2377
Sök

Bilfirma som tokkört med din bil.

Smålänning
7 887 Inlägg
31 maj 2010
#21
TS: Om dom inte provkört, och felet hade kommit tillbaka, hade vi fått en tråd om hur tattiga dom är som bara nollar felkoder och skickar iväg bilen utan att provköra...

Folk är aldrig nöjda...

BTW: Jag provade en bil säkert totalt 6 mil på jobbet.
9-5 aero med CE-lampan tänd på reglerfel turbotryck.

Då är det först 3 km ut från samhället, sen ska 98% spjällöppning och fullt laddtryck fixas för att felet ska komma... Först för att se symptomen, och sen för att kolla så det va fixat. Och det gör iaf inte jag med kall motor...
Felet i detta fallet va en till synes frisk vacuumslang till dumpen som ruttnat invändigt.

Det är enda gången jag gasat fullt i en kundbil. Jag har haft inne allt mellan Shelby Mustanger och Volvo 740, och har aldrig så lite som torrvarvat i onödan.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Fri fart för ett fritt folk!
14 731 Inlägg
31 maj 2010
#22
verkar vara många som har så dåliga bilar att dom inte håller för full gas smile

bästa händelsen jag varit med om var en kund som ville ha skjuts hem eller rättare sagt han skjutsade mig hem till sig..i en bmw 540 med manuell 6växlad tror nog inte han släpte gasen många gånger
sista han sa när jag skulle åka iväg var att bilen understyr lätt eftersom den är så framtung
han förutsatte att jag skulle plåga skiten ur bilen 120blås gjorde den lätt på 2:an smile
hade han inte sagt som han gjort hade jag inte testat att trycka på

men så har jag kört ac cobra och e-types och sånt skit oxå inget man direkt kör skiten ur
även om dom säkert trots sin ålder nog hållt för lite gasning

många gånger måste man provköra bilen en sträcka och ibland måste man upp i fart
är bilarna så dåliga att dom inte håller för det borde dom stå på skroten direkt

är knappast så man står och låser fast bilen på varvstoppet och grejer
att färdatorn ökar är knappast konstigt om man nollar styrboxen startar bilen kör 1mil så vips har förbrukningen stigit i höjden med några stopp och start med kall motor i stads trafik
Senast redigerat av Growe (31 maj 2010)

Kör fort så hinner inget hända...

820 Inlägg
31 maj 2010
#23
Detta har jag också råkat ut för, dock så är dem jäkligt bra på den firman så jag släppte det den gången, men om jag märker att det försvunnit massa soppa och förbrukningen skjutit i höjden en gång till så ska dom få en chans att "förklara" sig.

Om man säger

Snabbast går först i kön
146 Inlägg
31 maj 2010
#24
Amor_Vincit_Omnia skrev:
Åk inte till Tunby-bilvård i Västerås..

Oki kan du berätta lite mer om dem, ifall man kanske får för sig att anlita dem en ful dag ; /


4 001 Inlägg
31 maj 2010
#25
vill bara påpeka att en hel del bilar kommer in efter besiktning med lustiga avgasvärden och då är det standard att göra en service och sedan ut och "plåga" bilen lite eftersom 99% av alla inte vågar röra gasen/bromspedalen så då gör man det för att få loss allting och helt plötsligt så blir både bromsar och avgasvärden bättre

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Allmänt envis
12 512 Inlägg
31 maj 2010
#26
Tycker en del är lite väl retliga, som någon skrev ovan; Vill ni att de provkör och drar på i de fall där motor, bromsar eller liknande skall kontrolleras med kall motor i stan eller dess närhet (där de flesta verkstäder ligger)? Nej, just buskörning i stan och att bilar pressas innan drifttemperatur uppnåtts är två saker det brukar klagas friskt på.

Skall man köra ut ur stan till lämpliga vägar och under tiden varmköra bilen är 1-2mil svårt att inte lägga bakom sig. Säg att milkostnaden för snittbilen ligger på 25:-, det blir en 50-100:- (Säg att det sliter lite extra pga att det är svårt att "kontrollera" och "köra lungt" på samma gång). Jämför dessa 100:- med reparationer som ofta kostar flera tusenlappar.

Naturligtvis menar jag inte att verkstaden har rätt att dra på eller ens köra en kunds bil i alla sammanhang, men i ett flertal sammanhang är det nödvändigt. Och då krävs det också att de pressar bilen lite, för köra lugnt klarar väl de flesta skrothögar? Och i kombination med nollad snittförbrukning ger det nog höga siffror.

Sedan finns det förstås de som buskör kunders bilar utan någon grund, men bara för att en del gör fel kan man inte sitta och skriva att alla som provkör sina kunders bilar mer än tvärs över parkeringen gör fel.

För att svara på topic; Brukar hålla reda på både trippmätare och färddatorns förbrukning när jag lämnar in mina bilar, och har inga exempel på när jag kunnat misstänka mer än motiverad körning. Ett tillfälle vet jag att jag tyckte det var lite på gränsen, då var både jag och en bekant med i bilen när verkstadschefen skulle lokalisera ett missljud. Men man kanske inte behövde göra rivstarter och kasta den i kurvor så som han gjorde, ljudet (Som senare visade sig vara ett hjullager) hördes även vid mer normal körning.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rumpmas
3 860 Inlägg
31 maj 2010
#27
Inlägg jag postat på ett annat forum gällande Björkmans Bils skadeverkstad i Västerås


Jag var inne idag och visade upp skadorna på bilen efter det senaste verkstadsbesöket för att reparera sviterna efter krocken i vintras. Här är ett par bilder:

http://i41.tinypic.com/ma8opz.jpg

http://i44.tinypic.com/21cunag.jpg

Lägg märke till lackskadan och kratern stor som en 10-öring på sidokjolen i övre vänstra hörnet på bilden, samt de djupa reporna i täckkåpan för domkraftfästet, samt att i princip all lack under sidokjolens främre del är borta, ytan ojämn, repig etc. Inget av detta fanns alltså före verkstadsbesöket. Notera även att bilen är låg. Det är en Aero med H&R sänkfjädrar, som man måste tänka sig för när man kör över ojämnheter och kanter. Killen som jobbat med min bil höll med om att det var underligt.

Sedan kom skadebesiktaren på Björkmans och tittade på bilen, och sade direkt att det var "grussprut" från framdäcket. Grussprut som alltså på något magiskt sätt kommit förbi stänklappen och skadat lack omedelbart bakom denna, samt även gjort djupa repor i materialet. Och bara på bilens vänstra sida. Den högra är sidokjolen och täckkåpan är helt intakt. Jo, det var konstigt att det bara var på högersidan höll skadebesiktaren med om, men grussprut är det likförbannat.

Innerskärmen på bilens vänstra sida som punktvis sitter fel i förhållande till plåtskärmen är inget som ska åtgärdas heller. Krocken tog på höger sida, och kan inte ha påverkat. Likförbannat försköts ju hela huven nedåt och åt vänster, så att den tryckte ut vänsterskärmen roll

Man vill inte ta på sig någonting, utan står fast vid att det är grussprut som orsakat detta.
Jag fick även ganska ordagrant veta följande:
- Jag har jobbat med det här i många år, och jag har kunder på mig och klagar att de inte får ut sina bilar i tid, och jag har banne mig inte tid med att ta några gnälliga kunder. vi kan inte fixa allting som folk säger att vi haft sönder på verkstaden, de försöker med allt. Vill du gå vidare får du fixa fram foton med datum från precis när du lämnade in bilen, och precis när du hämtade ut den, och ta det med chefen för Björkmans.

Givetvis har jag foton, från min parkering, men man kommer ju bara att hävda att jag kört i något till och från verkstaden.

Ni får dra era egna slutsatser, men efter att ha väntat 3 månader på att få en bil reparerad, lagt ut närmare 3k ur egen ficka för självriskeliminering på hyrbilar, tagit ut komptimmar och åkt dit på ledig tid etc. för att sedan få tillbaka bilen med nya skador och få sagt rätt upp i ansiktet att man ljuger. Då jävlar tröttnar man. Björkmans och deras systeraffärer/verkstäder kommer definitivt att slippa se mina nuvarande och framtida bilar.

Är bilverkstaden den enda arbetsplatsen där man inte har försäkringar mot olyckor med kunders egendom, och den enda arbetsplatsen där man inte behöver stå för vad man gör?
Kanhända att plåtverkstaden tar på sig för mycket jobb, och därför inte kan ge tillfredsställande service och är så stressade att kvalitén på jobbet blir lidande? Svårt att svara på, men hela parkeringen full har man i alla fall.
Inte för att förringa någon, men jag känner mig smått våldtagen.

Ljusinställningen tog man i alla fall på sig. Man hade ställt lysena med ljuslängdregleringen i kupén på 3 trodde man. Jag anser att den förklaringen är bullshit. Ponera att du ställer lysena rätt, med ljusländregleringen på det lägsta möjliga. Lysena borde då peka upp i himlen när du ställer den på 0, standardläget, alltså höjer ljusbilden. Istället pekade lysena ned i backen 5 m framför bilen. Dålig kompetens eller tar man en rövare och tar kunden för en bilidiot bara för att det är för jobbigt att erkänna att man glömde ställa lysena?


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
31 maj 2010
#28
Andromeda skrev:
Inlägg jag postat på ett annat forum gällande Björkmans Bils skadeverkstad i Västerås


Jag var inne idag och visade upp skadorna på bilen efter det senaste verkstadsbesöket för att reparera sviterna efter krocken i vintras. Här är ett par bilder:

http://i41.tinypic.com/ma8opz.jpg

http://i44.tinypic.com/21cunag.jpg


Sedan kom skadebesiktaren på Björkmans och tittade på bilen, och sade direkt att det var "grussprut" från framdäcket. Grussprut som alltså på något magiskt sätt kommit förbi stänklappen och skadat lack omedelbart bakom denna, samt även gjort djupa repor i materialet. Och bara på bilens vänstra sida. Den högra är sidokjolen och täckkåpan är helt intakt. Jo, det var konstigt att det bara var på högersidan höll skadebesiktaren med om, men grussprut är det likförbannat.

det som är "under" till på stötfångaren på stöt fångaren där det är "blästrat" som det ser ut som är GARANTERAT grusprut för hade det tagit i så hade det varit repor istället under till och inte blästrat, men däremot reporna det kan jag inte uttala mig om vad som tagit men kan vara ganska mycket olika grejjer
Senast redigerat av Wikstromm (31 maj 2010)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Fisketokig
2 997 Inlägg
31 maj 2010
#29
Lämnade in bilen och nollade tripmätaren och tog bild med mobilen på mätarställningen.

När den hämtades så var tripmätaren nollad. Totala mätaren hade ökat med 7km

(Bilen skulle bara köras in 10-15 meter från där den stod, fixas och sen backas ut igen)

Garanterat en buskörning på stan under lunchen. Känns väl sådär...

Hade godtagit om de kört och provat den öppet. Men att nolla mätaren och inte säga ett knyst är pinsamt.

Tog aldrig upp det med dem utan lämnar aldrig bilen ensam efter det och köper aldrig en bil där igen..

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Smålänning
7 887 Inlägg
31 maj 2010
#30
Martin 9-3 skrev:
Lämnade in bilen och nollade tripmätaren och tog bild med mobilen på mätarställningen.

När den hämtades så var tripmätaren nollad. Totala mätaren hade ökat med 7km

(Bilen skulle bara köras in 10-15 meter från där den stod, fixas och sen backas ut igen)

Garanterat en buskörning på stan under lunchen. Känns väl sådär...

Hade godtagit om de kört och provat den öppet. Men att nolla mätaren och inte säga ett knyst är pinsamt.

Tog aldrig upp det med dem utan lämnar aldrig bilen ensam efter det och köper aldrig en bil där igen..

Vad skulle fixas?

Lagat felet, köer och kollat om felkoden försvinner av sig själv, men de gjorde den kanske inte, upp och nolla felkoden, och ställa bilen...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Hemmainstruktör
641 Inlägg
31 maj 2010
#31
twin_cam skrev:
Det är enda gången jag gasat fullt i en kundbil. Jag har haft inne allt mellan Shelby Mustanger och Volvo 740, och har aldrig så lite som torrvarvat i onödan.

På tal om torrvarvat i onödan: När man regenererar (rengör/rensar) ett partikkelfilter på en Saab diesel kör man ett program i Tech2an som håller bilen på 3500 varv i ca.5-10 min, avgastempen ökar till ungefär 650 grader C så detta görs utomhus. Blickarna man får av kunder som går förbi när man håller på med detta är helt priceless, måste tro att man har nått alvarligare fel i huvet när man sitter å torrvarvar en motor så länge på konstant varvtal tongue

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

Smålänning
7 887 Inlägg
31 maj 2010
#32
Pukadjuret skrev:
twin_cam skrev:
Det är enda gången jag gasat fullt i en kundbil. Jag har haft inne allt mellan Shelby Mustanger och Volvo 740, och har aldrig så lite som torrvarvat i onödan.

På tal om torrvarvat i onödan: När man regenererar (rengör/rensar) ett partikkelfilter på en Saab diesel kör man ett program i Tech2an som håller bilen på 3500 varv i ca.5-10 min, avgastempen ökar till ungefär 650 grader C så detta görs utomhus. Blickarna man får av kunder som går förbi när man håller på med detta är helt priceless, måste tro att man har nått alvarligare fel i huvet när man sitter å torrvarvar en motor så länge på konstant varvtal tongue

Fast ja ska krypa till korset och säga att jag faktiskt har varvat en kundbil lite en gång...

En Lotus med dubbla Weber 40:or... Den styggingen tjyvstannade kall (ingen choke) och hade läckade kopplingscylinder smile Då fick ja hålla runt 3000 för o ens komma i sta tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

133 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
#33
Mortalis skrev:
Fråga, måste inte verkstaden koppla ifrån batteriet när de ska mecka me airbags? Och isf bör väl förbrukningssiffran gälla endast från när de kopplade in batteriet igen, körde på tomgång och en kort runda och parkerade den?
Isf är det väl inte orimlig förbrukningssiffra? (om det nu gäller din Hemi...) 1 mils körning e väl inte mkt o gnälla om för de vill väl se att de inte uppkommer vid lite normal körning...
Säger inte de har rätt, men måste ju fråga tongue

nej färdatorn var inte nollad. jag testade att ha den på tomgång i ca 15 min (efter färdatorn stabiliserat sig på ehmvägen) det blev ingen skillnad på förbrukningen alls, (vet inte om den mäter förbrukning vid tomgång?)

hur som helst så är jag inte nöjd med att ngn annan stollkör min bil. det gör jag helst själv smile

jag blev inte nöjd med deras otrevliga ton och klara bortförklaringa iaf

edit efter att ha läst alla inlägg:

hade dom nollat färdatorn och kört lugnt en mil så hade den visat tok lite. jag testa häromadagen och nolla trippen och köra super lugnt en mil. den stod på 0.93. sedan nollade jag den och körde en mil igen då med lite mer gas smile då stod den på 2.6. jag testade som sagt (efter att ha kört hem den i lugn takt så stod den på 1.2 som när jag lämnade in den.) jag körde först lugnt en mil. den gick låg kvar på 1,2. sedan stämplade jag på en mil och då visade den 1.9, och när jag hämtade den från verkstaden så hade den dragit 2 blankt på 1 mils körning.

jag fick den inte ens att dra så mycket på en mil(iof så axade jag upp den i dryga 200) dom verkar ju lekt och axat från lägre farter....då kan man ju öka på förbrukningen avsevärt.


hur som helst. det fanns ingen anledning att provköra bilen för viktsensorn i passagerar sätet! jag hade redan kollat upp på ett forum att det var vikt sensorn som behövde kalibreras(vilket jag sa till dom när jag lämnade in bilen) när jag fick tillbaka den var inget lagat alls med bilen. dom hade konstaterat att det var fel på viktsensorn bara. så nu ska det vidare med en försäkring osv innan dom ska göra ngt mer. om jag låter dom ha min bil igen..är normalt ingen gnäll jävel och skulle inte ha ngt emot om dom drog på med min gamle passat eller chryslern. men när det gäller en bil värd runt 150k så tycker jag allt att dom kan ta det lugnt!
Senast redigerat av dumpis (31 maj 2010)

Snabbast går först i kön
146 Inlägg
1 juni 2010
#34
Amor_Vincit_Omnia skrev:
DarKMaNs skrev:
Amor_Vincit_Omnia skrev:
Åk inte till Tunby-bilvård i Västerås..

Oki kan du berätta lite mer om dem, ifall man kanske får för sig att anlita dem en ful dag ; /

För det första som är dem fuskjobbare, min morsa lämnade in sin nyköpta bil på lackrekond för att hon hade fått stenskott på bilen när hon vart ute och kört med den, och det enda dem jävla idioterna på Tunby gjorde var att spruta med lite vatten på den!! och ändå så fick hon betala för en rekond dem inte hade gjort !!


En annan sak är att dem ibland är ute och kör med kundbilar, det fick jag höra av en kille som brukade jobba där. Dem hade fått in en Mercedes CLS och det första dem gjorde var att köra iväg med den ut på vägarna för att " se hur den går osv " roll


Han som äger firman äger också även MASTERCAR ( Strömledningsgatan 3 ) i Västerås och han lurade även min morsa på mellan skillnaden på hennes förra bil, en Nissan Pathfinder som hon bytte in mot en ny bil. Hon blev ungefär lurad på drygt 25000:- kr 

Jävla skitstövel, och snacka det kan han också !! Försökte lura på mig en VW scirocco som inte hade några högtalare för 25000:-  ....DUMBASS !!!!

Oki då vet man det, inte för att man kommer att anlita dem men dock bra att veta!
Servar endast hos Audi har förtroende för dem (hitills) visst har dom gjort sina tabbar men dem har åtgärdat utan mankemang..
Senast redigerat av DarKMaNs (1 juni 2010)


109 Inlägg
1 juni 2010
#35
Wikstromm skrev:
Rber skrev:
Tillägg: När jag fick bilen var båda trippmätarna nollade, kanske även så att hela färddatorn nollats innan "provkörningen"?

ja men då kan du ju inte påstå att den ökat med 4dl på 300mil?

Hela vitsen med det tillägget var ju att kritisera mig själv, att det kanske inte var så att det just ökat på min tidigare data. De kan ju ha nollat allt, kört 14 mil, sedan nollat trippen igen (för de båda var 0 vid hämtning) och missat förbrukningen. Men även om det skulle vara så, så är 1,4L/mil ganska mycket i medel på 14 mil även med T5:an, jag hamnade inte ofta över 1,2 även några mil efter man nollat och haft riktigt riktigt bråttom.

Well, varför ska jag försvara mig. Firman ställde ju upp när jag kom med kritik och har inte haft några bekymmer sedan dess...

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
1 juni 2010
#36
Sen finns det en viss plåtverkstad i västerås som min kompis lämnade in sin BMW 528 till för en liten plåtskada på bakskärmen.
  Och sen när vi hämtade bilen och startade den så var stereon på högsta volymen och sen så lös reserven på tankmätaren. och sen så var det fastbränt gummi i hjulhusen och bilen stank bränt gummi innuti, det var ju lite lustigt med tanke på att min kompis aldrig hade bränt däck med den bilen, men det bästa är nog att efter det så lät motorn som den diesel.

Sen när min kompis gick in och började skrika på dom så förnekade dom allt som vanligt, men det var riktigt nära att min kompis (som inte är den minsta killen precis) skulle slåsönder hans ansikte, men han drog därifrån istället för han pallade inte få grov misshandel på sig för en bil.
Senast redigerat av theBIGburner (1 juni 2010)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

5 198 Inlägg
1 juni 2010
#37
theBIGburner skrev:
Sen finns det en viss plåtverkstad i västerås som min kompis lämnade in sin BMW 528 till för en liten plåtskada på bakskärmen.
  Och sen när vi hämtade bilen och startade den så var stereon på högsta volymen och sen så lös reserven på tankmätaren. och sen så var det fastbränt gummi i hjulhusen och bilen stank bränt gummi innuti, det var ju lite lustigt med tanke på att min kompis aldrig hade bränt däck med den bilen, men det bästa är nog att efter det så lät motorn som den diesel.

Sen när min kompis gick in och började skrika på dom så förnekade dom allt som vanligt, men det var riktigt nära att min kompis (som inte är den minsta killen precis) skulle slåsönder hans ansikte, men han drog därifrån istället för han pallade inte få grov misshandel på sig för en bil.



varför tror vissa att de är så jäkla tuffa att dom skriker och gormar,fattar dom inte att motparten drar öronen åt sej direkt och blånekar till allt.. Hur vore det om en del tänker lite grann före istället för att börja skrika,, hur skulle ni tycka om verkstads folket skulle börja gorma å skrika så fort ni kom tillbaks genom dörren,,, snacka om att forumet skulle bli nersållat med skit snack om verkstan.

Smålänning
7 887 Inlägg
1 juni 2010
#38
Det bästa är att laga bilen själv. 

Kan ni inte: Sluta gnälla eller va med när dom lyfter upp bilen. Eller ta kort på allt innan så att du har svart på vitt.
Men stå inte brevid meken och stirra över axeln, för det är jävligt irriterande tongue

Fattas bara att nån börjar gnälla på att dom fått repor i sina målade bromsok när verkstan "bara" skulle byta en drivknutsdamask...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Muttley
1 juni 2010
#39
twin_cam skrev:
Det bästa är att laga bilen själv. 

Kan ni inte: Sluta gnälla eller va med när dom lyfter upp bilen. Eller ta kort på allt innan så att du har svart på vitt.
Men stå inte brevid meken och stirra över axeln, för det är jävligt irriterande tongue

Fattas bara att nån börjar gnälla på att dom fått repor i sina målade bromsok när verkstan "bara" skulle byta en drivknutsdamask...

Om man lämnar in sin bil till en märkesverkstad och betalar sjukt dyra pengar då har man mer än all rätt att stå och se vad de gör med bilen, speciellt med tanke på att de verkar finnas en jävla massa lekstugor.

Slav
1 454 Inlägg
1 juni 2010
#40
Jag blev väldigt missnöjd med Mekonomen i Täby när jag lämnat in min saab där för bensinpumps byte, dels så var inte bilen klar när dom lovat att den skulle vara det (jag behövde bilen i jobbet) sen när ja kommer ut till bilen så lyser CE lampan, det stinker bensin i bilen, det ligger massa papper full i olja(!?) överallt och det är skitiga handavtryck lite överallt i bilen på min ljusa klädsel, dom hade glömt att sätta tillbaka min hatthylla som dom även hade tappat bort inne i verkstaden och den hade även gått 7 mil längre än när jag lämnade den. ja kommer inte sätta min fot där igen, men andra jag pratat med har haft bra erfarenheter av dom, så ja vet inte om ja kanske bara hade otur eller nå.

Edit: Reperationen blev även 3000:- dyrare än vad dom hade sagt från början då dom beställde nya saker utan att ens fråga mig fast jag hade lämnat kvar nya delar som dom skulle skruva i.
Senast redigerat av Henka_ (1 juni 2010)

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.


Sök