11123
Sök

DLS UP6i, dörrhögtalare spelar inte rent

1 581 Inlägg
19 juni 2010
Trådstartare
Hejsan!
Har flera frågor om detta.
Håller på o tätar, dämpar och grejar för att få sånt rent ljud som möjligt. Har bestämt mig för att låta en på jobbet fräsa bafflar i stål och svetsa fast i dörrsidan. Något att tänka på här? Tänkte med monteringsdjup och att högtalaran vill andas fritt bakåt så ska dem ju inte sitta som i en "tub".

Sen så när jag lyssnar för dämpningen så när jag lyssnar på endast midden i dörren så tycker jag den spelar orent, nästan som om den är spräckt. Men när jag lyssnar längre ifrån så diskanten fyller så hör jag inget fel i ljudet.

Sen tänkte jag höra, tips på hur att göra för att få tyst på fönsterhissarna. Har något missljud när basen slår i dörren nu och det låter som det kommer från baffeln som något är löst samt så skramlar ramen till fönstrena i dörren. Har noisekiller gratis från jobbet så skulle det fungera bra att pensla in hela skiten ordentligt och slipa ner för att få en så tät och jämn yta som möjligt? Eller hur gör ni när ni dämpar sådant i dörren?

Tacksam för hjälp då jag vill ha perfektion i ljudet just nu:)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 juni 2010
För NK behöver det inte vara plant...bara rent.

Tänk på att iom att den är vattenbaserad så kommer dne att dra till sig fukt när den härdat helt....den härdar ju genom att vattnet försvinner. Så lägg gärna ett lager klarlack eller tunn bodymassa (den typen man har inne i trösklarna ocv) så att det inte drar till sig fukt. För annars har du rost som ett brev på posten mkt tidigare än annars.

I övrigt är du på rätt spår.....problemet med dämpning är att när man eliminerar ngr vibrationer så flyttar man dem oftast till ett annat ställe.
Man kan aldrig ta bort energin, bara omvandla och förflytta den....
Så man får jaga som ett djur tills man är klar.

Vad gäller missljuden.....vad driver du kittet med?

Eller ännu bättre.... Åk in till en bilstereobutik och be dem lyssna och komma med tips och förslag på vad du kan göra.
Senast redigerat av Lonefox (19 juni 2010)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Fri fart för ett fritt folk!
15 203 Inlägg
20 juni 2010
kör med up5i kittet i min 850 och jag spelade in dom direkt på enheten och endast mellan registren och då lät dom klockrent även utan filter förutom att jag tog bort dom djupa freqvenserna från 80hz och neråt

nu kör jag det helt aktivt med dls ca20 och ca23 och mellan registerna låter klockrent hela tiden
så kolla att du är hundra på att dom är hela
tänk på att dom gillar massor av effekt

Kör fort så hinner inget hända...

1 581 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
Ska prova koppla högtalarna bryggat då och ge dem mer effekt. Tror inte mina träbafflar sitter optimalt för det känns som att högtalarna tappar flås.

Har mätt på batteriet, Banner Running bull 75Ah och när jag spelar ligger spänningen och dippar från 13.10 till 13V ungefär satt, men ska kolla på steget nu i dagarna.

Kitten drivs med ett RA40, endast framhögtalare. Börjar som sagt undra om det är något fel någonstans eftersom att högtalarna inte spelar rent tycker jag. Ska kolla hur det är på lägre volymer än min "lyssnar"volym. Hur fan vet jag om högtalarna är paj? Har råkat stötta i ena membranet så det är en bula i det men som sagt den andra har jag inte kommit åt. Kan det ha med kass lödning att göra?
För tunn kabel? 1.5mm2.

Blir i vilket fall som helst till att byta högtalare i vinter/vår och bygga som sagt en fräst baffel i stål, svetsa fast med ordentliga fästen och försöka få så fritt bakåt som möjligt.

Angående bodymassen Lonefox så var köper man det billigast? Eller kanske lättare att lägga klarlack runt om då jag ändå tänkt att slipa ner skiten när det är klart så det får en bättre yta. Har Noisekiller i bagaget nu och bara monterat mattorna över det utan att fixa med rostskydd är detta något som kommer straffa sig? Blir väl ingen större fukt i bagaget?

Om jag vill få en stabilare montering. Är det lättare att få det BRA om man bygger om så högtalaren sitter i dörrsidan än i mellanplåten? Alltså bygga bafflar i dörrsidan och förstärka med ett X antal lager glasfiberväv.
Senast redigerat av Fellow (20 juni 2010)

1 581 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
Funderar på att satsa framåt på en lite mer "SQ" setup och köra 3-vägs system i fram. Tänkte höra vilken av dessa ni rekommenderar.

DLS Gothia
http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=163

DLS Iridium

Focal 165K3P

DLS, Bygga ut dörren och köra bas i 8"

1 581 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
Höjde gainen till max och blev klart bättre. Men tror missljudet beror på att monteringen inte är 100%
Senast redigerat av Fellow (20 juni 2010)

1 581 Inlägg
22 juni 2010
Trådstartare
Inga åsikter om kitten jag länkade till?

372 Inlägg
22 juni 2010
Fellow skrev:

Röstar på detta alternativ.

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren

560 Inlägg
22 juni 2010
He He bara för du är KÄR i 8" midbasar big_smilebig_smilewink

octan skrev:
Fellow skrev:

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

372 Inlägg
22 juni 2010
Kanske det wink Men sen blir det lättare att integrera suben i ljudbilden oxå. Plus att mid är kul:D
jimmyostrom skrev:
He He bara för du är KÄR i 8" midbasar big_smilebig_smilewink

octan skrev:
Fellow skrev:

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren

7 241 Inlägg
22 juni 2010
Inget av dina alternativ och ett högre pris (trots samma grundprisklass) MEN ack vad gott de spelar.
Focal K2 POWER 165KRX
9,5K är dock rätt saftigt för ett system. Men detta är väl värt pengarna.

Kör ju sjäkv lillebror 130KR med mellanregistret i 5l sluten låda och jäklar vad den spelar på.

Räknade att 8l slutet blir rätt bra för 6"-midden.

1 581 Inlägg
22 juni 2010
Trådstartare
Okej, många alternativ iaf!
Lonefox, tror inte min ekonomi sträcker sig till nära 10k klassen för ett framsystem tyvärr. Högst 6k hade jag tänkt lägga.

Men fan, tycker det är svårt att få det stabilt i dörren som det är idag. Men jag hoppas jag egentligen slipper plasta upp hela dörrsidan. Det man kan göra är väl att lägga 3-4 lager glasfiber på insidan av dörrsidan för att styva upp. Sen som jag hade tänkt, antingen prova peak off då det kanske inte drar till sig fukt lika mkt? Eller köra noisekiller och klarlacka över sen på ramarna så det blir tyst.

Tror det som gör mest är nog att jag kommer svetsa fast stålbafflar i plåten för stadigaste montering möjlig. Sen lägger jag butyltejp runt mellanplåten och dörren så det är air tight!
MEN, det jag undrar! Hur gör ni för att verkligen få slutet om man tänker att det är clipshål osv? Borde ju läcka en del på 10 clips och 2 styrhål. Skulle vilja skruva fast dörrsidorna:/

7 241 Inlägg
22 juni 2010
Fellow> Förstår det.

Men då skulle jag satsat på ett vettigt två-vägssystem i den prisklassen.

1 581 Inlägg
22 juni 2010
Trådstartare
Lonefox skrev:
Fellow> Förstår det.

Vill ju dock få upp ljudbilden så ett två-vägs funkar inte lika bra då. Visst kan jag bygga två-vägssystemet på brädan men då blir problemet med att få ut volym till middarna.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 juni 2010
Är vet väldigt tätt under instrumentbrädan? Annars så kan du ju låta middarna spela fritt nedåt, så länge som det är tätt runtom så funkar det bra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 581 Inlägg
22 juni 2010
Trådstartare
Det är rätt så tätt kan jag säga. Har ju tänkt att bygga upp med bafflar för mellanregister om jag köper 3-vägssystem.

7 241 Inlägg
23 juni 2010
Fellow skrev:
Lonefox skrev:
Fellow> Förstår det.

Vill ju dock få upp ljudbilden så ett två-vägs funkar inte lika bra då. Visst kan jag bygga två-vägssystemet på brädan men då blir problemet med att få ut volym till middarna.

Jasså?
Hört många bilar med middar långt ner och diskanter på brädan som har höh luftig ljudbild.
Dock ligger dte ett antal timmar bakom dem wink

Nu senast en Audio TT med DLS-prylar i.

Dock inte ditt kit utan ett par snäpp upp (Nobelium), men likväl smile
Senast redigerat av Lonefox (23 juni 2010)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
23 juni 2010
inte var de nå fel på ljudbilden i min bil och då körde jag 2middar i varje framdörr, samt diskanter i a_stolparna.. sen kan man ju diskutera andra för och nackdelar, men de lät bra för alla som lyssna på ljudet, samt så dög de ju för mig, vilket är huvudsaken wink..

1 581 Inlägg
23 juni 2010
Trådstartare
Lonefox, antar som sagt att middarna i dörrarna är riktade då:) Det är ju ett alternativ att då bygga om dörrsidorna för att rikta middarna. Det jag upplever idag är att jag passageraren täcker högtalaren på höger sida och sitter jag som passagerare så hör jag verkligen inte vänster sidas midd då förare och ratt täcker för.

Därför vill jag rikta mellanregister på brädan så det fylls upp beroende vilken sida man sitter. Sen vill jag inte behöva spela lika högt som det krävs om högtalarna spelar fritt utan hinder. Monterar jag på brädan så kommer ljudet vandra mer fritt samt spridningen kommer bli bättre jämtemot fönstret.

7 241 Inlägg
23 juni 2010
Nä, spelade rakt in mot kupén men väl anpassde delningar och mkt tidskomps och fastweakning ;-)

Sök