Bilder: Ägande rätt

SafetyCar
24 maj 2010 · 403 Inlägg

Hej, behöver råd.
Det är så att jag har sålt min bil. Har bilder på bilen här på G.org.
Nu har nya ägaren hört av sig till mig och säger att jag skall ta bort alla bilder som jag tagit på bilen eftersom reg.nummret syns.

Någon som kan ge mig ett vättigt svar!

b0nd3n
24 maj 2010 · 1 944 Inlägg

SafetyCar skrev:
Hej, behöver råd.
Det är så att jag har sålt min bil. Har bilder på bilen här på G.org.
Nu har nya ägaren hört av sig till mig och säger att jag skall ta bort alla bilder som jag tagit på bilen eftersom reg.nummret syns.

Någon som kan ge mig ett vättigt svar!

vad jag vet så behöver du inte ta bort bilderna, men du kan ju censurera regnr så blir nya ägaren nöjd ?

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil
evilaudio
24 maj 2010 · 16 195 Inlägg

du kan ha dom kvar..     

men han som har bilen nu får INTE använda dina bilder utan din tillåtelse.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Leo86
24 maj 2010 · 1 468 Inlägg

och du måste ändra med att du inte är nuvarande ägare utan göra den som "gamla bilar".
Såg nu att du redan gjort det smile

Senast redigerat av Leo86 (24 maj 2010)

SafetyCar
24 maj 2010 · 403 Inlägg

b0nd3n skrev:

SafetyCar skrev:
Hej, behöver råd.
Det är så att jag har sålt min bil. Har bilder på bilen här på G.org.
Nu har nya ägaren hört av sig till mig och säger att jag skall ta bort alla bilder som jag tagit på bilen eftersom reg.nummret syns.

Någon som kan ge mig ett vättigt svar!

vad jag vet så behöver du inte ta bort bilderna, men du kan ju censurera regnr så blir nya ägaren nöjd
?

Då försvinner alla kommentarerna som finns på bilen...

Stephan735i
24 maj 2010 · 139 Inlägg

Det är rimligt att du går honom till mötes, fast det hade varit bättre om han sagt detta innan köpet, då hade han större förhandlingsposition.

Det har ingenting med bilder att göra om du ändrar och tar bort regnummer utan det är allmän artighet att gå honom till mötes.

Stephan

b0nd3n
24 maj 2010 · 1 944 Inlägg

SafetyCar skrev:

b0nd3n skrev:

SafetyCar skrev:
Hej, behöver råd.
Det är så att jag har sålt min bil. Har bilder på bilen här på G.org.
Nu har nya ägaren hört av sig till mig och säger att jag skall ta bort alla bilder som jag tagit på bilen eftersom reg.nummret syns.

Någon som kan ge mig ett vättigt svar!

vad jag vet så behöver du inte ta bort bilderna, men du kan ju censurera regnr så blir nya ägaren nöjd
?

Då försvinner alla kommentarerna som finns på bilen...

sant, då får nya ägaren bli sur över att du inte tar bort dem då smile

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil
SafetyCar
24 maj 2010 · 403 Inlägg

b0nd3n skrev:

SafetyCar skrev:

b0nd3n skrev:

vad jag vet så behöver du inte ta bort bilderna, men du kan ju censurera regnr så blir nya ägaren nöjd
?

Då försvinner alla kommentarerna som finns på bilen...

sant, då får nya ägaren bli sur över att du inte tar bort dem då smile

Ska ringa åklagarmyndigheten imorgon. Polisen på 11414 tyckte hans krav var barnsligt.

Spelis
24 maj 2010 · 1 926 Inlägg

SafetyCar skrev:

b0nd3n skrev:

SafetyCar skrev:

Då försvinner alla kommentarerna som finns på bilen...

sant, då får nya ägaren bli sur över att du inte tar bort dem då smile

Ska ringa åklagarmyndigheten imorgon. Polisen på 11414 tyckte hans krav var barnsligt.

Men kära nån, är det så farligt om kommentarerna försvinner på bilen din?

JDMy00 ClubJDM.se
24 maj 2010 · 1 608 Inlägg

SafetyCar skrev:
Hej, behöver råd.
Det är så att jag har sålt min bil. Har bilder på bilen här på G.org.
Nu har nya ägaren hört av sig till mig och säger att jag skall ta bort alla bilder som jag tagit på bilen eftersom reg.nummret syns.

Någon som kan ge mig ett vättigt svar!

Det är dina bilder. Ingen kan be dig ta bort dom. Simple as that..

Mazda Mx-5 (1999)
maco
24 maj 2010 · 1 207 Inlägg

Du behöver inte ta bort någon bild. Du äger bilderna. Du får ha bilderna på din Volvo s70 GLT med reg.numret AYK872 på din profil, din hemsida, tavla osv..

(ja, jag skrev reg.numret bara för att djävlas med den nya ägaren om du nu beslutar dig för att ta bort bilderna)

kolvas
24 maj 2010 · 4 001 Inlägg

Han äger bilen men du äger bilderna

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
SafetyCar
24 maj 2010 · 403 Inlägg

maco skrev:
Du behöver inte ta bort någon bild. Du äger bilderna. Du får ha bilderna på din Volvo s70 GLT med reg.numret AYK872 på din profil, din hemsida, tavla osv..

(ja, jag skrev reg.numret bara för att djävlas med den nya ägaren om du nu beslutar dig för att ta bort bilderna)

HAHA... Gillar ditt sett att se på saken:D

Marlboroman
24 maj 2010 · 8 233 Inlägg

Köparen kan mycket väl vara inne på rätt linje eftersom regnumret är en s.k "spårbar uppgift" och inte får publiceras hur som helst. Det kan förvisso vara ändrat nu, men tidigare så har man begått ett brott gernom att lägga upp en bild på en annans bil där nummerplåten syns.

EDIT: Notera dock att det räcker med att sudda över nummerplåten för att du sak klara dig. Bilden som sådan behöver inte tas bort.

Senast redigerat av Marlboroman (24 maj 2010)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
JDMy00 ClubJDM.se
24 maj 2010 · 1 608 Inlägg

Man får ta bilder på exakt vad man vill på offientliga platser, så länge dom inte är kränkande mot någon. Så det är upp till ägaren till bilen att "täcka" reg. plåten om man inte vill ha med den på bild.

Mazda Mx-5 (1999)
SafetyCar
24 maj 2010 · 403 Inlägg

Marlboroman skrev:
Köparen kan mycket väl vara inne på rätt linje eftersom regnumret är en s.k "spårbar uppgift" och inte får publiceras hur som helst. Det kan förvisso vara ändrat nu, men tidigare så har man begått ett brott gernom att lägga upp en bild på en annans bil där nummerplåten syns.

EDIT: Notera dock att det räcker med att sudda över nummerplåten för att du sak klara dig. Bilden som sådan behöver inte tas bort.

De konstiga är att det finns många "gamla" bilar med reg.nr kvar...
Då skulle bilarna inte haft reg.skyltar alls.
Du kan skicka (REG.NUMMER) till 72503  så ser du vem som äger bilen

Muttley
24 maj 2010 ·

Marlboroman skrev:
Köparen kan mycket väl vara inne på rätt linje eftersom regnumret är en s.k "spårbar uppgift" och inte får publiceras hur som helst. Det kan förvisso vara ändrat nu, men tidigare så har man begått ett brott gernom att lägga upp en bild på en annans bil där nummerplåten syns.

EDIT: Notera dock att det räcker med att sudda över nummerplåten för att du sak klara dig. Bilden som sådan behöver inte tas bort.

hade de vart så så hade nog eniro gått i konka.

koka
24 maj 2010 · 629 Inlägg

Den som har tagit bilderna äger rätten till bilden! Alltså "Safetycar"

Fotar själv en hel del och har tittat lite på vad lagen säger så man inte behöver stå där som ett frågetecken när någon skulle fråga en om man verkligen får göra så...

Här är en bra sida vad som gäller osv.

http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm

Volvo V50 1.6 DRIVe "Blöj x-pressen" (2010)
SafetyCar
24 maj 2010 · 403 Inlägg

koka skrev:
Den som har tagit bilderna äger rätten till bilden! Alltså "Safetycar"

Fotar själv en hel del och har tittat lite på vad lagen säger så man inte behöver stå där som ett frågetecken när någon skulle fråga en om man verkligen får göra så...

Här är en bra sida vad som gäller osv.

http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm

Jo, men nu är det så att reg.nummret finns med på mina blider. Och han menar eftersom han äger bilen, har han rätt att kräva att alla bilder med reg.nr tas bort.

SafetyCar
24 maj 2010 · 403 Inlägg

tkd_rille skrev:

Marlboroman skrev:
Köparen kan mycket väl vara inne på rätt linje eftersom regnumret är en s.k "spårbar uppgift" och inte får publiceras hur som helst. Det kan förvisso vara ändrat nu, men tidigare så har man begått ett brott gernom att lägga upp en bild på en annans bil där nummerplåten syns.

EDIT: Notera dock att det räcker med att sudda över nummerplåten för att du sak klara dig. Bilden som sådan behöver inte tas bort.

hade de vart så så hade nog eniro gått i konka.

hahahahahahaha

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang