5893
Sök

Universalprogram för redigering av ECU?

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
Hej.

Jag undrar om det finns universalprogram för redigering/felsökning av olika databoxar där man ansluter med OBD eller OBD2 kabel.

Jag vet att Nissan har NissanDataScan (vilket jag även köpt) där man kan testa om olika givare är galet eller hur bilen går om man ställer upp tändningen en grad. Det går även att testa att säga till ECUn att den har ett visst lambdavärde, just för felsökning.

Finns det program som detta som fungerar till fler bilar? Där man kan redigera saker tillfälligt? Att det inte går att skriva är inget jag bryr mig om, utan bara att kunna kolla medan datorn är inpluggad.

ECUtalk gör att man kan se många värden, men finns det fler? tongue
Och var hittar man dem? smile

Vw trimmare
2 995 Inlägg
12 juni 2010
vet inte riktigt hur du menar eller vad du vill ändra finns ju tonvis med program som är "universal" men då kan du ju inte räkna med att kunna ändra allt då alla tillverkare har egna finesser finns bara vissa delar i pogramvaror som är av standard typ (släcka lampor och mata ut felkoder)
wOBD v1.40 "ska" kunna läsa av felkoder/släcka lampor etc på alla bilar med obd 2 anslutning men ändra tänding osv är nog svårt utan specifik programvara för tillverkaren (Vagcom tex)

Sök