5753
Sök

Montera pysventil

176 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
Har sökt runt på forumen men hittar inte nått bra. tkr alla blir oftopic efter ett par sidor.

Jag har köpt en pysventil och alla säger att det är så dåligt att trimma sin bil med den, det är inte i mitt fall utan jag vill ha ner laddtrycket då jag tkr 1.3 är för mkt, skulle vilja ha ner den till 0,9 . men jag vet inte riktigt hur den ska sitta för att kunna dra in ventilen i cupen.

om ngn har bilder eller kan förklara lite lätt skulle va bra!

8 297 Inlägg
15 juni 2010
Ska du ställa ner trycket är pysventil inget att ha. Den ställer bara upp trycket mer eller mindre. Tycker du att den laddar för mycket så är det bättre att justera ner trycket på wastagtestaget istället genom att gänga ut det så det blir längre.

4 586 Inlägg
15 juni 2010
Skruvat ner mitt ladd på en gti turbo via klockan som sitter på turbon. Ifall det är rätt vet jag inte men säkert lika bra som med pysventil

176 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
men det är ju + - på ställ ratten, varför går det inte att ställa ner trycket via den då? lite surt nu när jag öppnat förpackningen och allt sad men går det inte så går det inte.

8 297 Inlägg
15 juni 2010
Du kan ju förstås bygga bort orginal laddtrycksstyrning. Det alternativet glömde jag bort. Gör man det så kan du ställa ner trycket till 0,9. Men har du original styrning kvar kan du inte ställa ner trycket till under vad den säger att den ska ladda.

176 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
amen vafan kanske får sälja pysventilen då. verkar juh mest vara sammel med den. men hur mkt ska man gänga ut ? och vart sitter den på wastegaten?

8 297 Inlägg
15 juni 2010
Du kan börja med 2 varv, sen får man prova sig fram. Det är den långa stången som går ut från wastgateklockan, en rund sak. Man tar bort clipset och lossar armen, fördelaktigt att komma ihåg att lossa låsmuttern innan man lossar stången från armen ner i avgashuset. Man kan behöva ta bort värmeplåten över turbon om det sitter en sån på din bil.

1 353 Inlägg
15 juni 2010
dra kontakten till mv o se om den laddar 0,4 som den ska, sen kan du justera stången tills den laddar det..
är bilen chippad eller varför tycker du 1,3 e för mycket?
att "sänka" laddet med pysventil innebär att du även måste ta bort bilens säkerhetssystem för när det händer nåt o den vill sänka till GLT så kommer den inte sänka ett skit mer än det du ställer pysventilen till..

176 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
joo bilen är chippad med superchip. tkr den går allmänt lurvigt när den väl börjar ladda så pass mkt. och sen tror jag motorn inte mår spec bra av 1.3bar vid orginal utförande utöver chip,avgas etc.
det verkar vara ett mörker dedär med pysventil, verkar verkligen inte vara bra till nått^^

1 353 Inlägg
16 juni 2010
dom är bra till andra bilar, som har mekanisk laddtrycksstyrning, men inte din bil. är de 3" downpipe på bilen?
du ska ladda runt 1,1-1,2 så du är inte fel med 1,3. men som sagt:
plocka av värmeskyddet om de inte redan e gjort
lossa den lilla muttern på stången
haka av stången och snurra moturs ett varv eller två, stången ska alltså bli längre.
ett bra riktmärke är att du lätt ska kunna haka på den, behöver man dra lite i stången (förspänning) så e den lite spänd beroende på hur skicket är på klockan..

176 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
jo den har 3" downpipe och resten för den delen. okej! jag ska ta å kika ikväll!

176 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
Jag testade nu skruva på stången, jag tog ut den 2 varv och då laddade den 1.1-1.2 sen testade jag skruva ett varv till och då släppte själva skruven.. så den är redan längst ut=(

593 Inlägg
16 juni 2010
Då kanske de har kapat stången för att kunna höja laddet mera... ?

Vad vet jag, bara en chansning!

/Jerker

Sök