Trimma bilen genom Mappning / eftermarknadssprut??

Lajnas
24 maj 2010 · 150 Inlägg

Tjenare läste lite om att man kan trimma bilen genom ett eftermarknadssprut , å sedan mappa den , min fråga är det svårt att "mappa" en bil? kan vilken person utan kunskaper om en bil "mappa"? jag skulle iallafall vilja lära mig mer om "mappning" å sånt där big_smile någon som kan förklara eller länka någon sida med något läsnyttigt inom "mappning" wink


Mvh Lajnas

Sharky
24 maj 2010 · 10 287 Inlägg

Mjaaaaa...

Man trimmar inte genom att mappa. Här har du en del info:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=7854

Att mappa är alltså helt "enkelt" att ställa in motorns styrsystem så att den förser motorn med optimalt med bränsle och optimal tändning etc i alla driftslägen från tomgång till max last.

Skillnaden mot "chippning" är alltså att chippning är förbehållet orginalsprut och är framtaget för vissa specifika trimningsnivåer och inte är indvidanpassat. Mappning är en individanpassning och den kan göras både på orginalsprut (om dom är "knäckta" så att man kommer åt alla funktioner i dom) och på eftermarknadssprut.

Det är alltså inte så att man kan trimma en orginalmotor en massa genom att byta till ett eftermarknadssprut. En motor är i princip så bra som den mängd luft den kan suga i sig eller ta emot vid överladdning.

Trimning handlar framförallt om att förbättra en motors lungkapacitet. Här kan du läsa om trimning:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Lajnas
24 maj 2010 · 150 Inlägg

Sharky skrev:
Mjaaaaa...

Man trimmar inte genom att mappa. Här har du en del info:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=7854

Att mappa är alltså helt "enkelt" att ställa in motorns styrsystem så att den förser motorn med optimalt med bränsle och optimal tändning etc i alla driftslägen från tomgång till max last.

Skillnaden mot "chippning" är alltså att chippning är förbehållet orginalsprut och är framtaget för vissa specifika trimningsnivåer och inte är indvidanpassat. Mappning är en individanpassning och den kan göras både på orginalsprut (om dom är "knäckta" så att man kommer åt alla funktioner i dom) och på eftermarknadssprut.

Det är alltså inte så att man kan trimma en orginalmotor en massa genom att byta till ett eftermarknadssprut. En motor är i princip så bra som den mängd luft den kan suga i sig eller ta emot vid överladdning.

Trimning handlar framförallt om att förbättra en motors lungkapacitet. Här kan du läsa om trimning:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493

/Göran

Okej tack så mycket, men om ja vill ha 3 eller 2,5 avgasrör och sportluftfilter , behöver jag bara chipp då?

Eller ska man skaffa ett eftermarknadssprut då ? om ja kanske tänkt och ha en större turbo eller bättre spridare eller nåt så borde det vell vara bättre med ett annat sprut?

men va ja fattar det som så byter man ut "styrboxen" mot en annan box som man kan programera själv på nåt sätt?  är det svårt att "mappa" bilen??

Sharky
24 maj 2010 · 10 287 Inlägg

Chippen brukar vara anpassade för olika "steg" från chip-leverantörerna. Håller man sig till vad dom stegen innehåller i form av annat avgas etc så funkar chippen optimalt. Börjar man att skruva dit andra saker än vad chippen är framtagna mot så når man såsmåningom en punkt där chippen funkar mindre bra eller dåligt. Detta kan vara individuellt mellan olika tillverkare av chip och olika bilmodelller.

Lajnas skrev:
Okej tack så mycket, men om ja vill ha 3 eller 2,5 avgasrör och sportluftfilter , behöver jag bara chipp då?

Börjar man att modifiera så mycket så är det ofta eftermarknadssprut som ger bästa resultatet. Här är det också olika mellan bilmodeller och exakt vad man har tänkt göra.


Lajnas skrev:
Eller ska man skaffa ett eftermarknadssprut då ? om ja kanske tänkt och ha en större turbo eller bättre spridare eller nåt så borde det vell vara bättre med ett annat sprut?

Korrekt. Man byter ut bilens orginal styrbox mot ett "eftermarknadssprut". Detta kan innebära rätt stora ombyggnader. Och att mappa är inte enkelt om det skall bli bra.


Lajnas skrev:
men va ja fattar det som så byter man ut "styrboxen" mot en annan box som man kan programera själv på nåt sätt?  är det svårt att "mappa" bilen??

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
torpis Forummoderator
24 maj 2010 · 10 572 Inlägg

Lajnas skrev:
är det svårt att "mappa" bilen??

Ja det är det kort sagt.  Du vill ju ha en bil som startar i alla väder, inte drar för mycket soppa inte rycker vid gaspådrag eller växlingar mm... allt detta har du gratis i ditt originalsprut så att behålla det så långt det går är aldrig fel.  Man byter bara sprut när man verkligen måste. 

Att mappa i sig  är inte svårt, men det är så mycket att ställa in som hänger ihop med vartannat så helheten är svår.

bara det faktum att du måste vänta tills det blir -20grader ute innan du kan mappa choken för det driftsfallet samt även när det är 30grader ute gör att det tar minst ett år att få till det riktigt bra(om du inte har en klimatkammare över förståss)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
24 maj 2010 · 2 252 Inlägg

torpis skrev:

Lajnas skrev:
är det svårt att "mappa" bilen??

Ja det är det kort sagt.  Du vill ju ha en bil som startar i alla väder, inte drar för mycket soppa inte rycker vid gaspådrag eller växlingar mm... allt detta har du gratis i ditt originalsprut så att behålla det så långt det går är aldrig fel.  Man byter bara sprut när man verkligen måste. 

Att mappa i sig  är inte svårt, men det är så mycket att ställa in som hänger ihop med vartannat så helheten är svår.

bara det faktum att du måste vänta tills det blir -20grader ute innan du kan mappa choken för det driftsfallet samt även när det är 30grader ute gör att det tar minst ett år att få till det riktigt bra(om du inte har en klimatkammare över förståss)

men grejjen är ju också den, att en gat-mappning blir aldrig optimal, visst kallstarten och överhettningen kan man ju mappa på gata men de är ju ingenting som används när bilen pressas får vi hoppas vilket gör att den mappen inte är lika noggrann,
en optimal mappning skall ske i bänk där man kan sätta den på t.ex 3000rpm och halvlast för då mappa just den tabellen för att sedan byta till kanske fulllast osv..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Sharky
24 maj 2010 · 10 287 Inlägg

Mjööööö...

OK. Att tekniskt stoppa in värdena är inte svårt. Men att veta hur mycket en motor tål i ett visst driftsfall givet dom marginaler man behöver och vad som ger totalt bästa resultatet är svårt och kräver erfarenhet.
Det är givetvis en trade-off också mellan huruvida det är billigare att "köpa sig" marginaler i form av tex större turbo eller pilla fram samma resultat med mera tid när man mappar. Vilekt också kräver känsla för vad som lönar sig bäst.

/Göran


torpis skrev:
Att mappa i sig  är inte svårt,

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
torpis Forummoderator
25 maj 2010 · 10 572 Inlägg

Wikstromm skrev:

torpis skrev:

Lajnas skrev:
är det svårt att "mappa" bilen??

Ja det är det kort sagt.  Du vill ju ha en bil som startar i alla väder, inte drar för mycket soppa inte rycker vid gaspådrag eller växlingar mm... allt detta har du gratis i ditt originalsprut så att behålla det så långt det går är aldrig fel.  Man byter bara sprut när man verkligen måste. 

Att mappa i sig  är inte svårt, men det är så mycket att ställa in som hänger ihop med vartannat så helheten är svår.

bara det faktum att du måste vänta tills det blir -20grader ute innan du kan mappa choken för det driftsfallet samt även när det är 30grader ute gör att det tar minst ett år att få till det riktigt bra(om du inte har en klimatkammare över förståss)

men grejjen är ju också den, att en gat-mappning blir aldrig optimal, visst kallstarten och överhettningen kan man ju mappa på gata men de är ju ingenting som används när bilen pressas får vi hoppas vilket gör att den mappen inte är lika noggrann,
en optimal mappning skall ske i bänk där man kan sätta den på t.ex 3000rpm och halvlast för då mappa just den tabellen för att sedan byta till kanske fulllast osv..

tja...  kommer du någonsin kunna låsa bilen på 3000rpm i verkligheten?  med husvagn och uppförsbacke?  låt säga att du på gatan aldrig hinner få laddtryck vid 3000rpm (exempelvis en S40 med t04E turbo) men i bänken när du låser fast den vid 3000rpm hinner aggregatet veva igång och du får laddtryck... då är ju bänkmappningen av den lastpunkten onödig eftersom du aldrig kommer vara där på gatan.

Givetvis är en bra bänk en fördel vid mappning, men det går ju inte att säga att en bänkmappning blir mer optimal än om man kör på gatan. Mappa accelerationsanrikning i bänk är ju svårt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
25 maj 2010 · 10 572 Inlägg

Sharky skrev:
Mjööööö...

OK. Att tekniskt stoppa in värdena är inte svårt. Men att veta hur mycket en motor tål i ett visst driftsfall givet dom marginaler man behöver och vad som ger totalt bästa resultatet är svårt och kräver erfarenhet.
Det är givetvis en trade-off också mellan huruvida det är billigare att "köpa sig" marginaler i form av tex större turbo eller pilla fram samma resultat med mera tid när man mappar. Vilekt också kräver känsla för vad som lönar sig bäst.

/Göran


torpis skrev:
Att mappa i sig  är inte svårt,

Du får börja läsa hela inläggen Göran

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
mats757
25 maj 2010 · 915 Inlägg

torpis skrev:

Wikstromm skrev:

torpis skrev:

Ja det är det kort sagt. )

optimal mappning skall ske i bänk där man kan sätta den på t.ex 3000rpm och halvlast för då mappa just den tabellen för att sedan byta till kanske fulllast osv..

tja...  kommer du någonsin kunna låsa bilen på 3000rpm i verkligheten?  med husvagn och uppförsbacke?  låt säga att du på gatan aldrig hinner få laddtryck vid 3000rpm (exempelvis en S40 med t04E turbo) men i bänken när du låser fast den vid 3000rpm hinner aggregatet veva igång och du får laddtryck... .

Exemplet 3000rpm och dellast låter högst relevant. Det är troligtvis det vanligaste varvtalet motorn kommer att gå på. Och framför allt, det man retar sig mest på om det inte fungerar.
Allting är inte frågan om fullgas.

Mats

torpis Forummoderator
25 maj 2010 · 10 572 Inlägg

mats757 skrev:

torpis skrev:

Wikstromm skrev:

optimal mappning skall ske i bänk där man kan sätta den på t.ex 3000rpm och halvlast för då mappa just den tabellen för att sedan byta till kanske fulllast osv..

tja...  kommer du någonsin kunna låsa bilen på 3000rpm i verkligheten?  med husvagn och uppförsbacke?  låt säga att du på gatan aldrig hinner få laddtryck vid 3000rpm (exempelvis en S40 med t04E turbo) men i bänken när du låser fast den vid 3000rpm hinner aggregatet veva igång och du får laddtryck... .

Exemplet 3000rpm och dellast låter högst relevant. Det är troligtvis det vanligaste varvtalet motorn kommer att gå på. Och framför allt, det man retar sig mest på om det inte fungerar.
Allting är inte frågan om fullgas.

Mats

Du anser alltså att man genom att låsa bilen vid 3000rpm och ett bestämt spjälläge (50%= halvgas) i bänken har större sannolikhet att slippa ryckningar på vägen än om man mappar on the fly på vägen?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
mats757
25 maj 2010 · 915 Inlägg

torpis skrev:
Du anser alltså att man genom att låsa bilen vid 3000rpm och ett bestämt spjälläge (50%= halvgas) i bänken har större sannolikhet att slippa ryckningar på vägen än om man mappar on the fly på vägen?

Nä, det är klart det går bra att göra på väg också.
Men jag uppfattade det som var skrivet att det är orelevant att mappa värden på 3000rpm.
Jag sätter på mig dumstruten och tar tillbaka det jag skrev.

MEN... jag fortsätter att påstå att det är viktigt att få till körbarheten vi dom varvtalen. På alla gaslägen. Oavsett om man gör det i bänk eller på väg. Troligtvis får man kompensera lite när man kommer ut på väg efter bänkkörning i alla fall. Allting är inte teoretiska mätvärden, det är en hel del känsla också.

Mats

torpis Forummoderator
25 maj 2010 · 10 572 Inlägg

Då är vi på samma linje igen smile  En bänk i all ära men man måste ju ändå replikera verkligheten.

(exemplet med en S40 med 1.8l motor och stor turbo blir ju lite kul om man bromsar fast den på 3500rpm med full gas i 20sek så att turbon vevar igång innan man släpper iväg den över registret.  Då har man ett bromspapper som motorn bevisligen kan prestera, men inget som finns tillgängligt på vägen.)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Fekzen
27 maj 2010 · 181 Inlägg

Hallå,

Jag håller på en hel del med mappning, framförallt med original styrsystem och inte eftermarknads styrsystem i första hand, men det är sak samma, finns olika svårigheter med båda.
Men jag tycker det fungerar klockrent att mappa på gata liksom i bänk, gäller bara att veta vilka referensvärden och riktmärken man ska mappa mot. Det skulle jag säga är det viktigaste.

Allt beror ju också på vilken modell man tänker mappa. Generellt kan man säga att ju nyare motor desto mer avancerat är allt och mer jobb ligger det bakom. Om man jämför ett vettigt motronic sprut från slutet av 80 talet så hade man i runda slängar ett 100tal mappar, medan i ett nytt styrsystem kan det finnas över 10 000 mappar. En del kontroll över kontrollen och massa annat "onödigt", men iallafall.

Mvh//A

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
MeloveGolf Vw trimmare
28 maj 2010 · 2 995 Inlägg

Fekzen skrev:
Om man jämför ett vettigt motronic sprut från slutet av 80 talet så hade man i runda slängar ett 100tal mappar, medan i ett nytt styrsystem kan det finnas över 10 000 mappar. En del kontroll över kontrollen och massa annat "onödigt", men iallafall.

Mvh//A

vad menar du med mappar? belastningspunkter? det är ju inte en mapp för varje förhållande system är dynamiska den vet vad den ska göra vid 10% belastning och 5000rpm, sen kan modernare system kolla andra värden för exaktare kontroll tex tps/lambda och göra om beräkningen för tänding/soppa därav kallas det "mappa" det är ju lastpunkter vs varvtal oavsett var signalen kommer ifrån (tps,lmm eller map) 10k belastningspunkter eller varvtals punkter har då inget styrstystem

Autronic tex kör 32 varvtals punkter och 16 belastningspunkter det räcker för att få din bil perfekt i alla väder och gå jämt och fint också..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Fekzen
28 maj 2010 · 181 Inlägg

En mapp innebär en samling värden från 1 upp till "obegränsat", med en given funktion tex hårt eller mjukt varvstopp, insprutningsmängd, laddtryckbörvärde etc etc. Men de största mapparna i dessa styrsystem (tex bosch motronic) är normalt runt 256 värden och 16 punkter på vardera axel men finns även större.

Det du prarar om är axlar, med tex lastpunkter eller varvtalspunkter. KL Kennleine (2d) har 1 axel medan KF Kennfelder (3d) har två. Singelvärdes mappar så som tex varvstopp har inga axlar alls. Dvs varje mapp har ju olika antal axlar. Så finns det tusentals mappar, finns det än fler axlar.

Autronic räcker säkert bra till att få bilen ett gå kanon i alla väder, men frågan är om det räcker för att uppfylla en tillverkares miljökrav, driftsäkerhet och kostnadseffektivitet?

Ser nu att trådskaparen frågar specifikt om eftermarknads styrsystem så min kommentar ang antal mappar i originalstyrsystemen är kanske inte speciellt intressant. Men kan vara bra att ha koll på hur stor skillnad det faktiskt är på en ny och en äldre motor, man tänker inte alltid på att det är enormt gammal teknik i många bilar som rullar i dagsläget, men som fortfarande fyller sin funktion fullt ut.

Mvh//
A.Fekzen


MeloveGolf skrev:

Fekzen skrev:
Om man jämför ett vettigt motronic sprut från slutet av 80 talet så hade man i runda slängar ett 100tal mappar, medan i ett nytt styrsystem kan det finnas över 10 000 mappar. En del kontroll över kontrollen och massa annat "onödigt", men iallafall.

Mvh//A

vad menar du med mappar? belastningspunkter? det är ju inte en mapp för varje förhållande system är dynamiska den vet vad den ska göra vid 10% belastning och 5000rpm, sen kan modernare system kolla andra värden för exaktare kontroll tex tps/lambda och göra om beräkningen för tänding/soppa därav kallas det "mappa" det är ju lastpunkter vs varvtal oavsett var signalen kommer ifrån (tps,lmm eller map) 10k belastningspunkter eller varvtals punkter har då inget styrstystem

Autronic tex kör 32 varvtals punkter och 16 belastningspunkter det räcker för att få din bil perfekt i alla väder och gå jämt och fint också..

Senast redigerat av Fekzen (28 maj 2010)

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
dawwe ...has left the building...
28 maj 2010 · 4 474 Inlägg

Fekzen: Rent teoretiskt, är det möjligt att "mappa" en BMW S38B38 så den lämnar MINST 370 hästar på drivhjulen med originalsprut? Givetvis en helrenoverad motor med grejer av "värsta snitt" rakt av (högkompskolvar, trimkamaxlar,större spridare osv, dvs inget lämnas orört för att nå minst 370 på drivhjulen)?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Fekzen
28 maj 2010 · 181 Inlägg

dawwe skrev:
Fekzen: Rent teoretiskt, är det möjligt att "mappa" en BMW S38B38 så den lämnar MINST 370 hästar på drivhjulen med originalsprut? Givetvis en helrenoverad motor med grejer av "värsta snitt" rakt av (högkompskolvar, trimkamaxlar,större spridare osv, dvs inget lämnas orört för att nå minst 370 på drivhjulen)?

Det är en bra fråga, jag har aldrig gjort det själv så kan inte ge ett bra svar på det utan bara en gissning. Problemet med dessa är just att dem är "lite väl trimmade" redan från fabrik. Det är ju faktiskt en riktigt vass motor, knappt en "gatmotor", som dem valt att serieproducera.
Men jag tror det är möjligt att lyckas om man bygger om lite, kanske även kör på E85 i kombination med högre komp så är det nog inte helt omöjligt.

Annars får man köra överladdat och då är det absolut möjligt smile , men som sagt, jag är osäker!

Mvh//A

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
dawwe ...has left the building...
28 maj 2010 · 4 474 Inlägg

Fekzen: Överladdat är ikke aktuellt. Finns ju en M5 3.8 med 408Hk från fabrik, fast det byggdes bara 3 exemplar. Det är ju givetvis andra grejer på den än en vanlig M5 3.8. 408 på veven borde väl vara kring 350 på drivhjulen, men jag vill ha minst 370 så det är ca 430-440 i motorn skulle jag gissa...O motorn skall inte "byggas om lite" utan byggas om så den blir så bra det bara går, givetvis finns det en kostnadsgräns men den är rätt väl tilltagen, en bra bit över 150" är jag villig att ge...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
DalleRacing
15 juni 2010 · 1 738 Inlägg

4wd rekomenderas att mappa på landsväg men 2wd neeeeeee!!! Ni borde förstå varför. Varför sätta i ett eftermarknads system om du typ bara ska upp i 220-250hk? Vet ej vad du vill ha för effekt eller vad du har för bil men originalsprutet kanske klarar dom HK:n du ska upp i, kolla det. och som sharky sägger mappning fungerar inte som "trimning". Vid chippnig brukar det ju gå i stege, alltså ju värre chip destu mer modningar som typ avgassystem, luftfilter, soppapump, spriddare m.m

MVH

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang