7120
Sök

Mercedes ce 230 motor byte e55 amg w210 ?

62 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
tjen undrar om det är möjligt att lägga in en e55 amg motor från w210 till min mercedes ce 230 ? så enkelt var frågan mvh

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
20 juni 2010
Allt är möjlig men olika svårt och i detta fall blir det ett jävla projekt. Du har väll en 4:a och du kommer att få bygga om så du kkan stoppa i en v8:a under huven. Sen så får du nog byta mktmer än bara motorn för att allt ska funka. Men som sagt allt går om man vill.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

15 Inlägg
20 juni 2010
I teorin ja... yikes

I praktiken nej... hmm

Dels är det ett jävla jobb med fästpunkter, elektronik mm mm mm mm
I slut ändan så kommer det kosta lika mycket som en bättre begagnad E55 AMG.

Men om du ändå ger dig på projektet så var berädd på att du kommer att få plugga in så du kan SFROs regelverk som ett rinnande vatten.
Enda sättet att få bilen laglig på gatan är att regga den som ombyggt fordon och då krävs det mer omfattande ändringar än bara motor och växellåda.

Ett mer realistiskt alternativ som ger ännu mer pang för pengarna är att slänga ur motorn och i med en M103 6a, dvs gamla 12v 6an på 3 l.
Den kan du besiktiga med utan problem...Att du sen efter besiktningen slänger i en herrejösses turbo behöver ju inte dom få reda på...

Kolla runt lite här på garaget så kommer du hitta bilar med den motorn och olika setup som plockar ut bra mycket mer effekt än vad du får ut ur en E55 8a.

62 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
vad skall fixas med elektroniken ?

982 Inlägg
18 juli 2010
MrJR skrev:
vad skall fixas med elektroniken ?

känns som du tar dig inte så lite vatten över huvudet..genom att ens skriva så !!

982 Inlägg
18 juli 2010
wink

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
18 juli 2010
MrJR skrev:
asså lyssna ja bryr mig inte vad du tycker eller pengar eller hit o dit för de har jag ! jag vill veta i förväg vad som ska fixas när det gäller elen din åsikt skiter jag i , tar ha vatten över huvudet eller inte är det mitt problem jag bad om vad ! inte vad du tycker !

Om du har den attityden och fett med pengar tycker jag du ska lämna in bilen hos merceds och be de stoppa i en motor från E55:an (ta den med kompressor när du ändå tänker andvända "lite" av dina pengar) och bespara oss huvudvärken!

Han skrev precis det alla tänker när de gäller din fråga! Kan du inte tänka och lösa den biten så är du inte kappabel till ett motor swap oavsett hur mkt pengar du än har. Pengar kan inte köpa kunskap!!

Lycka till med projektet men jag skulle inte söka efter svar på denna tråd om jag var du wink

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

982 Inlägg
22 juli 2010
MrJR skrev:
men om du nu är så smart så borde du fatta med de lilla huvudet du har att om ja skriver o frågar att det själv klart inte är jag som ska byta ! jag är ingen mekaniker ! han som ska byta har sagt till mig att allt fixas  men kan kan inte fixa elen då han är rädd för något spärr eller något S**T el som gör att bilen inte startar motor jäveln kostar 2500euro i tyskland garanti samt växellådan följer med de ja velat veta är åtminstånde något svar om tex vad ! ja bad om inga personliga åsikter så som byt bil eller strunta i det eller det kostaR vad fattar du ej med den lilla är hjärnan du har !

va ?! tongue

458 Inlägg
22 juli 2010
MrJR verkligen förgyller min kväll efter hårt arbete mitt i natten med sina goa kommentarer.

Men men, man kanske kan vara till lite hjälp endå...

Enklast är NOG att köpa en komplett elhärva från en e55 amg och köra med det, biten för belysning osv kan givetvis vara kvar som det är bara du fixar någon som är kapabel att koppla.
Nu när man bytt elsystem kan försäkring vara svårt då du gjort ändringar i fabriks elen som låg där från början, kanske en SFRO bes för att få allt att klatcha om du flyger av vägen eller bilen brinner upp etc.

Lämna in bilen till en duktig programmerare som kan koppla in ett "Stand alone" styr system och komma förbi spärren så du får iaf start på maskineriet.

Om jag får lägga näsan i blöt så säger jag, skit i detta. Du kommer att gå back, då förmodligen ingen skulle vilja ha en sånhär bil i andrahand om den inte vart tillverkad så av Mercedes själva. Äran i att köra en moddad bil är ju att få ha gjort det själv.
Allt för mej /John

Sök