5011
Sök

Frågor om tre olika 2-portsförgasare

1 217 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
Hejsan, jag har fått 4st gamla tvåportsförgasare (tre olika modeller) som min morfar efterlämnat sig och har lite frågor om dom.

Den första är märkt med Zenith och mäter 35mm i ena loppet och 40 i det andra.
Det underliga med den är att när man drar i "spjäll-armen" så öppnas enbart det mindre spjället, det stora har en arm som går in i en knepig typ av vaakumklocka och är alltså inte mekaniskt länkad till det mindre.
Den var även bestyckad med 110 och 130munstycken.

Hur funkar det med spjällen och vad kan den ha suttit på för motor tidigare?

Den andra modellen är en Holley-tillverkad Weber förgasare som mäter 35mm i båda loppen.
Bestyckad med 150 och 190-munstycken märkta med ett X framför siffrorna.

Vad kan dem ha suttit på för motor från början (har två) ?

Den tredje och sista modellen är en Solex som mäter 32 i minsta loppet och 35 i andra.
bestyckning okänd men det satt en liten lila bricka skruvad på den med massa siffror (serie-nr kanske?).

Den undrar jag också vad den kan komma ifrån?

Till slut en fråga som rör alla tre modeller; Jag har en gammal Saab med h-motor som ev ska få en vassare kam och "folkrace-portad" topp.
Skulle någon av ovan nämnda förgasare lämpa sig till en sådan motor måntro?

Mvh Stefan

21 761 Inlägg
23 maj 2010
Jag vet att bla gamla Opel rekord med 1,9 liters motorn har haft tvåportsförgasare, där var ena porten vakumstyrd och (tror jag) öppnade när man "trampade gasen i botten". En bror till mig hade en Rekord 1900 med tvåportare, den gick aldrig riktigt bra och jag tror det var den andra porten som inte ville fungera.

Kikade nyss i en rephandbok för Opel och där står det att förgasaren heter Zenith INAT, verkar vara 35/40. Tydligen fanns en Solex tvåportare också.

Men jag kan ganska lite om de där sakerna, andra ger nog betydligt bättre svar. smile

1 217 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag vet att bla gamla Opel rekord med 1,9 liters motorn har haft tvåportsförgasare, där var ena porten vakumstyrd och (tror jag) öppnade när man "trampade gasen i botten". En bror till mig hade en Rekord 1900 med tvåportare, den gick aldrig riktigt bra och jag tror det var den andra porten som inte ville fungera.

Kikade nyss i en rephandbok för Opel och där står det att förgasaren heter Zenith INAT, verkar vara 35/40. Tydligen fanns en Solex tvåportare också.

Men jag kan ganska lite om de där sakerna, andra ger nog betydligt bättre svar. smile

Okej, tack för svaret iallafall.

Hoppas någon "förgasar-guru" får syn på tråden och svarar för jag är nyfiken som synden big_smile

936 Inlägg
24 maj 2010
Drönirettab skrev:

Det var väldigt vanligt med 2 portsförgasare i slutet på -70 talet Motorer kring 2 liter och ca 100-120 hk.

Den med vaccumstyrd andra port är ganska smart faktiskt. När man gasar fullt på låga varv vill man inte att andra porten ska öppna. Då blir gashastigheten för låg, så sjunken motor effekten istället samt att bränsleblandningen blir helt fel..
När man ger på gas på högre varv, så blir undertrycket kraftigare och börjar då öppna andra porten istället. Då är gashastigheten så pass hög att man kan öppna andra porten och effekten ökar.

Så fungerar gamla SU förgasare och Normala MC förgasare. Dom gasar beroende på varvtalet. Även om man ger full pedal.

Mats

Sök