3024
Sök

Projektarbete i skolan att spela högt! tips på basar/steg önskas.

21 761 Inlägg
2 juni 2010
Softis skrev:
Kan du inte kolla 75 liter med 150 cm2 port?
Den är beprövad iaf vad jag vet.

Glömde skriva att jag även kikade på den volymen och 30 cm lång 6" port. Teoretiskt sett tyckte jag att den inte spelade så väldgt djupt och därför räknade jag på en annan låda, men med tanke på att 75 liters låda med 6" port är testad så fungerar den ju i praktiken. smile

Teori är alltid teori, det får man inte glömma. wink

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Softis skrev:
pr0bz skrev:
Inte för att vara sån men..
Hur ska du få ihop 100timmar projektarbete?
leta bas/steg, Bygga låda + lite labbande,  och skriva arbete tar ju inte mer än 30-50 timmar om man gör det noga. Jag tycker att du ska utöka din budget med en tusing, så kan du dämpa bilen osv för att komma upp i mer timmar. Tänker bara på ditt betyg wink

Du var mig en jävlel att vara snabb... Eller så är det jag som är seg.

Byggde min låda och gjorde om lite i skuffen, tog från kl 14:00 till kl 22:30 hmm

30-50 TIMMAR skrev han, inte minuter. wink

Men tills TS då: Receptet låter bra, men hur du ska placera lådan och vrida/vinkla den lär väl ändå vara upp till dig? Annars blir det ju inget projekt. wink

jojo men tänkte ifall det fanns någon tumregel för hur man vänder lådan/placerar porten i en kombi bil smile
har sett många tävlingsbilar som har porten riktad mot taket så tänkte om det finns några speciella fördelar med det tongue

MVH

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 juni 2010
Det vanligaste är väl att man kör bas och port bakåt, men om du är ute efter att spela högt så kanske du kan tjäna nån tiondel på att spela båda uppåt, eller kanske bas bakåt och port uppåt eller nåt. Bara att testa och se! wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 903 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Det vanligaste är väl att man kör bas och port bakåt, men om du är ute efter att spela högt så kanske du kan tjäna nån tiondel på att spela båda uppåt, eller kanske bas bakåt och port uppåt eller nåt. Bara att testa och se! wink

okej, grejen är den att det kommer inte vara "bara" en låda utan lådan kommer va inbyggd i en större enhet i skuffen så det ser lite snyggt ut med smile detta innebär att ja inte kan vända och vrida på lådan som jag vill utan måste bestämma mig från början hur jag ska ha det tongue

MVH

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 juni 2010
Eller så bygger du en låda som du provar med först, sen när du vet vad som är bäst så bygger du den så. wink Alternativt att du bestämmer dig för nåt och kör på det, oavsett om du kanske skulle kunna tjäna lite på att ha den åt nåt annat håll. Är ju inte så jättekänsligt i en kombi.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 903 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Eller så bygger du en låda som du provar med först, sen när du vet vad som är bäst så bygger du den så. wink Alternativt att du bestämmer dig för nåt och kör på det, oavsett om du kanske skulle kunna tjäna lite på att ha den åt nåt annat håll. Är ju inte så jättekänsligt i en kombi.

aa okej, lat som jag är så lutar det nog åt det andra alternativet wink haha. smile tror nog att jag blir mer än nöjd hur jag än gör wink

297 Inlägg
3 juni 2010
ChriZtoffer skrev:

ingen kritik eller så, men jag har lärt mej att port och bas ALLTID ska sitta på samma baffel smile blir... ja va fan de hette, resonant kortslutning eller något i den stilen (behöver inte bli men risken ökar), nån mer insatt får gärna fylla i^^

Designer.
1 260 Inlägg
3 juni 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
ChriZtoffer skrev:

aa okej, lat som jag är så lutar det nog åt det andra alternativet wink haha. smile tror nog att jag blir mer än nöjd hur jag än gör wink

Bygg lådan testa uppåt och bakåt, sen när du hittat det som blir bäst så bygger du covers runt lådan bara?

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

4 693 Inlägg
3 juni 2010
Jonathan_lindgren skrev:
ChriZtoffer skrev:

ingen kritik eller så, men jag har lärt mej att port och bas ALLTID ska sitta på samma baffel smile blir... ja va fan de hette, resonant kortslutning eller något i den stilen (behöver inte bli men risken ökar), nån mer insatt får gärna fylla i^^

Ska man spela högt så blir det inte alltid bäst med port och bas på samma sida.

Sen tycker jag att man ska spela med port och bas bakåt i en kombi.
Låter bättre och ser bättre ut (min åsikt)

Booyakasha!

4 693 Inlägg
3 juni 2010
Drönirettab skrev:
Softis skrev:
Kan du inte kolla 75 liter med 150 cm2 port?
Den är beprövad iaf vad jag vet.

Glömde skriva att jag även kikade på den volymen och 30 cm lång 6" port. Teoretiskt sett tyckte jag att den inte spelade så väldgt djupt och därför räknade jag på en annan låda, men med tanke på att 75 liters låda med 6" port är testad så fungerar den ju i praktiken. smile

Teori är alltid teori, det får man inte glömma. wink

Orglådan är till 2 basar, 150 liter med en 300 cm2 port på 30 cm
Så det borde väl bli 75 liter, 150 cm2 port, 30 cm lång till en bas?

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 juni 2010
Jonathan_lindgren skrev:
ChriZtoffer skrev:

Ja rent generellt kan man säga att det är så, men när man håller på och jagar dB så är inget som det ska eller verkar. wink Så för att få ut mesta möjliga då måste man testa! Men om man bara vill ha en låda som spelar skapligt högt och snyggt i en kombi så kör man bas/ar och port/ar bakåt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

297 Inlägg
4 juni 2010
ChriZtoffer skrev:
Jonathan_lindgren skrev:
ChriZtoffer skrev:

Ja rent generellt kan man säga att det är så, men när man håller på och jagar dB så är inget som det ska eller verkar. wink Så för att få ut mesta möjliga då måste man testa! Men om man bara vill ha en låda som spelar skapligt högt och snyggt i en kombi så kör man bas/ar och port/ar bakåt.

man lär av sina misstag heter det va wink men db jagandet i bilar lämnar jag dock till andra att göra misstag i^^

626 Inlägg
5 juni 2010
vad ska du köra med för högtalare i dörrarna? steg till dom med? smile

för att bli gammal och vis, måste man vara ung och galen!

1 903 Inlägg
6 juni 2010
Trådstartare
hinowa skrev:

kommer troligtvis bli kicker-koaxialer som jag driver på stereon smile sen eventuellt ett kitsystem längre in i framtiden om jag inte blir helt nöjd smile

MVH

2 914 Inlägg
6 juni 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
hinowa skrev:

kommer troligtvis bli kicker-koaxialer som jag driver på stereon smile sen eventuellt ett kitsystem längre in i framtiden om jag inte blir helt nöjd smile

MVH

köp hellre steg åt dom du har nu,

1 903 Inlägg
6 juni 2010
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
hinowa skrev:

MVH

köp hellre steg åt dom du har nu,

dom jag har nu är original? och dom ska ja inte ha kvar i vilket fall som tongue

MVH

Sök