rosaelefjant skrev:
Råkar ha ett MB Quart RCE 213 liggandes, det e ju 5,25" å så diskanter å filter, kan kanske ta dem å köpa Amega middarna å byta ut mot 5,25":orna, funkar det?? då har jag ju middar av bra klass, filter av bra klass å skrikare av bra klass??

Funkar gör det ju, men jag tvivlar på att det blir speciellt bra.
Jag tycker istället du ska välja ett 3.5-tumselement av bra klass. Exempel är N-Core Trius, som kan kompletteras med diskant senare. Systemförslag att börja med:
- TEC SPL6HS midbas. Kostar 1800 för ett par. Har inte själv lyssnat på dem, men här litar jag på Erik hos N-Core.
- N-Core Trius. Kostar 1000 för ett par. Fungerar ypperligt i SAAB 9-3 även utan diskant och passar i originaluttagen på brädan utan modifiering.
- Fyra kanaler slutsteg (2 tvåkanalare eller en fyrkanalare)
Kör du detta med tex Alpine 9855 eller motsvararande så har du alla förutsättningar till ett RIKTIGT bra ljud, som jag tycker är extremt prisvärt för Saab 9-3. När budgeten så tillåter så kompletterar du framsystemet med en diskant. Observera att det inte är säkert att du behöver nån diskant, jag har själv inte bestämt mig för om det är bättre med eller utan. Och då har jag ändå ett par riktigt dyra diskanter...
Förslag:
- TEC Surface Slim. Kostar 1600 för ett par inkl delningsfilter. Dessa diskanter är EXTREMT små och passar väl ihop med Trius:en. De delas högt och är därför inte heller speciellt känsliga för riktningen vid monteringen. Monteras enkelt i tex a-stolpen.
Detta är alltså delarna som också finns att köpa som paket.