6919
Sök

stort datorproblem!!!! *Hjälp!!*

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
15 juni 2006
Trådstartare
hej!

jag har ett "litet" problem med min dator.
för några dagar sen slutade internet att fungera så troligtvis har jag råkat ta bort viktiga systemfiler (hade fått virus och raderade alla filer som var smittade och däribland fanns några systemfiler). Och idag försökte jag instalera om operativsystemet och det slutade med att jag nu inte kan starta windows alls. och när jag försöker instalera om poerativsystemet igen så hakar datorn bara upp sig. Jag kan inte heller komma in i felsäkert läge eller kommandotolken och formatera om hårdisken. Att återställa datorn till senaste fungerande konfiguration funkar inte heller.

Nån som vet hur jag kan lösa detta?? eller hur jag kan ta mig in och formater om hårdisken??

tacksam för alla förslag.

MVH Fredrik
Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (15 juni 2006)

hmmmm
1 094 Inlägg
15 juni 2006
kör med windows 2000 pro... med den skivan kan du formatera om hdd:n och installera det.... jjag kör med win2k pro, och det funkar utmärkt

1 903 Inlägg
15 juni 2006
Trådstartare
Gloremir skrev:
kör med windows 2000 pro... med den skivan kan du formatera om hdd:n och installera det.... jjag kör med win2k pro, och det funkar utmärkt

kan jag göra detta utan att starta windows?? dvs bara mata in den när jag startar datorn??

MVH Fredrik

hmmmm
1 094 Inlägg
15 juni 2006
japp bara att mata in skivan så går den direkt in till programmet som du formaterar och installerar... se bara till att ha cd:n stå som första boot i biosen

757 Inlägg
15 juni 2006
ska väl gå om du har en bootbar xp skiva med

hmmmm
1 094 Inlägg
15 juni 2006
mjo men xp brukar krångla om man tagit bort vissa system filer... därför kan han ju lägga in 2k först o sen lägga tillbaka xp om han vill det... men varför ha ett operativsystem som drar 30% utav minnet bara för o vara igång??
Senast redigerat av Gloremir (15 juni 2006)

1 903 Inlägg
15 juni 2006
Trådstartare
Tack så jätte mycket för all hjälp!

hålller just nu på att formatera hårddisken och instalera 2000 proffesionall. big_smile

MVH Fredrik

hmmmm
1 094 Inlägg
15 juni 2006
hehe nice nice... var inte så svårt va... smile

1 903 Inlägg
15 juni 2006
Trådstartare
Gloremir skrev:
hehe nice nice... var inte så svårt va... smile

nej inte när man fattade hur man skulle göra big_smile

tack än en gång för all hjälp smile

btw. kan jag sedan lägga tillbaka Xp-proffessional om jag skulle vilja?

MVH Fredrik

hmmmm
1 094 Inlägg
15 juni 2006
var så lite så... se bara till o ha nyaste drivarna för alla saker... så som onboard chipet på moderkortet o så vidare.. då funkar datan mkt bättre

1 903 Inlägg
15 juni 2006
Trådstartare
Gloremir skrev:
var så lite så... se bara till o ha nyaste drivarna för alla saker... så som onboard chipet på moderkortet o så vidare.. då funkar datan mkt bättre

nu fattar jag inte :S behöver jag nya drivrutiner till maskinvarorna! T.ex. nya till Ljudkort, cd-rom,grafik kort. eller?

MVH Fredrik

1 903 Inlägg
15 juni 2006
Trådstartare
nu komm nästa problem tongue
windows går inte att starta nu heller pga att det inte gick att kopiera filen "KERNEL32.DLL"
Nån som vet hur jag ska göra? smile

MVH Fredrik

hmmmm
1 094 Inlägg
15 juni 2006
hmmm skumt.. formaterade du hårddisken till ntfs format eller vad det heter.... dåligt minne när man är trött

1 903 Inlägg
15 juni 2006
Trådstartare
Gloremir skrev:
hmmm skumt.. formaterade du hårddisken till ntfs format eller vad det heter.... dåligt minne när man är trött

nej till FAT32. spelar det nån roll? vet inte vad skillnaden är egentligen :p

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
15 juni 2006
_Fredde_volvo_ skrev:
windows går inte att starta nu heller pga att det inte gick att kopiera filen "KERNEL32.DLL"

MVH Fredrik

Har för mig att jag hade lite strul jag å när jag skulle skicka i 2000..
Ladda ner "KERNEL32.DLL" vid någon annan dator och lägg sedan in den på din (ev. i felsäkert läge om det går)...

Hoppas d funkar å lycka till!

hmmmm
1 094 Inlägg
15 juni 2006
kan bli sånt problem med win2k... det är ju nt baserat och funkar bäst till ntfs format... kan ju vara värt o prova.. men kan inte lova att det funkar

1 903 Inlägg
15 juni 2006
Trådstartare
GT90 skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:

MVH Fredrik

Har för mig att jag hade lite strul jag å när jag skulle skicka i 2000..
Ladda ner "KERNEL32.DLL" vid någon annan dator och lägg sedan in den på din (ev. i felsäkert läge om det går)...

Hoppas d funkar å lycka till!

tack...

funkar inte ens att komma in i felsäkert läge tyvärr sad

1 903 Inlägg
15 juni 2006
Trådstartare
Gloremir skrev:
kan bli sånt problem med win2k... det är ju nt baserat och funkar bäst till ntfs format... kan ju vara värt o prova.. men kan inte lova att det funkar

okay ska testa smile men funkar det sedan att lägga in xp om det är NTFS istället för FAT32 ?

hmmmm
1 094 Inlägg
Kinna
146 Inlägg
15 juni 2006
Testa att ta bort jumpern( en liten svart kontaktgrej som sitter på baksidan av hårddisken) och sätt den ett steg til höger, och sen sätt i hårddisken i någon annan dator,så kör du den som slave, och sedan kan formatera den o göra allt på den andra datorn,sen sätta in den igen.

Sök