2801
Sök

Projektarbete i skolan att spela högt! tips på basar/steg önskas.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 juni 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
ChriZtoffer skrev:
130dB känns som ett väl lågt mål i en kombi, om det inte är framsystemet du ska spela med då. wink Förra året spelade jag 130dB+ med en 10" bas matad med 300Wrms i min sedan. Så sätt siktet på 135dB eller kanske t.o.m. 140dB så får du iaf kämpa lite och jobba lite med lådan.

hehe, måste erkänna att jag aldrig suttit i en bil som spelar vare sig 130 eller 140dB så har inga referenser på hur högt det kan låta tongue ville bara inte sätta målet för högt för då kanske ja misslyckas tongue

MVH

130dB är inte så högt, eller ja det beror ju på, ska vi snacka 130dB mellanregister/diskant så är det HÖGT! Men när det gäller bas/midbas är det inte så mycket, fast det är klart man blir lite dåsig i huvudet om man sitter i den volymen alltför länge.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
Softis skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
ChriZtoffer skrev:
130dB känns som ett väl lågt mål i en kombi, om det inte är framsystemet du ska spela med då. wink Förra året spelade jag 130dB+ med en 10" bas matad med 300Wrms i min sedan. Så sätt siktet på 135dB eller kanske t.o.m. 140dB så får du iaf kämpa lite och jobba lite med lådan.

hehe, måste erkänna att jag aldrig suttit i en bil som spelar vare sig 130 eller 140dB så har inga referenser på hur högt det kan låta tongue ville bara inte sätta målet för högt för då kanske ja misslyckas tongue

Softis skrev:
Med RE basen och Sinus steget så ska inte 140 db vara några problem om lådan är rätt byggt och det finns ett bra batteri under huven.

det låter ju kanon smile finns dom grejerna inte i butik längre eftersom du länkar till blocket?
och räcker det med ett batteri för att spela så pass högt som du skriver? vad är ett "bra" batteri i dessa sammanhang? något förslag? smile

MVH

Ett bra batteri är ett som inte är gammalt och slut. Utan ett nytt och fräsht.
Om du har en bra batteri så räcker det med 1.

Anledningen att jag länka till blocket är för att det är billigare helt enkelt.
Du spräcker din budget lite grann om du ska köpa det nytt.
Sen kom jag faktiskt inte ihåg vilka som säljer RE SR 15 fortfarande tongue

okejokej, så det behövs inget "bilstereobatteri" då eller något annat som är extra kraftigt? räcker alltså med att gå in på macken och köpa ett nytt batteri i princip? tongue de som sitter nu är på 55ah tror jag och det blinkar redan nu i innerbelysningen när nuvarande basen får knappt 100watt lol

jo jag blev väldigt sugen på att köpa på blocket när jag såg prisskillnaderna. men vågar man köpa begagnat? känns som det är lätt att bli lurad tongue

MVH

1 903 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
ChriZtoffer skrev:

MVH

130dB är inte så högt, eller ja det beror ju på, ska vi snacka 130dB mellanregister/diskant så är det HÖGT! Men när det gäller bas/midbas är det inte så mycket, fast det är klart man blir lite dåsig i huvudet om man sitter i den volymen alltför länge.

okej, ne ja har som sagt inte en aning tongue har lyssnat utanför en bil som spelat 140dB och det var för mig SJUKT högt även att man stod bredvid. den anläggningen bestod av dubbla kicker L5 12or om ja inte minns fel och sen något värstingsteg från kicker. tongue

1 903 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
http://www.blocket.se/malmo/Ground_Zero_15__1000_watt_rms_27364100.htm?ca=2&w=3
http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=181
spräcker lite budget men ska nog spela på högt.

tack tack smile

21 761 Inlägg
1 juni 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
är väl nästan ett måste med extra batteri när man passerar 1000watt? hmm

För att minimera spänningsfall när man utnyttjar så mycket effekt, då är det lämpligt med extra batteri eller att man har ett ordentligt kraftigt batteri som original. Vettiga batterier på 60-70 Ah kostar omkring 1000-1500 spänn enligt en snabb koll på några ställen, det är kanske för mycket för din tänkta budget.

Är ditt ordinarie batteri i bra skick och inte alltför gammalt så kan du iof komplettera med ett hyfsat "vanligt" startbatteri, det bör duga till en början eftersom det är ett projekt. Senare när du får pengar över så kan du fixa ett bättre batteri om det verkar behövas.

Ett vanligt startbatteri ger oftast aningen "snabbare" ström än ett som tål många djupurladdningar (så kallade djupurladdningsbatterier eller dual purpose), däremot är startbatterier känsligare för djupa urladdningar. Av den anledningen ska man vara noggrannare med att undvika djupurladdningar om man använder startbatterier.

Just detta med känsligheten för djupurladdningar är egentligen (som jag ser det) enda orsaken till att man inte rekommenderar såna batterier till bilstereo, i övrgt går det minst lika bra att använda såna. Fast ifall man slarvar med att hålla koll på batteriets laddstatus så kommer det troligen att hålla väldigt begränsad tid, vilket betyder onödiga kostnader. smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
1 juni 2010
sätt 4000 på steget. 1000 på basen så spelar du lätt 140db, med en ok låda..

130db, spelar man ju med framsystemet tongue
t.ex. ett dls a6 och sedan en stryktålig bas för 1000 spänn.. gärna en pioneer spl bas t.ex. tål 3000wmax.. finns säkert beggade 12" på blocket.
Senast redigerat av pattilatti2 (1 juni 2010)

1 903 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
är väl nästan ett måste med extra batteri när man passerar 1000watt? hmm

För att minimera spänningsfall när man utnyttjar så mycket effekt, då är det lämpligt med extra batteri eller att man har ett ordentligt kraftigt batteri som original. Vettiga batterier på 60-70 Ah kostar omkring 1000-1500 spänn enligt en snabb koll på några ställen, det är kanske för mycket för din tänkta budget.

Är ditt ordinarie batteri i bra skick och inte alltför gammalt så kan du iof komplettera med ett hyfsat "vanligt" startbatteri, det bör duga till en början eftersom det är ett projekt. Senare när du får pengar över så kan du fixa ett bättre batteri om det verkar behövas.

Ett vanligt startbatteri ger oftast aningen "snabbare" ström än ett som tål många djupurladdningar (så kallade djupurladdningsbatterier eller dual purpose), däremot är startbatterier känsligare för djupa urladdningar. Av den anledningen ska man vara noggrannare med att undvika djupurladdningar om man använder startbatterier.

Just detta med känsligheten för djupurladdningar är egentligen (som jag ser det) enda orsaken till att man inte rekommenderar såna batterier till bilstereo, i övrgt går det minst lika bra att använda såna. Fast ifall man slarvar med att hålla koll på batteriets laddstatus så kommer det troligen att hålla väldigt begränsad tid, vilket betyder onödiga kostnader. smile

grejen är den att jag faktiskt har planer på att byta mitt batteri i vilket fall som eftersom jag misstänker att det är slitet (inte säker dock) finns en indikator på batteriet och den visar att batteriet är i bra skick, sen vet man ju inte hur tillförlitlig den är. Så om jag byter ut mitt ordinarie batteri så kommer det inte att ingå i budgeten för stereoprylarna smile vad rekomenderar du för batteri om jag bara ska ha ett batteri men gärna kunna spela när jag står stilla och endå få igång bilen tongue inte stå och spela några längre perioder men kanske en kvart eller 2 tongue

MVH

1 903 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
pattilatti2 skrev:

t.ex. ett dls a6 och sedan en stryktålig bas för 1000 spänn.. gärna en pioneer spl bas t.ex. tål 3000wmax.. finns säkert beggade 12" på blocket.

okejokej tongue e riktigt sugen på sinus live SL-A1500 smile frågan är bara vilken/vilka basar. är lite inne på Re audio SR15 som softis rekomenderade smile eller tror du att en sån pioneer som du rekomenderade spelar bättre? smile

MVH

2 914 Inlägg
1 juni 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
pattilatti2 skrev:

okejokej tongue e riktigt sugen på sinus live SL-A1500 smile frågan är bara vilken/vilka basar. är lite inne på Re audio SR15 som softis rekomenderade smile eller tror du att en sån pioneer som du rekomenderade spelar bättre? smile

MVH

köp hellre ett Audison SRx1D. varför?? jo bättre kontroll på basen,

http://cdr.jetshop.se/default.aspx
finns där.

1 903 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
pattilatti2 skrev:

MVH

köp hellre ett Audison SRx1D. varför?? jo bättre kontroll på basen,

http://cdr.jetshop.se/default.aspx
finns där.

mkt dyrare tyvärr hmm och jag tror ärligt talat inte att jag som fullkomlig nybörjare hör någon skillnad tongue

MVH

669 Inlägg
1 juni 2010
kör på sla 1500 å sr15" kommer låta kung!

21 761 Inlägg
1 juni 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
finns en indikator på batteriet och den visar att batteriet är i bra skick, sen vet man ju inte hur tillförlitlig den är.

Den visar bara hur det står till i med syravikten just den cellen, andra celler kan vara dåliga fastän indikatorn visar okej. smile

_Fredde_volvo_ skrev:
vad rekomenderar du för batteri om jag bara ska ha ett batteri men gärna kunna spela när jag står stilla och endå få igång bilen tongue inte stå och spela några längre perioder men kanske en kvart eller 2 tongue

Eftersom det batteriet inte ingår i budgeten så kan du välja ett rejält batteri, då har du en bra början. Några batterier som tål en del stryk är Banner Running Bull och Tudor High Tech, men det finns flera andra tillverkare och modeller som är lämpliga till bilstereo.

Jag brukar föreslå att sätta så stort batteri som ryms på batterihyllan, då har man ju utnyttjat den ordinarie batteriplatsen fullt ut. smile

1 903 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
snipercat skrev:

får hoppas det! smile gäller bara att hitta sakerna till vettiga priser. steget har ja hittat för 2500 nytt. men basen säljs inte längre verkar det som hmm så den får ja köpa begagnad eller ta en annan modell smile

MVH

1 903 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
finns en indikator på batteriet och den visar att batteriet är i bra skick, sen vet man ju inte hur tillförlitlig den är.

Den visar bara hur det står till i med syravikten just den cellen, andra celler kan vara dåliga fastän indikatorn visar okej. smile

_Fredde_volvo_ skrev:
vad rekomenderar du för batteri om jag bara ska ha ett batteri men gärna kunna spela när jag står stilla och endå få igång bilen tongue inte stå och spela några längre perioder men kanske en kvart eller 2 tongue

Eftersom det batteriet inte ingår i budgeten så kan du välja ett rejält batteri, då har du en bra början. Några batterier som tål en del stryk är Banner Running Bull och Tudor High Tech, men det finns flera andra tillverkare och modeller som är lämpliga till bilstereo.

Jag brukar föreslå att sätta så stort batteri som ryms på batterihyllan, då har man ju utnyttjat den ordinarie batteriplatsen fullt ut. smile

aha okej tongue

banner running bull har jag kollat lite på smile hur många amperetimmar ska det vara på minst för att va tillräckligt?

räcker detta även ifall jag har ytterligare ett steg på 200 watt? alltså sinus live SL-A1500 + ett 2kanals på 200watt max smile

MVH

21 761 Inlägg
1 juni 2010
När man pratar om "minst ett batteri per 1000 W" så brukar man nog mena ett bra 60-70 Ah som jag har förstått, men jag är inte absolut säker. Väljer du det mindre batteriet, dvs 70 Ah, så kan det räknas som ett bra 70 Ah. Har du råd och dessutom kan pressa ner det större 95 Ah så är det förstås ingen nackdel. smile

1 903 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
När man pratar om "minst ett batteri per 1000 W" så brukar man nog mena ett bra 60-70 Ah som jag har förstått, men jag är inte absolut säker. Väljer du det mindre batteriet, dvs 70 Ah, så kan det räknas som ett bra 70 Ah. Har du råd och dessutom kan pressa ner det större 95 Ah så är det förstås ingen nackdel. smile

aa okej, var inte så jättestor prisskillnad mellan 70Ah och 95Ah så om det stora får plats så får det ju bli det. skulle inte det räcka så får jag kombinera det med det som jag redan har nu tongue

MVH

21 761 Inlägg
1 juni 2010
Om ditt ordinarie batteri är så dåligt som du beskriver i inlägg #22, då hjälper det inte mycket att även använda det. 95 Ah Running Bull kommer att räcka en bra bit. smile

1 903 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om ditt ordinarie batteri är så dåligt som du beskriver i inlägg #22, då hjälper det inte mycket att även använda det. 95 Ah Running Bull kommer att räcka en bra bit. smile

aa okej, det blinkar inte mycket men man ser det ju om man anstränger sig även när bilen står på tomgång tongue
ja jag får hoppas det får plats bara. får ta och mäta imorgon och se om det passar smile

4 693 Inlägg
1 juni 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
snipercat skrev:

får hoppas det! smile gäller bara att hitta sakerna till vettiga priser. steget har ja hittat för 2500 nytt. men basen säljs inte längre verkar det som hmm så den får ja köpa begagnad eller ta en annan modell smile

MVH

Köpa begagnat brukar inte vara några som helst problem.
Allt jag äger och har (nästan allt) inom bilstereo är begagnat och det funkar kanoners! big_smile

OM du köper RE SR 15, se till att det är D2 modellen, dvs 2x2 ohm.
Annars får du inte ut så mycket pulver ur steget.

Sinus och RE går bevisligen att spela högt med.
Rätt låda så kommer du bli förvånad över hur högt det är wink

Och ett stort plus om du byter batteri till ett bättre, ström får man aldrig för mycket av. cool

Booyakasha!

Sök