Vad gör en saab 9-3 med ett steg 1 225hk, från 0-100?

Memme I'am AWESOME..
6 juni 2010 · 2 783 Inlägg

Blir nog att vänta lite med trimet tror jag smile...

Ska köra på heltoning och sportstolar istället, sen trim smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Falcy
6 juni 2010 · 193 Inlägg

Aero_Boy skrev:
jag menar inget negativt om Andras... har sj haft min bil där, men typ första gången man åker ditt så förväntar mig sig en typ meckar verkstad.. men han meckar hemma i sitt garage... visst han är en mkt seriös å trevlig kille.... men jag blev lite sne på han när jag skulle hämta min bil... för han hade inte gjort allt jag bad han om !

Tack för svaret, jag var bara nyfiken då jag såg att killen visade en liten bild av ett berömt Trionic-program på hemsidan. wink "Hemma-meck deluxe", helt rätt och kan bli hur bra som helst!

Aero_Boy skrev:
heltoning,  även fram ???  jag fick dra av mina för 2v sedan hos SBP ! ! !  =/

Heltoning är helrätt smile
Men inte godkänt, som sagt. Detta har diskuterats förr, så det behöver vi inte ta i den här tråden också.
Det är inte godkänt med någon film på främre sidorutor, möjligen en genomskinlig, men då missar man ju hela syftet ändå.

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.
Saab 9-5 2.3t "Spritskåpet" (2001)
Memme I'am AWESOME..
6 juni 2010 · 2 783 Inlägg

OT

Aero_Boy, aa hela vägen fram.. smile Så jälva fint, bilen är även nybes därav smile hahaha..
Jo jag tyckte väl att man såg in i bilen dom senaste träffarna efter du drog polarens farsa V70 2.5T för några träffar sedan! smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Lowpass
6 juni 2010 · 1 224 Inlägg

Tänkte låna tråden lite eftersom att ni var inne på de olika leverantörerna på "chip".
Någon som vet något om Ferritas programvaror? Väldigt tacksam för svar!

i-vtec Do you?
Ekis!
6 juni 2010 · 1 210 Inlägg

Aero_Boy skrev:

Memme skrev:
Blir nog att vänta lite med trimet tror jag smile...

Ska köra på heltoning och sportstolar istället, sen trim smile

heltoning,  även fram ???  jag fick dra av mina för 2v sedan hos SBP ! ! !  =/

Du verkar vara en jätte positiv människa du! wink

Memme I'am AWESOME..
6 juni 2010 · 2 783 Inlägg

Aero_Boy skrev:

Memme skrev:
OT

Aero_Boy, aa hela vägen fram.. smile Så jälva fint, bilen är även nybes därav smile hahaha..
Jo jag tyckte väl att man såg in i bilen dom senaste träffarna efter du drog polarens farsa V70 2.5T för några träffar sedan! smile

heheh...!!  detta är på min gamla 9-5 ej 9-3..!!!  =P  var var du i kväll ???

Äsch sitter på jobbet, men lär komma på Onsdag om allt går bra! Hoppas att Skattepengarna kommer tidigt så smile, så kanske till den 13 söndagen eller Onsdagen därefter så är toning och stolarna på plats! smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Falcy
6 juni 2010 · 193 Inlägg

Mazda6sex skrev:
Någon som vet något om Ferritas programvaror? Väldigt tacksam för svar!

Nope, jag vet nog inte mycket mer än dig, troligen wink
Syftar du på trim till din Mazda6 så vet du troligen hur svårt och dyrt det kan vara att trimma en sugis.

Men du kanske kan räkna med 15-20hk, samt 20-30Nm.
Vet inte vad det kostar men troligen gör du bättre i att spara pengarna till andra projekt.

Lycka till och din bil såg fräsch ut, trots att det är en Japan wink

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.
Saab 9-5 2.3t "Spritskåpet" (2001)
Memme I'am AWESOME..
6 juni 2010 · 2 783 Inlägg

Passar på att fråga här ändå,

Någon som har någon anning om storleken på Speedparts "sportstolar"? smile i breedd å längd?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Memme I'am AWESOME..
7 juni 2010 · 2 783 Inlägg

Men wtf, tongue .. Jag jobbar natt ffs ^^..

å undra om storleken på deras sportstolar passar!tongue ^^ Orka starta en ny tråd för de, tongue fö dom finns inte ens med på deras hemsida :S

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
monno Elektriker
7 juni 2010 · 718 Inlägg

Varför denna kritik mot bsr? Vad är det dom gör er så negativ mot dom? Min bil funkar då klockrent i alla fall? (steg 3)

Som att kasta vatten i sjön.
Lowpass
7 juni 2010 · 1 224 Inlägg

Falcy skrev:

Mazda6sex skrev:
Någon som vet något om Ferritas programvaror? Väldigt tacksam för svar!

Nope, jag vet nog inte mycket mer än dig, troligen wink
Syftar du på trim till din Mazda6 så vet du troligen hur svårt och dyrt det kan vara att trimma en sugis.

Men du kanske kan räkna med 15-20hk, samt 20-30Nm.
Vet inte vad det kostar men troligen gör du bättre i att spara pengarna till andra projekt.

Lycka till och din bil såg fräsch ut, trots att det är en Japan wink

20 hästar ska det ge enligt dem. Jo men skulle vara kul att få det lilla extra ur den.

Tackar! haha!

i-vtec Do you?
Falcy
7 juni 2010 · 193 Inlägg

monno skrev:
Varför denna kritik mot bsr? Vad är det dom gör er så negativ mot dom? Min bil funkar då klockrent i alla fall? (steg 3)

Kritiken som jag nämnde gäller endast den mjukvara jag har sett och i synnerhet deras Steg 3. Och det gäller då för Saab 9-5 2.3t.(185hk, MY01)

Någon annan mjukvara, oavsett bilmärke eller modell, tänker jag inte uttala mig om.
Jag får dock känslan av att BSR gör bättre mjukvaror till Volvo än till Saab, men det är bara en "feeling" jag har och den kan vara helt fel. wink

Ska också tillägga att det är möjligt, men inte troligt, att mjukvaran från BSR har blivit bättre, det är över 1år sedan nu som jag testade BSR.

Vilken bil har du som det fungerar "klockrent" på? Och hur vet du att det fungerar klockrent?


Min bil gick också jättebra, frågan är bara hur länge den hade gjort det om jag kört vidare.
1.1bar ladd. Inte mycket kan tyckas, givetvis beroende på bil, och på en 9-5 2.3t med org. turbo är det inte speciellt nyttigt.
100-tals spikningar och knack på varje cylinder, detta trots nedställd knackdetektering i deras mjukvara roll. Och detta på bara någon vecka med fullgas och tester.
Detta är bara ett par grejer, av många, som syntes i deras minst sagt dåliga Steg 3 mjukvara.

Då kanske någon säger, din bil är/var inte frisk.


Då säger jag såhär: Jag har inte ens 20 spikningar eller knack i månaden nu, trots att knackdetekteringen nu är återställd som den ska vara och trots upprepade fullgasrepor.
Laddar max 0.9, med momentbegränsningen där den ska vara.
Kan säga att jag idag tycker att bilen går betydligt bättre än med BSR's Steg 3 och deras uppskattade 260hk big_smile
Dessutom är jag innanför gränsen för vad min hårdvara idag bör tåla, men det vet man ju aldrig säkert wink

Min slutsats är:
BSR säljer Steg 3 till 9-5 2.3t(MY01) @260hk/425Nm.
Då ligger man över gränsen eller farligt nära för vad turbo och koppling/låda klarar, så enkelt är det = OSERIÖST. Sen att siffrorna är mer glädjesiffror, än korrekta, må så vara men det gör inte saken bättre.

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.
Saab 9-5 2.3t "Spritskåpet" (2001)
monno Elektriker
7 juni 2010 · 718 Inlägg

Falcy: Har en Saab 93 2.0T AERO -00, har då inte upplevt några problem.

Nu är jag inte lika kunnig som dig så vad vet jag, men att den skulle råkat ut för några knackningar kan ja då inte påstå.
Enda jag egentligen ha reagerat på är att "laddluftsmätaren" eller vad det heter i en saab? Att den inte laddar lika mycket alla gånger. Å vet inte hur jag ska kolla upp det egentligen för om man kopplar in en laddtrycksmätare så funkar ju T7 så på vis att den laddar olika mycket så.. aja:P Ser väl om det rasar;)

Som att kasta vatten i sjön.
Falcy
7 juni 2010 · 193 Inlägg

monno skrev:
Falcy: Har en Saab 93 2.0T AERO -00, har då inte upplevt några problem.

Nej fast "problemen" är svåra att se innan det är försent, och har man inte sett mjukvaran och kan köra lite tester på den, så är det svårt att veta hur väl den fungerar med respektive hårdvara och bil. Sen är det inte alltid mjukvarans fel om något rasar heller, det säger jag absolut inte!
Men man ser rätt snabbt om mjukvaran är någerlunda seriös eller inte och kan då dra vissa slutsatser.

Du har väl dessutom en större turbo(TD04?) i och med att du har Aeron och på ditt Steg 3 plockar BSR ut nästan lika mycket som på en vanlig 9-5 2.3t, vilket ju säger sig självt att mjukvaran till din Aero är betydligt mer inom gränserna för vad hårdvaran klarar, iaf vad det gäller turbon.

IC'n är väl, tror jag, lite vekare på 9-3 än 9-5, det gäller även för 9-3 Aeron, därav kanske den inte orkar ladda lika mycket efter ett par fullgas?

Men återigen, jag vill helst inte kommentera någon annan mjukvara än den jag själv har använt och sett LIVE in action. Så egentligen borde jag inte dra alla BSR-program över en kam, men det är lätt gjort när man ser hur illa det kan se ut. Kan man inte behålla org. knackdetektering någerlunda utan är tvungen att sänka den så mycket, för att det ska fungera utan CE-blink, ska man inte ägna sig åt sånt här.

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.
Saab 9-5 2.3t "Spritskåpet" (2001)
monno Elektriker
7 juni 2010 · 718 Inlägg

A okok, du verkar kunnig så jag säger nog ingenting ja:P

Jo ICarna på 93 är väl lite fjatiga har ja för mig, plast sidor å skit bland annat.

Å jo är ju större turbo på aero än på 185hk versionerna.

Som att kasta vatten i sjön.
MrJR
8 juni 2010 · 62 Inlägg

runt 7 sec

Memme I'am AWESOME..
19 juni 2010 · 2 783 Inlägg

Kax skrev:
80-120 4,6sek steg 1
80-120 5,1sek original

enl. bsr

Wtf, undra om det stämmer!

När jag körde från 70-120 så blev de 8.1 sek tongue? hahahahaha -  mobiltid.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
monno Elektriker
19 juni 2010 · 718 Inlägg

jo men då kan du börja med att räkna bort tiden de tar att reagera och trycka på start och stopp;)
Sen gäller det ju att du kört på samma växel som bsr gjort vid sina mätningar? Dom har ju på hemsidan exakt hur dom gör sina acc test.

Som att kasta vatten i sjön.
Le1no
12 mars 2014 · 72 Inlägg

Falcy skrev:

monno skrev:
Falcy: Har en Saab 93 2.0T AERO -00, har då inte upplevt några problem.

Nej fast "problemen" är svåra att se innan det är försent, och har man inte sett mjukvaran och kan köra lite tester på den, så är det svårt att veta hur väl den fungerar med respektive hårdvara och bil. Sen är det inte alltid mjukvarans fel om något rasar heller, det säger jag absolut inte!
Men man ser rätt snabbt om mjukvaran är någerlunda seriös eller inte och kan då dra vissa slutsatser.

Du har väl dessutom en större turbo(TD04?) i och med att du har Aeron och på ditt Steg 3 plockar BSR ut nästan lika mycket som på en vanlig 9-5 2.3t, vilket ju säger sig självt att mjukvaran till din Aero är betydligt mer inom gränserna för vad hårdvaran klarar, iaf vad det gäller turbon.

IC'n är väl, tror jag, lite vekare på 9-3 än 9-5, det gäller även för 9-3 Aeron, därav kanske den inte orkar ladda lika mycket efter ett par fullgas?

Men återigen, jag vill helst inte kommentera någon annan mjukvara än den jag själv har använt och sett LIVE in action. Så egentligen borde jag inte dra alla BSR-program över en kam, men det är lätt gjort när man ser hur illa det kan se ut. Kan man inte behålla org. knackdetektering någerlunda utan är tvungen att sänka den så mycket, för att det ska fungera utan CE-blink, ska man inte ägna sig åt sånt här.

du låter jävligt kunnig men saken är den att ingen här har nämnt mil elr ingen kan veta hur tidigare ägare kört med bilen dom är ju förfan 10-15 år gamla bilar så absolut ingeting har med saker o ting o göra hur många spikningar du har per 1000 rpm de räcker med att en fd ägare inte nollställt vissa fel så kan den lura flera givare  som ger felmarginaler som i värsta fall kan vara 20% "limp mode" jag hade en 9-3 aero för ett tag sen och den funkade felfritt med bsr steg 2 i ca 5000 mil och då hade den fått sina 20 000 på trippen, men men man kan ju fortsätta hur länge som hälst de är som politik, jag tycker bara till nästa läsare som antagligen får upp detta på google att jämföra jävligt noga innan man bestämmer sig, många kör glädjesiffror  och andra gör inte de men map tun har jag märkt många som man börjat trycka i röven som matat där efter BLÅRYKER, så visst grejjerna kanske funkar bra i 1-2 år men sen då? inget jag gjort på min bil. tack för mig lycka till!

Gizmojohan
12 mars 2014 · 3 295 Inlägg

Le1no skrev:

Falcy skrev:

monno skrev:
Falcy: Har en Saab 93 2.0T AERO -00, har då inte upplevt några problem.

Nej fast "problemen" är svåra att se innan det är försent, och har man inte sett mjukvaran och kan köra lite tester på den, så är det svårt att veta hur väl den fungerar med respektive hårdvara och bil. Sen är det inte alltid mjukvarans fel om något rasar heller, det säger jag absolut inte!
Men man ser rätt snabbt om mjukvaran är någerlunda seriös eller inte och kan då dra vissa slutsatser.

Du har väl dessutom en större turbo(TD04?) i och med att du har Aeron och på ditt Steg 3 plockar BSR ut nästan lika mycket som på en vanlig 9-5 2.3t, vilket ju säger sig självt att mjukvaran till din Aero är betydligt mer inom gränserna för vad hårdvaran klarar, iaf vad det gäller turbon.

IC'n är väl, tror jag, lite vekare på 9-3 än 9-5, det gäller även för 9-3 Aeron, därav kanske den inte orkar ladda lika mycket efter ett par fullgas?

Men återigen, jag vill helst inte kommentera någon annan mjukvara än den jag själv har använt och sett LIVE in action. Så egentligen borde jag inte dra alla BSR-program över en kam, men det är lätt gjort när man ser hur illa det kan se ut. Kan man inte behålla org. knackdetektering någerlunda utan är tvungen att sänka den så mycket, för att det ska fungera utan CE-blink, ska man inte ägna sig åt sånt här.

du låter jävligt kunnig men saken är den att ingen här har nämnt mil elr ingen kan veta hur tidigare ägare kört med bilen dom är ju förfan 10-15 år gamla bilar så absolut ingeting har med saker o ting o göra hur många spikningar du har per 1000 rpm de räcker med att en fd ägare inte nollställt vissa fel så kan den lura flera givare  som ger felmarginaler som i värsta fall kan vara 20% "limp mode" jag hade en 9-3 aero för ett tag sen och den funkade felfritt med bsr steg 2 i ca 5000 mil och då hade den fått sina 20 000 på trippen, men men man kan ju fortsätta hur länge som hälst de är som politik, jag tycker bara till nästa läsare som antagligen får upp detta på google att jämföra jävligt noga innan man bestämmer sig, många kör glädjesiffror  och andra gör inte de men map tun har jag märkt många som man börjat trycka i röven som matat där efter BLÅRYKER, så visst grejjerna kanske funkar bra i 1-2 år men sen då? inget jag gjort på min bil. tack för mig lycka till!

Och grattis till dig, för årets bästa trådbump. smile tror nog dom har rätt ut dom problemen som dom hade...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang