BMW 518i E34 - 5000-kronorsbilen med potential

PLindblom
26 maj 2010 · 1 200 Inlägg

http://www.garaget.org/?car=197676

Sent på kvällen den 12 april i år tog jag mig en titt på blocket.se för att se vad som var till salu i min hemstad, något som jag ibland roar mig med om jag inte har annat för mig.

En vit BMW E34 fångade min uppmärksamhet och jag visade annonsen för min sambo som vid tillfället hade en rostig och bulig Mazda 323f. Även hon tyckte att bilen såg fin ut och vad som såg absolut trevligast ut var prislappen, 5000 kronor.

Morgonen därpå ringde jag ägaren och vi bestämde att jag och min sambo skulle åka och titta på den efter jobbet. Min arbetsplats ligger ungefär en kilometer från den angivna adressen i annonsen, så det passade perfekt.

En av annonsbilderna
https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1847775.jpg

Direkt efter jobbet hämtade jag min sambo och vi åkte genast iväg för att titta på bilen vi fastnat för. Väl på plats tog det inte lång tid innan vi bestämt oss för att slå till.

Den dåvarande ägaren hade haft bilen sedan 2006. Tanken var att sonen i familjen skulle få bilen när han han tar körkort, men ett indraget lämplighetsintyg satte käppar i hjulen för den planen, så föräldrarna ville inte ha kvar bilen i garaget. Innan denna incidenten inträffade hade de dock gjort en omfattande rostlagning av bilen. Stötdämparna och fjädrarna var bytta och kopplingen likaså. Med bilen följde även åtta stycken mer eller mindre sprillans nya sommar- och vinterdäck av fabrikatet Nokian, samtliga på 15" BMW aluminiumfälgar.

I och med att bilen stått i flera år krånglade bromsarna och vi var tvungna att ta hem bilen på släp.
https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1846408.jpg

Jag hade tidigare varit hos bilprovningen och fått ut de senaste två besiktningsprotokollen som visade att bilen klarat sig helt utan anmärkningar. HC-halten var dock oroväckande hög på den senaste besiktningen, men vi valde att helt enkelt hoppas på det bästa.

Det första vi gjorde var att åtgärda bromsarna. Tidigare ägaren trodde att båda främre bromsoken behövde bytas, men så var inte fallet. Det enda som behövdes var en luftning. Nipplarna på hjulcylindrarna bak satt dock alldeles för hårt för att användas, så nya hjulcylindrar och yttre bromsrör bak monterades. De självjusterande skruvarna var förstås lite för rostiga för att fungera som de skulle, så vi justerade dessa manuellt och därefter vaknade alla bromsar, inklusive handbromsen till liv.

Bilen fick sig sedan en välförtjänt service med oljefilter och Castrol GTX High Mileage
http://img580.imageshack.us/img580/2177/castrolgtxhighmileage10.jpg,

Några bilder innan bilen besiktades:
https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1855331.jpg

Förra ägaren var mån om bilens utseende och hade bland annat varit hos BMW och köpt nya emblem
https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1855332.jpg

Inredningen såg ganska tråkig ut, men den var i gott skick. Biltemas överdragsklädsel var noggrant fastsatt runt alla säten.
https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1855333.jpg

Nästan komplett verktygssats
https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1855335.jpg

Tack vare en mycket trevlig besiktningsman behövde vi inte vänta på att få en besiktningstid. Jag fick betala för kontrollen och lämna bilen hos bilprovningen under en dag, så besiktade han den vid första lediga tillfället.

Vi hade räknat med en hel del fix, men frågan var bara hur dyrt det skulle bli. När jag hämtade bilen blev jag positivt överraskad. Visst hade den fått 6 stycken tvåor, men dessa var extremt billiga att rätta till.

http://img38.imageshack.us/img38/296/foto0026fix.jpg

Föregående besiktning: 2005-11-10, inte alls illa pinkat för en gammal BMW som stått still i nästan fem år.

I nuläget bilen nästan helt klar för ombesiktningen. Det som återstår är att montera klart de nya bromsrören. Eftersom det var så pass svårt att få grepp om vilka bromsrör som var undermåliga bestämde vi oss för att byta ut allihop, inklusive slangarna. I helgen monterar vi det sista bromsröret och sedan ska bilen få blanka papper.

På den roliga fronten har vi också diverse planer. Min sambo vill förstås ha större fälgar, en sänkning och kanske några diskreta addon-kjolar.

Jag vill även piffa till insidan av bilen. Under en tjänsteresa till Göteborg och Båstad passade jag på att plocka upp en ny inredning till bilen
https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1895719.jpg

Det enda som var jobbigt att byta ut var instrumentbrädan, då denna innehöll en hel hög med sladdar. Eftersom donatorbilens utrustning skiljde sig från sambons bil fick lösningen bli att flytta över alla kablar till den nya instrumentbrädan.

Till slut var nästan allt på plats. Det som inte är utbytt är dörrsidorna fram. Vi har elhissar liggandes, men vi väntar på rätt reläbox för att aktivera dem.
https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1903101.jpg

https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1903102.jpg

Medan sambon bytte inredning passade jag på att snygga till ventilkåpan.
http://img27.imageshack.us/img27/6550/dsc9345fix.jpg

Jag stålborstade och rengjorde den innan jag lackade den med Hagmans värmefärg och slutligen slipade detaljerna.
http://img690.imageshack.us/img690/933/dsc9351fix.jpg

Till sist monterade vi vita blinkers på skärmarna och framtill.
https://www1.garaget.org/archive/127/126428/197676/197676-1906302.jpg

Så fort vädret blir någorlunda bra ska det sista bromsröret monteras, tillsammans med slangarna som bör komma på posten i morgon. När bilen är ombesiktad och förhoppningsvis godkänd börjar jakten efter trevliga fälgar.

Senast redigerat av Minister (26 maj 2010)

sk8ville
26 maj 2010 · 653 Inlägg

Ett riktigt fint kap ni gjort! smile

Smoke tires not drugs
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
ESTRANDBERG88 Hojmek
26 maj 2010 · 748 Inlägg

Nice, ingen dum bil för dom slantarna! smile

mr_right har roligt.. och ibland tråkigt
26 maj 2010 · 461 Inlägg

holly sh1t vilken snygg bil smile har en likadant som jag pendlar till jobbet med.

och tänker fräsha till.

hur mycket betalade du för säten?

An eye for eye only ends up making the whole world blind.
Jomma
26 maj 2010 · 39 Inlägg

5000 var inte illa för den bilen.  Vart lite skillnad på toppen big_smile

Vett74
26 maj 2010 · 437 Inlägg

Ser fin ut,har dom svetsat igen listerna på sidorna?

BMW 525 (1993)
Chevrolet Corvette "Stingray" (1974)
agadiffen
26 maj 2010 · 739 Inlägg

ser fin ut till skillnad från min !! min hade stått 1,5år när ja köpte den men besiktigade den med 18st 2,or lite sämre än din hehe

Senast redigerat av agadiffen (26 maj 2010)

Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
PoulZen
26 maj 2010 · 772 Inlägg

Verkade vara ett riktigt klipp för dom pengarna. Köpte du inredningen på en skrot eller? Hur mkt kostade den?

groze
26 maj 2010 · 564 Inlägg

Ser ju kanon ut! smile

Ett litet tips som ni kanske redan vet om. Motorn i bilen kräver täta kamremsbyten, (4000-mils intervall). Om bilen stått länge kan det kanske vara läge att göra ett sådant. smile
-93,-94 så fick denna motor kamkedja istället.

//Johan

mr_right har roligt.. och ibland tråkigt
26 maj 2010 · 461 Inlägg

en liten fråga till er som har 518i,   är det så att ratten är rätt mjuk på denna bil?

jag menar jämnför jag med andra bilar jag kör, som har rätt stabillt och hård ratt så har denna rätt mjuk ratt som gärna svänger här o där ( fast med riktig små rörelse)

An eye for eye only ends up making the whole world blind.
groze
26 maj 2010 · 564 Inlägg

mr_right skrev:
en liten fråga till er som har 518i,   är det så att ratten är rätt mjuk på denna bil?

jag menar jämnför jag med andra bilar jag kör, som har rätt stabillt och hård ratt så har denna rätt mjuk ratt som gärna svänger här o där ( fast med riktig små rörelse)

Menar du att om den har hög servoverkan, dvs lätt att vrida på ratten?

Vissa E34 är utrustade med servotronic, dvs det är lätt att vrida på ratten när man parkerar, men ju fortare man kör desto trögare blir styrningen.

Bebben Legitimerad besserwisser
26 maj 2010 · 921 Inlägg

Låter som 5000 väl investerade slantar!

Kan inte låta bli att bli lite avundsjuk när folk gör såna klipp men inte jag... wink

PLindblom
26 maj 2010 · 1 200 Inlägg

sk8ville skrev:
Ett riktigt fint kap ni gjort! smile

Bodegan skrev:
Nice, ingen dum bil för dom slantarna! smile

Jomma skrev:
5000 var inte illa för den bilen.  Vart lite skillnad på toppen big_smile

Bebben skrev:
Låter som 5000 väl investerade slantar!

Kan inte låta bli att bli lite avundsjuk när folk gör såna klipp men inte jag... wink

Tack så mycket! smile Sara (min sambo) är mycket nöjd med bilen.



mr_right skrev:
holly sh1t vilken snygg bil smile har en likadant som jag pendlar till jobbet med.

och tänker fräsha till.

hur mycket betalade du för säten?

PoulZen skrev:
Verkade vara ett riktigt klipp för dom pengarna. Köpte du inredningen på en skrot eller? Hur mkt kostade den?

Jag hittade inredningen i en annons på powerbörsen. Det var en mycket trevlig kille som var på väg att skrota sin BMW 525. Vi gav honom en lista på alla prylar vi var intresserade av och han monterade ur allt från bilen innan vi kom dit. 2500 kr betalade vi för allt vi ville ha. Komplett inredning, elhissar, lilla färddatorn, vita blinkers mm.

Vett74 skrev:
Ser fin ut,har dom svetsat igen listerna på sidorna?

Först förstod jag faktiskt inte vad du menade, men efter att ha kollat runt på bilder av andra BMW E34 inser jag att där ska sitta lister längs bilens sidor. Förra ägaren har, som du säger, antingen svetsat igen eller spacklat hålen från gamla listerna smile

agadiffen skrev:
ser fin ut till skillnad från min !! min hade stått 1,5år när ja köpte den men besiktigade den med 18st 2,or lite sämre än din hehe

Jag såg tråden om din bil, det var tråkigt att höra att en sådan trevlig bil blev dödsdömd(?). Fälgarna som sitter på den är faktiskt sådana vi är på jakt efter, men fälgköp är förmodligen inte aktuellt än på ett litet tag.

groze skrev:
Ser ju kanon ut! smile

Ett litet tips som ni kanske redan vet om. Motorn i bilen kräver täta kamremsbyten, (4000-mils intervall). Om bilen stått länge kan det kanske vara läge att göra ett sådant. smile
-93,-94 så fick denna motor kamkedja istället.

//Johan

Tack så mycket för tipset! smile Vi har dock uppmärksammat detta och i samma veva som jag snyggade till ventilkåpan tog jag en titt på kamremmen. Jag vet att den inte har gått speciellt många mil, men den har förstås suttit ett bra tag. Den är dock fin och mjuk, så det är ingen panik med byte.

Jag är lite sugen på att göra något drastiskt åt motorn. Eftersom M40B18 är den absolut sämsta motorn man kan hitta i en E34 är jag lite sugen på att byta till antingen en M42 från en 318is eller en M43 för att få en tryggare och kanske lite roligare drift. Det är svårt att hitta information om ett sådant byte, men jag vet att många har bytt från M40 till M42 i 318i, så det bör inte vara omöjligt.

Om vi bestämmer oss för att behålla motorn funderar jag på att köpa en renoveringssats från Tyskland, med kamaxel, vipparmar, lyftare, kamrem, spännrullar och hela köret. Detta kostar cirka 2800kr inklusive frakt. Tickandet från motorn försvann visserligen mer eller mindre i och med oljebytet, men eftersom Sara vill ha kvar bilen ett tag kan det vara värt att fräscha upp motorn ändå.

agadiffen
26 maj 2010 · 739 Inlägg

agadiffen skrev:
ser fin ut till skillnad från min !! min hade stått 1,5år när ja köpte den men besiktigade den med 18st 2,or lite sämre än din hehe

Jag såg tråden om din bil, det var tråkigt att höra att en sådan trevlig bil blev dödsdömd(?). Fälgarna som sitter på den är faktiskt sådana vi är på jakt efter, men fälgköp är förmodligen inte aktuellt än på ett litet tag.


ja har dom på annons,, kommer en kille på fredag å köper dom .. börjar få lite ångest om ja ska sälja. men har ju lovat!!

Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
mr_right har roligt.. och ibland tråkigt
26 maj 2010 · 461 Inlägg

groze skrev:

mr_right skrev:
en liten fråga till er som har 518i,   är det så att ratten är rätt mjuk på denna bil?

jag menar jämnför jag med andra bilar jag kör, som har rätt stabillt och hård ratt så har denna rätt mjuk ratt som gärna svänger här o där ( fast med riktig små rörelse)

Menar du att om den har hög servoverkan, dvs lätt att vrida på ratten?

Vissa E34 är utrustade med servotronic, dvs det är lätt att vrida på ratten när man parkerar, men ju fortare man kör desto trögare blir styrningen.

min funkar typ tvärtom, ju snabbare jag kör, ju lättare det är och vrida på ratten, alltså som gamla filmer jag måste "rätta till ratten " med små rörelse även om jag kör på en rak sträcka typ.

ju långsammare jag kör, ju hårdare den blir ( men inte överdrivet hård)

An eye for eye only ends up making the whole world blind.
Noxxer
26 maj 2010 · 1 482 Inlägg

Tror du behöver kabehärva för M42an också om du ska byta. Är inte specielt svårt att slänga dit.

Jävla fin i lacken den va smile

BLT Service
Theracords Music Label
Rock-Star
26 maj 2010 · 2 982 Inlägg

ska köpa mig en 2000:- bil och så får du fixa den smile


GRYMT SNYGGT!

evil-one
26 maj 2010 · 350 Inlägg

jävligt fräsch bil för den lilla summa pengar , föresten hur långt hade den rullat ?

_Fredrik
26 maj 2010 · 2 788 Inlägg

Riktigt fint kap ni gjorde smile Snygga bilder som vanligt också, kommer helt klart att följa detta projektet smile

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
Aga_Diff Bärs!
26 maj 2010 · 3 456 Inlägg

Vilket kap! smile Å vilken skillnad det blev med inredningsbytet, tummar upp!

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang