då...

Men som sagt. Måttet på hålet är ca: 20x50cm. Går precis att montera dubbla 8" underifrån fast oa då, ifall man inte bygger en rörbaslåda till dem? 

Ideér! big_smile

(Skall även svetsa dit stabiliseringsjärn i hatthyllan till hösten)
Senast redigerat av Rigg0 (23 maj 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 maj 2010
Hmm jadu, 8" OA-basar ser ju ut att fungera, om du inte vill köra frontsub då. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 131 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Hmm jadu, 8" OA-basar ser ju ut att fungera, om du inte vill köra frontsub då. smile

Jo precis. Aldrig hört några OA basar så vet inte riktigt vad dem kan leverera?

En fronsub hade ju vart bäst men vette fan ifall jag får plats? Eller jo visst får det plats på något jävla sätt, men vill ju att det ska se cleant ut också cool

16 197 Inlägg
23 maj 2010
Rigg0 skrev:
ChriZtoffer skrev:

En fronsub hade ju vart bäst men vette fan ifall jag får plats? Eller jo visst får det plats på något jävla sätt, men vill ju att det ska se cleant ut också cool

kan säga att deras OA12" spelar riktigt bra.. hade 2 såna i en golf 3 förut å de spela över förväntat..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 131 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
Rigg0 skrev:
ChriZtoffer skrev:

kan säga att deras OA12" spelar riktigt bra.. hade 2 såna i en golf 3 förut å de spela över förväntat..

Jo, men får ju bara plats med dubbla 8". Du vet inte hur 8" spelar? smile

16 197 Inlägg
23 maj 2010
Rigg0 skrev:
evilaudio skrev:
Rigg0 skrev:

tyvär inte.. sen skulle inte ja blanda 8" å 7*10" i samma "låda"..  är dina 7"*10" inspelade samt va driver du dom me för steg??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 131 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
Rigg0 skrev:
evilaudio skrev:

tyvär inte.. sen skulle inte ja blanda 8" å 7*10" i samma "låda"..  är dina 7"*10" inspelade samt va driver du dom me för steg??

De är "hyffsat" inspelade. Eller a 20 timmar kanske...
Skaffar jag 2st Dls OA 8" så kmr jag förmodligen bygga 2st rörbaslådor till dem i sommar.
Vad kan bli fel/låta fel ifall man kör både 7x10" och OA8" OA?

Driver dem med ett Carpower Power 4/400 steg.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
23 maj 2010
då säger ja bara frontsub.. grymt skönt med det smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 maj 2010
Men om du nu ska göra rörbaslådor till dom så behöver du väl inte köpa OA basar, eller? smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 131 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
pattilatti2 skrev:
då säger ja bara frontsub.. grymt skönt med det smile

Haha du med din jävla frontsub! lol Kan du rekommendera någon 8" som trivs i en minimal låda så ska jag se ifall det funkar att ha en 8" frontsub i bilen utan att det ser allt för pissigt ut smile

1 131 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Men om du nu ska göra rörbaslådor till dom så behöver du väl inte köpa OA basar, eller? smile

Jo det är sant... ^^ Men har inte tid att göra seriösa lådor just nu. Så vet inte om man vågar ta en annan 8" och lira OA tills man får tid att göra lådor till dem?

Funderar ändå på att bygga en tratt och sen en liten låda med en 10" i där bak?
(Som jag skissade i denna tråd)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
23 maj 2010
JL Audio 8W0 bashögtalare 8"

Fakta 
Baselement 8", 20 cm
Konmaterial Polypropenen
Konupphängning foam
Effekt 75 Watt RMS
Rek förstärkare 50-150 Watt RMS
Impedans 4 Ω, Re 3,30 Ω
Känslighet (1 W / 1 m) 85 dB
Fs 31,9 Hz
Qts 0,426
Vas 28,9 liter
X-max +-6,8 mm
Talspole diameter 40 mm med 6 lager
Rek lådvolym basreflex låda 21 liter

Rek lådvolym sluten låda 10 liter
Monteringsdjup 89 mm
Monteringshål 143 mm

kanske kan vara något smile priset är ju ok. 1190kr.

JL Audio 8W1v2-4 bashögtalare 10" 11-15liter. 100kr dyrare. smile
Senast redigerat av pattilatti2 (23 maj 2010)

1 131 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
pattilatti2 skrev:
JL Audio 8W0 bashögtalare 8"

Fakta 
Baselement 8", 20 cm
Konmaterial Polypropenen
Konupphängning foam
Effekt 75 Watt RMS
Rek förstärkare 50-150 Watt RMS
Impedans 4 Ω, Re 3,30 Ω
Känslighet (1 W / 1 m) 85 dB
Fs 31,9 Hz
Qts 0,426
Vas 28,9 liter
X-max +-6,8 mm
Talspole diameter 40 mm med 6 lager
Rek lådvolym basreflex låda 21 liter

Rek lådvolym sluten låda 10 liter
Monteringsdjup 89 mm
Monteringshål 143 mm

kanske kan vara något smile priset är ju ok. 1190kr.

JL Audio 8W1v2-4 bashögtalare 10" 11-15liter. 100kr dyrare. smile

Blir det något bra tryck i en sådan? Så att det fyller ut bilen? Eller blir det bara lite mer bas fram?
Sen spelar det någon roll vart man monterar den fram? Kan i princip bara få in en låda fram vid passagerarens fötter...  smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
23 maj 2010
mna brukar oftast sätta den just där. och ja nog blir det ju tryck smile kan säkert flertalet hålla med om. bara man driver på de med ok effekt så smile

1 131 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
pattilatti2 skrev:
mna brukar oftast sätta den just där. och ja nog blir det ju tryck smile kan säkert flertalet hålla med om. bara man driver på de med ok effekt så smile

Hm. Får kika lite på vad jag har för möjligheter med en frontsub smile
De som kör med frontsub, brukar inte dem ha något bak också för att möta upp den lilla basen?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
23 maj 2010
Rigg0 skrev:
pattilatti2 skrev:

De som kör med frontsub, brukar inte dem ha något bak också för att möta upp den lilla basen?

de beror ju helt på.. vad för system man vill uppnå smile

jag har själv kört 10" fram, 4x6.5" med och utan 2x12" bak. var nöjd med bäggedelarna.

spelade 149.2db i den bilen..

i ny bilen är planen 5.25" fram. (amega). sen 8-12" fram thats it smile tanken är i nu läget min rw12

gör man de bara seriöst så blir de svinigt bra smile
Senast redigerat av pattilatti2 (23 maj 2010)

1 131 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
pattilatti2 skrev:
Rigg0 skrev:
pattilatti2 skrev:

de beror ju helt på.. vad för system man vill uppnå smile

jag har själv kört 10" fram, 4x6.5" med och utan 2x12" bak. var nöjd med bäggedelarna.

spelade 149.2db i den bilen..

i ny bilen är planen 5.25" fram. (amega). sen 8-12" fram thats it smile tanken är i nu läget min rw12

gör man de bara seriöst så blir de svinigt bra smile

Jo självklart. Ändå är det rätt bra ljud som det är nu... Men man blir aldrig nöjd... En vanlig svensson tycker ju att det är grymt bra ljud i bilen.

Men som sagt, ska spåna vidare lite på det där med frontsub.

För mkt tankar och ideér just nu.... big_smile
(Lär väl sluta med att man rensar ur allt ljud och inredning och bygger om den till en renodlad racer.... neutral)

170 Inlägg
23 maj 2010
OA 8:orna behöver du ingen låda till, o w308 spelar jävligt bra i 20l jeep dunke om gjord till baslåda både sluten o portad. Bäst spelar dom portad (OBS! jag vet)

Gbg

Sök