5229
Sök

Byta kolvar volvo 850

878 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
Tja.
Har tänkt byta kolvar på min volvo 850 1994 nu. Måste veven balanseras?, om det måste, vart burkar det kosta?, måste jag köpa nya vevlager även?

Ge mig lite info smile
MVH
Jonas

All The best
MVH
Jonas .L

509 Inlägg
20 juni 2010
Varför ska du byta kolvarna?

8 297 Inlägg
20 juni 2010
Balancering är inget måste, men det är aldrig fel. Mest en fråga om hur seriös man är. Kosnaden varierar men räkna med ett par tusen. Har amn en riktigt bra väg så kan man vikta kolvar + stakar om inte annat. Att inte byta lager (både ram och vev) när man ändå har motorn isär är minst sagt dumsnålt, speciellt om lagren är gamla.

878 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
Okej. Ska jag gå tillväga att byta kolvarna utan att balansera och byta lagrerna samtidigt?.
Om jag säger så här, är det stort jobb om man river toppen?, mycket jobb kvar efter man rivit toppen?.
MVH
Jonas

All The best
MVH
Jonas .L

10 287 Inlägg
20 juni 2010
Du behöver inte balansera för att byta kolvar. Däremot är det rätt vettigt (eller snarare dumt att inte) vikta ihop kolvar / kolvbult / vevstakar när man byter kolvar.

Balansering är dock bra om man tänkt sig att trimma (rejält) och ändå river runt i bottendelen. Men då skall man balansera ihop vev, remskiva, svänghjul och tryckplatta.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

8 297 Inlägg
20 juni 2010
Efetr att du fått av toppen så lär tråget bort. Sen är det bara att lossa överfallen på stakarna och plocka ur kolvarna. Kom bara ihåg att inte blanda ihop överfallen på stakrana och åt vilket hållt det satt.

878 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
vikta ihop kolvbultar å sånt, hur fan funkar sånt+tongue

All The best
MVH
Jonas .L

10 287 Inlägg
20 juni 2010
Väg dom tillsammans.....
Nu brukar inte kolvbultar diffa speciellt mycket men skall man göra det ordentligt så ska man.
Och så matchar man kolvar så att behöver ta så lite material som möjligt.
Målet brukar vara att hamna inom ett gram.

/Göran

ejon_850 skrev:
vikta ihop kolvbultar å sånt, hur fan funkar sånt+tongue

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Fri fart för ett fritt folk!
15 172 Inlägg
21 juni 2010
2ooSX skrev:
Varför inte ta ur hela motorn på engång för? Sen sätta dit den på en biltema stativ och riva isär istället, mycket smidigare..går ju att byta kolvar med blocket i, men varför krångla till det så när motorn är halvt isär plockad ändå? smile

Beror ju på om man har en redig lyft i garaget, då kan det väl va lite smidigt att byta kolvar, men att ligga på marken ute är nog inge vidare smile

tismessigt är det sak samma..ska själv byta en kolv på plats
detta är pga jag verkligen kan sätta mitt block i ett staiv och fixa hela motorn
då blir hyresvärden galen smile inget bra att meka i ett vanligt garage
men tråget är snabbt gjort att riva ner
toppen är väldigt tråkig men inte så svårt

man passar även på att kasta i glt kammar när man endå river överfallet till kammarna smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök