5454
Sök

Justera trimchip?

5 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
Hej! Har ett begagnat trimchip från Autotech. Om man läser på Autotech sida så kopplar dom in det och programmerar för 7795kr. http://www.websitefolder.net/atechmotor … PageID=158 . Men jag har ju bara de 2 chipen att koppla in. Behöver något justeras/programmeras eller är det bara att stoppa i och köra? big_smile

930 Inlägg
30 maj 2010
Vid chip trim så behöver bilen mappas om ja.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

5 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
Kamulen skrev:
Vid chip trim så behöver bilen mappas om ja.

Okej, hur går det till? Är det något man gör själv? hur i så fall? Har grejat med elektronik i flera år, så har kunskap men inte just om detta. neutral

546 Inlägg
30 maj 2010
man kopplar upp bilen på en dator och ställer in allt är jag rätt ute?

930 Inlägg
30 maj 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=179489

där kan du läsa sharky förklarar hur det går till.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 353 Inlägg
30 maj 2010
va har du för setup på bilen?
är nånting gjort med den?
annars sätter du i boxarna/chippen och sen får man själv ställa upp laddtrycket till 0,9 eller va dom ska ladda..

5 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
Hittills helt original. En 945 ltt -96. Hade tänkt byta regulator så det blir en full tryckare. Om man läser på Autotech sida så står de ju att dom byter chipet, luftfiltret, avgasrör från katt och bakåt men även regulatorn. Är det 0,9bar som det ska vara så får jag fixa en justerbar regulator, då LTT är 0,3 och FTT är 0,6 om jag har fattat rätt? cool

Jag är inte ute efter den rejälaste 945an som finns, utan bara kan va kul med lite högre effekt, och bränslesnålare. Så några häst hit eller dit kvittar för min del. Om jag endast byter regulator till FTT 0,6bar, går bilen bättre om jag stoppar in chipen då jämfört mot original chip? Eller är det något som kan gå sönder? smile

1 353 Inlägg
30 maj 2010
alltså för att klargöra lite för dig,

chipp: är en programvara som anpassats för bilen och dess orginalkomponenter,
även om du åker till autotech om dom stoppar i boxarna så kommer dom inte ändra något i själva programmet utan dom styr bara upp ladtrycket till 0,9.  detta eftersom att den bilen inte har någon elektronisk laddtrycksstyrning.,

du ska däremot INTE bara ställa upp laddtrycket, varken till 0,6 eller 0,9 UTAN att stoppa i den nya programvaran, detta eftersom att bilen inte kommer att leverera bensin som är anpassat för att allt ska lira,

det är ingen som sagt något om den rejälaste 945;an. det är juh inte direkt så att du är den första som ska chippa din bil, finns 20 000 till här på garaget som har gjort det.

sen så länkade du till steg 2 på autotech, enda skilnaden mellan steg 1,2,3 är dessa:
steg 1: programvara/mjukvara, chip (ja kalla de va du vill tongue)
steg 2: chip och avgas från katt->bak
steg 3: chip och avgas från turbo->bak

gällande bränsleförbrukningen så är det lite svårt o säga hur den kommer bli, jag själv har inte utvecklat mjukvaran och kan egentligen inte uttala mig, men om man säger så här, när den väl är chippad så kommer du att gasa mer för det är kul, och i samband med att både laddtrycket är högre och bränsletrycket så kommer det att dra MER. sen vet ja inte va som gjorts i programet under låglast, om tändningen och bränslet OPTIMERATS eller om det är kvar enligt samma "mapp" som fanns i org programmet.

sist men inte minst så: ut o sätt i chippen i bilen, fixa en annan wg-klocka eller pys upp laddet till 0,9. och ut o köööööör,  va väntar du på liksom? wink

ps. känner du fortfarande att du vill åka till autotech eller tror att ja e nån idiot eller viktigpetter så kan du gärna komma till mig o ge mig 3000 så ska ja stoppa i skiten åt dig, rena barnleken wink

5 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
Okej, då hänger jag med lite mer smile Får tag i ett steg 2 chip billigt, så stoppar i chippen och ställer upp laddet till 0,9 big_smile Hade inte tänkt lämna in bilen, då det är en gammal bil (men fin wink) och det inte är värt att lägga ut allt för mycket på den... Får tacka så länge smile Kommer säkert på någon mer fråga. Återkommer även med resultat tongue

1 353 Inlägg
31 maj 2010
kom på att ja glömde reda ut lite begrepp.

Chippning: är alltså som sagt en programvara som har utvecklats till respetive bil, detta programmet stoppas in i dom bilarna som ska chippas, mer än så görs inte.

Mappning: däremot är en helt annan femma, då kopplar man in dator till bilen och sen är det ut o köra eller ställa i bromsbänk. där går man sedan igenom allt för att få det att lite perfekt med just den bilen, man ställer in tändning, bränsle och laddtryck, när de ska komma, hur de ska komma osv osv, man får en exakt anpassning.
chippen är liksom lika för alla bilar,(OBS! det är inte samma chip till alla bilar utan 1chip till varje bilmodell/motor)

åker man in med tex 2 st 940turbo och sätter i chip i dom bilarna så kommer dom inte att gå exakt likadant för det, skick på motor o drivlina och dess kringkomponenter spelar stor roll även om programvaran är densamma..

sen för o hopppa tillbaka till det här med steg 1,2,3 osv igen så e de samma programvara, det ända som skiljer är att man byter avgassystem till grövre...

chippa o ställ laddet, kolla upp hur mycket, har dock för mig att man läst 0,9 i dom 10000 trådarna som finns här wink
ska man ändå ladda 0,9 så laddar man likaväl 1bar istället  tongue

lycka till!

5 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
Har läst att det ska gå att koppla in ett T kors på slangen på wastegaten. Är det något att rekommendera? hur mycket gör det i så fall?

1 353 Inlägg
1 juni 2010
det vet du inte förrens du satt dit t-korset, allt beror på hur lång slangen mellan kompressor->wg är och hur stort t-korset är och vad det är för skick på wg-klocka osv osv osv..

ställbar wg-klocka är att rekomendera.

Sök