Inlägg jag postat på ett annat forum gällande Björkmans Bils skadeverkstad i Västerås
Jag var inne idag och visade upp skadorna på bilen efter det senaste verkstadsbesöket för att reparera sviterna efter krocken i vintras. Här är ett par bilder:
![http://i41.tinypic.com/ma8opz.jpg]()
![http://i44.tinypic.com/21cunag.jpg]()
Lägg märke till lackskadan och kratern stor som en 10-öring på sidokjolen i övre vänstra hörnet på bilden, samt de djupa reporna i täckkåpan för domkraftfästet, samt att i princip all lack under sidokjolens främre del är borta, ytan ojämn, repig etc. Inget av detta fanns alltså före verkstadsbesöket. Notera även att bilen är låg. Det är en Aero med H&R sänkfjädrar, som man måste tänka sig för när man kör över ojämnheter och kanter. Killen som jobbat med min bil höll med om att det var underligt.
Sedan kom skadebesiktaren på Björkmans och tittade på bilen, och sade direkt att det var "grussprut" från framdäcket. Grussprut som alltså på något magiskt sätt kommit förbi stänklappen och skadat lack omedelbart bakom denna, samt även gjort djupa repor i materialet. Och bara på bilens vänstra sida. Den högra är sidokjolen och täckkåpan är helt intakt. Jo, det var konstigt att det bara var på högersidan höll skadebesiktaren med om, men grussprut är det likförbannat.
Innerskärmen på bilens vänstra sida som punktvis sitter fel i förhållande till plåtskärmen är inget som ska åtgärdas heller. Krocken tog på höger sida, och kan inte ha påverkat. Likförbannat försköts ju hela huven nedåt och åt vänster, så att den tryckte ut vänsterskärmen

Man vill inte ta på sig någonting, utan står fast vid att det är grussprut som orsakat detta.
Jag fick även ganska ordagrant veta följande:
- Jag har jobbat med det här i många år, och jag har kunder på mig och klagar att de inte får ut sina bilar i tid, och jag har banne mig inte tid med att ta några gnälliga kunder. vi kan inte fixa allting som folk säger att vi haft sönder på verkstaden, de försöker med allt. Vill du gå vidare får du fixa fram foton med datum från precis när du lämnade in bilen, och precis när du hämtade ut den, och ta det med chefen för Björkmans.
Givetvis har jag foton, från min parkering, men man kommer ju bara att hävda att jag kört i något till och från verkstaden.
Ni får dra era egna slutsatser, men efter att ha väntat 3 månader på att få en bil reparerad, lagt ut närmare 3k ur egen ficka för självriskeliminering på hyrbilar, tagit ut komptimmar och åkt dit på ledig tid etc. för att sedan få tillbaka bilen med nya skador och få sagt rätt upp i ansiktet att man ljuger. Då jävlar tröttnar man. Björkmans och deras systeraffärer/verkstäder kommer definitivt att slippa se mina nuvarande och framtida bilar.
Är bilverkstaden den enda arbetsplatsen där man inte har försäkringar mot olyckor med kunders egendom, och den enda arbetsplatsen där man inte behöver stå för vad man gör?
Kanhända att plåtverkstaden tar på sig för mycket jobb, och därför inte kan ge tillfredsställande service och är så stressade att kvalitén på jobbet blir lidande? Svårt att svara på, men hela parkeringen full har man i alla fall.
Inte för att förringa någon, men jag känner mig smått våldtagen.
Ljusinställningen tog man i alla fall på sig. Man hade ställt lysena med ljuslängdregleringen i kupén på 3 trodde man. Jag anser att den förklaringen är bullshit. Ponera att du ställer lysena rätt, med ljusländregleringen på det lägsta möjliga. Lysena borde då peka upp i himlen när du ställer den på 0, standardläget, alltså höjer ljusbilden. Istället pekade lysena ned i backen 5 m framför bilen. Dålig kompetens eller tar man en rövare och tar kunden för en bilidiot bara för att det är för jobbigt att erkänna att man glömde ställa lysena?