Vad gör en saab 9-3 med ett steg 1 225hk, från 0-100?

Memme I'am AWESOME..
6 juni 2010 · 2 783 Inlägg

Tjenare.

Ska lämna in bilen i veckan eller nästa igen för att trimma den.. Men saken är de, vad gör en Saab 9-3 orignalt med 185 hk 0-100 ?

Och eftertrimmet då med 225hk, 0-100 ?

Någon som vet detta?

Har googlat men har inte lyckas hittat ngt!

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Falcy
6 juni 2010 · 193 Inlägg

Du har ju själv skrivit " 0-100 på 8 något " på din bilbeskrivning smile Det tror jag iofs inte stämmer, men lite glädjesiffror är kanske roligt?
"8 något" kanske du kan närma dig om du får in 225hk.

Problemet med trimmade Saabar är växellådorna/kopplingen(om det är orginal prylar), 0-100km/h är inte deras starka sida.

Jag försökte mig på en seriös mätning i förra veckan, 0-100km/h. Däcken spinner i 1:an och 2:an även om det är torra vägar, vilket gör att tiderna blir dåliga. Intressantare är rullande tider, typ 80-120km/h etc eftersom man oftast använder just det vid bl.a omkörningar.

Ska man ha 230hk+ till någon nytta från stillastående, så måste man ha en diff.

Jag fick för övrigt 8.1s, 0-100km/h på min kärra. Det går alltid att finslipa växlingarna lite. Men att överföra kraften ner i backen utan hjulspinn är nästan omöjligt utan diff på dem här bilarna, om man börjar gå över 230hk+. Dessutom var vägbanan jag testade på väldigt spårig och med mina relativt breda däck fick jag jobba hårt med ratten. Inte bra alls.

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.
Saab 9-5 2.3t "Spritskåpet" (2001)
Pendulum
6 juni 2010 · 1 298 Inlägg

Håller med ovanstående talare och kan lägga till att min 9-3 Aero med 205hk original enligt teknikens värld avverkar 0-100 på 7,3 sekunder. Detta borde vara något trovärdigare eftersom teknikens värld bör använda beprövad utrustning. Min är nu chippad och vad den gör 0-100 på nu har jag ingen aning om, 7sek? smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Kax
6 juni 2010 · 206 Inlägg

0-100 är ju allt som oftast ganska ointressant..

Memme I'am AWESOME..
6 juni 2010 · 2 783 Inlägg

Jo men kanske lite dump 0-100 kom jag på. Då saabarna laddar ju inte fullt i 1-2an om jag inte har fel?
Men vad kan den då ligga på mellan 70-120 ?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Kax
6 juni 2010 · 206 Inlägg

80-120 4,6sek steg 1
80-120 5,1sek original

enl. bsr

Memme I'am AWESOME..
6 juni 2010 · 2 783 Inlägg

Tack Kax! smile

Då blir de inläming nästa vecka när skattepengarna kommer, smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Kax
6 juni 2010 · 206 Inlägg

vart ska du trimma den?

demk
6 juni 2010 · 680 Inlägg

Kax skrev:
vart ska du trimma den?

vf skall man inte smile

BMW 320 cab "bimmer cab" (2000)
BMW 525ia "bowlingbilen" (2001)
Kax
6 juni 2010 · 206 Inlägg

demk skrev:

Kax skrev:
vart ska du trimma den?

vf skall man inte smile

va?

kwansa Hmm, vet inte?
6 juni 2010 · 1 775 Inlägg

gissar på att du börjar närma dig 7sekunder med 225hk med helt perfekta förhållanden och en prima växellåda wink

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Stefan Elg Saab Viggen MC Yellow
6 juni 2010 · 329 Inlägg

Rekomenderar MapTun om du skall trimma!  Dom kan Saab.

/Stefan

Sketstopp24v STREETRACER
6 juni 2010 · 892 Inlägg

jag brukar alltid räkna 80-150km/H

min gör 5-6sek där iaf.. 

80-200km/h brukar väl vara det enda som går att köra med en saab för att få vettiga tider wink innan dess spinner det juh GARANTERAT wink

Bmc Crew
Falcy
6 juni 2010 · 193 Inlägg

Memme skrev:
Då blir de inläming nästa vecka när skattepengarna kommer, smile

Lämna in? Idag trimmar man väl själv hemma, antingen med egna program eller dosor i OBD-uttaget.
Lämna in gör man väl om man ska få en individuell mappning osv.

Vad du än gör, kör inte med BSR.

Någon har nämnt MapTun och deras rykte är gott, jag har inte i detalj tittat på deras mjukvaror men om jag var tvungen att välja mellan de 3-4st stora firmor som finns, så hade mitt val landat hos MapTun.
BSR's program har jag sett. yikes
Har PPC-dosan med Steg 1 och Steg 3 av BSR. Skulle aldrig lägga in den mjukvaran igen alltså.

Sketstopp24v skrev:
jag brukar alltid räkna 80-150km/H
min gör 5-6sek där iaf..

Med 3:an eller?

Senast redigerat av Falcy (6 juni 2010)

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.
Saab 9-5 2.3t "Spritskåpet" (2001)
Kax
6 juni 2010 · 206 Inlägg

Falcy skrev:

Memme skrev:
Då blir de inläming nästa vecka när skattepengarna kommer, smile

Lämna in? Idag trimmar man väl själv hemma, antingen med egna program eller dosor i OBD-uttaget.
Lämna in gör man väl om man ska få en individuell mappning osv.

Vad du än gör, kör inte med BSR.

Någon har nämnt MapTun och deras rykte är gott, jag har inte i detalj tittat på deras mjukvaror men om jag var tvungen att välja mellan de 3-4st stora firmor som finns, så hade mitt val landat hos MapTun.
BSR's program har jag sett. yikes
Har PPC-dosan med Steg 1 och Steg 3 av BSR. Skulle aldrig lägga in den mjukvaran igen alltså.

Sketstopp24v skrev:
jag brukar alltid räkna 80-150km/H
min gör 5-6sek där iaf..

Med 3:an eller?

Håller med, inte BSR!

Ska man trimma på Trollspeed, speedparts eller nordic så får man antingen åka dit eller skicka boxen.
Att åka till trimfirman är att föredra, då provkör dom ju bilen innan. Att trimma en bil som inte mår bra är ingen bra mix.

Memme I'am AWESOME..
6 juni 2010 · 2 783 Inlägg

Ska faktiskt testa ett ställe som håller på med saab bilar, trim + eco e85.. smile

Något som heter Coustum Cab och ligger i Hasslarp utanför Helsingborg! smile


http://www.customcab.se/ <--- Dom verkar ändå seriösa, pratat lite med ägaren m.m

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Falcy
6 juni 2010 · 193 Inlägg

Aero_Boy skrev:
HAHAHAH!!!!  Andras i från customcab... lycka till.. HAHAHAHAH! ! ! ! ! !!

Utveckla gärna lite mer vad du menar? *nyfiken*

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.
Saab 9-5 2.3t "Spritskåpet" (2001)
olof102
6 juni 2010 · 342 Inlägg

Jag vill inte heller mena något negativt men har haft två bilar för steg 1 chippning hos Andras. Första rykte som ett gammalt ånglok vid acceleration på höga växlar efter chippningen.
Andra slängde ut en check engine lampa och dessutom när Andras kom tillbaka efter provkörningen hängde avgasröret löst och slog i underredet så det klonkar i hela bilen.

Bad om att få återställt då det kändes säkrare.

Memme I'am AWESOME..
6 juni 2010 · 2 783 Inlägg

Aeroboy, så du rekommedera mig att skita i det med andra ord? smile Har även fått PM om olika saker så man känner nog att man ska passa sig för detta. smile..

Är även sugen på att sätta i ett Nordic UHR (2900), men vet inte hur man kan sätta i chipet? Någon nere i skånn som skulle kunna hjälpa mig i såna fall?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
olof102
6 juni 2010 · 342 Inlägg

Memme skrev:
Aeroboy, så du rekommedera mig att skita i det med andra ord? smile Har även fått PM om olika saker så man känner nog att man ska passa sig för detta. smile..

Är även sugen på att sätta i ett Nordic UHR (2900), men vet inte hur man kan sätta i chipet? Någon nere i skånn som skulle kunna hjälpa mig i såna fall?

Om du får en styrbox från Nordic för 2900 SEK så hade jag inte tvekat en sekund.

Att byta styrbox är jättelätt. Kan du byta en glödlampa i ljusstaken så kan du byta styrbox.
Enklast är om du plockar ner handskfacket, det sitter med ett par torx skruvar och en 10 (?)mm bult.

Sen ser du hur du gör wink

Senast redigerat av olof102 (6 juni 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang