"Pioneer PRS-D2000SPL" och "JBL GTO1204BP-D" Kondensator och kabelrekommendation sökes.

Hefal noob
4 juni 2010 · 112 Inlägg

Hej, tog studenten idag och släkten kastar numera cash på mig. På väg hem från plugget så drog jag på som f*n så säkringen på min 21mm2 lina rök direkt. Skulle nu behöva hjälp med vilken kondensator och vilket kabelkit som passar mig bäst. Skulle också vilja tillägga att lådan ska bytas ut inom en snar framtid för att blir ersatt med något i Kickers L7 -serie eller värre, så grejerna ska vara glada när lådan bytes också.

Länk till steg:                          http://www.mds.se/sv/product/955/Pioneer-PRSD2000SPL
Länk till nuvarande bas:         http://www.avd.se/showproduct2.php?id=& … product=74
Länk till framtida bas (två):     http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=16651

Hittade några bra kampanj produkter här:
kabel:                http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=230
konding:            http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=239 (Vet att det är mycket med 3 farad, men finns det egentligen några nackdelar?)

Tack på förhand!
Mvh Henke

Senast redigerat av Hefal (4 juni 2010)

-lärling :)
Leo86
4 juni 2010 · 1 468 Inlägg

varför kondensator? släng in ett extra batteri i stället. skulle JAG ha gjort i stället. smile

max_k
4 juni 2010 · 194 Inlägg

Varför rekommenderar nästan ingen en kondensator? Mycket lättare att slänga i en kondensator känns det som. Och om man bara vill ha bort blinkande ljus i bilen borde väll de räcka gott?

BMW 330xia (2006)
_DamnIt R1 driver!
4 juni 2010 · 5 128 Inlägg

max_k skrev:
Varför rekommenderar nästan ingen en kondensator? Mycket lättare att slänga i en kondensator känns det som. Och om man bara vill ha bort blinkande ljus i bilen borde väll de räcka gott?

Varför försöka dölja ett fel, när man kan åtgärda det istället?

Hefal noob
4 juni 2010 · 112 Inlägg

Den här diskussionen uppstår alltid. Jag har inte pengar till ett nytt batteri och vill inte ha ett extra pga vikt/plats. Så därför frågar jag efter just en kondensator istället. Kommer dessutom byta ut batteriet längre fram. Ska jag fimpa kondingen när jag senare byter upp mitt batteri eller?

Mvh Henke

-lärling :)
max_k
4 juni 2010 · 194 Inlägg

_DamnIt skrev:

max_k skrev:
Varför rekommenderar nästan ingen en kondensator? Mycket lättare att slänga i en kondensator känns det som. Och om man bara vill ha bort blinkande ljus i bilen borde väll de räcka gott?

Varför försöka dölja ett fel, när man kan åtgärda det istället?

Okej. Men varför brukar man se kondesatorer i seriösare byggen?

BMW 330xia (2006)
Leo86
4 juni 2010 · 1 468 Inlägg

max_k skrev:

_DamnIt skrev:

max_k skrev:
Varför rekommenderar nästan ingen en kondensator? Mycket lättare att slänga i en kondensator känns det som. Och om man bara vill ha bort blinkande ljus i bilen borde väll de räcka gott?

Varför försöka dölja ett fel, när man kan åtgärda det istället?

Okej. Men varför brukar man se kondesatorer i seriösare byggen?

för att det är snyggt till show då dom har många lampor som blinkar osv. men ingen tävlande som tävlar på RIKTIGT använder sig av det då dom gärna inte vill ha fusk effekt som tar bort blinkande lampor i taket o tar ett till batteri i stället tongue. det är därför jag inte använder konding. vet inte om någon annan har en annan motivering riktigt.

On topic.

OM du nu MÅSTE använda dig av konding så kör den du hitta då den kommer duga till att få lamporna o sluta blinka.Men dock inget o rekomendera o använda en konding. du kan juh få tag i relativa 55ah batterier för 500-ringen. billigare än kondingen wink

smile

Senast redigerat av Leo86 (4 juni 2010)

Lonefox Bad music kills good sound
4 juni 2010 · 7 241 Inlägg

Lägg pengarna du tänkte lägga på kondensatorn på ett bättre laddkablage mellan generator och batteri istället.
Det gör mer nytta....

Och med tanke på att steget är avsäkrat med 300A så förstår jag om din säkring gick på din 21mm2-kabel.
Går man på EMMAs regelverk skall du ha 95mm2 bara till det steget då den kabeln får säkras av med 300A, din nuvarande kabel får säkras av med 100A enligt samma tabell.

Så ja mitt råd är helt enkelt.....gör om gör rätt.
Ledsen för den taskiga attityden här just nu men lägg dina pengar på KABLAR i nuläget.
Både nya till steget och nya mellan generator och batteri.
Framförallt laddkablaget från generatorn göt mer nytta än en kondensator i längden.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
4 juni 2010 · 21 761 Inlägg

Steget ger ut 2000 WRMS i 1 Ohm vid 14,4 V matningsspänning och arbetar i klass D, verkningsgraden på såna steg kan ligga på 70% eller mer. Räknat på 70% så blir den teoretiska förbrukningen vid full RMS-effekt ca 198 A, vilket gör att 50 mm2 kabel räcker till. smile

Hefal noob
4 juni 2010 · 112 Inlägg

Okej, om jag nu blir av med problemet med blinkande lampor så kan jag lägga ut mera pengar till ett batteri. Skulle detta lösa det?

Batteri:     http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=199
Kabelkit:   http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=230

Mvh

-lärling :)
Leo86
4 juni 2010 · 1 468 Inlägg

Hefal skrev:
Okej, om jag nu blir av med problemet med blinkande lampor så kan jag lägga ut mera pengar till ett batteri. Skulle detta lösa det?

Batteri:     http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=199
Kabelkit:   http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=230

Mvh

Ja det räcker. försök ha 50 kvadrat mellan båda batterierna o steget. då ska det funka kalas utan blinkande lampor osv smile

valstadkillen
4 juni 2010 · 1 523 Inlägg

tänkte precis skriva att det kabel storleken e jättedåligt till det steget tongue

Peugeot 207 (2006)
Lonefox Bad music kills good sound
4 juni 2010 · 7 241 Inlägg

Se till att även byta laddkablaget......

Men med tanke på 2KW ut ur steget så slukar det likväl en hel dle ström (runt 200A påpekade Dröni) vilket gör att man MÅSTE ha en bra strömförsörjning i vilket fall.

Blinkade ljus blir du inte av med fullt ut förrän du matchar upp strömförsörjningen. Inga kondensatorer i världen kan påverka detta faktum.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Hefal noob
5 juni 2010 · 112 Inlägg

Som jag har förstått det så ska jag även ha kvar originalbatteriet i bilen när jag fått det nya. Det är jag inte så förtjust i...
Räcker det inte om jag byter ut batteriet och förstärker kretsen mellan originalgeneratorn och batteriet samt byter kablar till 50mm2?

Mvh Henke

-lärling :)
DJchaoz
5 juni 2010 · 181 Inlägg

Hej. Tänker vara lite tråkig här och bara kopiera in info. hehe.. Men som sagt släng i så grov och fin kabel överallt som har med strömmen o göra. För att säga det enkelt med.

Att koppla in ett extrabatteri i bilen gör man om man vill kunna spela på sin
stereoanläggning längre utan att behöva ha motorn i gång. Men ett extrabatteri
ökar också lasten som generatorn måste strömförsörja när motorn är igång,
det innebär mindre ström till stereon när motorn är igång. Även ett fullladdat
batteri drar flera Ampere, och att montera extrabatterier i bilen hjälper inte till
annat än när motorn är avslagen. För den som vill förbättra strömkapaciteten
till sin stereoanläggning när motorn är igång är det två logiska valen en högeffektgenerator
samt en eller flera kondensatorer intill slutstegen. För den som
vill kunna utöka sin speltid men motorn avslagen kan givetvis komplettera
med extrabatteri.

Saxat från en gammal bibel. Gör inte det dåligt för det. smile

Nissan 200sx S14A "Reaper" (1998)
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
5 juni 2010 · 2 009 Inlägg

Inte enbart sant då det inte bara är ampere timmar man är ute efter.....
Utan även snabbheten och att strömmen finns för tillfället.
Så har du väldigt kraftiga saker så kvittar det hur bra generator du har för den klarar varken ladda batteriet tillräckligt eller förse slutsteget med ström....
Men detta är ju relativt då beroende på hur mycke laster du har.... I detta fall då slutsteg...

Till trådskaparen..... Börja i rätt ände och dra in ordentliga kablar i bilen....
Batteri är nr2 i länken...
Som sagt riktiga kablar till att börja med..

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Hefal noob
5 juni 2010 · 112 Inlägg

Jag har råd med både batteriet och 50mm2 kabelkittet, bekräftar alltid med människor som vet mer än jag innan jag köper. Så vad säger ni? Är ett nytt batteri som jag sedan ersätter med det gamla i motorrummet ett bra köp? Lägger sedan det gamla på hyllan, tänker inte ha två batterier i bilen.
Och hur är det, är 50mm2 kabel bra även när jag byter upp basen?

Mvh Henke

-lärling :)
max_k
5 juni 2010 · 194 Inlägg

50mm2 räcker till de mesta! Och om du ska ha 2st batterier i serie så ska de vara i likvärdigt skick. Har du ett uselt och ett sprillans nytt kommer de nya inte prestera bättre än de gamla..

Men 50mm2 kabel, uppgraderat batteri samt att du gör "The big 3" så räcker de garanterat!

http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc En bra video hur man gör The big 3

BMW 330xia (2006)
Drönirettab
5 juni 2010 · 21 761 Inlägg

50 mm2 kabel kommer att räcka till även när du byter till dubbla Kicker L7, däremot är jag tveksam till att du kan spela mycket högt utan blinkningar om du bara har ett batteri i bilen. Visserligen är Banner Running Bull ett bra batteri, men om du spelar riktigt högt med de nya basarna så kommer steget att dra så pass mycket ström att batteriet kanske ändå blir för klent. smile

Detta är förstås bara vad jag tror, har ju inte testat själv.

Hefal noob
5 juni 2010 · 112 Inlägg

Tack för hjälpen, ska beställa ett banner - running bull batteri och 50mm2 kabel snart smile Så om någon känner till en bättre sida för de två produkterna än www.blekingebilradio.se så skriv gärna här...

Mvh Henke

-lärling :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang